de snelste fiets

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Plaats reactie
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

quod prodest Iovi non prodest bovi

(Vrij naar Joseph von Eichendorff: Wat goed is voor een god is niet goed voor een koe) 8)
En wat snel is voor MvdP is niet per se snel voor mij. Skills matter, en Watts ook.

Duiste SURF magazine (zusterblad van BIKE) was groot in groepstesten van windsurfboards in de 90's. Een ervaren test team oordeelde na vele runs met eenheidszeilen in diverse condities met verschillende goede riders welk board is het snelts, up- en downwind.

Dat jaar had Bjorn Dunkerbeck de World Cup slalom (downwind) met straatlengtes voorsprong gewonnen. De scoop was dat SURF een World Cup winnend race-board van Bjorn meekreeg voor de groepstest. En Surprise!! de testers kregen geen speed in het bewezen kampioensboard. En die testers waren al weer straatlengtes beter als ik en Otto Normalsurfer

Roy zijn frame leest "protect me from what I want". En wie wil er nu niet hetzelfde materiaal als de professionele racers, uphill of downhill? YMMV

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
g60
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3316
Lid geworden op: zo 14 oktober 2007, 20:11
Mijn mountainbike: Gary fisher superfly 100, custom build. Scott scale rc ‘12 custom.Trek 920 (ex tacx).
Contacteer:

Rayb81 schreef: vr 14 mei 2021, 01:43
Lars TB schreef: do 13 mei 2021, 20:28
Het enige voordeel is dat die fietsen ook voor ons stervelingen beschikbaar komen en dat wij er op die moderne fietsen wel een stuk harder op gaan!
Maar is dat wel zo?
Dat je op een fiets uit 2021 een stuk sneller bent dan op eentje uit 2011?

Persoonlijk denk ik nog steeds dat er in conditie meer te boeken valt dan in de fiets.
Ik zat pas op Dorst achter een nieuwe scott spark aan te jakkeren met mn gf 2010 racefully met 21mm velgen en smalle 2.25 bandjes... Hij was ietsje sneller door de bochtjes en het ging echt wel op t randje. Dus ik denk dat het echt niet zoveel uit maakt. Of misschien had ik hem er wel glad afgereden op eenzelfde nieuwe fiets..? Moet toch eens zon ding testen :winkie: :lol:
life starts @ 150bpm...
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Dunc@n schreef: vr 21 mei 2021, 11:38
Ik heb het WC parcours in Nove Mesto gereden en ik weet zeker dat ik sneller ben op mijn Trail bike dan dat ik ooit op een XC fiets zal zijn. Ik verwacht namelijk dat ik op een XC racebak links en recht van het parcours af zal vliegen. Het parcours is echt niet mals daar. Er zijn meerdere punten waar je blind ingaat zoals de stepdown en de rockgarden. Ook de wortelklim is nauwelijks te doen op een Trail Fully, op een Hardtail is dat voor mij zeker niet haalbaar. WC XCO racers zijn echt van een ander level.
Maar dan compenseert de trail bike dus voor je techniek, dat lijkt me bij de pro rijders niet aan de orde.

Vorig jaar reed Laura Stigger daar nog in de kop op een HT.
Mtbmouse
All rounder
All rounder
Berichten: 54
Lid geworden op: zo 17 november 2019, 20:11

Volgens mij wordt er ook veel te weinig nagedacht over welke fiets past bij welk persoon, nog los van waar de persoon doorgaans fietst. Dat een trailbike op een bepaald parcours sneller is dan een xc fiets hoeft niet te betekenen dat dat voor iedereen geldt.

En dan allerlei tests die je ziet. Ook bij pinkbike. Mensen die normaal weinig xc rijden gaan dan xc fietsen testen in vergelijking met traibikes. En de trailbike is uiteraard sneller. Lekker logisch als die fiets meer aansluit bij wat die persoon gewend is. Want verschillende fietsen vragen ook gewoon verschillende techniek.

Al met al zijn er gewoon veel te veel variabelen in mensen, fietsen en parcoursen om ooit een bepaalde fiets aan te wijzen als de snelste. Je kunt hooguit iets zeggen over welke fiets het snelst is voor een specifiek persoon, en je kunt een paar heel algemene indicaties geven over welke type fiets gemiddeld het best past bij bepaald terrein.
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1941
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

g60 schreef: vr 21 mei 2021, 21:29
Rayb81 schreef: vr 14 mei 2021, 01:43

Maar is dat wel zo?
Dat je op een fiets uit 2021 een stuk sneller bent dan op eentje uit 2011?

Persoonlijk denk ik nog steeds dat er in conditie meer te boeken valt dan in de fiets.
Ik zat pas op Dorst achter een nieuwe scott spark aan te jakkeren met mn gf 2010 racefully met 21mm velgen en smalle 2.25 bandjes... Hij was ietsje sneller door de bochtjes en het ging echt wel op t randje. Dus ik denk dat het echt niet zoveel uit maakt. Of misschien had ik hem er wel glad afgereden op eenzelfde nieuwe fiets..? Moet toch eens zon ding testen :winkie: :lol:
En hoe bepaal je of dat aan de fiets ligt? er zijn -zoveel- factoren dat je echt niet op deze manier een vergelijking kan maken. Wie weet is zijn techniek beter, remt ie later/minder of gaat ie eerder op het gas, heeft ie meer power, etc.

Maar al zou je zelf een rondje achter elkaar op beide fietsen kunnen doen, dan zit je nog met een flink stuk gewenning aan andere geo, vering etc, dan haal je zeker niet het optimale uit je eerste ritje op een moderne fiets.

(maar gezien je laatste zin weet je dit zelf ook wel ;))

En wat Rayb81 zegt, conditie bij XC is huge, maar ook techniek. In het voorbeeld van Dorst ook (mijn thuisrondje). Geen heftige downhill techniek, of technische rockgardens en dat soort dingen, maar met name bochten techniek, als die niet op orde is, kan je nog zo snel zijn, dan ga je daar geen snelle tijd rijden. (los van de omstandigheden).
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

g60 schreef: vr 21 mei 2021, 21:29
Rayb81 schreef: vr 14 mei 2021, 01:43

Maar is dat wel zo?
Dat je op een fiets uit 2021 een stuk sneller bent dan op eentje uit 2011?

Persoonlijk denk ik nog steeds dat er in conditie meer te boeken valt dan in de fiets.
Ik zat pas op Dorst achter een nieuwe scott spark aan te jakkeren met mn gf 2010 racefully met 21mm velgen en smalle 2.25 bandjes... Hij was ietsje sneller door de bochtjes en het ging echt wel op t randje. Dus ik denk dat het echt niet zoveel uit maakt. Of misschien had ik hem er wel glad afgereden op eenzelfde nieuwe fiets..? Moet toch eens zon ding testen :winkie: :lol:
Parcours was gewoon niet onderscheidend genoeg.
En op een nieuwe fiets was je hem natuurlijk -zelfs daar- met 3 vingers in de neus voorbij gegaan. Kun je nagaan als het qua uitdagingen onderweg echt spannend was geweest, geworden.
('Nove Mesto', daar begon het mee in het openingstopic).
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
g60
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3316
Lid geworden op: zo 14 oktober 2007, 20:11
Mijn mountainbike: Gary fisher superfly 100, custom build. Scott scale rc ‘12 custom.Trek 920 (ex tacx).
Contacteer:

Prulleman schreef: do 27 mei 2021, 09:04
g60 schreef: vr 21 mei 2021, 21:29
Ik zat pas op Dorst achter een nieuwe scott spark aan te jakkeren met mn gf 2010 racefully met 21mm velgen en smalle 2.25 bandjes... Hij was ietsje sneller door de bochtjes en het ging echt wel op t randje. Dus ik denk dat het echt niet zoveel uit maakt. Of misschien had ik hem er wel glad afgereden op eenzelfde nieuwe fiets..? Moet toch eens zon ding testen :winkie: :lol:
En hoe bepaal je of dat aan de fiets ligt? er zijn -zoveel- factoren dat je echt niet op deze manier een vergelijking kan maken. Wie weet is zijn techniek beter, remt ie later/minder of gaat ie eerder op het gas, heeft ie meer power, etc.

Maar al zou je zelf een rondje achter elkaar op beide fietsen kunnen doen, dan zit je nog met een flink stuk gewenning aan andere geo, vering etc, dan haal je zeker niet het optimale uit je eerste ritje op een moderne fiets.

(maar gezien je laatste zin weet je dit zelf ook wel ;))

En wat Rayb81 zegt, conditie bij XC is huge, maar ook techniek. In het voorbeeld van Dorst ook (mijn thuisrondje). Geen heftige downhill techniek, of technische rockgardens en dat soort dingen, maar met name bochten techniek, als die niet op orde is, kan je nog zo snel zijn, dan ga je daar geen snelle tijd rijden. (los van de omstandigheden).
Ray vroeg het zich af of er veel verschil in fiets zit. Ik denk zelf dat dat ook wel mee valt en dat het meer aan de biker z'n conditie en skills ligt en geef een voorbeeld uit eigen ervaring. Dorst moet je goede duur en bochten techniek hebben om snel te zijn idd.
life starts @ 150bpm...
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

De fiets uit de openingspost en zijn berijder...
De fiets kan het hebben, kan meer dan menigeen denkt (of kan :wink: ). De berijder moet het er wel uit weten te halen, kortom. Skills...

Spoedcursus afdalen door MvdP op zijn Lux:
https://www.nu.nl/287530/video/van-der- ... nbike.html.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
novaterra
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2919
Lid geworden op: wo 4 mei 2005, 19:27
Mijn mountainbike: Bird Aeris 9

moet je voorstellen dat hij nog heel stuk sneller kan zijn op een fiets die voor dat terrein gemaakt is
Bird Aeris 9 blurple
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

dubbele lock-out ook zo te zien
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Absolute overkill, zo'n Lux....Gewoon de eerste de beste MP fiets mee naar de Alpen zeg ik.

https://youtu.be/_2_nDekAyZY
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
Singletrack Sundays
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1163
Lid geworden op: za 4 januari 2020, 18:41
Mijn mountainbike: OV fiets

novaterra schreef: di 8 juni 2021, 10:43 moet je voorstellen dat hij nog heel stuk sneller kan zijn op een fiets die voor dat terrein gemaakt is
Daar zit hij toch op?
Have fun!
Rinse.
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

wint trouwens op zijn smalspoorkadaver ook weer gewoon even de eerste twee etappes in lijn vd Tour de Suisse .... de "turbo boost" zit er weer goed in :o
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
gijsje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 878
Lid geworden op: vr 24 oktober 2014, 13:25
Mijn mountainbike: Sensa fiori evo ltd , Cannondale Trail omgebouwd naar flatbar gravelbike

yo-eddy schreef: di 8 juni 2021, 17:29 wint trouwens op zijn smalspoorkadaver ook weer gewoon even de eerste twee etappes in lijn vd Tour de Suisse .... de "turbo boost" zit er weer goed in :o
Ja...da's toch niet normaal meer , wat een overmacht. Hoop dat de Olympische Spelen op een verantwoorde manier doorgang kunnen vinden....🤔
g60
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3316
Lid geworden op: zo 14 oktober 2007, 20:11
Mijn mountainbike: Gary fisher superfly 100, custom build. Scott scale rc ‘12 custom.Trek 920 (ex tacx).
Contacteer:

yo-eddy schreef: di 8 juni 2021, 13:28 dubbele lock-out ook zo te zien
sowieso anders valt er niet maximaal te sprinten.
life starts @ 150bpm...
Plaats reactie