de snelste fiets

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Plaats reactie
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

Stunning schreef: vr 14 mei 2021, 22:05
I_do schreef: vr 14 mei 2021, 11:49 Iedereen weet toch dat de snelste fiets de fiets is die het meeste plezier heeft.

verder kan ik alle weightweenies en efficientie-van-hardtail-affionados uit persoonlijke ervaring teleurstellen. Ik fiets nu al een maand op mijn gravelbike op allerhande MTB routes, en ik ben vrijwel altijd en overal langzamer dan op mijn +-15 kg wegende full suspension, waar wel een lockout op zit, maar die ik nog nooit heb gebruikt.

Gisteren op de korte stijle klimmetjes van de Drunense duinen voelde het wel efficient, maar je bent over de hele route gezien alsnog veel trager. En heel veel geschikter voor de gravel dan daar wordt het niet.
Tussen een 15kg wegende fully en een gravelbike zit een wereld van verschil (dat verschil heet overigens een efficiente hardtail). Maar vooral ook de techniek van de fietser. Op routes zoals de Drunense duinen, of buiten Limburg de meeste NL routes, zou het nagenoeg niet moeten uitmaken kwa snelheid of je op een fully of gravelfiets rijdt als je techniek goed is. Misschien moet je nog even aan de gravelbike wennen ? Met een fully kan je namelijk best wel wat techniekfoutjes maskeren of corrigeren. Met een gravelbike ga je sneller compenseren als je dat niet gewend bent en dat kost je je snelheid.
Hoe kom je erbij dat het niet uit zou moeten maken? Vering heeft een functie...
En je bent op de gravelbike ook langzamer op rechte stukken waar je veel slechter contact kunt houden met de ondergrond dan met een fully.
Daarnaast is een fiets die je fouten corrigeert dus sneller, waarvan acte :bier:
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

https://www.pinkbike.com/news/bike-chec ... -2021.html

Meteen m'n stuur terug gezaagd tot 720mm

weer een draak van een artikel
Waar woke is, is vuur
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Welke fully is dat, dat 15kg wegend apparaat?
Geen modelletje Nove Mesto in ieder geval.

Snelste bike? We hadden het toch over XCO-achtig terrein? Daar hebben gravelbikes niets te zoeken. 15kg fully’s ook niet. Als het om de snelheid gaat.

Afhankelijk van hoe technisch de ondergrond is is de snelste fiets bij XCO nog steeds ‘gewoon’ de lichte race/marathonfully, 100-110-al soms 120mm veerweg, een remote lockout, steeds vaker een dropper, zo licht mogelijke wielset, afmontage, snelle bandjes.
Geometrie steeds progressiever, stuurhoek 69,5-70gr aan het conservatieve eind van het spectrum, momenteel zeker niet slacker dan 67-68 gr denk ik? Langere reach, relatief diepere front.

De afgeleide types van deze fietsen, met iets meer veerweg, stevigere vorkpoten, iets slacker, dropper, lock, ‘normale cockpit’, de ‘racey down country bikes’, dat zijn de fietsen die mij persoonlijk het meest aanspreken voor wat ik zelf graag rijd (kleine lichte rijder met voldoende techniek). Klimt zeer goed, daalt uitstekend, snel en fun op trails, alles mee te fietsen in Nl, grensstreek Blg/Dtsl, de bergen (stevig XC- trails - ‘een meerdaagse transalp’).

Voor iemand anders is een andere fiets weer de snelste. Waar zet je je fiets in? Wat is je definitie van fun/snel (kan prima samengaan)? Hoe groot/zwaar ben je? Hoe technisch ben je? Budget? Hoe beter je eea op elkaar kunt afstemmen, hoe meer fun, hoe meer snelheid, je uit het geheel kunt halen.

Voor de meeste stervelingen zijn budget, eigen gewicht, ontbrekende skill (en ontbrekend uitdagend terrein in Nl waar je die skills op natuurlijke wijze spelenderwijs kunt oefenen), onvoldoende getraindheid vaak een beperkende factor, die maken dat eindsnelheden nooit zo hoog zullen liggen.
Zelfs niet als je wel het budget hebt en dan op een ‘superbike’ zou gaan zitten.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Rasmazzer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 404
Lid geworden op: do 18 juli 2019, 16:19

I_do schreef: vr 14 mei 2021, 11:49 verder kan ik alle weightweenies en efficientie-van-hardtail-affionados uit persoonlijke ervaring teleurstellen. Ik fiets nu al een maand op mijn gravelbike op allerhande MTB routes, en ik ben vrijwel altijd en overal langzamer dan op mijn +-15 kg wegende full suspension, waar wel een lockout op zit, maar die ik nog nooit heb gebruikt.
Ga dan eens op je gravelfiets gravelroutes fietsen? Je begint met te zeggen dat de snelste fiets de leukste fiets is, maar dan wel een maand met een gravelbike rondrijden op mtb parcours....

Een trailbike is super leuk op het juiste parcours, maar niet op elke route of traject.
En omgekeerd geldt hetzelfde.

Ik heb in 2019 Laurens Ten Dam zijn Gravel Raid Hellental meegereden met een 120/120mm fully. Ik heb geen gravelbike.
Daar was een Strava segment (zo werkt zijn weekend, allemaal losse Strava segmenten) genaamd downhill waar ikzelf nog 10s trager was op fully dan Ltd op zijn gravelbike. Is niet dat ik niet kan fietsen. LtD kan het gewoon beter. :D
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Makkelijk schreef: za 15 mei 2021, 07:06 https://www.pinkbike.com/news/bike-chec ... -2021.html

Meteen m'n stuur terug gezaagd tot 720mm

weer een draak van een artikel
Ik m’n dropper!
(En MvdP rijdt een 34 Fox, geen 32 meer).
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

aurelius schreef: za 15 mei 2021, 07:48 Welke fully is dat, dat 15kg wegend apparaat?
Geen modelletje Nove Mesto in ieder geval.

Snelste bike? We hadden het toch over XCO-achtig terrein? Daar hebben gravelbikes niets te zoeken. 15kg fully’s ook niet. Als het om de snelheid gaat.

Afhankelijk van hoe technisch de ondergrond is is de snelste fiets bij XCO nog steeds ‘gewoon’ de lichte race/marathonfully, 100-110-al soms 120mm veerweg, een remote lockout, steeds vaker een dropper, zo licht mogelijke wielset, afmontage, snelle bandjes.
Geometrie steeds progressiever, stuurhoek 69,5-70gr aan het conservatieve eind van het spectrum, momenteel zeker niet slacker dan 67-68 gr denk ik? Langere reach, relatief diepere front.

De afgeleide types van deze fietsen, met iets meer veerweg, stevigere vorkpoten, iets slacker, dropper, lock, ‘normale cockpit’, de ‘racey down country bikes’, dat zijn de fietsen die mij persoonlijk het meest aanspreken voor wat ik zelf graag rijd (kleine lichte rijder met voldoende techniek). Klimt zeer goed, daalt uitstekend, snel en fun op trails, alles mee te fietsen in Nl, grensstreek Blg/Dtsl, de bergen (stevig XC- trails - ‘een meerdaagse transalp’).

Voor iemand anders is een andere fiets weer de snelste. Waar zet je je fiets in? Wat is je definitie van fun/snel (kan prima samengaan)? Hoe groot/zwaar ben je? Hoe technisch ben je? Budget? Hoe beter je eea op elkaar kunt afstemmen, hoe meer fun, hoe meer snelheid, je uit het geheel kunt halen.

Voor de meeste stervelingen zijn budget, eigen gewicht, ontbrekende skill (en ontbrekend uitdagend terrein in Nl waar je die skills op natuurlijke wijze spelenderwijs kunt oefenen), onvoldoende getraindheid vaak een beperkende factor, die maken dat eindsnelheden nooit zo hoog zullen liggen.
Zelfs niet als je wel het budget hebt en dan op een ‘superbike’ zou gaan zitten.
Cube stereo 120, met pompje, dropper tasje met bandje, zware pedalen. +-15kg rijklaar.

Dus helemaal geen gekke fiets voor dat terrein! Maar wel te zwaar om wedstrijden mee te winnen ja! Verder helemaal met je eens, behalve over de lockout :bier:
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

Rasmazzer schreef: za 15 mei 2021, 07:56
I_do schreef: vr 14 mei 2021, 11:49 verder kan ik alle weightweenies en efficientie-van-hardtail-affionados uit persoonlijke ervaring teleurstellen. Ik fiets nu al een maand op mijn gravelbike op allerhande MTB routes, en ik ben vrijwel altijd en overal langzamer dan op mijn +-15 kg wegende full suspension, waar wel een lockout op zit, maar die ik nog nooit heb gebruikt.
Ga dan eens op je gravelfiets gravelroutes fietsen? Je begint met te zeggen dat de snelste fiets de leukste fiets is, maar dan wel een maand met een gravelbike rondrijden op mtb parcours....

Een trailbike is super leuk op het juiste parcours, maar niet op elke route of traject.
En omgekeerd geldt hetzelfde.

Ik heb in 2019 Laurens Ten Dam zijn Gravel Raid Hellental meegereden met een 120/120mm fully. Ik heb geen gravelbike.
Daar was een Strava segment (zo werkt zijn weekend, allemaal losse Strava segmenten) genaamd downhill waar ikzelf nog 10s trager was op fully dan Ltd op zijn gravelbike. Is niet dat ik niet kan fietsen. LtD kan het gewoon beter. :D
Je draait het om, ik begon met zeggen dat de fiets die het meeste plezier heeft het snelste is. Komt uit het klimmen, daar zeggen we vaak dat de beste klimmer de klimmer is die het het meest naar zin zijn heeft, omdat het uiteindelijk niets uit maakt hoe goed je bent. Is met fietsen natuurlijk ook tenzij je wedstrijden wilt rijden moet je gewoon rijden waar je je goed bij voelt, voor de 1 is dat een gravelbike op de UHR, voor de ander een 160mm fully. Geen van beiden zijn daar het snelst.
En ik rijd met mijn gravelbike mtb routes omdat DHL een pakketje al een tijd heen en weer laat pendelen tussen R2 en de fietsenmaker, anders had ik steeds mijn MTB gepakt :tong .
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2092
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49
Mijn mountainbike: Cannondale F-Si Hi Mod, Kona Kahuna

Rasmazzer schreef: za 15 mei 2021, 07:56
I_do schreef: vr 14 mei 2021, 11:49 verder kan ik alle weightweenies en efficientie-van-hardtail-affionados uit persoonlijke ervaring teleurstellen. Ik fiets nu al een maand op mijn gravelbike op allerhande MTB routes, en ik ben vrijwel altijd en overal langzamer dan op mijn +-15 kg wegende full suspension, waar wel een lockout op zit, maar die ik nog nooit heb gebruikt.
Ga dan eens op je gravelfiets gravelroutes fietsen? Je begint met te zeggen dat de snelste fiets de leukste fiets is, maar dan wel een maand met een gravelbike rondrijden op mtb parcours....

Een trailbike is super leuk op het juiste parcours, maar niet op elke route of traject.
En omgekeerd geldt hetzelfde.

Ik heb in 2019 Laurens Ten Dam zijn Gravel Raid Hellental meegereden met een 120/120mm fully. Ik heb geen gravelbike.
Daar was een Strava segment (zo werkt zijn weekend, allemaal losse Strava segmenten) genaamd downhill waar ikzelf nog 10s trager was op fully dan Ltd op zijn gravelbike. Is niet dat ik niet kan fietsen. LtD kan het gewoon beter. :D
Dat dus - ik heb een vergelijkbaar voorbeeld.

Uitgezonderd Limburg zijn verder alle routes in Nederland geschikt voor gravel- en CX bikes. Als je daar dan constant met een fully hebt gereden, ben je een 'luie' fietser geworden. Dan is zo'n gravel- of CX gewoon enorm wennen als je techniek in ene wel flink wordt aangesproken.

Ik wil helemaal niemand aanvallen op het feit dat z'n fully sneller is dan z'n gravelbike, maar zoek het vooral eerst bij jezelf op dat soort routes.

Maar het kan, ik heb het gezien en was positief verrast.
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

Stunning schreef: za 15 mei 2021, 08:21
Rasmazzer schreef: za 15 mei 2021, 07:56

Ga dan eens op je gravelfiets gravelroutes fietsen? Je begint met te zeggen dat de snelste fiets de leukste fiets is, maar dan wel een maand met een gravelbike rondrijden op mtb parcours....

Een trailbike is super leuk op het juiste parcours, maar niet op elke route of traject.
En omgekeerd geldt hetzelfde.

Ik heb in 2019 Laurens Ten Dam zijn Gravel Raid Hellental meegereden met een 120/120mm fully. Ik heb geen gravelbike.
Daar was een Strava segment (zo werkt zijn weekend, allemaal losse Strava segmenten) genaamd downhill waar ikzelf nog 10s trager was op fully dan Ltd op zijn gravelbike. Is niet dat ik niet kan fietsen. LtD kan het gewoon beter. :D
Dat dus - ik heb een vergelijkbaar voorbeeld.

Uitgezonderd Limburg zijn verder alle routes in Nederland geschikt voor gravel- en CX bikes. Als je daar dan constant met een fully hebt gereden, ben je een 'luie' fietser geworden. Dan is zo'n gravel- of CX gewoon enorm wennen als je techniek in ene wel flink wordt aangesproken.

Ik wil helemaal niemand aanvallen op het feit dat z'n fully sneller is dan z'n gravelbike, maar zoek het vooral eerst bij jezelf op dat soort routes.

Maar het kan, ik heb het gezien en was positief verrast.
"Dat dus" zeg je, jij hebt een vergelijkbaar voorbeeld. Dus omdat Laurens ten Dam harder trapt op een gravelbike dan een mindere god op een fully is een gravelbike ineens sneller?
En je kunt inderdaad prima op een gravel/CX rondkomen op de meeste routes in Nederland, en aan mijn techniek op de gravelbike valt absoluut nog veel te verbeteren.
Alleen uit niets van bovenstaande kan op wat voor manier dan ook volgen dat een gravelbike net zo snel is, of zou moeten zijn als een fully op de gemiddelde Nederlands MTB route.
Wat moet ik dan in hemelsnaam bij mezelf zoeken? Wat moet ik bij mezelf vinden? De vraag was "welke fiets is sneller" nou voor mij dus de fully over de gravel, en ik durf wel te zeggen dat dat normaal is.
Wat heb jij dan gezien waardoor je positief verrast was?
Je redeneert alles vanuit je visie dat een gravelbike net zo snel "moet zijn" terwijl er niets wordt aangedragen waaruit dat zou blijken, nog geen persoonlijke ervaring om aan te tonen dat het anecdotisch iig mogelijk is.
Dan kun je wel steeds terugkomen op mijn techniek, maar je hebt je eigen uitgangspositie nog steeds niet onderbouwd.
Rasmazzer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 404
Lid geworden op: do 18 juli 2019, 16:19

I_do schreef: za 15 mei 2021, 08:15
Rasmazzer schreef: za 15 mei 2021, 07:56

Ga dan eens op je gravelfiets gravelroutes fietsen? Je begint met te zeggen dat de snelste fiets de leukste fiets is, maar dan wel een maand met een gravelbike rondrijden op mtb parcours....

Een trailbike is super leuk op het juiste parcours, maar niet op elke route of traject.
En omgekeerd geldt hetzelfde.

Ik heb in 2019 Laurens Ten Dam zijn Gravel Raid Hellental meegereden met een 120/120mm fully. Ik heb geen gravelbike.
Daar was een Strava segment (zo werkt zijn weekend, allemaal losse Strava segmenten) genaamd downhill waar ikzelf nog 10s trager was op fully dan Ltd op zijn gravelbike. Is niet dat ik niet kan fietsen. LtD kan het gewoon beter. :D
Je draait het om, ik begon met zeggen dat de fiets die het meeste plezier heeft het snelste is. Komt uit het klimmen, daar zeggen we vaak dat de beste klimmer de klimmer is die het het meest naar zin zijn heeft, omdat het uiteindelijk niets uit maakt hoe goed je bent. Is met fietsen natuurlijk ook tenzij je wedstrijden wilt rijden moet je gewoon rijden waar je je goed bij voelt, voor de 1 is dat een gravelbike op de UHR, voor de ander een 160mm fully. Geen van beiden zijn daar het snelst.
En ik rijd met mijn gravelbike mtb routes omdat DHL een pakketje al een tijd heen en weer laat pendelen tussen R2 en de fietsenmaker, anders had ik steeds mijn MTB gepakt :tong .
Ok, daar ben ik mee akkoord dat je gewoon moet rijden wat je leukst vindt!

Zag 2 weken geleden een 5-tal man (denk 40’ers) bijna allemaal op een Kona Honzo ST. Hadden allemaal al op fullys gereden in hun leven, maar komen steeds terug naar hun stalen hardtail trailbike. Zullen er niet sneller mee zijn, maar ze hebben (naar hun gevoel) wel meer plezier.
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

Rasmazzer schreef: za 15 mei 2021, 08:36
I_do schreef: za 15 mei 2021, 08:15

Je draait het om, ik begon met zeggen dat de fiets die het meeste plezier heeft het snelste is. Komt uit het klimmen, daar zeggen we vaak dat de beste klimmer de klimmer is die het het meest naar zin zijn heeft, omdat het uiteindelijk niets uit maakt hoe goed je bent. Is met fietsen natuurlijk ook tenzij je wedstrijden wilt rijden moet je gewoon rijden waar je je goed bij voelt, voor de 1 is dat een gravelbike op de UHR, voor de ander een 160mm fully. Geen van beiden zijn daar het snelst.
En ik rijd met mijn gravelbike mtb routes omdat DHL een pakketje al een tijd heen en weer laat pendelen tussen R2 en de fietsenmaker, anders had ik steeds mijn MTB gepakt :tong .
Ok, daar ben ik mee akkoord dat je gewoon moet rijden wat je leukst vindt!

Zag 2 weken geleden een 5-tal man (denk 40’ers) bijna allemaal op een Kona Honzo ST. Hadden allemaal al op fullys gereden in hun leven, maar komen steeds terug naar hun stalen hardtail trailbike. Zullen er niet sneller mee zijn, maar ze hebben (naar hun gevoel) wel meer plezier.
Ik hoop over paar maanden een stoic erbij te hebben, ook benieuwd hoe veel sneller of langzamer ik daarmee zal zijn dan met mijn fully op mijn bekende rondjes
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Stunning schreef: vr 14 mei 2021, 22:19
Lars TB schreef: vr 14 mei 2021, 22:16

Dat is ook het hele punt, een goede fiets maakt je sneller!
En een goede fietser al helemaal :wink:
Maar dat koop je niet even, daar moet je hard voor werken. Waar niet iedereen tijd voor heeft, of zin in heeft.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

..... toch knap om hier zo snel op te zijn ...

https://www.pinkbike.com/news/bike-chec ... -2021.html
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Nee, dat had je zelf al afgevinkt, dat ligt niet aan de fiets.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2092
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49
Mijn mountainbike: Cannondale F-Si Hi Mod, Kona Kahuna

I_do schreef: za 15 mei 2021, 08:34
Stunning schreef: za 15 mei 2021, 08:21

Dat dus - ik heb een vergelijkbaar voorbeeld.

Uitgezonderd Limburg zijn verder alle routes in Nederland geschikt voor gravel- en CX bikes. Als je daar dan constant met een fully hebt gereden, ben je een 'luie' fietser geworden. Dan is zo'n gravel- of CX gewoon enorm wennen als je techniek in ene wel flink wordt aangesproken.

Ik wil helemaal niemand aanvallen op het feit dat z'n fully sneller is dan z'n gravelbike, maar zoek het vooral eerst bij jezelf op dat soort routes.

Maar het kan, ik heb het gezien en was positief verrast.
"Dat dus" zeg je, jij hebt een vergelijkbaar voorbeeld. Dus omdat Laurens ten Dam harder trapt op een gravelbike dan een mindere god op een fully is een gravelbike ineens sneller?
En je kunt inderdaad prima op een gravel/CX rondkomen op de meeste routes in Nederland, en aan mijn techniek op de gravelbike valt absoluut nog veel te verbeteren.
Alleen uit niets van bovenstaande kan op wat voor manier dan ook volgen dat een gravelbike net zo snel is, of zou moeten zijn als een fully op de gemiddelde Nederlands MTB route.
Wat moet ik dan in hemelsnaam bij mezelf zoeken? Wat moet ik bij mezelf vinden? De vraag was "welke fiets is sneller" nou voor mij dus de fully over de gravel, en ik durf wel te zeggen dat dat normaal is.
Wat heb jij dan gezien waardoor je positief verrast was?
Je redeneert alles vanuit je visie dat een gravelbike net zo snel "moet zijn" terwijl er niets wordt aangedragen waaruit dat zou blijken, nog geen persoonlijke ervaring om aan te tonen dat het anecdotisch iig mogelijk is.
Dan kun je wel steeds terugkomen op mijn techniek, maar je hebt je eigen uitgangspositie nog steeds niet onderbouwd.
Rustig maar. Ik zei toch, ik wil je er helemaal niet op aanvallen.

En ik heb helemaal geen zin om dingen te "onderbouwen". Een typische loze forum kreet, om te verzanden (leuke woordspelling op een MTB forum) in het delen van allerlei linkjes. Kansloos. Maar geloof me, ik heb vergelijkingsmateriaal, punt.

Maar je hebt ook helemaal gelijk. De fully is voor jou ook het snelste, ik zei ook helemaal nergens dat dat niet zo zou zijn. De vraag is alleen, waarom is de fully voor jou het snelste...

Waar ik mijn vraagtekens bij zet is je uitspraak over de efficiente hardtails en die vergelijken met je 15kg fully als het gaat om de snelste fiets op de routes die jij rijdt zoals de Drunense duinen, om die hardtails vervolgens weer te gaan vergelijken met je gravelbike. En daarna zeggen dat je snelheid terugkrijgt omdat je een geveerde fiets hebt. Bij mijn weten heeft een gemiddelde hardtail nog steeds vering. Hoezo zou een hardtail dan niet efficient zijn.

Bedenk, dit topic ging gaat over de snelste fiets. De fiets van MvdP. Een fully. Maar zou Matthieu echt veel sneller op z'n fully zijn tov zijn CX fiets op de Drunense Duinen ?
Plaats reactie