Dream Bike vs Mid-Range

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Plaats reactie
userlee
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 249
Lid geworden op: ma 4 mei 2020, 02:01

Allereerst mocht deze topic niet in deze sub horen…
mijn excuses 🙏🏼

Eigenlijk ben ik meer nieuwsgierig naar…:
verhalen, ervaringen voorkeur aan merken dure onderdelen (afmonteren) etc

Ik denk dat meeste mensen enigszins eigen dreambike in gedachten hebben die men echt graag zal willen hebben en of rijden.
Merk, kleur, onderdelen etc maar is het echt de moeite waard maak dit echt het verschil?
nl ik vind de fietsen die ik heb gehad aardig prijzig en goedkoop tot mid-range afgemonteerd
voor velen zal de fietsen zelf onder goedkoop fiets vallen maar helaas ieder portemonnee is anders gevuld 🙇🏻‍♂️
bij mij speelt bv kleur samen stelling een rol en ik heb enigszins ook merk voorkeur.

hoe bepalend is het onder de rest van de bikers?
moet of vind men dure carbon frame min 3k echt waard en alles high end afmonteren wheels die min 1.000,00 euro kosten en gaan zo maar door
Op een bike van 10.000,00 willen rijden of plezier en tevreden hebben met een fiets van 1.300,00eur
nl fietsen van 1.000,00 - 1.500,00eur of fietsen van deze tijd en meeste segmenten is zo slecht tog niet technologie en hoe de fietsen tegenwoordig gemaakt worden en prijzen daar gaan we tog niet van uit dat een fiets slecht is?

ben benieuwd naar meningen en vind het wel leuk om te horen.

Bedankt voor de genomen moeite dit bericht te lezen of reactie u mening te plaatsen 🙏🏼

Gezien het wat ontspannen, laid-back karakter van de vraag waarin geen direct technisch advies wordt gevraagd over specifieke onderdelen: loungebar it is.
Have a wheelie good day :lol:
Sporty Ride Greetings :-q
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Ik merk dat het echt om "gevoel" gaat. Ik heb een Jones Singlespeed waar ik gek op ben, zowel hoe hij rijd als er uit ziet.

Heel duur was hij niet maar het is het gewoon voor mij.

Hiernaast heb ik een Rocky Mountain Thunderbolt die wel vies duur was maar voel geen liefde voor deze fiets. Ik voel ook geen enkele urge om te upgraden wat ik met de Jones wel heb/had.

Hij fietst heerlijk hoor maar mist dat "gevoel".
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
userlee
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 249
Lid geworden op: ma 4 mei 2020, 02:01

maverick76 schreef: ma 27 december 2021, 13:31 Ik merk dat het echt om "gevoel" gaat. Ik heb een Jones Singlespeed waar ik gek op ben, zowel hoe hij rijd als er uit ziet.

Heel duur was hij niet maar het is het gewoon voor mij.

Hiernaast heb ik een Rocky Mountain Thunderbolt die wel vies duur was maar voel geen liefde voor deze fiets. Ik voel ook geen enkele urge om te upgraden wat ik met de Jones wel heb/had.

Hij fietst heerlijk hoor maar mist dat "gevoel".
Bedankt voor reactie en leuk je persoonlijk mening te horen.
Ik denk ook gevoel bij aanschaffen van dingen grote rol speelt. Rijdt zelf ook een Rocky alleen model Altitude en ja gelijk heb je vies duur haha
Verder een Diverge met enigszins wat upgrades dacht zo meer van de fiets te gaan kunnen houden…maar verder zonder enigszins met succes vandaar vraag me echt af is het allemaal wel waard nl dure hobby’s
denk dat mensen veel meer plezier hebben als men echt achter aankoop staan. Dan denk ik waarde (prijs) niet echt van toepassing is zoals ik eerder aangaf…dure dingen tog niet altijd beter is of hoeft te zijn?
Mits mensen gelijk flink uitgeven voor zogenaamde/ zogenoemde dreambike…merk, kleur, gevoel etc
en uiteindelijk wat ik heb gelezen carbon, gewicht en of high end - mid-range ligt dicht op elkaar gaat om totaal bikeset up
Have a wheelie good day :lol:
Sporty Ride Greetings :-q
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

Laat ik het voorzichtig brengen, het was mij heel aangenaam als ik geen gevoel bij de fiets zou hebben buiten enkel lekker te kunnen fietsen. (Iig de bankrekening zou dit leuker vinden)

Echter net als ik lang met auto's gehad heb, er zit techniek in op en aan en dat is een trigger voor me. :o

Of het nu beter, sterker, duurzamer, gewoon mooier (in the eye of the beholder) of aparter is is soms niet met ratio te beschouwen. :bier:
Soms is het gewoon weer wat nieuws erop sleutelen al een rustgevende bezigheid.
(Soms ook niet :lol: )

Maar als die gekke fiets schoon is staat hij vaak binnen en kan ik er ook ongebruikt van genieten.
Maar het maakt ook dat ik er nog liever mee op pad ga. Lang niet zoveel als ik zou willen, jonge kinderen etc staan toch op nr1. Maar als het dan kan. Geweldig.
userlee
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 249
Lid geworden op: ma 4 mei 2020, 02:01

Dutch schreef: ma 27 december 2021, 18:32 Laat ik het voorzichtig brengen, het was mij heel aangenaam als ik geen gevoel bij de fiets zou hebben buiten enkel lekker te kunnen fietsen. (Iig de bankrekening zou dit leuker vinden)

Echter net als ik lang met auto's gehad heb, er zit techniek in op en aan en dat is een trigger voor me. :o

Of het nu beter, sterker, duurzamer, gewoon mooier (in the eye of the beholder) of aparter is is soms niet met ratio te beschouwen. :bier:
Soms is het gewoon weer wat nieuws erop sleutelen al een rustgevende bezigheid.
(Soms ook niet :lol: )

Maar als die gekke fiets schoon is staat hij vaak binnen en kan ik er ook ongebruikt van genieten.
Maar het maakt ook dat ik er nog liever mee op pad ga. Lang niet zoveel als ik zou willen, jonge kinderen etc staan toch op nr1. Maar als het dan kan. Geweldig.
Dus als ik je goed begrijpt? Je hebt ook een fiets gekocht waar je niet helemaal van overtuigd was of 101% achter stond, maar vond het niet erg? En mocht men gelegenheid zijn een duurdere fiets te kopen dan zal men dat doen?

same to me…sinds ik een kleine heb en ander soort verantwoordelijkheid kan (misschien wil) ik niet meer uiterste gaan. Vind tegenwoordig veel leuker dat de kinderen zo nu en dan rondlopen met leuke dingen ipv alleenstaande single en alles aan me zelf uit te geven destijds.

Ja techniek of hand made wat er dan ook achter zit (naam- labels) maakt ook groot verschil

Ik zelf heb ook wel bepaalde voorkeur aan merken design maar of het geld waard is 🤔 haha

Maar mocht ik voor zelfde prijs een (beter) mooier eventueel merkvoorkeur zien dan gaan ik ervoor 😉

als voorbeeld heb laast een bike G-spot op MP 3.500,00eur niet misselijk maar dan rijdt ik wel op een zogenoemde dreambike downloaden echt mooi vind de MCM Cipollini Allroad voor zelfde geld kan je nieuw aspero kopen of een exploro wellicht ook nog een orbea terra gaan zo maar door
Dan zijn dit soort buiten kansjes moeite waard te overwegen voor de fiets die men zo graag wilt tog?
Have a wheelie good day :lol:
Sporty Ride Greetings :-q
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

Nee dan begrijp je het verkeerd.
De fiets is hobby, en het sleurelen is ook hobby, en het vernieuwen van parts is ook hobby.

Zou (ergens) graag willen dat de fiets puur het middel was voor sportieve exercitie. Maar het is liefhebberij. En dan weten we dat als het kan, het geld gaat kosten.

Ik rij nu een HT, en toen ik de 1e weer opbouwde was dat op "minimaal" budget. Om weer te proberen. Die beviel goed, dus ander net wat extremer frame gekocht. Die beviel nog betet, dus fully verkocht. En toen ging het mis en sloeg de upgraderitis toe, doel is nu zoveel moelijk europees gefabriceerde delen op te bouwen ald er delen bezwijken of vervangen dienen te worden :lol: (en wanneer iets vervangen moet worden varieert sterk)
userlee
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 249
Lid geworden op: ma 4 mei 2020, 02:01

Dutch schreef: ma 27 december 2021, 19:54 Nee dan begrijp je het verkeerd.
De fiets is hobby, en het sleurelen is ook hobby, en het vernieuwen van parts is ook hobby.

Zou (ergens) graag willen dat de fiets puur het middel was voor sportieve exercitie. Maar het is liefhebberij. En dan weten we dat als het kan, het geld gaat kosten.

Ik rij nu een HT, en toen ik de 1e weer opbouwde was dat op "minimaal" budget. Om weer te proberen. Die beviel goed, dus ander net wat extremer frame gekocht. Die beviel nog betet, dus fully verkocht. En toen ging het mis en sloeg de upgraderitis toe, doel is nu zoveel moelijk europees gefabriceerde delen op te bouwen ald er delen bezwijken of vervangen dienen te worden :lol: (en wanneer iets vervangen moet worden varieert sterk)
Aha dus komt meer bij kijken dan alleen sport/biken men bouw echt zelf vanuit frame en losse componenten 👍🏼 idd leuke hobby als men dat kan nl ik heb twee linkerhanden plus geen ruimte en gereedschappen daarvoor haha
maar deze manier lijkt me meer dan alleen dreambike kopen
Have a wheelie good day :lol:
Sporty Ride Greetings :-q
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

Een keuken is voldoende :lol:

Afbeelding
userlee
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 249
Lid geworden op: ma 4 mei 2020, 02:01

Dutch schreef: ma 27 december 2021, 20:15 Een keuken is voldoende :lol:

Afbeelding
Nice fellow 👍🏼 keuken voldoende haha woningen hier in binnenstad >.< is al heel gedoe om mij mtb trappenhuis in en uit te krijgen om te kunnen gaan fietsen ben dikwijls al moe dan heb ik nog niet gefietst alleen de fiets voor de deur haha 🤣
Have a wheelie good day :lol:
Sporty Ride Greetings :-q
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Wel heb ik een mooie les geleerd het laatste jaar.

Ik weerhoud mezelf intussen van echt “onnodige” upgraden. Zelf merk ik in de praktijk nooit echt een upgrade als ik fiets en is dit dus/blijkbaar meer voor de “heb”.

Ook kost het bakken met geld wat je bij een verkoop nooit meer terug krijgt.

Dus nu koop ik gewoon een “goede” fiets met degelijke onderdelen zoals bv sram eagle GX en is het klaar en fietsen tot het stuk is. Voorheen moest het dan toch XO worden na een maandje.

Het is wel fijn om niet meer die drang te voelen om alle sites en MP af te struinen voor upgrades maar gewoon content te zijn met het spul wat je hebt.

En wat helpt is niet zo bij te houden wat er weer nieuw is want dit gaat toch tussen de oren zitten. Als jou fiets goed fietst dan is het gewoon goed, niets meer niets minder.
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
userlee
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 249
Lid geworden op: ma 4 mei 2020, 02:01

maverick76 schreef: ma 27 december 2021, 20:35 Wel heb ik een mooie les geleerd het laatste jaar.

Ik weerhoud mezelf intussen van echt “onnodige” upgraden. Zelf merk ik in de praktijk nooit echt een upgrade als ik fiets en is dit dus/blijkbaar meer voor de “heb”.

Ook kost het bakken met geld wat je bij een verkoop nooit meer terug krijgt.

Dus nu koop ik gewoon een “goede” fiets met degelijke onderdelen zoals bv sram eagle GX en is het klaar en fietsen tot het stuk is. Voorheen moest het dan toch XO worden na een maandje.

Het is wel fijn om niet meer die drang te voelen om alle sites en MP af te struinen voor upgrades maar gewoon content te zijn met het spul wat je hebt.

En wat helpt is niet zo bij te houden wat er weer nieuw is want dit gaat toch tussen de oren zitten. Als jou fiets goed fietst dan is het gewoon goed, niets meer niets minder.
Heel mooi 👍🏼 gezegd idd meer heb/ hype/ misschien zien en gezien worden en allemaal tussen ons oortjes wat zich afspeelt achter de feiten aanlopen als we idd altijd maar kijken en commerciële verkoop nieuw dit new dat 🤣 verder echt nihil qua veranderingen frame van 2020 of 2021 misschien zelf 2022 enige de prijzen dat merken we flink
maar wat je ook nog aangaf in praktijk dat je weinig verschil merk met upgrades 🤔 ik heb nu Renthal Fatbar 760mm ipv originele 780mm ik merk wel dat ik fijner en beter erop/ ermee fiets misschien zit dat ook tussen mn oren maar durf meer en merk ook dat de fiets nu trappenhuis in en out makkelijker (lijkt)
Have a wheelie good day :lol:
Sporty Ride Greetings :-q
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Ja dat snap ik, maar 2 cm van je stuur afzagen valt voor mij ook niet echt onder een upgrade. :lol:

Maar om bij Renthal te blijven. Ik heb wel eens een Carbon Fatbar gekocht om de alu fatbar te vervangen voor het gewicht en de “dempende” eigenschap.

Maar dat zijn van die zaken die je gewoon niet moet willen. :roll:

100 euro weggegooid, gewicht besparing voel je natuurlijk nooit en die 2 mm demping boven je 140mm voorvork…….

:bier:
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
userlee
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 249
Lid geworden op: ma 4 mei 2020, 02:01

maverick76 schreef: ma 27 december 2021, 21:02 Ja dat snap ik, maar 2 cm van je stuur afzagen valt voor mij ook niet echt onder een upgrade. :lol:

Maar om bij Renthal te blijven. Ik heb wel eens een Carbon Fatbar gekocht om de alu fatbar te vervangen voor het gewicht en de “dempende” eigenschap.

Maar dat zijn van die zaken die je gewoon niet moet willen. :roll:

100 euro weggegooid, gewicht besparing voel je natuurlijk nooit en die 2 mm demping boven je 140mm voorvork…….

:bier:
Haha 😂 idd niet echt echt upgrades maar meer kleine aanpassing en ander look cockpit met deze Renthal Fatbar en Renthal Apex stuurpen.
in totaal gewicht (compleet bike) misschien weinig 🤏 te merken? maar oude originele stuur of deze Renthal los vergelijken en aanvoelen dan merk ik wel degelijk verschil
Have a wheelie good day :lol:
Sporty Ride Greetings :-q
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

maverick76 schreef: ma 27 december 2021, 20:35 Wel heb ik een mooie les geleerd het laatste jaar.

Ik weerhoud mezelf intussen van echt “onnodige” upgraden. Zelf merk ik in de praktijk nooit echt een upgrade als ik fiets en is dit dus/blijkbaar meer voor de “heb”.

Ook kost het bakken met geld wat je bij een verkoop nooit meer terug krijgt.
Met beide punten kun je bij nagenoeg elke aankoop in je leven het hele zwikje dood redeneren.
Hobby is leuk, en voor iedereen anders.
Soms is iets voor de heb (zadelpenklem zonder quick release was zoiets) maar ziet er ook mooier uit. En daar kan ik weer van genieten.

Kost het geld? Vast.
Zie je het bij verkoop terug? Waarschijnlijk niet.
Is dat erg? Nee.
Heb je van het bezit genoten is vooral de vraag.
En daarop is bij mij het antwoord vaak een volmondig Ja.

Een ieder maakt zijn keuzes, en heeft eigen beleving bij de hobby die we hier toch delen op dit forum.
Voor mij geld enkel dat we maar over en weer respect hebben voor de keuzes van een ander.
userlee
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 249
Lid geworden op: ma 4 mei 2020, 02:01

Dutch schreef: ma 27 december 2021, 21:36
maverick76 schreef: ma 27 december 2021, 20:35 Wel heb ik een mooie les geleerd het laatste jaar.

Ik weerhoud mezelf intussen van echt “onnodige” upgraden. Zelf merk ik in de praktijk nooit echt een upgrade als ik fiets en is dit dus/blijkbaar meer voor de “heb”.

Ook kost het bakken met geld wat je bij een verkoop nooit meer terug krijgt.
Met beide punten kun je bij nagenoeg elke aankoop in je leven het hele zwikje dood redeneren.
Hobby is leuk, en voor iedereen anders.
Soms is iets voor de heb (zadelpenklem zonder quick release was zoiets) maar ziet er ook mooier uit. En daar kan ik weer van genieten.

Kost het geld? Vast.
Zie je het bij verkoop terug? Waarschijnlijk niet.
Is dat erg? Nee.
Heb je van het bezit genoten is vooral de vraag.
En daarop is bij mij het antwoord vaak een volmondig Ja.

Een ieder maakt zijn keuzes, en heeft eigen beleving bij de hobby die we hier toch delen op dit forum.
Voor mij geld enkel dat we maar over en weer respect hebben voor de keuzes van een ander.
indeed als iedereen van haar aankoop kan genieten en plezier ermee…
en kosten zien we nooit terug zeker niet bij verkoop (zelf pijn) die we soms voelen na veel uitgeven en weinig voor terug krijgen 😭
respect ✊ sws laast nog >.< op FB in mtb groep grrr
denk veel is begrip heb “greeds” haha maar wie houd er niet van…en ook weer ieder voor zich en persoonlijk
elke hobby kan men zo gek maken en flink aan uitgeven
Have a wheelie good day :lol:
Sporty Ride Greetings :-q
Plaats reactie