Luchtjes

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3875
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Dat je niet bepaald naar bloemetjes ruikt (althans geen verse) als je van je fiets komt is normaal. Even een lekker sportpoepje laten hoort er ook allemaal bij. Maar sinds mijn rondje Ede van de week (het was daar wat natter dan verwacht) ruften mijn schoenen of ik ze schoongemaakt heb met kattenpis. (zal de bodemsamenstelling zijn in combinatie met regenwater) En om één of andere rede beginnen mijn zweethemdjes (Craft) na verloop van tijd ook wat muffig te ruiken ondanks dat de rest van de kit fris en fruitig uit de was komt. Dus ik gooi hem toch eens in de groep hoe houden jullie je kit fris en fruitig? Op het moment gebruik ik Robijn wol & fijn (Alkalivrij) en doe ik mijn schoenen met de tuinslang en indien nodig Mucoff.
◼︎ Go round the outside.
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15565
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Merino wol voor (onder) shirts en sokken doet veel goeds :-q
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3875
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Ik had inderdaad al het idee dat het materiaal van een zweethemdje de luchtjes uit de wasmachine op neemt. Ik heb echter dan weer een huid probleempje waardoor dierlijke vezels niet zo goed idee zijn. Al heb ik dan weer geen probleem met mijn Merino sokken. Misschien toch eens proberen. Welk merken waken merino zweethemden?
◼︎ Go round the outside.
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

Laatste wasbeurt van de sportkleding Ossegal zeep bij het waspoeder en het scheutje vloeibaar wasmiddel gedaan. Dat werkt. Mijn shirtje stinkt nu niet na een ritje. Ondanks de hoge luchtvochtigheid.

Een beetje azijn er bij of even voorweken in Azijn lijkt me ook een goede oplossing.

Om een luchtje, een ander shirt kopen. Tsja ... De shirts die ik gebruik zijn 20 jaar oud en gaan nog wel even mee. Kost een paar centen, daar krijg je duurzaam spul voor.
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3875
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Je hebt mij niet horen zeggen dat mountainbiken een goedkope sport is. :D Ik heb ook een paar dingen die op een '90's ride niet misstaan. (gebruik ze ook nog wel eens) Maar heb dus ook hemdjes die al ruften als ik ze aantrek. En omdat ze inderdaad wat muntjes kosten wil ik ze wel weer fris hebben. (zijn nog niet zo oud)
◼︎ Go round the outside.
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15565
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Tijgerhaai schreef: za 14 augustus 2021, 12:56Welk merken waken merino zweethemden?
Ik gebruik op het moment een paar Decathlon shirts maar er zijn veel aanbieders. Ik ben overigens ook allergisch voor wol (en nog wel wat meer zaken) maar Merino levert geen problemen op.
Gebruikersavatar
MarkMeisner
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1450
Lid geworden op: do 8 mei 2008, 12:22
Mijn mountainbike: Nukeproof Mega 290

Ik gooi om de zoveel tijd even de shirts in een emmer met azijn voor een paar uurtjes en daarna de wasmachine in. Dan gaat de zweetgeur er wel perfect uit :-q
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3875
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

George schreef: za 14 augustus 2021, 13:23
Tijgerhaai schreef: za 14 augustus 2021, 12:56Welk merken waken merino zweethemden?
Ik gebruik op het moment een paar Decathlon shirts maar er zijn veel aanbieders. Ik ben overigens ook allergisch voor wol (en nog wel wat meer zaken) maar Merino levert geen problemen op.
Top, ga er voor de gein eens één testen. :-q
◼︎ Go round the outside.
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3875
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

MarkMeisner schreef: za 14 augustus 2021, 13:25 Ik gooi om de zoveel tijd even de shirts in een emmer met azijn voor een paar uurtjes en daarna de wasmachine in. Dan gaat de zweetgeur er wel perfect uit :-q

Gooi je ze in pure azijn (keuken of schoonmaak?) of heb je nog een mengverhouding van zoveel op een 5L / 10L emmer?
◼︎ Go round the outside.
Mark-xt
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1131
Lid geworden op: za 12 januari 2008, 16:55

Van tijd tot tijd mik ik m'n kleding ook in een emmer water met een flinke scheut schoonmaakazijn. Ik gebruik ongeveer 100ml (wasbol) per 5 liter water.
modder zuigt!
Gebruikersavatar
ARi
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 427
Lid geworden op: zo 10 augustus 2008, 15:24
Mijn mountainbike: Liteville 301MK14

Azijn werkt maar ik doe de shirts 1 keer in de zoveel tijd in warm water met soda en als de schoenen nat zijn stop ik vol met kranten nadat ik ze heb uitgetrokken.
Google is your friend :-)
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29958
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Bij ons was het probleem opgelost toen we een andere wasmachine kochten.
Bewust een wasmachine gekocht die NIET zuinig is met water.

Schoenen die stinken gaan in een emmer met water en bleekmiddel. Steen er bovenop om ze onder water te houden.
Op eigen risico, niet alle schoenen kunnen tegen een dag onder water te staan.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
MarkMeisner
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1450
Lid geworden op: do 8 mei 2008, 12:22
Mijn mountainbike: Nukeproof Mega 290

Tijgerhaai schreef: za 14 augustus 2021, 13:36
MarkMeisner schreef: za 14 augustus 2021, 13:25 Ik gooi om de zoveel tijd even de shirts in een emmer met azijn voor een paar uurtjes en daarna de wasmachine in. Dan gaat de zweetgeur er wel perfect uit :-q

Gooi je ze in pure azijn (keuken of schoonmaak?) of heb je nog een mengverhouding van zoveel op een 5L / 10L emmer?

Een 5 liter emmer vol warm water en een flinke scheut schoonmaakazijn (300/400ml). Daar zo'n 12 uur in laten staan en dan de wasmachine in waar ook nog een scheut azijn in gaat.

Werkt perfect.
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3875
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Ik ga eens testen. Vandaag toch wasdag. Ook eens de gebruiksaanwijzing van de machine eens bestuderen. Heb ook nog een "vlekken" en "extra spoelen" op dat ding. Als het alleen een beetje stoffig is geworden zet in hem op de 20 min. was. Zit het onder de drek, na de tuinslang standje "outdoor"
◼︎ Go round the outside.
Gebruikersavatar
Ook Peter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1059
Lid geworden op: wo 16 september 2015, 08:45
Mijn mountainbike: Kleurig; (Commencal, Cotic, Project12, Sparta)

Azijn is inderdaad een goede bacteriën doder. Afhankelijk van hoe erg t is (mijn schoenen bijv. ) MarcMeisner hoeveelheid of (mijn kleren of waterzak/bidon) Mark XT hoeveelheid gebruiken. Door ze lang te laten staan trekt het er goed in en haalt het de stank eruit.
Schoenen die niet langere tijd in het water kunnen zouden t in de regen ook niet volhouden, denk ik dan maar. In het verleden ook wel met chloor en Dettol gedaan maar dit is veel goedkoper, voor bidons gebruik ik dan wel kookazijn ipv schoonmaak azijn, voor t idee.
Lekker fietsen!
Plaats reactie