Motivate me.

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Denk na over wat je zou willen doen om fit te blijven, wielrennen? hardlopen? sportschool? Dan weet ik het wel en blijf ik rondjes rijden op de MTB, ook als het soms wat saai wordt. Soms moet de motivatie ergens anders vandaan komen dan puur het "Joepie" gevoel. Ik moet me in de winter ook wel een beetje oppeppen om weer op de trainer te stappen.
Je kunt ook de motivatie halen uit het samen rijden waardoor niet de "thrill" de motivatie geeft, maar het sociale aspect.
Mocht het je desondanks toch echt niet lukken dan lijkt een pauze wel op z'n plek. Je merkt vanzelf wel of en zo ja wanneer het weer begint te kriebelen.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Ik heb meerdere "lotgenoten" hier, gelukkig maar. :winkie:

Jamis Diablo schreef: vr 17 september 2021, 02:04 Heel herkenbaar :-D
Ik haal de lol er uit door met de Emtb de routes te rijden. Meer uitdaging door meer snelheid in de bochten en afdalingen en langere afstanden.
Dat zou denk ik voor mij ook goed werken alleen heb ik nog niet zo'n bike in mijn schuur staan. Maar daar wordt zekers al naar gekeken maar zal met de aanschaf daarvan nog even geduld moeten hebben. Ben al wel een soort van shortlist aan het schrijven.
suravida schreef: vr 17 september 2021, 07:00 Maar wellicht is een fietspauze een optie? Even focussen op andere zaken, dan wordt het fietsen vanzelf weer aantrekkelijk. Of is er een reden dat je móet fietsen?
Die pauze is al gestart. Nog een keertje naar Willingen en dan is het wel gedaan voor mij. De reden dat ik wel graag fiets is buiten de fysieke gezondheid ook het mentale. Ik kon altijd heerlijk mijn kop leegmaken als ik een lekker stukje aan het trappen was en dat is wel iets wat ik nodig heb.

Herman de Biker schreef: vr 17 september 2021, 08:06 Ga eens een stukje wielrennen.. en je weet niet hoe snel je weer op je ATB wilt springen :P
Afbeelding :winkie:


Koban schreef: vr 17 september 2021, 08:11 Waar je woont is dat enkel een vaste route of mag je daar ook vrij rond fietsen? Het vrij rond mogen fietsen en zelf nieuwe dingen ontdekken maakt het voor mij persoonlijk weer leuk.
Vrij rondfietsen hier is alleen mogelijk in de asfaltjungle en zie mijn reaktie op Herman de Biker wat ik daarvan vind. :-D


novaterra schreef: vr 17 september 2021, 09:28
.......ik probeer dan gewoon zo vaak als ik me kan motiveren naar Tecklenburg te gaan om zodoende nog wat leuke dinge te rijden, en niet dat gehobbel op de lokale routes.
Dat is idd ook een optie, al een tijdje niet meer geweest ook. :-q


cheeta schreef: vr 17 september 2021, 09:29 Is het iets dat vanzelf over gaat..? Ok, misschien dat je na 3 weken denkt "het zou wel weer eens leuk zijn" en dan kan het best leuk zijn voor de afwisseling maar als je het die week nog 1 a 2 keer rijdt, ga je ook niet echt tot een andere conclusie komen.
Dat gevoel behelst mij nu ook, hopelijk zal het meevallen maar die kans is wel groot idd. Ik heb ook niet meer de benen om maar steeds sneller en sneller de routes af te gaan om het interessant te houden dus dan zou een e-bike wellicht de oplossing kunnen zijn.
Mad Wally schreef: vr 17 september 2021, 07:43Uitdagende clinics volgen?
cheeta schreef: vr 17 september 2021, 09:29
In de eerste plaats zijn die waarschijnlijk niet naast de deur en ten tweede zou ik toch willen stellen dat dat het probleem alleen maar erger gaat maken...
Dit dus.
Jan Willem schreef: vr 17 september 2021, 09:37

(*) Wat zijn de symptomen van een bikelag?
De meest voorkomende klachten zijn vermoeidheid en slapeloosheid. Je hebt het gevoel moe en futloos te zijn, maar je kan niet slapen.
Ook je fietsplezier verdwijnt, je bent (manisch) depressief, snel prikkelbaar, voelt je misselijk en duizelig en hebt last van hoofdpijn.
Prijs je gelukkig, je bent een gelukkig mens want je hebt in het buitenland gefietst, houd de bikelag daarom lang in stand:

Tips voor het omgaan met een bikelag:
- Ga slecht uitgerust fietsen. Dat verlengt namelijk de hersteltijd van een bikelag.
- Nuttig sterke drank één dag voor, tijdens en één dag na je fietstocht.
- Nuttig alcohol houdende drankjes één dag voor, tijdens en één dag na de fietstocht.
- Eet zware maaltijden voor en tijdens het fietsen. Je spijsvertering verloopt dan nog trager dan normaal tijdens het fietsen.
- Kies een moment waarop het bijzonder druk is.
- Houd geen rekening met medebosgebruikers en vergal zo mogelijk ook hún plezier.
- Houd geen rekening met de aankomsttijd op de parkeerplaats bij het plannen van je rit.
- Kies hierbij voor een rit die in de nacht aankomt.
- Plan de eerste dagen na de fietstocht boordevol.
- Geef je lichaam geen moment de tijd om te herstellen.

Hoop dat je er wat aan hebt.
Altijd JW, altijd. :lol:



Merijn. schreef: vr 17 september 2021, 11:36 Of "neem" een kind.. :lol: :roll:
BTDT twice, not doing it again. :o :tong
Meegs schreef: vr 17 september 2021, 11:41
Heckler40 schreef: vr 17 september 2021, 11:17 Maverick kom er maar in :lol:

En een suggestie, vind een groep gelijkgezinde fietsmakkers om samen mee te rijden.

Misschien ben ik een uitzondering, maar ik herken er niets van. Ik rijdt al jaren een mooi lokaal rondje op zondag met de "vaste mannen". Het bos en de heide zijn prachtig en het varieert met het weer en de seizoenen. Ik werk aan mijn fitness terwijl ik buiten in de mooie natuur ben met mijn fietsmaten. En dan na de rit een kop koffie, koeken en kletspraat. What's not to like.

Enjoy!!
Ik geloof dat Dice wel een gelijkgezinde groep fietsmakkers heeft, nadeel is alleen dat hij tegenwoordig met die gasten naar het buitenland gaat. Dus de zondagochtend ritjes zal dan een groep chagrijnige mannen zijn op teveel geveerde fietsen. :bier: :winkie:
Precies Meegs, de spijker op z'n kop. :-D Lokale rondjes fiets ik ook gewoon liever alleen op mijn eigen tempo zodat ik anderen niet ophou of mijzelf constant in het rood moet rijden om ze bij te houden.


Mad Wally schreef: vr 17 september 2021, 16:02 Soms moet de motivatie ergens anders vandaan komen dan puur het "Joepie" gevoel. Ik moet me in de winter ook wel een beetje oppeppen om weer op de trainer te stappen.
Nou precies dit dus, waar haal je dat vandaan? Ik had er nooit moeite mee om zonder dat joepie gevoel te fietsen maar dat is dus echt veranderd deze zomer.

Misschien zie ik het nu wel veel te somber in en fiets ik straks ook gewoon hier weer met een lachend gezicht rond genietend van mijn Mojo. Voorlopig luister ik eerst naar Mac. :-q
MacReal schreef: vr 17 september 2021, 12:08 Als je het zat bent, even een fiets pauze.

Stel sowieso je verwachtingspatroon goed bij, dat helpt al de helft.
En bedenk je dat elke dag op de fiets beter is dan een dag op het werk :bier:
En als vangnet
novaterra schreef: vr 17 september 2021, 12:16 kunnen we geen help elkaar de winter door groepje oprichten?, net zoiets als de AA??
Pat.
Technisch Webredacteur
Technisch Webredacteur
Berichten: 5968
Lid geworden op: zo 15 juli 2001, 02:00
Contacteer:

Of je verhaal herkenbaar is?
Tsja... Geen idee eigenlijk. En ik heb toch heel wat uren in de bergjes versleten. Vooral als we straks weer terug zijn van een paar weken Roc.

Mijn remedie.
Niet buiten gaan rijden als het smerig nat herfstweer is (regen mag een klein beetje maar dan windstil erbij).
Voor de conditie hebben ze Zwift uitgevonden.
Daarentegen geniet ik ontzettend van de herfstkleuren en alle pracht. Hmmm. Misschien wonen we hier ook wat lux met alle natuur om ons heen en de droge zuid Brabants grond.
Ik rijdt zelf ook veel toertochten in België en rond Eindhoven. Goeie sfeer en maakt het net wat leuker.

Ach wat lul ik ook. Zodra ik twee wielen onder m'n kont heb ben ik al snel tevreden.

Helaas. Voor jou zit er niets anders op dan de hele herfst en winter coma zuipen.
Met een botte bijl moet je gewoon wat harder slaan dan met een scherpe.
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Pat. schreef: vr 17 september 2021, 16:18Helaas. Voor jou zit er niets anders op dan de hele herfst en winter coma zuipen.
:lol: :lol: :lol: Nou Dice, er zitten toch werkelijk heel nuttige harten-onder-de-riem tussen.
Dice Oldskool schreef: vr 17 september 2021, 16:17Altijd JW, altijd. :lol:
logisch, jij bent één van de weinigen hier die deze taal nog verstaan :bier:
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
Gebruikersavatar
Patrick_V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2239
Lid geworden op: vr 23 maart 2012, 09:02
Mijn mountainbike: Canyon Stoic 3

Ik heb er al een paar jaar last van. Rij ook nog maar een paar honderd km per jaar. Maar ik ga ook alleen als ik echt zin heb. En dat werkt voor mij.

1 a 2 x per jaar Belgie of Duitsland , een keer een clinic en verder alleen als het lekker weer is.

Optuigen en in de auto staat mij ook verschrikkelijk tegen.
Gewoon de weg op en langs de kust fietsen op het fietspad vind ik ook heerlijk. Lekker 50 km wegtrappen en je bandjes vergallen :bier:

Maar het voordele van de MTB ten opzichte van de racert is dat je ten alle tijden tijdens je rit van de gebaande paden af kan. Trappetjes, duinen, strand, bospaadjes.... waar je op dat moment maar zin in hebt. Dat doet het hem voor mij.
Voor de rest gewoon door de zure appel heen bijten en optuigen en gaan

Het feit dat ik elke vrijdagavond lam van de voetbaltraining terugkomt midden in de nacht helpt natuurlijk ook niet voor de zaterdag en de zondag :bier: :lol:
Gebruikersavatar
Meegs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3160
Lid geworden op: di 6 maart 2007, 15:07
Mijn mountainbike: Spectaculaire Kloof

@ Dice: als je verlegen zit om met een trage slak rond te rijden, roep maar voor een leuk rondje. :bier:
Dat kan bij je in de buurt, of gewoon willekeurig ergens.
Ik heb mijn Let's-ride-met-forummembers motivatie allang de deur gewezen, die gasten zijn allemaal lycra-lovers in baggy-disguise zo hard als ze gaan... :bier: :-q :wink:

En ik beloof je, ik zal niet charijnig op mijn teveel geveerde fiets zitten. (ik kan zelfs nog voor het bier zorgen :winkie: )
Gebruikersavatar
Klitse
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1576
Lid geworden op: do 7 juni 2018, 22:45
Mijn mountainbike: Moxie / Eccentric / SSSS Inbred

Meegs schreef: vr 17 september 2021, 16:56 Ik heb mijn Let's-ride-met-forummembers motivatie allang de deur gewezen, die gasten zijn allemaal lycra-lovers in baggy-disguise zo hard als ze gaan... :bier: :-q :wink:
Not all of them.... 8)
My Bikes:
Moxie // Eccentric // Minty // SSSS Inbred
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Dice reageert al niet meer.

Zeker even fietsen.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Klitse schreef: vr 17 september 2021, 17:05
Meegs schreef: vr 17 september 2021, 16:56 Ik heb mijn Let's-ride-met-forummembers motivatie allang de deur gewezen, die gasten zijn allemaal lycra-lovers in baggy-disguise zo hard als ze gaan... :bier: :-q :wink:
Not all of them.... 8)
Nope.
Bij sommige begint de Baggy al zo strak te zitten dat het wel lycra lijkt :oops: :winkie:
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Meegs schreef: vr 17 september 2021, 16:56 @ Dice: als je verlegen zit om met een trage slak rond te rijden, roep maar voor een leuk rondje. :bier:
Dat kan bij je in de buurt, of gewoon willekeurig ergens.
Ik heb mijn Let's-ride-met-forummembers motivatie allang de deur gewezen, die gasten zijn allemaal lycra-lovers in baggy-disguise zo hard als ze gaan... :bier: :-q :wink:

En ik beloof je, ik zal niet charijnig op mijn teveel geveerde fiets zitten. (ik kan zelfs nog voor het bier zorgen :winkie: )
Leuk, die afspraak staat. :-q
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Kapitein Iglo schreef: vr 17 september 2021, 17:12 Dice reageert al niet meer.

Zeker even fietsen.
:-D
Heb er net nog wel even naar gekeken toen ik wat koud moest zetten. :bier:
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Herkenbaar verhaal. Vandaag was ik na wat twijfelen naar Schoorl. Ik twijfelde om naar Spaarnwoude te gaan maar daar was ik vorige week al. Het was heel erg mul en ik blies mezelf helemaal op. Op het meest mulle stuk ook nog wind tegen. Er was een stukje waar ik moest afstappen en ik was in staat geweest vanaf daar gewoon verder te lopen tot het eerstvolgende kruispunt. Totaal gebrek aan motivatie, zelfs onderweg. Uiteindelijk ging het een stuk verderop op betere ondergrond lekkerder.

Voor mij is mtb-en in de regio toch een beetje behelpen en ‘trainen voor het echte werk’. Ik mis gewoon de Trailtour en andere uitjes naar plekken waar het leuk fietsen is. Voor corona had ik me voorgenomen om enduro wedstrijdjes in de Ardennen te gaan proberen en dat is er dus om logische redenen nog helemaal niet van gekomen. Dan zou je denken dat deze zomer drie weken fietsen in de Provence wel wat goed zou maken. Helaas zet ik hier nu alles in perspectief ten opzichte van de trails daar en dat helpt dus niet echt. Luxeprobleem much.
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Ik heb nog een brainwave na 3 halve liters Paulaner :-q
De motivatie die ik uit de buitenland trips haal is dat ik weer wat grenzen heb verlegd en ook tegen grenzen ben aangelopen.
Dus een aantal punten om op te trainen, zoals hip jumps, manual, een echt goede bunny hop, die bunny hop techniek toepassen op tafels om echt hoogte en afstand te creëren.
En meer basis conditie en kracht, zowel op fiets als in de sportschool.
Dat motiveert mij genoeg voor het komende half jaar.
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Seizoensplanning. Zaterdag 25 september begint het schaatsseizoen. Half maart sluiten de banen weer. Door verschillende sporten in verschillende seizoenen te doen, kan je weer opnieuw beginnen. In de winter op de wielerbaan rijden kan bijvoorbeeld ook.
byorka
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8734
Lid geworden op: ma 26 juli 2004, 20:29
Mijn mountainbike: Ne ne Niner

Dice Oldskool schreef: vr 17 september 2021, 01:23 Na een voorjaar en zomer met tripjes naar de bikeparken, Oostenrijk en Spanje heb ik grote moeite om mijzelf te motiveren om hier weer de fun van mountainbiken te herpakken. Het lokale rondje kan ik blind rijden maar heb ook geen zin om de auto te pakken en het land in te gaan. Voorgaande jaren had ik daar nooit last van maar nu wel. Wie herkent zich hier ook in maar vooral wat kan ik doen om het weer om te draaien?
Bij mij ook heel herkenbaar, ik heb er ondertussen een paar jaar last van.
Vroeger marathons gefietst. Toen het competitie en teamgevoel laten gaan.
Daarna een aantal hele mooie tochten in het buitenland gefietst.
Sindsdien is in Nederland fietsen eigenlijk een straf. Ik heb er een hekel aan om de auto ergens naartoe te rijden.
De kunstmatig aangelegde tracks in de wijde omgeving kunnen me eigenlijk niet motiveren.
Het liefst doe ik dan een ronde van 100-200 km waarbij ik een hoop paadjes aan elkaar knoop. Dat is wel aardig en heb ik toch wat uitdaging.
Maar ik heb moeite om 1 of 2 wekelijks op de fiets te stappen. Vroeger had ik een mooi fanatiek clubje maar dat heb ik laten gaan omdat het teveel tijd koste. Die drive en gezelligheid mis ik ook wel.

Het is dus een beetje aanmodderen. Toch proberen een doel te stellen en ergens naartoe werken.
Toch in de auto stappen om eens in ander gebied te komen en ook met een stel anderen.
Dat werkt wel. Maar het beste kun je verhuizen naar de bergen….
Ik ploeterde en rook de overwinning!

Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.
Plaats reactie