Hoe kom je erbij dat het niet uit zou moeten maken? Vering heeft een functie...Stunning schreef: ↑vr 14 mei 2021, 22:05Tussen een 15kg wegende fully en een gravelbike zit een wereld van verschil (dat verschil heet overigens een efficiente hardtail). Maar vooral ook de techniek van de fietser. Op routes zoals de Drunense duinen, of buiten Limburg de meeste NL routes, zou het nagenoeg niet moeten uitmaken kwa snelheid of je op een fully of gravelfiets rijdt als je techniek goed is. Misschien moet je nog even aan de gravelbike wennen ? Met een fully kan je namelijk best wel wat techniekfoutjes maskeren of corrigeren. Met een gravelbike ga je sneller compenseren als je dat niet gewend bent en dat kost je je snelheid.I_do schreef: ↑vr 14 mei 2021, 11:49 Iedereen weet toch dat de snelste fiets de fiets is die het meeste plezier heeft.
verder kan ik alle weightweenies en efficientie-van-hardtail-affionados uit persoonlijke ervaring teleurstellen. Ik fiets nu al een maand op mijn gravelbike op allerhande MTB routes, en ik ben vrijwel altijd en overal langzamer dan op mijn +-15 kg wegende full suspension, waar wel een lockout op zit, maar die ik nog nooit heb gebruikt.
Gisteren op de korte stijle klimmetjes van de Drunense duinen voelde het wel efficient, maar je bent over de hele route gezien alsnog veel trager. En heel veel geschikter voor de gravel dan daar wordt het niet.
En je bent op de gravelbike ook langzamer op rechte stukken waar je veel slechter contact kunt houden met de ondergrond dan met een fully.
Daarnaast is een fiets die je fouten corrigeert dus sneller, waarvan acte