Dream Bike vs Mid-Range

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Maar als de verwachting (te) hoog gespannen is, dan ligt teleurstelling op de loer.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
zonoskar
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2213
Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
Contacteer:

Ik kan daar over mee praten. Mijn droombike van een aantal jaren terug was een Turner 5spot DW. Toen ik eenmaal genoeg gespaard had en de fiets in huis had bleek dat ik mijn draai op die fiets totaal niet kon vinden. Wat een afknapper. Wat dat betreft is "never meet your hero's" soms ook van toepassing op droomfietsen. Wat mooi lijkt kan in de praktijk totaal niet bij jouw rijstijl passen. Ook al zijn er hordes mensen op de webfora die dezefde fiets de lucht in prijzen.
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

zonoskar schreef: wo 12 januari 2022, 18:12 Ik kan daar over mee praten. Mijn droombike van een aantal jaren terug was een Turner 5spot DW. Toen ik eenmaal genoeg gespaard had en de fiets in huis had bleek dat ik mijn draai op die fiets totaal niet kon vinden. Wat een afknapper. Wat dat betreft is "never meet your hero's" soms ook van toepassing op droomfietsen. Wat mooi lijkt kan in de praktijk totaal niet bij jouw rijstijl passen. Ook al zijn er hordes mensen op de webfora die dezefde fiets de lucht in prijzen.
Mijn voordeel is dat ik nu een fully heb met goede afmontage maar wat ouder en met ouderwetse Geo. Ik heb ook een nieuwe hardtail met moderne Geo en basic afmontage.
Mijn droomfiets is een nieuwe fully met goede afmontage en moderne Geo. Door wat experimenteren ben ik vrij zeker van wat ik wil. Ik denk dus dat het wel goed komt als in één van mijn droom fietsen koop.
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7840
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

Ik heb in de afgelopen jaren enorm veel verschillende merken en fietsen gehad. Maar ben blijven steken bij Nicolai. Daar koop ik dan wel af en toe weer een nieuw frame (onlangs een G1), maar het concept Geolution past gewoon bij mij. Met mijn 1.98 de eerste fiets waar ik echt het gevoel heb dat hij niet te klein is. De lange reach en de slacke voorvork vind ik heerlijk en ik hou van de looks van het frame. Tja het enige minpuntje is dan wel de prijs. Gelukkig heb ik hier een voordeeltje in, maar zonder dat zakelijke voordeel had ik ook zeker Nicolai gereden.

Het upgraden is altijd iets wat stiekem net wat meer gaat kosten dan gepland. Tegenwoordig hanteer ik daar gewoon een strak budget in, anders wordt steeds toch net dat mooiere onderdeeltje hier en daar en voor je het weet ben je aan het eind weer €1000,- duurder uit...

Maar ik kan er wel enorm van genieten. Zowel het bouwen, rijden, maar zelfs er naar kijken en dagdromen :D :winkie:

Zou een mid-range ook kunnen? Zeker, mits dezelfde geometrie. Maar dan zal ik niet het WOW-gevoel hebben wat ik met Nicolai wel heb.
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2181
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

ThaSingleTrackMastah schreef: ma 10 januari 2022, 22:49 Droomfietsen en luchtkastelen.

Maar wat ik me afvroeg,
Is een droomfiets een bike die fietst als een droom, of een bike waar je alleen van kunt dromen?
Lastigge!
Als ik denk aan een fiets die fietst als een droom dan vliegt hij omhoog, daalt top en blijft maar gaan! Is de droom iets dan toch een E-bike? :~ :bier:
Misschien een fiets die rijd als een droom gecombineerd met de techniek en conditie om van te dromen? :winkie:
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2649
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Jurf schreef: wo 12 januari 2022, 23:13
ThaSingleTrackMastah schreef: ma 10 januari 2022, 22:49 Droomfietsen en luchtkastelen.

Maar wat ik me afvroeg,
Is een droomfiets een bike die fietst als een droom, of een bike waar je alleen van kunt dromen?
Lastigge!
Als ik denk aan een fiets die fietst als een droom … en blijft maar gaan! Is de droom iets dan toch een E-bike? :~ :bier:
Dan kunnen we mooi alle e-bike laadpalen opdoeken :winkie:
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16845
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Opdoeken kan pas nadat ze geplaatst zijn... Waar ik fiets ben ik er nog geen een tegengekomen :D

Tsja, die klik. Dat is natuurlijk superbelangrijk. Ernaar kijken is leuk, maar het moet vooral ook lekker rijden.
Bij een echte droomfiets is die klik er uiteraard, samen met andere droomeigenschappen zoals killer looks :tong
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

Het blijft bij een droom. De combinatie van alle slimmigheidjes, mooie details en betere functionaliteit die alle merken bedacht hebben en natuurlijk de eigen ideeen.

Titanium fullie met pinion. Voor een trip in de bergen kan er een motortje aan de Pinion gekoppeld worden. De geometrie en veerweg zijn instel baar. De allround bike in wording.
Specialized is met de huidige Stump Jumper die weg ingeslagen met zijn instelbare geo. Scvott en Bionicon doen hun zegje in variabele veerweg en geometrie.
Een ultra compact dropper systeem die zonder zwaartekracht dropt! ( eight pins is al op de goede weg.; Als je de dwarsdoorsnede van de zitbuis maakt bij een huidige fiets vindt je 3 of 4 lagen materiaal.

En zo kan ik nog wel even verder dromen.
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

Ik ga het nog gekker maken, de enige droomfiets die ik ooit gekocht heb was een mid-range Cube 29 LTD pro in 2012 ofzo. Die vond ik echt zo cool! Ik was me niet bewust wat er verder nog aan meer exotisch eventueel mooier spul was, en vond deze in het matzwart met witte en rode accenten, reba en xt echt helemaal top!

Kon toen echt de fiets die ik het liefste wilde gewoon kopen met fietsenplan en een paar losse euro's.

Inmiddels is mijn droomfiets wat duurder, hopelijk komt hij er volgend jaar toch.
ThijsE
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 660
Lid geworden op: vr 3 januari 2020, 09:15
Mijn mountainbike: een raw en een oranje

I_do schreef: vr 4 februari 2022, 11:45 Ik ga het nog gekker maken, de enige droomfiets die ik ooit gekocht heb was een mid-range Cube 29 LTD pro in 2012 ofzo. Die vond ik echt zo cool! Ik was me niet bewust wat er verder nog aan meer exotisch eventueel mooier spul was, en vond deze in het matzwart met witte en rode accenten, reba en xt echt helemaal top!

Kon toen echt de fiets die ik het liefste wilde gewoon kopen met fietsenplan en een paar losse euro's.

Inmiddels is mijn droomfiets wat duurder, hopelijk komt hij er volgend jaar toch.
Ja! dat had ik destijds ook met de Cube AMS uit 2012 met diezelfde kleurstellingen.
Nog steeds beetje spijt van dat ik ‘m heb verkocht…

Qua dreambike heb ik nu met de RaaW Jibb toch ook wel heel veel plezier. Niet eens high-end afgemonteerd, maar heeft alles wat ik zoek en nodig heb. Het frame, het zelf opbouwen en het rijden maakt het voor mij mijn dreambike. Voor nu :wink:
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

ThijsE schreef: vr 4 februari 2022, 11:55
I_do schreef: vr 4 februari 2022, 11:45 Ik ga het nog gekker maken, de enige droomfiets die ik ooit gekocht heb was een mid-range Cube 29 LTD pro in 2012 ofzo. Die vond ik echt zo cool! Ik was me niet bewust wat er verder nog aan meer exotisch eventueel mooier spul was, en vond deze in het matzwart met witte en rode accenten, reba en xt echt helemaal top!

Kon toen echt de fiets die ik het liefste wilde gewoon kopen met fietsenplan en een paar losse euro's.

Inmiddels is mijn droomfiets wat duurder, hopelijk komt hij er volgend jaar toch.
Ja! dat had ik destijds ook met de Cube AMS uit 2012 met diezelfde kleurstellingen.
Nog steeds beetje spijt van dat ik ‘m heb verkocht…

Qua dreambike heb ik nu met de RaaW Jibb toch ook wel heel veel plezier. Niet eens high-end afgemonteerd, maar heeft alles wat ik zoek en nodig heb. Het frame, het zelf opbouwen en het rijden maakt het voor mij mijn dreambike. Voor nu :wink:
Ik zit wel in dezelfde richting, een alu frame van een boutique merk, met goede maar niet high-end afmontage die je mettertijd kunt opwaarderen. Een Rocky mountain element of een ibis ripley mag het worden. Ga deze de komende maanden beiden in het echt bekijken om te zien van welke ik het meest opgewonden raak...
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5580
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

De fiets waar je het fijnste op fietst en je het meest op geniet, die moet je hebben. Ik kan tegenwoordig kiezen om met een Ibis Mojo op pad te gaan of met een Cube Stereo Hybrid. Op de Ibis was ik qua looks meteen verliefd. Hij past mij ook naadloos maar toch pak ik nu de Cube omdat ik daar op dit moment onderweg het meeste plezier mee beleef en ritjes kan maken die ik op de Ibis niet meer kan. Als het allemaal weer droger wordt in de bossen moet ik nog maar zien of ik dan wel de switch kan en nog steeds wil maken om hem uit te laten. #firstworldproblems
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

Dice Oldskool schreef: vr 4 februari 2022, 12:04 De fiets waar je het fijnste op fietst en je het meest op geniet, die moet je hebben. Ik kan tegenwoordig kiezen om met een Ibis Mojo op pad te gaan of met een Cube Stereo Hybrid. Op de Ibis was ik qua looks meteen verliefd. Hij past mij ook naadloos maar toch pak ik nu de Cube omdat ik daar op dit moment onderweg het meeste plezier mee beleef en ritjes kan maken die ik op de Ibis niet meer kan. Als het allemaal weer droger wordt in de bossen moet ik nog maar zien of ik dan wel de switch kan en nog steeds wil maken om hem uit te laten. #firstworldproblems
Ik snap de lol van de electrische fiets wel, zeker na ons ritje vorig weekend. En naar beneden gaat het ook prima met zo'n apparaat :-q
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5580
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

I_do schreef: vr 4 februari 2022, 12:38

Ik snap de lol van de electrische fiets wel, zeker na ons ritje vorig weekend. En naar beneden gaat het ook prima met zo'n apparaat :-q
Zekers, zekers. Het is omlaag nog steeds de berijder die de beperkende factor is. :bier:
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

Dice Oldskool schreef: vr 4 februari 2022, 12:49
I_do schreef: vr 4 februari 2022, 12:38

Ik snap de lol van de electrische fiets wel, zeker na ons ritje vorig weekend. En naar beneden gaat het ook prima met zo'n apparaat :-q
Zekers, zekers. Het is omlaag nog steeds de berijder die de beperkende factor is. :bier:
haha, wrijf het maar in :lol:
Plaats reactie