Digital detox ?

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Misschien wel een interessant onderwerp om hier eens in de groep te gooien.

Ik merk zelf dat ondanks dat ik geen social media accounts heb toch dat mijn tijd en aandacht al meer word getrokken naar filmpjes kijken op youtube en enkele andere content platforms. In eerste instantie kijk ik vooral inspirerende en leerzame filmpjes.

Echter merk ik steeds meer dat al die “inspiratie” juist een averechts effect heeft. Uiteindelijk denk ik dat het een overload aan informatie/inspiratie is waardoor er juist bar weinig uit mijn handen komt.

Ook trekt dit natuurlijk nog veel duidelijker door in de jonge generatie, kinderen hoeven niks meer te verzinnen om te doen of maken want ze worden vermaakt door youtube/tiktok/netflix.

Ik heb al tijden geen kwast of potlood meer aangeraakt terwijl ik dagelijks zit te kijken naar mensen die het wel met volle overgave doen. :-(.

Nu wil ik mezelf echt een detox gaan opleggen om te kijken of dit weer tot de omslag leidt die ik hoop.
Hoe ik dit wil vormgeven moet ik nog bekijken maar het moet echt anders vind ik zelf.

Herkennen jullie dit en wie is er al aan het “detoxen” en hoe heb jij het aangepakt?
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
Michielemans
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 324
Lid geworden op: za 13 juni 2015, 19:52
Mijn mountainbike: Orbea Laufey H10

Erg herkenbaar, als ik eens kijk hoeveel tijd ik vooral op YouTube doorbreng dan schrik ik best wel.
Maar aan de andere kant inspireert het ook wel.
Ik denk dat het goed is in kleine stapjes af te bouwen en daar een sport van te maken. Zo heb ik een appje op mijn telefoon geïnstalleerd dat mij iedere week de totale schermtijd laat zien, dat probeer ik toch iedere week omlaag te krijgen. Het aanleren van een nieuwe gewoonte heeft nou eenmaal tijd nodig.
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2636
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Ik denk dat regelmatig de telefoon een avond weg leggen, het liefst in een kastje of lade wat op slot zit, kan helpen. Het idee dat je met een sleutel het weer open moet maken en daarmee weer toegeeft aan de verleiding is heel confronterend.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Ja dat zijn goede tips inderdaad. Vooral zo'n schermtijd app. Dan word het ook weer een spel mer jezelf.
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

De oplossing is in elk geval niet op social media te vinden :lol:

Maar, wel enigszins herkenbaar. Na een dag werken en nog wat tijd met 'n zoon doorbrengen tussen uit school en naar bed, ben je toch best moe, af en toe. De verleiding is groot om voor de tv te gaan hangen, maar sinds kort heb ik de handschoen opgepakt om het achterstallig fotowerk te gaan wegwerken. We lopen een paar jaar achter met de vakantiefoto's, en zo'n album maken kost best wat tijd - maar de relatief nieuwe MacBook kan veel beter met de software overweg dus gaat het opeens rap. En dan heb ik er ook lol in.

Ik denk dus dat het beste wat je kunt doen, gewoon beginnen is.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Ja dat is het hem, je moet dat automatisme verbreken.

Alleen al zitten op de bank en dingen overdenken zonder afleiding van digitale apparaten is al belangrijk.
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

maverick76 schreef: wo 10 november 2021, 14:55 Ja dat is het hem, je moet dat automatisme verbreken.

Alleen al zitten op de bank en dingen overdenken zonder afleiding van digitale apparaten is al belangrijk.
"Pak een boek".

Nee, geen e-reader :D
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2636
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Kapitein Iglo schreef: wo 10 november 2021, 15:03
maverick76 schreef: wo 10 november 2021, 14:55 Ja dat is het hem, je moet dat automatisme verbreken.

Alleen al zitten op de bank en dingen overdenken zonder afleiding van digitale apparaten is al belangrijk.
"Pak een boek".

Nee, geen e-reader :D
Dat is het enige apparaat wat wat mij betreft een uitzondering vormt, en veel beter voor het milieu.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7387
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Ga fietsen... 🙄
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

cheeta schreef: wo 10 november 2021, 15:19 Ga fietsen... 🙄
:-q
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Tja, fietsen doe ik dan weer meer dan ik in tijden heb gedaan. Maar dan praten we over een paar uurtjes per week.

En ja, weer eens war meer lezen is ook goed maar daar moet ik ook echt wel weer “zin” voor maken. Maar ook daarmee geld, gewoon gaan doen.
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Mijn uren gaan teveel in dit forum zitten... :oops: :D
iPad ligt altijd voor het grijpen, da's gevaarlijk. Een telefoon vind ik niet prettig om te internetten, ook al is het zo'n joekel is het scherm nog te klein, en een laptop kost tijd om op te starten (de mijne iig wel... :roll: ).

De laatste tijd ben ik weer meer aan het lezen (boeken/e-reader) geslagen en ik probeer ook wat meer met wielen spaken bezig te zijn. Beide zijn bezigheden die gewoon 's avonds en/of met slecht weer te doen zijn, wat met fietsen (wat mij betreft) niet het geval is.

Maar het feit dat je met die iPad onmiddelijk op internet zit is killing voor het terugbrengen van de forum-uren...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2175
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Uiteindelijk is het gewoon een dopamine verslaving en daar kun je volgens mij kun je 2 dingen aan doen:

1) i.pv screentime iets anders zoeken waarmee je aan je dopamine komt (voor mij is dat meer bewegen)

2) proberen iets af te kicken vd dopa. En dat is echt eng want dan moet je gaan nadenken wat je wil, bewust ontspannen, boek lezen , bewust eten etc.

Dat eerste gaat me prima af. In vakanties hebben we vaak genoeg geen elektronica mee en mis het dan geen moment zolang ik maar kan sporten en een goed boek heb want lang stilzitten ben ik niet echt goed in.

Dat 2e...lukt dus nog voor geen meter :lol:
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
ThijsE
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 660
Lid geworden op: vr 3 januari 2020, 09:15
Mijn mountainbike: een raw en een oranje

Dit topic is een “feest” der herkenning :wink: en dat terwijl ik dus ook geen social media accounts heb.

Probeer zelf de verleiding te voorkomen, door bijvoorbeeld met lego technic te klooien (tijdens de vroege donkere avonden), onderhoud/aanpassingen aan de fiets te doen, zoveel mogelijk buiten te zijn, klusjes in/aan het huis dus vooral maar bezig blijven.

Maargoed, dat ik dit topic zie, lees en op reageer laat zien dat het niet altijd lukt.

Volgens mij is dit ook het Fear Of Missing Out fenomeen.
Tarwetijger
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 197
Lid geworden op: ma 11 mei 2020, 21:40
Mijn mountainbike: Olympia Iron '22

Jurf schreef: do 11 november 2021, 13:59 Uiteindelijk is het gewoon een dopamine verslaving en daar kun je volgens mij kun je 2 dingen aan doen:

1) i.pv screentime iets anders zoeken waarmee je aan je dopamine komt (voor mij is dat meer bewegen)

2) proberen iets af te kicken vd dopa. En dat is echt eng want dan moet je gaan nadenken wat je wil, bewust ontspannen, boek lezen , bewust eten etc.

Dat eerste gaat me prima af. In vakanties hebben we vaak genoeg geen elektronica mee en mis het dan geen moment zolang ik maar kan sporten en een goed boek heb want lang stilzitten ben ik niet echt goed in.

Dat 2e...lukt dus nog voor geen meter :lol:
Ik meen dat bewegen een andere dan dopamine oplevert maar verder helemaal eens met je post. :bier:

Afbeelding

Zelf ben ik soort van verslaafd aan een stom spel op de iPad. Begin deze week dacht ik even aan te tonen dat het wel meeviel door er gewoon helemaal mee te stoppen. Nou, dat is dus niet gelukt. Terwijl ik wéét dat ik na een avondje prutsen in de garage een veel meer tevreden gevoel heb... :roll:
Plaats reactie