Mountainbiken is saai.

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Knakker29
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2112
Lid geworden op: zo 11 september 2011, 10:24
Mijn mountainbike: staal en tita met een rekje

Een beetje afwisseling is leuk. Ik heb een tijdje een racefiets gehad en vond het alleen lekker rijden op strakke wegen. Het stond me al snel tegen om daar rekening mee te houden en vooral over gladdere (vaak saaiere) wegen te rijden, dan is een gravelbike (in de vorm van een racefiets met relaxte geo en bredere banden) wel een mooi alternatief om on/offroad te combineren. Ik rijd zelf alles met starre MTB's (weg, gravel & bos), dat vind ik dan weer leuk (zolang het lijf blijft meewerken :roll: ). Als je maar plezier hebt 8)
Mike123
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 940
Lid geworden op: ma 7 oktober 2013, 23:13

Paar jaar geleden reden zo ook al met de voorloper van de gravelbikes lijkt het wel. :-?
https://youtu.be/O_FvXIF2J3o?t=254
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

Mike123 schreef: di 17 augustus 2021, 00:37 Paar jaar geleden reden zo ook al met de voorloper van de gravelbikes lijkt het wel. :-?
https://youtu.be/O_FvXIF2J3o?t=254
Yeah,toen reden ze er Downhill wedstrijden mee, waarschijnlijk omdat ze Mtb toen al saai vonden.
:D
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4077
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Leuk en informatief filmpje :-q Komt ook erg overeen met mijn beleving.

Ik heb toevallig recent een 1996 Trek mtb opgelapt met 60cm stuur, barends en 80mm verweg en dat zit en stuurt veel meer als een gravelbike, dan je zou verwachten. Stuk leuker over gewone bospaadjes en "saaie" mtb routes.
Voor een stuk mix routes of bijvoorbeeld een west-Brabantse "veldtoertocht" is dat een stuk leuker fietsen als met een moderne trail mtb.
Gebruikersavatar
Singletrack Sundays
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1163
Lid geworden op: za 4 januari 2020, 18:41
Mijn mountainbike: OV fiets

Op zich hebben ze een punt, zeker als je alleen in NL rijd is mountainbiken een beetje saai, veel van mijn oude MTB maatjes zijn inmiddels overgestapt op gravel.
Te weinig tijd door gezin en werk om nog trips in het buitenland te maken of naar bikeparks te gaan.
In Nederland hebben we voornamelijk gladde en vlakke routes of boswegen, om jezelf dan uit te dagen kan een gravelbik de oplossing zijn.
Ander bijkomend voordeel (zo hoor ik vaak) is dat je niet gebonden bent aan een vaste route maar overal kan rijden, en makkelijk je rit in de achtertuin kan starten.
Zelf geloof ik er niet zo in, meestal vind ik een inspanning van van max een uurtje wel mooi geweest en dan is MTB denk ik leuker.
Have fun!
Rinse.
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

Ik kan eigenlijk altijd vanuit mijn achtertuin starten en als ik wil de hele dag vrijwel onverhard rijden........
Lucky me😅
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
Tarwetijger
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 197
Lid geworden op: ma 11 mei 2020, 21:40
Mijn mountainbike: Olympia Iron '22

kermit schreef: ma 16 augustus 2021, 11:54
Mad Wally schreef: ma 16 augustus 2021, 11:10 Toen was het nog spannend… https://youtu.be/VzZkKE9Z35g
Die waren gewoon hopeloos underbiked... cq gingen te hard voor wat het materiaal -gecontroleerd- toeliet.
8<
Ze zijn dan ook stuk voor stuk erg boos op dat materiaal! :P
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16845
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ja, nog vol van de adrenaline moet je toch ergens de schuld neer kunnen leggen :D

Het filmpje uit de startpost komt helemaal niet overeen met mijn beleving overigens.
Vroeger: vlakke rechte bospaden met af en toe een haakse bocht, op een starre stalen Giant met 3x6 Suntour versnellingen en cantilever/U-brakes.
Nu: flowroutes à la Utrechtse Heuvelrug en Nijmegen, af en toe Dorst of Stadbos013 op een e-fully met 160mm veerweg, schijfremmen en dropper.

Is dat nodig? Nee. Is het saai? Nee, ik heb er echt plezier in.
Als ik nog steeds dezelfde rechte vlakke paden zou rijden als vroeger zou het inderdaad saai zijn, maar het routeaanbod is gigantisch veel beter dan begin jaren '90. Zo'n trail maakt voor mij een veel groter verschil dan dat de fietsen capabeler (te?) geworden zijn.

Als ik moest kiezen tussen race of mtb is het 100% zeker voor de mtb. Maar als ik alleen maar Amerongen zou rijden zou ik dat uiteindelijk ook saai gaan vinden. Het is juist de afwisseling die het fietsen leuk houdt.
Je moet het gewoon zelf leuk maken, ik wissel race en mtb af, lokaal of met de auto ergens heen, neem de fiets mee op vakanties, doe elk jaar een Alpenweek, rijd veel alleen maar soms ook met vrienden of mijn vriendin, e-bike of analoog... heb ook fietsvakanties met bagage gedaan of georganiseerd met bagagevervoer, ik vind het allemaal leuk om te doen. Misschien dat ik daarom ook niet zo de neiging heb om fietsers in hokjes onder te verdelen, uiteindelijk haal je allemaal plezier uit die ene geniale uitvinding: de fiets.

Ik hoor ook weleens van bikers die elke week drie keer de lokale route rijden en vrijwel nergens anders fietsen. Dat zou ik persoonlijk dodelijk saai vinden, maar zij hebben er blijkbaar plezier in. Prima toch?
En als je meer plezier hebt als je met een gravelbike je bekende rondje rijdt, lekker doen. Maar voor mij is dat minder leuk als op een mtb.

Wat je al dan niet saai vindt zit veel meer in je kop dan dat het van het materiaal afhankelijk is.
En het is natuurlijk altijd beter om meerdere fietsen te hebben, altijd dezelfde fiets, da's pas saai ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

Vroeger ook veel fietsvakanties, Marathons en toertochten gefietst. Maar ja dan krijg je een gezin,kinderen druk,druk druk. Ben blij dat ik 2-3 × per week hier op de lokale routes mijn ei kwijt kan zonder dat ik daarvoor een hele dag hoef 'op te offeren'.
Maar gelukkig hebben we hier(Nijmegen) ook genoeg routes voor de afwisseling. Met regelmatig een uitstapje naar t Reichswald of Arnhem/Rhenen, oosterbeek, allemaal met de fiets te doen vanuit hier.👍
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
Gebruikersavatar
Hilco
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6945
Lid geworden op: zo 8 augustus 2004, 23:02
Mijn mountainbike: star,staal ,singlespeed Surly KM

dan ga je toch gewoon de bergen in

https://www.youtube.com/watch?v=eVAF9QFcHME
ouderdom komt met gebreken :-{ maar ik fiets nog wel :winkie:
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4831
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Azurri schreef: di 17 augustus 2021, 16:46 Vroeger ook veel fietsvakanties, Marathons en toertochten gefietst. Maar ja dan krijg je een gezin,kinderen druk,druk druk. Ben blij dat ik 2-3 × per week hier op de lokale routes mijn ei kwijt kan zonder dat ik daarvoor een hele dag hoef 'op te offeren'.
Maar gelukkig hebben we hier(Nijmegen) ook genoeg routes voor de afwisseling. Met regelmatig een uitstapje naar t Reichswald of Arnhem/Rhenen, oosterbeek, allemaal met de fiets te doen vanuit hier.👍
Prijs je gelukkig. :-q

Overigens daag ik iedereen die mtb-en saai vindt uit om hier eens een paar rondjes Bergschenhoek op tempo te rijden. Praten we daarna verder.
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

Dat doe ik ook!! :bier: (mezelf gelukkig prijzen)
Overigens zijn er ook mensen die suikerzakjes sparen reuze spannend vinden........ :wink:
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16845
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

En wat zegt ons dat?
Dat de beleving of iets saai is of niet voor 100% in iemands hoofd zit. Dus prijs je gelukkig als je al tevreden kunt zijn met de kick van het ontdekken van een nieuw suikerzakje, ik moet veel meer geld uitgeven om die emotie te bereiken :D
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

kermit schreef: di 23 november 2021, 12:10 En wat zegt ons dat?
Dat de beleving of iets saai is of niet voor 100% in iemands hoofd zit. Dus prijs je gelukkig als je al tevreden kunt zijn met de kick van het ontdekken van een nieuw suikerzakje, ik moet veel meer geld uitgeven om die emotie te bereiken :D
Precies dat!! Het zegt ons dat spannend of saai afhankelijk is van onze eigen perceptie (gelukkig maar) . En iedereen dat moet doen waar hij/zij blij van wordt, zonder,zich te laten beïnvloeden door de (voor)oordelen van anderen.👍
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7393
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

... en die perceptie is toch veelal weer afhankelijk van referentiekader en skills icm equipment.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Plaats reactie