NS wil reserveringsplicht fiets

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Alien schreef: vr 11 juni 2021, 07:50 Pro capita, misschien.
Joh.
Waar woke is, is vuur
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

Vorsprung durch Pedantik.
Kaasopjepannenkoek
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 190
Lid geworden op: do 15 november 2018, 14:55
Mijn mountainbike: Vitus Sentier VRS

Heb tot aan de Covid pandemie zeer regelmatig met de trein gereisd om op een mtb bestemming te geraken. Iedere keer weer spannend of je wel of niet mee kon. Tenenkrommend en bij tijd en wijle zelfs teleurstellend en frustrerend. Dit aspect zou zoveel beter kunnen. Anyway, getekend!
Juh!
Supermatt
All rounder
All rounder
Berichten: 76
Lid geworden op: di 16 augustus 2016, 16:27

Goed om te lezen dat er meer fietsers zijn die zich hier over verbazen. Voor een land dat bekend staat om de rol die de fiets in het verkeer heeft, snap ik niet dat wij op dit gebied zo achter blijven.

Ik ben mij met dit vooruitzicht aan het verdiepen in een fietstas waar mijn fietsen met zo min mogelijk gedoe een zo klein mogelijk pakket in vormen. Met wat inspiratie opgedaan in de Japanse rinko-manier van inpakken kom je best ver. Twee wielen er uit, frame op zijn kop in een tas en aan weerszijden een wiel. Geen oplossing als je met een volledige bikepacking uitrusting op pad gaat maar voor een dagtocht goed te doen. De tas neemt, afhankelijk van wat je koopt/maakt, niet veel ruimte in want padding heb je niet echt nodig.
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

We gaan binnenkort allemaal aan de vouw-MTB.
Mag wel zonder reserveren en kaartje in de trein!

Afbeelding

Afbeelding
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Vaak genoeg gedaan met deze vouw-mtb:
Afbeelding

's Ochtends mee in de trein naar het werk, en 's middags op de fiets naar huis :)
Op een gegeven moment zelfs nog omgebouwd naar dropbar, inmiddels is-ie verkocht omdat ik te ver van een station woon om er nog op die manier gebruik van te maken.
Afbeelding

Maar NS en fietsvriendelijk zijn twee woorden die niet in één zin passen...
Sowieso is het OV hier een lachertje, dat zou financieel in vergelijking met autorijden veel aantrekkelijker moeten zijn. Dat is het nu zeker niet.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

kermit schreef: ma 14 juni 2021, 10:19[…] deze vouw-mtb:
Afbeelding
Spot ik daar een héle fraaie Ultegra tricolore achterderrie? 🤩

On topic: ja, het OV in Nederland is een beschamende aanfluiting.
Vorsprung durch Pedantik.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Yep, Ultegra 7-speed uit 1990 (althans, toen kocht ik een nieuwe Gazelle Formula waar die groep op zat :)).
Uit de tijd dat bijna alles nog zo'n beetje compatible was... hier gekoppeld aan een Deore Dual Control shifter.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Sabazius
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 532
Lid geworden op: di 5 juli 2016, 07:36
Mijn mountainbike: Cube Stereo / Dartmoor Primal

Ze kunnen beter een voorbeeld nemen aan Arriva die maken juist extra ruimte voor fietsen in de trein
HJ12
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 180
Lid geworden op: do 11 maart 2021, 13:56

Supermatt schreef: vr 11 juni 2021, 10:49 Goed om te lezen dat er meer fietsers zijn die zich hier over verbazen. Voor een land dat bekend staat om de rol die de fiets in het verkeer heeft, snap ik niet dat wij op dit gebied zo achter blijven.

Ik ben mij met dit vooruitzicht aan het verdiepen in een fietstas waar mijn fietsen met zo min mogelijk gedoe een zo klein mogelijk pakket in vormen. Met wat inspiratie opgedaan in de Japanse rinko-manier van inpakken kom je best ver. Twee wielen er uit, frame op zijn kop in een tas en aan weerszijden een wiel. Geen oplossing als je met een volledige bikepacking uitrusting op pad gaat maar voor een dagtocht goed te doen. De tas neemt, afhankelijk van wat je koopt/maakt, niet veel ruimte in want padding heb je niet echt nodig.
Met de space force stuurpen van syntace wordt het nog compacter 😀
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Ondanks protest (11.000 stemmen in de petitie) heeft de NS haar plannen doorgezet en is reservering verplicht vanaf 10 juli. Ik ben op het moment een fietstochtje aan het plannen en had gebruik willen maken van de trein. Ik probeer te plannen maar ik krijg op alle opties (verschillende trajecten kris kras door NL op allerlei tijden) alleen de meldingen dat reserveren niet mogelijk. Dat betekend of dat de beperkte fietsplekken al 'vol' zijn of dat het systeem nog niet naar behoren werkt. Hoe dan ook is het imho volkomen waardeloos. Een reservering is overigens geen garantie dat je daadwerkelijk met je fiets mee kunt omdat de plekken voor fietsen ook dienen voor minder validen en dus bezet kunnen zijn. Volgens de regels zou je dan niet mee kunnen en opnieuw moeten reserveren wat dan vrijwel zeker niet gaat lukken.

Ik ga nog even contact opnemen met de NS om te kijken of ik kan achterhalen wat het probleem op dit moment is maar het lijkt erop dat fietsreizen combineren met de trein deze zomer zo'n beetje onmogelijk is geworden.

Meer info hier: https://www.nederlandfietsland.nl/fiets ... tekeningen
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

PS: Ik ben alweer iets wijzer geworden, reserveren kan 36 uur vanaf vertrek. Dat staat alleen (nog) niet vermeld (in de info van de NS staat twee weken vanaf vertrek). Ik was van plan om naar het geplande vertrekpunt te treinen en vanaf het eindpunt weer naar huis maar die twee opties kan ik dus sowieso niet allebei 'reserveren' dus.

Ik overweeg nu om het hele treinidee te schrappen en de route aan te passen, alles op de fiets dus maar ik zou het wel heel jammer vinden als de trein niet meer gebruikt kan worden voor dit soort fietsreizen. Ik ga dus sowieso ook bij ze klagen...

Ze geven overigens deze zomer wel 25% korting op het fietskaartje dus als het je lukt om wel één van de schaarse fietsplekken te reserveren dan zit dat in ieder een beetje mee (als je niet alsnog ergens onderweg strand omdat er onverhoopt toch geen plek is)
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Buiten Nederland idem.
Met de fiets in de trein naar Duitschland en dan terug naar huis fietsen? Niet deze zomer.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Supermatt
All rounder
All rounder
Berichten: 76
Lid geworden op: di 16 augustus 2016, 16:27

George schreef: do 8 juli 2021, 11:28 PS: Ik ben alweer iets wijzer geworden, reserveren kan 36 uur vanaf vertrek. Dat staat alleen (nog) niet vermeld (in de info van de NS staat twee weken vanaf vertrek). Ik was van plan om naar het geplande vertrekpunt te treinen en vanaf het eindpunt weer naar huis maar die twee opties kan ik dus sowieso niet allebei 'reserveren' dus.

Ik overweeg nu om het hele treinidee te schrappen en de route aan te passen, alles op de fiets dus maar ik zou het wel heel jammer vinden als de trein niet meer gebruikt kan worden voor dit soort fietsreizen. Ik ga dus sowieso ook bij ze klagen...

Ze geven overigens deze zomer wel 25% korting op het fietskaartje dus als het je lukt om wel één van de schaarse fietsplekken te reserveren dan zit dat in ieder een beetje mee (als je niet alsnog ergens onderweg strand omdat er onverhoopt toch geen plek is)
En zo heeft het ontmoedigingsbeleid van de NS dus effect. Maak het zo moeilijk en onbetrouwbaar mogelijk en men haakt vanzelf af. En dan kan je uiteindelijk zeggen dat er nauwelijks animo is voor de fiets in de trein.
Ik begrijp je keuze helemaal, overigens.
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Ik geef het nog niet op hoor, ik ga er zeker over klagen maar het komt ook op mij over als ontmoedigingsbeleid. Wat voor mij ook meespeelt is dat ik met één van mijn kinderen op pad ga. In een andere setting zoek ik wat makkelijker het 'probleem' op in zo'n geval maar nu dus niet. Wel dubbel jammer want ook het reizen met de trein in dit geval had deel uit moeten maken van de ervaring en is ook een stukje opvoeding.
Plaats reactie