de snelste fiets

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4797
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Sneller? Lekker belangrijk als je geen wedstrijden rijdt... :~ (Ik kijk ook nooit naar km/h gemiddelde.)

Uithoudingsvermogen en lol, dat is voor mij belangrijk, dus een fully. Ik kan gewoon veel langer blijven fietsen voor rug, nek, benen etc beginnen te protesteren. Dus ipv 2 uur fun nu minimaal 3 uur fun per rit. Nooit meer een HT voor mij.
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

Stunning schreef: za 15 mei 2021, 11:18
I_do schreef: za 15 mei 2021, 08:34

"Dat dus" zeg je, jij hebt een vergelijkbaar voorbeeld. Dus omdat Laurens ten Dam harder trapt op een gravelbike dan een mindere god op een fully is een gravelbike ineens sneller?
En je kunt inderdaad prima op een gravel/CX rondkomen op de meeste routes in Nederland, en aan mijn techniek op de gravelbike valt absoluut nog veel te verbeteren.
Alleen uit niets van bovenstaande kan op wat voor manier dan ook volgen dat een gravelbike net zo snel is, of zou moeten zijn als een fully op de gemiddelde Nederlands MTB route.
Wat moet ik dan in hemelsnaam bij mezelf zoeken? Wat moet ik bij mezelf vinden? De vraag was "welke fiets is sneller" nou voor mij dus de fully over de gravel, en ik durf wel te zeggen dat dat normaal is.
Wat heb jij dan gezien waardoor je positief verrast was?
Je redeneert alles vanuit je visie dat een gravelbike net zo snel "moet zijn" terwijl er niets wordt aangedragen waaruit dat zou blijken, nog geen persoonlijke ervaring om aan te tonen dat het anecdotisch iig mogelijk is.
Dan kun je wel steeds terugkomen op mijn techniek, maar je hebt je eigen uitgangspositie nog steeds niet onderbouwd.
Rustig maar. Ik zei toch, ik wil je er helemaal niet op aanvallen.

En ik heb helemaal geen zin om dingen te "onderbouwen". Een typische loze forum kreet, om te verzanden (leuke woordspelling op een MTB forum) in het delen van allerlei linkjes. Kansloos. Maar geloof me, ik heb vergelijkingsmateriaal, punt.

Maar je hebt ook helemaal gelijk. De fully is voor jou ook het snelste, ik zei ook helemaal nergens dat dat niet zo zou zijn. De vraag is alleen, waarom is de fully voor jou het snelste...

Waar ik mijn vraagtekens bij zet is je uitspraak over de efficiente hardtails en die vergelijken met je 15kg fully als het gaat om de snelste fiets op de routes die jij rijdt zoals de Drunense duinen, om die hardtails vervolgens weer te gaan vergelijken met je gravelbike. En daarna zeggen dat je snelheid terugkrijgt omdat je een geveerde fiets hebt. Bij mijn weten heeft een gemiddelde hardtail nog steeds vering. Hoezo zou een hardtail dan niet efficient zijn.

Bedenk, dit topic ging gaat over de snelste fiets. De fiets van MvdP. Een fully. Maar zou Matthieu echt veel sneller op z'n fully zijn tov zijn CX fiets op de Drunense Duinen ?
Nou draai je er weer om heen. Jij beweert dat een gravelbike in de meeste gevallen buiten limburg net zo snel zou moeten zijn als een fully. En dat moet ik dan maar van je aannemen, want jij hebt vergelijkingsmateriaal, punt.

Ja zo is discussieren inderdaad kansloos. En ja ik ben er wel van overtuigd dat ook van der Poel op zijn fully op een tamme mtb route sneller zal zijn met zijn fully. Dat denkt van der Poel ook, anders had hij op Albstad wel een exceed gepakt...

Zolang jij maar blijft roepen dat je op een gravelbike net zo snel zou moeten zijn als op een fully blijf ik vragen waarom je dat denkt. En je zegt het zelf al, als een hardtail met geveerde vork sneller is door zijn vering, wat is een fiets dan met vering voor en achter? Let op dit is een strikvraag.

En ik voel me ook totaal niet aangevallen, je klets gewoon. Als die gravelbikes/CX zo snel zijn, waarom zijn ze dan vrijwel niet terug te vinden in de top 10 lijsten op strava op de UHR, LDD eender waar op MTB route eigenlijk?
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Wat ik ook opvalend vind aan MvldP zijn fiets is het korte zadel. Ik meen dat het de "Boost" versie van de Flite is en die is bijna 3cm korter is dan (veel) voorgangers. Maar de zadelpen pakt de rails juist verder naar voren vast waardoor het net lijkt alsof hij een zadel met "setback" heeft.

Dat en de 115mm stuurpen is toch wel een trendbreuk met de mainstream MTB praktijk. (Lux komt standaard met 80mm stuurpen)

Oud
Afbeelding
Nieuw: Let op op het breedste punt van het zadel, Bij deze Boost begint de rail pas echt voorbij het breedste punt. Afbeelding
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Makkelijk schreef: za 15 mei 2021, 07:06 https://www.pinkbike.com/news/bike-chec ... -2021.html

Meteen m'n stuur terug gezaagd tot 720mm

weer een draak van een artikel
Hiermee zijn dus een hoop "welke maat Lux " vragen beantwoord.
Als je 1,88m bent heb je een L nodig met 115mm stuurpen en een 720mm stuur.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Cycleintothewind
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 322
Lid geworden op: wo 16 december 2020, 08:59

ThaSingleTrackMastah schreef: za 15 mei 2021, 15:54
Makkelijk schreef: za 15 mei 2021, 07:06 https://www.pinkbike.com/news/bike-chec ... -2021.html

Meteen m'n stuur terug gezaagd tot 720mm

weer een draak van een artikel
Hiermee zijn dus een hoop "welke maat Lux " vragen beantwoord.
Als je 1,88m bent heb je een L nodig met 115mm stuurpen en een 720mm stuur.
:lol:
gijsje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 878
Lid geworden op: vr 24 oktober 2014, 13:25
Mijn mountainbike: Sensa fiori evo ltd , Cannondale Trail omgebouwd naar flatbar gravelbike

ThaSingleTrackMastah schreef: za 15 mei 2021, 15:54
Makkelijk schreef: za 15 mei 2021, 07:06 https://www.pinkbike.com/news/bike-chec ... -2021.html

Meteen m'n stuur terug gezaagd tot 720mm

weer een draak van een artikel
Hiermee zijn dus een hoop "welke maat Lux " vragen beantwoord.
Als je 1,88m bent heb je een L nodig met 115mm stuurpen en een 720mm stuur.
Krijgt Lars z'n gelijk dat Canyon te kleine framematen adviseert. Bij 1.88 hoort een XL ipv L en dat corrigeren die beunhazen met een langere stuurpen 🤐🤪
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

I_do schreef: za 15 mei 2021, 15:18
En ik voel me ook totaal niet aangevallen, je klets gewoon. Als die gravelbikes/CX zo snel zijn, waarom zijn ze dan vrijwel niet terug te vinden in de top 10 lijsten op strava op de UHR, LDD eender waar op MTB route eigenlijk?
Die zijn zeker wel terug te vinden in de lijsten van bijv. de UHR, alleen je moet wel toevallig weten dat diegene een crosser is en hem ook op de crosser heeft gereden.
Rondje Leersum geloof ik nog steeds een top 5 tijd voor een crossfiets.

Dit soort fietsen zijn gewoon ontzettend snel, accelereren en klimmen als een beest.
Omlaag zijn ze sneller dan ik op mijn MTB.

Rondje Schoorl heeft ook een tijdlang een KOM gehad van iemand die hem op de crosser reed.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Als de crosser ergens sneller is dan een MTB zegt dat alles over het terrein, de ondergrond.
Wil die crosser de wortelen en rockgardens van Nove Mesto wel eens zien slechten :winkie:. Het is te doen, maar snel gaat niet lukken.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7363
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

VDP is natuurlijk wel iemand die op nogal wat paarden inzet op het hoogste niveau en dientengevolge snel tussen verschillende fietsen moet (kunnen) wisselen. Ik kan me voorstellen dat hij meer naar overeenkomsten tussen z'n fietsen zoekt - omdat hij daar (zeer) vertrouwd mee is (en daarmee sneller) - dan wanneer je alleen op MTB zou focussen en een kromstuurfiets uitsluitend iets is voor trainingsdoeleinden...
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

Rayb81 schreef: za 15 mei 2021, 22:23
I_do schreef: za 15 mei 2021, 15:18
En ik voel me ook totaal niet aangevallen, je klets gewoon. Als die gravelbikes/CX zo snel zijn, waarom zijn ze dan vrijwel niet terug te vinden in de top 10 lijsten op strava op de UHR, LDD eender waar op MTB route eigenlijk?
Die zijn zeker wel terug te vinden in de lijsten van bijv. de UHR, alleen je moet wel toevallig weten dat diegene een crosser is en hem ook op de crosser heeft gereden.
Rondje Leersum geloof ik nog steeds een top 5 tijd voor een crossfiets.

Dit soort fietsen zijn gewoon ontzettend snel, accelereren en klimmen als een beest.
Omlaag zijn ze sneller dan ik op mijn MTB.

Rondje Schoorl heeft ook een tijdlang een KOM gehad van iemand die hem op de crosser reed.
Dan is de hamvraag dus of die mensen niet nog sneller zouden zijn op een MTB...
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3238
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

In de regel verlies je eerder tijd met klimmen dan met dalen.
Jammer maar helaas.

Toevallig van de week op Spaarnwoude iemand voor me op een gravelracer.
Na een afdaling zat ik weer bij hem, ik denk dat ie mij op een stukje singletrack vervelend vond.
Op een makkelijker stuk reed hij bij me weg.

Moraal : Helemaal niks behalve blablabla.

Zal een testen waar ik sneller mee ben.
Ik denk op een snelle ht, aangezien het daar redelijk vlak is.
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Vandaag was het de BMC Fourstroke van Pidcock.
Opvallend dat hij ongeveer als enige die steile technische natte 'rotsblokken klim' fietsend meesterde, goede tractie (los van de juiste bandjes en techniek).
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

Klein postuur en laag gewicht zal ook een voordeel zijn in zo'n technisch stuk.

N.b. de dropper van BMC kan ook naar beneden bediend worden met lucht. Weet niet of hij daar mee reed. Even nazien. Dat was in die situatie mogelijjk net de crux.

- Is overigens 1 van de 1e zaken die ik ook al dacht bij de introductie van de dropper. Wel automatisch up niet down?? waarom zo'n dropper alleen maar omhoog-
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Redbull deelde op instagram een fragmentje van Pidcock die een drop neemt met z’n lichte xc-fiets alsof het niets is. Hij heeft echt belachelijk goede techniek.
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Oli4k schreef: zo 16 mei 2021, 21:05 Redbull deelde op instagram een fragmentje van Pidcock die een drop neemt met z’n lichte xc-fiets alsof het niets is. Hij heeft echt belachelijk goede techniek.
Dat geldt voor de hele top 20, Schurter trouwens vandaag een zeldzame valpartij ..... zij heerschappij lijkt echt voorbij, nog steeds een groot kampioen.

Afbeelding
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Plaats reactie