EHBO spullen

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Gebruikersavatar
Klitse
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1576
Lid geworden op: do 7 juni 2018, 22:45
Mijn mountainbike: Moxie / Eccentric / SSSS Inbred

Ik wist even niet zo goed waar ik deze moest plaatsen, dus daarom maar in de Lounge Bar.

Ik fiets de laatste tijd vaker met beginnende mountainbikers die nog wel eens een bochtje missen. Gelukkig heb ik over het algemeen wel wat pleisters en verbandjes in mijn hippack zitten maar e.e.a.begint inmiddels op te raken. Ik wil dit graag aanvullen maar ik zit te twijfelen wat verstandig is om allemaal mee te hebben. Wellicht hebben anderen hier meer ervaring mee. Het moet ook weer niet TE veel ruimte innemen dus het liefst zo plat mogelijk. Pleisters, verschillende verbandjes en wat ontsmettende doekjes zijn vanzelfsprekend, evenals een klein mes. maar hoe denken jullie bijvoorbeeld over wondlijm, reddingsdeken, mitella (of gewoonn een binnenbandje gebruiken?), pincet,......

En dan als laatste nog, waar kopen jullie dit? In 1 pakket of alles los?
My Bikes:
Moxie // Eccentric // Minty // SSSS Inbred
Gebruikersavatar
MarkMeisner
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1459
Lid geworden op: do 8 mei 2008, 12:22
Mijn mountainbike: Nukeproof Mega 290

Meeste haal ik eigenlijk gewoon bij de Kruidvat en verdeel dit over kleine afsluitbare zakjes in een vak in mijn rugzak. Zo heb ik thuis een voorraadje waarmee in de rugzak kan aanvullen na gebruik. Wondlijm en een reddingsdeken is wel een goede, die heb ik (nog) niet. Voor de mitella heb ik pasgeleden de rugzak zelf gebruikt, arm overdwars in de linkerschouderband gestopt, over de borstband heen van de rugzak. Maar daarvoor had ik ook de binnenband voor kunnen gebruiken.
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2070
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

Bij de kleine brokkenpiloot heb ik nog wel eens een hechtpleistertje kunnen plakken. Een reddingsdeken is ook geen slechte. Waar koop je die?
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
Gebruikersavatar
Klitse
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1576
Lid geworden op: do 7 juni 2018, 22:45
Mijn mountainbike: Moxie / Eccentric / SSSS Inbred

38x10 schreef: di 20 juli 2021, 13:33 Bij de kleine brokkenpiloot heb ik nog wel eens een hechtpleistertje kunnen plakken. Een reddingsdeken is ook geen slechte. Waar koop je die?
Etos oid. Anders internet natuurlijk.
My Bikes:
Moxie // Eccentric // Minty // SSSS Inbred
Gebruikersavatar
Hiltsje
All rounder
All rounder
Berichten: 79
Lid geworden op: ma 3 augustus 2020, 20:31
Mijn mountainbike: Cannondale Trail 3 2020

Ik zou niet teveel zelf gaan dokteren.
Iets als wondlijm zou ik niet doen, dan eerder hechtpleisters want die heb je er zo weer af.. wel zo handig voor het geval er écht gehecht moet worden. Al blijft een hechtpleister dan vaak ook al niet zitten. :P

Ik heb vaak zo'n verbanddoos van de ANWB volgens mij zit daar ook zo'n 'deken' in.
Schaartje, ontsmetting, pleisters, verband, watten (maar denk er aan, verband en/of watten gaat zo vastzitten in een wond!).. wat standaard dingen. Als er serieus iets aan de hand is laat ik dat liever aan de prof over.
Gebruikersavatar
Koban
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1123
Lid geworden op: zo 19 april 2020, 08:32
Mijn mountainbike: twee wielers
Contacteer:

Zelf aantal dingen uit EHBO koffertje gepakt. Zoals pleisters (verschillende grotes) tubetje met jodium. Zakdoekjes om eventueel wond schoon te maken met water. Klein rolletje met druk verband en iets wat over de wond kan. Dit in Ikea ziplock zakje.

En heb het niet alleen nodig gehad voor de startende brokkenpiloten, maar ook voor ervaren brokkenpiloten. :winkie:

Edit:
Ducktape gerold om fietspomp. Dit al keer gebruikt bij gebrek aan pleisters om verband vast te plakken :lol:
GPX routes Rechswald --> Reichswald.nl
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

Idd. bij serieuze valpartijen reddingsdiensten inschakelen. Ikzelf heb pleisters,(nog nooit gebruikt) en wondonsmettingsdoekjes bij me en een isolatiedekentje. Verder ben ik bij ernstiger letsel( oa. 2x sleutelbeenbreuk en 1x gebroken pink) gelukkig altijd
zelf thuis kunen komen en vandaar uit naar een ehbo post gegaan. In Nederland ben je gelukkig nooit zover van de bewoonde wereld af dat hulpdiensten er niet snel bij kunnen zijn. Ernstige (slag aderlijke) bloedingen zou je wellicht af kunnen knellen met een biba of id., totdat de hulpdienst er is. Wellicht dat zo'n traumazwachtel ook iets is om bij je te hebben.
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
Knakker29
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2112
Lid geworden op: zo 11 september 2011, 10:24
Mijn mountainbike: staal en tita met een rekje

Als je met een groep rijd zou ik inderdaad niet meer meenemen dan verband en wat pleisters / strips en isolatiefolie alleen als het koud is of je ver van de bewoonde wereld / goed bereikbare plekken gaat. En misschien wel het belangrijkst; zorgen voor een telefoon met bereik en power. Gelukkig kunnen hulpdiensten sinds 2019 zien waar je bent als je 112 belt, dat scheelt een boel gedoe en ellende (daarvoor ooit 2 uur moeten wachten voordat ze bij een fietser waren die met gebroken ribben en een klaplong in de buurt van Meerssen lag).
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10859
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Wat komt het meest voor?
Ik denk valpartijen met schaafwonden. Die spoel je uit met wat er in je bidon zit en dan wondspray erover om de wond dicht te maken.
In Nederland ben je nooit ver van de bewoonde wereld. Dus ergens aanbellen is echt wel een optie.

Als het ernstig is niet aarzelen 112 te bellen. Als het heel ernstig is met complexe breuken, bloedende wonden en patiënten die niet bij kennis zijn, dan altijd vragen om ondersteuning brandweer. Die kunnen beter uit de voeten in het bos dan de ambu met een limousine
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5243
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

Ik geef training aan kinderen, en tijdens de zomertijd verhuizen we van het clubparcours naar de bossen. Dan heb ik altijd een standaard verbandtrommel bij waar in ieder geval een mitella in zit en rubberen handschoentjes.
Deze vul ik altijd aan met een isolatiedeken. Die wegen niks, nemen nauwelijks plaats in maar zijn enorm comfortabel als er iemand in de winter op de grond ligt en op een ambu moet wachten.

https://www.ehbo-koffer.nl/product/redd ... 5AEALw_wcB

Als je hem omdraait koelt hij de gewonde en voorkomt oververhitting als hij in de brandende zon ligt.

Wat ik persoonlijk nu ook altijd meeneem: mijn bril. Ik kan goed fietsen zonder bril op sterkte (heb hem maar beperkt nodig), maar toen mijn fietsmaat op onverklaarbare wijze in een afdaling bewusteloos van z'n fiets viel, kon ik de berichtjes op mijn telefoon of de coördinaten nauwelijks lezen!! Gelukkig was zijn zoon er ook bij, dus de ambu was snel ter plaatse.

Dus vanaf toen altijd mijn bril bij.

Ciao
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
noutic
All rounder
All rounder
Berichten: 69
Lid geworden op: ma 13 juli 2015, 20:00

Ik heb standaard een snelverbandje in mijn tas. Tevens ook wat zwaluwstaartjes voor als het een diepere wond is. Uiteraard ook een ontsmetting doekje. Hiermee heb je de meeste wonden dicht.

Pleisters op een vies en zweterig lichaamsdeel lijkt me niet ideaal. Een mitella zou ik ook niet meenemen. Bij een beenbreuk blijf je liggen, bij arm/pols ondersteuen met andere arm.

Er is tegenwoordig ook vloeibare pleister. Ontsmet en dicht af met één spray. Alles te vinden op bv EHBO centrum.
Gebruikersavatar
Hiltsje
All rounder
All rounder
Berichten: 79
Lid geworden op: ma 3 augustus 2020, 20:31
Mijn mountainbike: Cannondale Trail 3 2020

bert l. schreef: di 20 juli 2021, 15:18 Wat komt het meest voor?
Ik denk valpartijen met schaafwonden. Die spoel je uit met wat er in je bidon zit en dan wondspray erover om de wond dicht te maken.
In Nederland ben je nooit ver van de bewoonde wereld. Dus ergens aanbellen is echt wel een optie.

Als het ernstig is niet aarzelen 112 te bellen. Als het heel ernstig is met complexe breuken, bloedende wonden en patiënten die niet bij kennis zijn, dan altijd vragen om ondersteuning brandweer. Die kunnen beter uit de voeten in het bos dan de ambu met een limousine
Ik weet niet hoe schoon jouw bidon is, maar ik denk dat menig mens zou schrikken als je dat water naar een lab stuurt. :lol:
Voor mijn werk heb ik heel erg veel watertesten gedaan en je wilt niet weten wat er allemaal in woont doorgaans.
Je kunt beter alleen wondspray op de wond doen, dat is in principe bedoelt voor reiniging en desinfectie.
Als je twijfelt, naar de huisarts voor een tetanus prik.

Natte wonden verbind je met een pleister óf bij grotere wonden met vet gaas en verband. Zonder vet gaas gaat de boel er in vastzitten en ben je nog verder van huis.
Als de wond redelijk droog is kan er prima een gaasje op en daarna verband.
Als het bloed er uit spuit doe je je shirt uit en prop je dat er op, of wat er ook maar voor handen is.

BHV'er zijn in een slachterij heeft zo zn voordelen, daar gebeurt nog al eens wat. :lol:
Maar je leert tijdens de training ook dat je al snel verkeerde dingen doet/verkeerde keuzes maakt en dat kan heel slecht uitpakken.
Bij twijfel idd 112 bellen, zij loodsen je er wel doorheen!
En goede tip wat betreft de brandweer! :-D
Tazzy
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 190
Lid geworden op: zo 15 juni 2008, 14:00
Mijn mountainbike: Giant XTC4 '04
Contacteer:

Sorry maar tetanus prik niet bij twijfel, checken wanneer je deze voor het laatst gehad hebt. Bij twijfel laten zetten
Blood, sweat & gears
nick22
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 357
Lid geworden op: di 14 juli 2020, 11:12
Mijn mountainbike: meta tr29 2021

ik heb een pakketje van vaude volgens mij
als ik het opnieuw zou doen dan : watervaste pleisters en rolletje tape. evt 1 blarenpleister.
voor ergere dingen moet je zorgen dat je het bos uitkomt
Plaats reactie