de snelste fiets

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Plaats reactie
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4654
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

I_do schreef: zo 16 mei 2021, 10:55
Rayb81 schreef: za 15 mei 2021, 22:23

Die zijn zeker wel terug te vinden in de lijsten van bijv. de UHR, alleen je moet wel toevallig weten dat diegene een crosser is en hem ook op de crosser heeft gereden.
Rondje Leersum geloof ik nog steeds een top 5 tijd voor een crossfiets.

Dit soort fietsen zijn gewoon ontzettend snel, accelereren en klimmen als een beest.
Omlaag zijn ze sneller dan ik op mijn MTB.

Rondje Schoorl heeft ook een tijdlang een KOM gehad van iemand die hem op de crosser reed.
Dan is de hamvraag dus of die mensen niet nog sneller zouden zijn op een MTB...
Hmz interessante discussie. Laat ik nu net een gravelbike hebben gekocht en nu ruim 1,5 mnd diverse MTB routes hebben gereden op mijn gravelbike.

Als vergelijk heb ik een echte xc race fully (Olympia F1X team edition) en een semi hardt(r)ail bike (Trek Stache).

Op de gemiddelde MTB parcoursen zonder al teveel technische uitdaging is de gravelbike het snelst maar minst comfortabel (Ede, Lunteren etc rijd ik iets sneller op de gravelbike).

Maar het scheelt echt heel weinig met de XC fully. Die sowieso op iets technischere tracks (Nijmegen, Hellendoorn) veel comfortabeler en ook uiteindelijk sneller is.

De trail Stache is gewoon fun en geeft mij het meeste plezier als ik lekker een beetje wil spelen, springen en plezier maken. Daar kan geen snelheid tegenop.

Ik merk dat de gravelbike mij veel plezier geeft om routes te rijden die ik anders links zou laten liggen of achteraf als saai en te weinig uitdaging zou bestempelen (bijvoorbeeld dit weekend Diepenveen+Deventer). De langere stukken over gravel/asfalt zijn dan gewoon prettiger dan op de MTB.

Dus eigenlijk is het wat Aurelius ook al zegt.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

hanjovdberg schreef: ma 17 mei 2021, 00:57
I_do schreef: zo 16 mei 2021, 10:55

Dan is de hamvraag dus of die mensen niet nog sneller zouden zijn op een MTB...
Hmz interessante discussie. Laat ik nu net een gravelbike hebben gekocht en nu ruim 1,5 mnd diverse MTB routes hebben gereden op mijn gravelbike.

Als vergelijk heb ik een echte xc race fully (Olympia F1X team edition) en een semi hardt(r)ail bike (Trek Stache).

Op de gemiddelde MTB parcoursen zonder al teveel technische uitdaging is de gravelbike het snelst maar minst comfortabel (Ede, Lunteren etc rijd ik iets sneller op de gravelbike).

Maar het scheelt echt heel weinig met de XC fully. Die sowieso op iets technischere tracks (Nijmegen, Hellendoorn) veel comfortabeler en ook uiteindelijk sneller is.

De trail Stache is gewoon fun en geeft mij het meeste plezier als ik lekker een beetje wil spelen, springen en plezier maken. Daar kan geen snelheid tegenop.

Ik merk dat de gravelbike mij veel plezier geeft om routes te rijden die ik anders links zou laten liggen of achteraf als saai en te weinig uitdaging zou bestempelen (bijvoorbeeld dit weekend Diepenveen+Deventer). De langere stukken over gravel/asfalt zijn dan gewoon prettiger dan op de MTB.

Dus eigenlijk is het wat Aurelius ook al zegt.
Kijk nou komen we ergens, bij mij valt het dus andersom, ook op route Ede bijvoorbeeld. En die Olympia is natuurlijk echt een kanon, dus dan ligt het mogelijk toch aan mij, mijn gravelbike, of de combinatie :bier:
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Komt Pinkbike met zijn efficiency test, waarbij de XC BMC het afgelegd tegen 2 fietsen die ik "trail" zou noemen (120mm vork, 66 graden HTA) en die wat mij betreft ideaal zijn voor NL. Waarom zou je nog een hardcore XC bak willen als een trailfiets net zo snel of sneller is. ( Ik bedoel, die Vitus is op zijn Magic Mary/NoNi combo sneller dan de BMC op zijn Barzo's :o )
https://www.pinkbike.com/news/field-tri ... -test.html

(En ja, dit is geen verantwoorde wetenschappelijke test, maar ik zou op zijn minst verwachten dat de meest XC fiets op een dergelijke doubletrack met afstand het snelst is.)
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Zag die test ook. Als ze 'm morgen weer zou doen, zou de uitslag compleet anders zijn. Zeker als de volgorde van de fietsen ook werd gehusseld...

Niettemin vind ik het vermakelijk te zien dat de trailbike hardtail gewoon lekker naar boven peddelt.

Maar Sarah moet gewoon wat minder giechelen en betere lijnen kiezen :D
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Ik las 'm ook.
Van de 10 'value' trailbikes klimt dus de meest XC-gerichte van het stel op 2 bikes na het meest efficient. 7 Klommen er dus nog steeds langzamer. En morgen kan de uitslag anders zijn.

Behalve dat de uitslag morgen anders is zou het past echt interessant zijn als ze deze 10 trailbikes eens zouden vergelijken met 10 verschillende echte XC-bikes.
En dan per fiets een paar x omhoog, steeds met watt-meter erbij, zodat je kunt zien of met steeds met ongeveer dezelfde inspanning getrapt werd. Dan begint het vergelijk ergens op te lijken.
Voor de leuk doe je er dan ook een lange makkelijke downhill in, en een wat technischere downhil.
Technische klim moet er natuurlijk ook nog in.

En dan maar vergelijken en naar hartelust discussieren.

Uitkomst wordt natuurlijk: de XC-bikes klimmen sneller en dalen best goed tegenwoordig; de trailbikes dalen sneller en klimmen best goed tegenwoordig. Komt het uiteindelijk dus weer op smaken en voorkeuren aan, 't is ook altijd hetzelfde :winkie: ...

Nog leuker: 10 top racefully's vergelijken met 10 top trailfully's! Laat ze die Nove Mesto rondjes maar eens knallen met top-trailbikes, en dan de rondetijden met die van de racefully's vergelijken.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Ik denk dat het bij de snelle rijders ook tussen de oren zit.

Een hardcore XC bak voelt natuurlijk sneller aan dan een gemoedelijke trailbike.

En voor de recreant ook soms van belang, een fiets die snel aanvoelt kan meer plezier geven dan een andere die minder snel aanvoelt, ondanks dat het in werkelijke snelheid niets uit hoeft te maken.
Mijn S-Works HT bijvoorbeeld voelde ontzettend snel aan (na de bocht aanzetten en het voorwiel kwam omhoog), maar in werkelijkheid was hij maar marginaal sneller in gemiddelde snelheid dan mijn oudere Alu HT.
Maar dat maakte wel dat de sneller aanvoelende fiets meer plezier gaf.
Marke
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1128
Lid geworden op: di 1 september 2009, 20:38

aurelius schreef: do 20 mei 2021, 18:00
Behalve dat de uitslag morgen anders is zou het past echt interessant zijn als ze deze 10 trailbikes eens zouden vergelijken met 10 verschillende echte XC-bikes.
Ik denk dat ze eerst beter 10 keer met dezelfde fiets naar boven kan rijden
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Marke schreef: vr 21 mei 2021, 09:03
aurelius schreef: do 20 mei 2021, 18:00
Behalve dat de uitslag morgen anders is zou het past echt interessant zijn als ze deze 10 trailbikes eens zouden vergelijken met 10 verschillende echte XC-bikes.
Ik denk dat ze eerst beter 10 keer met dezelfde fiets naar boven kan rijden
Wordt dus 10x klimmen per fiets.
Op 10 trailbikes, maakt 100 klimmen.
Dan op 10 XC-bikes, nog eens 100.
200 klimmen. Is best te doen :winkie: .
(En dat allemaal voor een voorspelbare uitkomst :wink: ).
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
Klitse
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1576
Lid geworden op: do 7 juni 2018, 22:45
Mijn mountainbike: Moxie / Eccentric / SSSS Inbred

Die test heb je weinig aan. Op die fietsen zaten nog de banden zoals ze uit de fabriek rollen. Het zou een stuk beter zijn om alle fietsen met dezelfde banden uit te rusten.
Enige wat je uit deze test kunt halen is dat je met elk van deze fietsen omhoog kunt fietsen. Meer niet.
My Bikes:
Moxie // Eccentric // Minty // SSSS Inbred
Marke
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1128
Lid geworden op: di 1 september 2009, 20:38

Als aan de hand van die test blijkt dat ze 10 keer binnen de 3 secondes boven komt, eventueel met of zonder correlatie van het gemeten vermogen, dan mag in de werkelijke test best naar een lager aantal toe.

Maar dan komt de volgende, waar ligt het dan aan, aan de fiets of aan iets anders zoals de banden (ik was al aan het tikken Klitse :oops: ), maar daar hadden we de rollenbank test voor toch? :-D :-D :-D :-D

Dus een tweede test met alleen banden wisselen is de volgende, kom je toch wel weer aan 200 ritjes :)
Gebruikersavatar
Klitse
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1576
Lid geworden op: do 7 juni 2018, 22:45
Mijn mountainbike: Moxie / Eccentric / SSSS Inbred

Maar we moeten dus een test hebben met die 10 fietsen, met 10 verschillende soorten banden (want wie weet werkt de ene band beter op fiets 1 dan op fiets 2), en dan 10 keer naar boven fietsen per fiets/band combinatie op dezelfde wattages over een getrokken streep zodat de lijn overal hetzelfde is, op een dag dat het windstil is en de luchtdruk gedurende de dag niet verandert en daar het gemiddelde van nemen.

10 fietsen * 10 banden * 10 ritjes = 1000 ritjes.
1000 ritjes a 3 min = 3000 min = 50 uur.
Kan iemand MVDP ff bellen want 50 uur duurt te lang. Dat moet sneller. 8)
My Bikes:
Moxie // Eccentric // Minty // SSSS Inbred
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Als we even teruggaan naar XC als inzetbereik (het topic werd geopend met de Lux van vd P), bv een pittig rondje Nove Mesto, een zeer uitdagend XC-rondje:
Als je daar een top-racefully het laat opnemen tegen een top-trailbike, dan gaat daar die race-fully natuurlijk winnen. Omdat de race-fully net wat meer tijd goed gaat maken op de klimmen, dan dat 'ie weer zou verliezen op de afdalingen. Daar helpen snellere bandjes weinig aan. De trailbike zal wel makkelijker dalen, en daarmee sneller. Hij zal zelfs makkelijker kunnnen klimmen over wortels, maar een technische rijder klimt ook over die wortels. En heeft baat bij een complete lock die je nog desgewenst kunt gebruiken, (staand) bergop, of in de eindsprint. Een trailbike heeft meestal geen lock. Tenslotte gewicht: ook daar heeft een race-fully de beste kaarten.
Op een makkelijk XC-rondje als Albstad kan een hardtail zelfs nog sneller zijn dan een race-fully (trailbike gaat het daar al helemaal afleggen tegen een race-HT/fully).

Het ziet er natuurlijk anders uit als je gaat kijken wat het snelste rond (of naar beneden) komt op een Enduro parcours, of een Downhill parcours, of als je zware trails gaat rijden. Voor elk inzetbereik is er wel een 'snelste type' fiets.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Cees82
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 175
Lid geworden op: di 25 november 2008, 16:00

aurelius schreef: vr 21 mei 2021, 09:44 Als we even teruggaan naar XC als inzetbereik (het topic werd geopend met de Lux van vd P), bv een pittig rondje Nove Mesto, een zeer uitdagend XC-rondje:
Als je daar een top-racefully het laat opnemen tegen een top-trailbike, dan gaat daar die race-fully natuurlijk winnen. Omdat de race-fully net wat meer tijd goed gaat maken op de klimmen, dan dat 'ie weer zou verliezen op de afdalingen. Daar helpen snellere bandjes weinig aan. De trailbike zal wel makkelijker dalen, en daarmee sneller. Hij zal zelfs makkelijker kunnnen klimmen over wortels, maar een technische rijder klimt ook over die wortels. En heeft baat bij een complete lock die je nog desgewenst kunt gebruiken, (staand) bergop, of in de eindsprint. Een trailbike heeft meestal geen lock. Tenslotte gewicht: ook daar heeft een race-fully de beste kaarten.
Op een makkelijk XC-rondje als Albstad kan een hardtail zelfs nog sneller zijn dan een race-fully (trailbike gaat het daar al helemaal afleggen tegen een race-HT/fully).

Het ziet er natuurlijk anders uit als je gaat kijken wat het snelste rond (of naar beneden) komt op een Enduro parcours, of een Downhill parcours, of als je zware trails gaat rijden. Voor elk inzetbereik is er wel een 'snelste type' fiets.
Precies! De snelste fiets is afhankelijk van het parcours en de omstandigheden. Maar ook nog van de rijder. Een ‘oncomfortabele’ race-HT met diepe zit is niet voor iedereen weggelegd. Voor de pro’s is dit ook een kwestie van trainen.
Gebruikersavatar
Dunc@n
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 333
Lid geworden op: di 10 september 2013, 09:09
Mijn mountainbike: GT Sensor Expert; Koga Beachracer; Giant Defy

aurelius schreef: vr 21 mei 2021, 09:44 Als we even teruggaan naar XC als inzetbereik (het topic werd geopend met de Lux van vd P), bv een pittig rondje Nove Mesto, een zeer uitdagend XC-rondje:
Als je daar een top-racefully het laat opnemen tegen een top-trailbike, dan gaat daar die race-fully natuurlijk winnen. Omdat de race-fully net wat meer tijd goed gaat maken op de klimmen, dan dat 'ie weer zou verliezen op de afdalingen. Daar helpen snellere bandjes weinig aan. De trailbike zal wel makkelijker dalen, en daarmee sneller. Hij zal zelfs makkelijker kunnnen klimmen over wortels, maar een technische rijder klimt ook over die wortels. En heeft baat bij een complete lock die je nog desgewenst kunt gebruiken, (staand) bergop, of in de eindsprint. Een trailbike heeft meestal geen lock. Tenslotte gewicht: ook daar heeft een race-fully de beste kaarten.
Op een makkelijk XC-rondje als Albstad kan een hardtail zelfs nog sneller zijn dan een race-fully (trailbike gaat het daar al helemaal afleggen tegen een race-HT/fully).

Het ziet er natuurlijk anders uit als je gaat kijken wat het snelste rond (of naar beneden) komt op een Enduro parcours, of een Downhill parcours, of als je zware trails gaat rijden. Voor elk inzetbereik is er wel een 'snelste type' fiets.
Ik heb het WC parcours in Nove Mesto gereden en ik weet zeker dat ik sneller ben op mijn Trail bike dan dat ik ooit op een XC fiets zal zijn. Ik verwacht namelijk dat ik op een XC racebak links en recht van het parcours af zal vliegen. Het parcours is echt niet mals daar. Er zijn meerdere punten waar je blind ingaat zoals de stepdown en de rockgarden. Ook de wortelklim is nauwelijks te doen op een Trail Fully, op een Hardtail is dat voor mij zeker niet haalbaar. WC XCO racers zijn echt van een ander level.
Serieuze Wielerliefhebber zonder Ambitie
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2178
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

Dunc@n schreef: vr 21 mei 2021, 11:38
Ik heb het WC parcours in Nove Mesto gereden en ik weet zeker dat ik sneller ben op mijn Trail bike dan dat ik ooit op een XC fiets zal zijn. Ik verwacht namelijk dat ik op een XC racebak links en recht van het parcours af zal vliegen. Het parcours is echt niet mals daar. Er zijn meerdere punten waar je blind ingaat zoals de stepdown en de rockgarden. Ook de wortelklim is nauwelijks te doen op een Trail Fully, op een Hardtail is dat voor mij zeker niet haalbaar. WC XCO racers zijn echt van een ander level.
Ik denk dat je na een week oefenen op een trailbike je ook overal op een XC fiets beneden komt. Je zult daarna alleen het voordeel van het snellere klimmen erbij krijgen. Het blijft toch 80% tijd gerelateerd klimmen op een XC parcours. Daar kun je dus ook de grootste winst behalen.
Plaats reactie