Opa's stokpaardjes ......

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Knakker29
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2112
Lid geworden op: zo 11 september 2011, 10:24
Mijn mountainbike: staal en tita met een rekje

yo-eddy schreef: do 15 juli 2021, 18:25 "vroeger" waren er helmaal geen trails en was je op veel plekken "vrij" om te rijden en je eigen grenzen op te zoeken.
Yep, en dat veroordeeld zijn tot aangelegde rondjes (met alle respect voor de mensen die er wat moois van proberen te maken) maakt het voor mij toch wel minder aantrekkelijk dan pak hem beet 25 jaar geleden. Er liggen in Nederland echt heel mooie technische trails als je ze weet te vinden, vroeger kon je daar redelijk probleemloos fietsen, die tijd is inmiddels wel voorbij. De Ardennen waren altijd nog een mooi alternatief, maar daar zijn ze ook hard aan de weg aan het timmeren om het de fietser moeilijk te maken.. Ik vind Nederland een fijn land om te wonen, maar voor MTB-en zijn er betere plaatsen om geboren te worden 8)
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Er zijn mensen die de Nederlandse MTB-routes met een stadsfiets en een met kranten gevulden krantentas rijden. De routes zijn veel te makkelijk en de dure hobbelpaard-mtb's met dikke sloffen zijn helemaal niet nodig
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
lightrider
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 544
Lid geworden op: do 19 januari 2006, 11:08
Mijn mountainbike: Ritchey Plexus, P29-er en SwissCross Disc...

yo-eddy schreef: do 15 juli 2021, 12:45
Afbeelding
1 plaatje geeft alles weer waarom ik geen lol meet in het mtb-en heb...
Afgesloten hoofdstuk met een Plexus aan de muur en P29-er en SwissCross in de schuur

Flowtrail is de Volkswagen Golf van het mountainbiken. Niks verkeerds mee in de basis, maar zooooo voorspelbaar en saai.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Want? Die fietsen zijn er nog steeds, en die paden zijn ook best te vinden.
Maar veel mensen in een klein landje vraagt nu eenmaal wat meer regulatie.

Persoonlijk vond ik het vroeger niet beter overigens. De Brabantse bospaden waar ik toen kwam (vanaf 1989 toen ik mijn eerste mtb kocht) waren gewoon suf om te fietsen, allemaal rechtdoor en af en toe een haakse bocht. Als je iets uitdagends wilde doen was je toch een beetje aangewezen op een paar vierkante meter met een leuk obstakel.
Trails zoals die wortelfoto waren er echt niet waar ik woonde (ten zuiden van Eindhoven). Daar moest ik toen net zo goed als nu voor in de auto stappen.

Dat beetje klooien op een paar vierkante meter ruil ik graag in voor het routeaanbod dat er nu is. Bovendien is het nog steeds niet echt onmogelijk om zo aan te rommelen, alleen niet meer overal waar het toen kon. We moeten ook niet overromantiseren, alsof het vijfentwintig jaar geleden hier een mtb-mekka met fantastische mogelijkheden was.

Het oordelen over mensen die het fietsen anders beleven dan je zelf doet hou ik niet zo van. Zolang mensen anderen en hun omgeving respecteren is het toch geen probleem of iemand op een "te dikke" fiets rijdt, "te weinig" aan zijn skills werkt of onbezorgd met een spijkerbroek en gympen op een oude fiets het bos induikt? Zo'n houding past iig niet bij het relaxte gedrag dat wij onszelf als mountainbikers graag toedichten.
Laat iedereen lekker op z'n eigen manier lol in het fietsen hebben. Ik heb alleen moeite met fietsers die zich gedragen alsof ze alleen op de wereld zijn en schijt aan anderen hebben.

Zo'n zelf opgezette narrow-minded ballotagecommissie kan ik persoonlijk wel missen. We delen tenslotte allemaal dezelfde hobby, dat zou tot een soort van verbinding moeten leiden en niet tot een wij-zij hokjes indeling.

Alleen zwarte fietsen, fietsen met skinwalls, xc-racebakken, fietsen met teveel kromme buizen, fietsen met gekleurde grips, fietsen zonder achtervering, fietsen met minder dan 140mm vering, fietsen met meer dan 160mm vering, en natuurlijk lelijke fietsen in het algemeen, die moeten wel verboden worden :wink:
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
kan niet meer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2180
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
Mijn mountainbike: Spot Mayhem

Het is ook hoe je het wil zien. :(
De laatste tijd zie ik hier regelmatig mensen langs komen die leuke dingen doen.
"This species has amused itself to death"
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Op Leersum hadden we zo'n wortelklim op de Donderberg. Hadden. Totdat de valstorm er 13.000 kuub hout overheen legde
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4797
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Op ‘t Rijk van Nijmegen zijn er meer paadjes met wortels, stenen en geulen dan gladgestreken knikkerbaantjes. Het kan dus wel degelijk.
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

ja, daar kon je 30+ jaar geleden ook al prachtig fietsen :-q
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1941
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

en laten we ook realistisch zijn, 9 van de 10 (of meer) "mountainbikers" doet gewoon niet meer dan op het gemakkie rondjes rijden op nederlandse routes.

Dat op een forum als dit de verhoudingen anders liggen is natuurlijk ook makkelijk te verklaren, de buurman die af en toe een rondje op zijn 26er met v brakes doet zit hier niet, en die andere die toevallig een goeie baan heeft en zich een mooie s-works heeft laten aansmeren ook niet.

Die mensen mogen natuurlijk ook gewoon op hun manier rondjes rijden, daar hoeven wij niet elitair over te gaan zitten oordelen :)

De meeste mensen hier zijn wat specifieker bezig met deze sport, of wel de ruigere kant, of wel de snellere XC kant. Dat kan ook nog steeds op allerlei soorten fietsen en budgetten, maar hoe fanatieker, hoe meer geld er vaak wordt uitgegven, en eerlijk gezegd vind ik het ook helemaal niet erg om geld aan deze hobby te besteden. Persoonlijk kan ik daar best wel van genieten.

Ik ben onbewust wel een beetje de snelle xc kant opgerold, met name omdat ik met 2 jonge kinderen -wel- tijd heb om een paar x per weer 1-2 uur te fietsen in de buurt, of als het klote weer is of donker zelfs indoor te trainen :o , maar -geen- tijd heb om elke week de auto in te stappen om een dag van huis te zijn om toffe trails in NL en buitenland op te zoeken.
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5551
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Demoniac schreef: do 15 juli 2021, 14:45 Dikke trailbikes kopen 'want buitenland' en vervolgens gaan miepen dat de NL rondjes allemaal zo makkelijk zijn.. :roll:
Er zijn er ook nog die zo'n dikke trailbike gekocht hebben 'want buitenland' maar het gemiep achterwege laten. :wink:

kermit schreef: vr 16 juli 2021, 13:14

Alleen zwarte fietsen, fietsen met skinwalls, xc-racebakken, fietsen met teveel kromme buizen, fietsen met gekleurde grips, fietsen zonder achtervering, fietsen met minder dan 140mm vering, fietsen met meer dan 160mm vering, en natuurlijk lelijke fietsen in het algemeen, die moeten wel verboden worden :wink:
Groen, geen skinwalls, trail/enduro, organisch gevormd frame, met achtervering, 160 voor 150 achter, smaken verschillen maar overwegend positieve reacties. Ik denk dat ik wel door de ballotage commissie kom. :winkie: :-q
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7365
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

kermit schreef: vr 16 juli 2021, 13:14Laat iedereen lekker op z'n eigen manier lol in het fietsen hebben.
Maar zijn het niet juist de routes die voor een nivellering gezorgd hebben en in behoorlijk wat delen van NL eigenlijk dicteren op welke manier je lol in het fietsen moet hebben?
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1941
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

cheeta schreef: vr 16 juli 2021, 16:21
kermit schreef: vr 16 juli 2021, 13:14Laat iedereen lekker op z'n eigen manier lol in het fietsen hebben.
Maar zijn het niet juist de routes die voor een nivellering gezorgd hebben en in behoorlijk wat delen van NL eigenlijk dicteren op welke manier je lol in het fietsen moet hebben?
Daar heb je wel een punt.. maar tijden veranderen ook
Gebruikersavatar
Ook Peter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1057
Lid geworden op: wo 16 september 2015, 08:45
Mijn mountainbike: Kleurig; (Commencal, Cotic, Project12, Sparta)

Nah, ik merk dat routes voor een ieder toegankelijk moeten zijn omdat er anders gedoe van komt.
Echt leuke stukjes worden onderschat waardoor er ongelukken ontstaan, die hebben altijd nasleep.
Lekker fietsen!
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

https://youtu.be/qYnTA8c6c7Y

Denk dat deze hier ook wel "past" is heel herkenbaar 😜
Helaas welnin het Duits!!
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3855
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Demoniac schreef: do 15 juli 2021, 14:45 Dikke trailbikes kopen 'want buitenland' en vervolgens gaan miepen dat de NL rondjes allemaal zo makkelijk zijn.. :roll:
Dikke trail bak kopen “want buitenland” En vervolgens je frame in Nederland scheuren. Als je het makkelijk vind rijd je niet hard genoeg. :winkie:
◼︎ Go round the outside.
Plaats reactie