Regenkleding wassen / in goede staat houden

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3875
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Nog even en ik ga naar de huishoudbeurs in plaats van de trails. :winkie:

Na het doorslaande succes van het luchtjes topic gooi ik deze ook maar even in de groep. Deze zomer is een regen kit ook geen overbodige luxe. En hoewel naar mijn menig het beste wat je krijgen kan is op een gegeven moment ook een Endura MT500 kit aan een opfris beurtje toe.

Dus deze zit op het moment in mijn lekker frisse wasmachine in het "outdoor" programma met de Apparel cleaner and re-proofer van Endura. Maar nu komt het. Op het flesje wordt wel aangeraden om de kleding na het wassen in de droger te stoppen voor het beste resultaat. (of föhn, of "koud" strijken) Nu staat er op het label "drip dry only" Dus niet in de droger denk ik dan. Iemand die hiermee ervaring heeft? Stiekem toch er in, of föhn halen en ga maar lekker föhnen! (strijken heb ik een schurft hekel aan)
◼︎ Go round the outside.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5650
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Tja, ik heb een MT500 short en die heb ik in 3 jaar nog nooit ge-reproofed (en gaat toch regelmatig de machine in)
Mijn gedachte daarbij is: het is een waterdicht membraam, geen slijtgevoelige DWR-coating. Maar mss zit ik helemaal fout?
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3875
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Ik heb dat spul nu een jaar of 5 denk ik. Dan is het toch niet meer zo lekker als dat het nieuw was. Beetje klamme kleding van je eigen zweet is uiteraard normaal. Maar in een goede regenbui ben je op geen gegeven moment toch echt nat. Dat had ik toen ik dat spul net had en er mee in Schotland reed toch niet. (en daar echt wel goede buitjes meegemaakt)

Dus ik ben benieuwt. Maar was jij het mee. En werkt het nog net zo goed als toen het nieuw was?
◼︎ Go round the outside.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5650
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Tijgerhaai schreef: di 17 augustus 2021, 16:09 Ik heb dat spul nu een jaar of 5 denk ik. Dan is het toch niet meer zo lekker als dat het nieuw was. Beetje klamme kleding van je eigen zweet is uiteraard normaal. Maar in een goede regenbui ben je op geen gegeven moment toch echt nat. Dat had ik toen ik dat spul net had en er mee in Schotland reed toch niet. (en daar echt wel goede buitjes meegemaakt)

Dus ik ben benieuwt. Maar was jij het mee. En werkt het nog net zo goed als toen het nieuw was?
Ik was dat spul eigenlijk altijd op 30gr met heel weinig wasmiddel dat zo min mogelijk rommel bevat (dus geur- en kleurstof loos en zeker geen wasverzachter) en dan laat ik het het liefst buiten aan de wind drogen. Op de MT500 short zie ik op het zitvlak iets wat lijkt op beginnende delaminatie (minuscule belletjes) maar dat wijt ik meer aan het schuren met zand/blubber. De werking lijdt er iig niet onder, laatst werd ik nog overvallen door zo`n zware tropische bui maar m`n zeem en bovenbenen waren gewoon droog.

Ook m`n Gore C5 trail jacket (bijna 3 jaar) krijgt dezelfde behandeling en is nog steeds doucheproof (die gebruik ik ook met wandelen).
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3875
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Schuren met blubber/zand daar krijg je inderdaad een mooie plek van. Bij mijn spray baggy kan je precies zien waar mijn zitbotjes zitten. :-D Die broek heeft de werking allang verloren. Nic Wax er op en gaat weer even mee. (Gaat er dan wel weer af door wassen) De regen kit spoot ik eigenlijk alleen maar af met de tuinslang omdat ik een beetje huiverig ben voor het wassen van de regenkleding. (Verliest werking?)
◼︎ Go round the outside.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5650
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Tijgerhaai schreef: di 17 augustus 2021, 16:42 Schuren met blubber/zand daar krijg je inderdaad een mooie plek van. Bij mijn spray baggy kan je precies zien waar mijn zitbotjes zitten. :-D Die broek heeft de werking allang verloren. Nic Wax er op en gaat weer even mee. (Gaat er dan wel weer af door wassen) De regen kit spoot ik eigenlijk alleen maar af met de tuinslang omdat ik een beetje huiverig ben voor het wassen van de regenkleding. (Verliest werking?)
Nicwax (gebruik ik voor de windbreakers, wintersport- en wandelkleding) is een DWR en slijt idd met wassen. Een membraam (zoals de Gore of de MT500) zou daar, los van schuurslijtage, geen last van moeten hebben.

En idd, voor de MT500 had ik een waterproof Alpine stars short en die had ook zo`n schuurplek (is ook uiteindelijk uitgescheurd, zo dun werd hij). De MT500 is een stuk robuuster gebleken.
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3875
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Het zooitje zit ondertussen in de droger op een lage temperatuur. (volgens de RFM voor spul dat niet in de droger mag) Zie ik zo hoe het er uit komt. Op zijn minst lekker schoon. En ik heb zo'n vermoeden dat het van de week dan wel testen wordt of het gewerkt heeft.
◼︎ Go round the outside.
ReinierT
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 531
Lid geworden op: zo 21 augustus 2016, 20:47
Mijn mountainbike: Canyon Spectral 9.0 Pro

Dat strijken of verwarmen in de droger is enkel om de 'afparel werking' weer te herstellen. Idee is dat de haartjes van de vezels weer omhoog gaan staan en zo de druppels afparelen.

Zelf was ik zeer zelden technische stoffen. Liever afspuiten met tuinslang en eventueel borsteltje.
Pat.
Technisch Webredacteur
Technisch Webredacteur
Berichten: 5968
Lid geworden op: zo 15 juli 2001, 02:00
Contacteer:

Ik heb de lange MT500 winterbroek en die gaat in de winter bijna na elke tocht in de wasmachine op 30 graden. Sowieso na elke moddertocht.
(de groene MT500 jas heeft ook al heel wat wasbeurten gezien).

Op 30 graden en 1000 rpm centrifugeer stand.
Nooit geforceerd opdrogen gewoon aan het wasrek hangen. Heb de broek en jas in bezit sinds januari 2015.
https://www.mountainbike.nl/nieuws/2015 ... roof-pants

Dat is de broek en bij deze heeft hij een duurtest met vlag en wimpel doorstaan ;)
Jas is van dezelfde review.

Dus nee, niets raars qua wassen. Gebruiken trouwens Robijn Color de laatste 15 jaar. Nooit iets anders eigenlijk.
Owja, tip voor de geurtjes (niet op reageren). Kleding direct na het fietsen in de was en de machine niet te vol zodat het lekker kan rond hobbelen. Daarna direct drogen aan droogrek en niet nat in de mand laten liggen. Nooit geen rare geurtjes in diverse merken ondershirts. (wel na het fietsen maar dat ben ik zelf ;) )
Met een botte bijl moet je gewoon wat harder slaan dan met een scherpe.
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29951
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Op het flesje wordt wel aangeraden om de kleding na het wassen in de droger te stoppen voor het beste resultaat. (of föhn, of "koud" strijken)
Het spul wordt ge(her)activeerd door temperatuur. 30 of 40C zou genoeg zijn.

Hier ook een MT500, voor de spaarzame natte ritjes.
Gaat ook zo de wasmachine in.
Nog nooit iets bijzonders aanngedaan, nog steeds waterdicht, is ongeveer 5 jaar oud, dus ook nog mee in NL gefiets. Maar in dat jaar in NL waarschijnlijl vaker gebruikt dan in 4 jaar hier :wink:
Drogen gaat in de Spaanse zon (in NL in de droger).
In de zon is hier denk ik warmer dan de droger in de "synthetische" stand 8)

De Humvees (andere stof) moeten wel behandeld worden om water afstotend te blijven.
Doe ik niet meer, is voor mij niet nodig
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Fatbiker
All rounder
All rounder
Berichten: 138
Lid geworden op: wo 8 mei 2019, 11:44

De manier hoe je regenkleding in goede staat houdt, is voor een deel afhankelijk van het soort stof.

Regenkleding die waterdicht is door gebruik van waterdichte stof kun je zo vaak wassen als je wilt, zonder dat de waterdichtheid aangetast wordt. Endura heeft dat volgens mij ook, maar bekender is bijvoorbeeld Gore-Tex. Met wassen verdwijnt wel geleidelijk de coating die voor het vormen van druppels op de kleding zorgt. Deze coating, volgens mij vaak aangeduid met DWR, zorgt ervoor dat de stof helemaal niet meer nat wordt.
Heb je regenkleding die gemaakt is van een stof die niet waterdicht is, maar afhangt van de werking van de DWR, dan zou ik die niet al te vaak wassen, want daardoor is het uiteindelijk niet meer waterdicht, tenzij je het behandeld met bijvoorbeeld Nikwax of iets dergelijk. Of dat haalbaar is, ligt een beetje aan je rijstijl. Na een modderwedstrijd is het voor mij echt geen optie om mijn kleding niet direct in de wasmachine te gooien.
nomad030
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 859
Lid geworden op: wo 16 augustus 2006, 16:07
Mijn mountainbike: Fatmodul SX01

Het verhaal ligt iets ingewikkelder. Kort gezegd heb je twee soorten regenkleding: met een membraan, of gecoat. De laatsten zijn de simpelste, goedkoop, en doorgaans hooguit waterdicht tot 2000 Schmerber (dwz: waterdruk van 2000mm op een stuk stof). En niet ademend.
Membraan kleding heeft een waterdicht membraan, die aangebracht is op een laag stof aan de buitenkant, en soms met nog een laagje ter bescherming voor duurzaamheid aan de binnenkant. De buitenlaag is behandeld met een DWR (durable water repellancy), die zorgt voor het afparelen van het water. Een membraanjas heeft dus altijd een DWR. Zaak om op te letten: zowel de DWR als membranen worden vaak gemaakt dmv fluorverbindingen. Dramatisch voor het milieu. Vooral Goretex is wat dat betreft absolute troep. Beter is bijvoorbeeld Endura, maar bijvoorbeeld ook het membraanjasje van Decathlon bevatten geen PFCs. Membraajassen zijn waterdichte dan alleen gecoate. Het Decathlon jasje dat ik heb is tot 8000mm met een RET van 7 dacht ik. Let op: vaak wordt er geadverteerd met de waterdichtheid van de stof: zonder waterdicht getapede naden en de juiste ritsen heb je er weinig aan.

Om het heel technisch te maken: ga op zoek naar een jas met een PUmembraan, heeft doorgaans betere ademende eigenschappen vergeleken met Goretex bij gelijk RET.
RET is de mate van ademendheid, Resistance Evaporative Transfert. Waarde 1 is het beste, tot 6 is goed, 20 is je Hemaregenjas.

Qua wassen, altijd op een lage temperatuur en zo min mogelijk. Gebruik Nikwax! Werkt super, en absoluut milieuvriendelijk. Kijk even op hun site wat ze hebben, Tech wash uit m'n hoofd voor reinigen, Direct om de DWR te fixen.
Heractiveren via droger en strijkijzer lees ik vaker, nooit zelf gedaan.
Er zijn vele paden naar de top van de berg, maar het uitzicht is altijd hetzelfde.
Plaats reactie