NS wil reserveringsplicht fiets

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16706
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Als ik dit topic lees word ik gewoon met terugwerkende kracht weer extra kwaad over het commercieel maken van voorzieningen als OV en zorg... :roll: :evil:
Vooral omdat iedereen met een paar werkende hersencellen vooraf had kunnen bedenken dat dat niet werkt, in elk geval niet als kwaliteit voor geld moet gaan. In GB hadden ze het OV al eerder geprivatiseerd en de slechte resultaten daarvan waren al bekend voordat het hier in gang gezet werd.

Anyway, ik houd er maar over op want het is niet goed voor m'n bloeddruk en wordt ook al snel te politiek getint :D

Sterkte met de trip plannen George ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Supermatt
All rounder
All rounder
Berichten: 76
Lid geworden op: di 16 augustus 2016, 16:27

George schreef: do 8 juli 2021, 11:28 PS: Ik ben alweer iets wijzer geworden, reserveren kan 36 uur vanaf vertrek. Dat staat alleen (nog) niet vermeld (in de info van de NS staat twee weken vanaf vertrek). Ik was van plan om naar het geplande vertrekpunt te treinen en vanaf het eindpunt weer naar huis maar die twee opties kan ik dus sowieso niet allebei 'reserveren' dus.
Ter aanvulling/verwarring: ik ontvang net een digitale nieuwsbrief van de NS waarin staat:

Blijft u deze zomer in eigen land en wilt u uw fiets meenemen in de trein? Van 10 juli t/m 15 september is het verplicht om vooraf een plekje voor uw fiets te reserveren. Dan weet u meteen of er nog ruimte is voor uw fiets en voorkomen we overvolle treinen. U krijgt bovendien 25% korting op uw Fietskaart Dal. Reserveren kan al vanaf twee weken van tevoren tot kort voor vertrek en werkt heel eenvoudig, via de Treinwijzer in de NS-app of Mijn NS. Reserveren is alleen nodig in NS-treinen en kan ook via onze klantenservice of de servicebalie op het station.
Supermatt
All rounder
All rounder
Berichten: 76
Lid geworden op: di 16 augustus 2016, 16:27

kermit schreef: vr 9 juli 2021, 11:45 Als ik dit topic lees word ik gewoon met terugwerkende kracht weer extra kwaad over het commercieel maken van voorzieningen als OV en zorg... :roll: :evil:
Vooral omdat iedereen met een paar werkende hersencellen vooraf had kunnen bedenken dat dat niet werkt, in elk geval niet als kwaliteit voor geld moet gaan. In GB hadden ze het OV al eerder geprivatiseerd en de slechte resultaten daarvan waren al bekend voordat het hier in gang gezet werd.
Ik ben het hartgrondig met je eens.
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

George schreef: do 8 juli 2021, 11:11Een reservering is overigens geen garantie dat je daadwerkelijk met je fiets mee kunt omdat de plekken voor fietsen ook dienen voor minder validen en dus bezet kunnen zijn.
Dat zag ik ook, en desondanks heeft NS het op haar website (en in de voorwaarden!) categorisch over een „reservering“. Wie kopt ’m (voor de rechter) in? Woorden hebben betekenissen, NS! 😤
kermit schreef: vr 9 juli 2021, 11:45 Als ik dit topic lees word ik gewoon met terugwerkende kracht weer extra kwaad over het commercieel maken van voorzieningen als OV en zorg... :roll: :evil:
Vooral omdat iedereen met een paar werkende hersencellen vooraf had kunnen bedenken dat dat niet werkt, in elk geval niet als kwaliteit voor geld moet gaan. In GB hadden ze het OV al eerder geprivatiseerd en de slechte resultaten daarvan waren al bekend voordat het hier in gang gezet werd.
Op zich ben ik het met je eens, maar de situatie hier (in Nederland en bij onze naaste buren) is niet helemaal vergelijkbaar met het VK. Op papier zijn de spoorwegen private ondernemingen, maar ze zijn honderd procent eigendom van de staat. In Nederland gaan steeds meer stemmen op om het spoorbeheer weer volledig in handen van de staat te brengen, en in Duitsland is de discussie over de privatisering van het spoornetwerk vrijwel volledig verstomd.
Vorsprung durch Pedantik.
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Voor wat het waard is: Het eerdere probleem met reserveren lijkt opgelost, je kunt nu ook 'in de toekomst' reserveren. Misschien ga ik het de komende week nog gebruiken, we zullen zien...
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

bert l. schreef: do 8 juli 2021, 13:22 Buiten Nederland idem.
Met de fiets in de trein naar Duitschland en dan terug naar huis fietsen? Niet deze zomer.
In de TGV mag de fiets gratis mee.
Fietstochtje elders?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Moet je alleen nog even naar Lille fietsen...
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Of Barcelona...
Overigens wel in een koffer of tas, Evoc bijv.
Anders moet je ook reserveren en bijbetalen.
Dooie mus dus.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

ThaSingleTrackMastah schreef: di 13 juli 2021, 03:19 Of Barcelona...
Overigens wel in een koffer of tas, Evoc bijv.
Anders moet je ook reserveren en bijbetalen.
Dooie mus dus.
Die ken ik nog. Met de trein naar Gare du Nord. Fiets ingepakt in het bagagerek. Zeulen met fiets en bagage in de metro doorheen Parijs om bij het Gare de Lyon te komen. Trein al weg, te laat in Gare du Nord aangekomen. Door bewakers met honden het Gare de Lyon uitgejaagd. Wat een armoe anno 1982.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ja, Parijs is een treinramp.
Overstappen met een hoofdletter O.

Maar goed, ik kom vanuit het zuiden, vandaar overstappen in Barcelona.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

Trein of anderszins; als Parijs niet je (eind)bestemming is, moet je Parijs mijden als de pest.
Vorsprung durch Pedantik.
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

In jaren '80 was er éen optie om zonder auto en met fiets bij Alpe d'Huez te komen en Peter Winnen te zien winnen. Met de trein van Amsterdam naar Gare du Nord en de volgende trein van Gare de Lyon naar Grenoble.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

bert l. schreef: do 15 juli 2021, 10:34 In jaren '80 was er éen optie om zonder auto en met fiets bij Alpe d'Huez te komen en Peter Winnen te zien winnen. Met de trein van Amsterdam naar Gare du Nord en de volgende trein van Gare de Lyon naar Grenoble.
Met de TGV is dit nog steeds zo.
Met 300 kmh naar Gare du Nord.
Dan met de taxi, de metro, of op de fiets naar Gare de Lyon.
Daarna met 300kmh weer verder richting de Alpen.
Blijkbaar denken ze dat iedereen naar Parijs wil, en niet verder.
(Spoorwegmensen sporen niet?)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Joepie de
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 992
Lid geworden op: do 30 juni 2016, 11:15

ThaSingleTrackMastah schreef: Gedateerde informatie
Het overstappunt is tegenwoordig Bruxelles Midi.

In de zomer en winter zijn er rechtstreekse verbindingen onder de noemers Zomerthalys en Thalys Sneeuw.
Ja, doei !
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

NS beleid werkt niet. Op Driebergen stapte 10 pubers met fiets en al zo hup de intercity naar Arnhem in. De trein kende 4 fietsplekken.

5 minuten later stap ik in de sprinter. Vooraf gereserveerd, er waren 2 van 2 plekken vrij. In de trein blijken al 3 fietsen te staan..

Maar goed voordeel is dat conducteuren veelal geen controles meer doen tegenwoordig en je er met je medereizigers meestal wel uit komt.
Plaats reactie