Dream Bike vs Mid-Range

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Singletrack Sundays schreef: vr 7 januari 2022, 23:21 Maar dan nog blijft mountainbiken een hobby’s voor mensen met een dikkere portemonnee,
Zelfs al hou je het low budget dan ben je al snel €1500,- kwijt.
Ken genoeg gezinnen die daarvoor drie keer op zomervakantie kunnen met het gezin.
Ben ik het niet mee eens.

Als je wil mountainbiken kan je nog steeds best wat 2e hands vinden voor onder de 6/700 euro. (wat nog steeds veel geld is)

We worden een beetje gehersenspoeld als je hier op het forum zit. Er zitten hier voornamelijk 40+ers met een (goede)baan die kopen relatief high-end fietsen en onderdelen waardoor je het als de norm gaat zien.

Ik heb zo vaak knapen gezien die met barrels de gekste lijnen reden en de grootste lol hadden. Vaak denk ik ook wel hier op het forum dat de nadruk ligt op het kopen en er over praten dan het fietsen. Dat is ook niet erg maar duur is niet nodig voor lol.
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

maverick76 schreef: za 8 januari 2022, 09:26
Singletrack Sundays schreef: vr 7 januari 2022, 23:21 Maar dan nog blijft mountainbiken een hobby’s voor mensen met een dikkere portemonnee,
Zelfs al hou je het low budget dan ben je al snel €1500,- kwijt.
Ken genoeg gezinnen die daarvoor drie keer op zomervakantie kunnen met het gezin.
Ben ik het niet mee eens.

Als je wil mountainbiken kan je nog steeds best wat 2e hands vinden voor onder de 6/700 euro. (wat nog steeds veel geld is)

We worden een beetje gehersenspoeld als je hier op het forum zit. Er zitten hier voornamelijk 40+ers met een (goede)baan die kopen relatief high-end fietsen en onderdelen waardoor je het als de norm gaat zien.

Ik heb zo vaak knapen gezien die met barrels de gekste lijnen reden en de grootste lol hadden. Vaak denk ik ook wel hier op het forum dat de nadruk ligt op het kopen en er over praten dan het fietsen. Dat is ook niet erg maar duur is niet nodig voor lol.
De fietsjes waar wij op begonnen zijn nu te koop voor minder dan €150,- ...... en daar hadden wij de grootste lol op :-q

wel zelf je onderhoud leren doen en onderdelen via Marktplaats oid dan is het best betaalbaar te houden ....... maar ja, een voetbal is goedkoper dat is waar :wink:
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Pinonoir
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 250
Lid geworden op: vr 20 februari 2009, 21:25

userlee schreef: vr 7 januari 2022, 23:17
Jurf schreef: vr 7 januari 2022, 23:01

Puur hobby en liefde voor mooi materiaal.
Ik heb nog geen wedstrijd gefietst en ook geen plannen daarvoor.

financieel/lifestyle:
Wij zijn 2 verdieners zonder kids. ik modaal mijn vrouw verdiend als ZZPster een stuk meer. We zouden best groter kunnen wonen, maar zitten prima waar we zitten met inmiddels niet al te hoge lasten.
Verder leven we denk ik ook redelijk rustig. We gaan niet vaak uit eten, kroegen kwam ik al nooit, geen interesse in tech gadgets of dure auto,s, motoren etc.
Mijn vrouw heeft snel last van een tijdsverschil, dus vliegen doen we ook niet meer elk jaar en in europa houden we vaak vakantie buiten de drukke en daarmee dure periodes in een appartementje want een all-inclusive hotel (als die er al zouden zijn waar wij naartoe gaan) krijg ik de griebels van. :lol:
Dat alles bij elkaar zorgt dat er relatief in vergelijk met anderen om ons heen meer geld overblijft voor hobby/sport.
Als ik hoor wat familie en vrienden uitgeven om in de zomervakantie of kerstvakantie met het gezin weg te kunnen dan snap ik dat een droomfiets erg lastig te financieren wordt.
Voor het geld waarmee je met de kerst met een gezin 10dgn weg gaat, gaan wij daarbuiten met zn 2en vaak 3-4weken op pad.
👍🏼 ook leuk om zo eens wat persoonlijker/ privé te horen.
wij wonen in binnenstad (Amsterdam) duur en super KLEIN twee kiddos en maar twee kamers jongste bijna 4 slaapt nog bij ons in bed haha ((ruimte))
fiets staat in het trappenhuis vandaar dat ik mn mtb wil verkopen en terug op gravel wordt gek mtb trappenhuis in en uit schouwen 3hoog niet praktisch 😒 verder beide parttime werkers ik helaas door branche en 0 uren contract tijdelijk stil wordt niet ingeroosterd. ASL 43/M/Amsterdam 😝
Tja,
Als fietsen je ding is, ga je in/naast het bos wonen.
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Pinonoir schreef: za 8 januari 2022, 09:54
userlee schreef: vr 7 januari 2022, 23:17

👍🏼 ook leuk om zo eens wat persoonlijker/ privé te horen.
wij wonen in binnenstad (Amsterdam) duur en super KLEIN twee kiddos en maar twee kamers jongste bijna 4 slaapt nog bij ons in bed haha ((ruimte))
fiets staat in het trappenhuis vandaar dat ik mn mtb wil verkopen en terug op gravel wordt gek mtb trappenhuis in en uit schouwen 3hoog niet praktisch 😒 verder beide parttime werkers ik helaas door branche en 0 uren contract tijdelijk stil wordt niet ingeroosterd. ASL 43/M/Amsterdam 😝
Tja,
Als fietsen je ding is, ga je in/naast het bos wonen.
In/naast het bos gaan wonen in Amsterdam? Dan wordt fietsen wel een héle dure hobby :-{
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Pino
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1045
Lid geworden op: di 18 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Breezer Thunder 1993 en nog het nodige plastic
Contacteer:

Mad Wally schreef: za 8 januari 2022, 11:06
Pinonoir schreef: za 8 januari 2022, 09:54

Tja,
Als fietsen je ding is, ga je in/naast het bos wonen.
In/naast het bos gaan wonen in Amsterdam? Dan wordt fietsen wel een héle dure hobby :-{
:D
Alle verzorgers de wielerwereld uit !
Gebruikersavatar
Dennis17e
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 437
Lid geworden op: wo 8 december 2021, 10:35
Mijn mountainbike: Propain Hugene & RAAW Madonna

Singletrack Sundays schreef: vr 7 januari 2022, 23:21 Maar dan nog blijft mountainbiken een hobby’s voor mensen met een dikkere portemonnee,
Zelfs al hou je het low budget dan ben je al snel €1500,- kwijt.
Ken genoeg gezinnen die daarvoor drie keer op zomervakantie kunnen met het gezin.
Ik heb een Cube Reaction Pro staan grotendeels XT afgemonteerd.... gekocht voor 800 euro als overigjarig model bijna 3 jaar geleden. En op die fiets had ik in principe nog wel even door kunnen gaan. Goed zoeken en het kan dus relatief goedkoop.

Een fitnessabbonement kost ook al snel 500/600 euro per jaar. Zelfs hardlopen kost je best wat geld als je op regelmatige basis je schoenen vervangt om je lichaam een beetje demping te geven. Uiteindelijk draagt het allemaal ook bij aan een betere gezondheid :D.
Nukeproof Scout 290 | Propain Hugene | RAAW Madonna V2.2 | Forbidden Druid |

#TeamOnbenul
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Fietsen kan relatief goedkoop, maar dan moet je niet steeds wat nieuws willen, zelf wat kunnen sleutelen en je niet gek laten maken door "het gras bij de buren". En vanuit huis vertrekken en niet elke week naar Zuid Limburg met de auto en fiets op de drager.

Als je wel wat luxer materiaal wilt en af en toe naar mooie routes wilt met de auto is het imo geen goedkope hobby meer.

Maar dat staat allemaal wel weer een beetje los van wat een droombike is denk ik.
Het moge duidelijk zijn dat het met een goed inkomen makkelijker droombikes kopen is ;-)
Of je daar dan ook gelukkiger door wordt betwijfel ik ten zeerste... dat hangt veel meer af van waar je tevreden mee kunt zijn.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
userlee
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 249
Lid geworden op: ma 4 mei 2020, 02:01

kermit schreef: za 8 januari 2022, 13:30 Fietsen kan relatief goedkoop, maar dan moet je niet steeds wat nieuws willen, zelf wat kunnen sleutelen en je niet gek laten maken door "het gras bij de buren". En vanuit huis vertrekken en niet elke week naar Zuid Limburg met de auto en fiets op de drager.

Als je wel wat luxer materiaal wilt en af en toe naar mooie routes wilt met de auto is het imo geen goedkope hobby meer.

Maar dat staat allemaal wel weer een beetje los van wat een droombike is denk ik.
Het moge duidelijk zijn dat het met een goed inkomen makkelijker droombikes kopen is ;-)
Of je daar dan ook gelukkiger door wordt betwijfel ik ten zeerste... dat hangt veel meer af van waar je tevreden mee kunt zijn.
👍🏼 eens droombike(s) of dingen aanschaffen als mensen tevreden en gelukkig mee zijn. dan is dat moment droombike. uit ervaring impulsief of bij twijfel is duur koop 🙇🏻‍♂️🤣 als voorbeeld mijn diverge misschien voor ander mensen enigszins gelukkig wel n of droombike helaas door kleur combinatie en niet mijn eerste voorkeur heb nooit van de fiets gehouden ook na wat aanpassingen (investeren) en zijn geen misselijk bedragen de fiets is due covid flink omhoog nog steeds met zelfde af montages 🤦🏻‍♂️
alhoewel Altitude bewuster gekozen en tevreden maar ik persoonlijk vind als nog niet goedkoop dan is mn fiets nog instap model praten we over 4K plus en is instapmodel 🤣haha dus in en over het algemeen vind ik dat wij voor alles te veel betalen
Have a wheelie good day :lol:
Sporty Ride Greetings :-q
Gebruikersavatar
Singletrack Sundays
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1163
Lid geworden op: za 4 januari 2020, 18:41
Mijn mountainbike: OV fiets

Op zich hoeft een “droombike”niet duur te zijn zolang je zelf veel kan en de moeite neemt om te zoeken.
Mijn NS eccentric heeft me tot nu toe ongeveer €500,- gekost. Opgebouwd uit oude spullen die ik nog had liggen of tweedehands.
Achterwiel is inmiddels wel aan vervanging toe, maar voor paar tientjes op MP wielset gevonden.
Have fun!
Rinse.
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Is een dreambike voor de gemiddelde Hollander niet de fiets met de beste prijs/kwaliteitverhouding? Waarbij "kwaliteit" dan vooral wordt bepaald door de gemonteerde onderdelen. Dus een Canyon van rond de € 3.000,-? Dat lijkt ik in ieder geval hier, maar ook in de praktijk te zien. Mensen (mannen..) die een klein stijfje krijgen van een mat zwarte plastic fiets met een XT achterderailleur. :winkie:
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Pinonoir
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 250
Lid geworden op: vr 20 februari 2009, 21:25

suravida schreef: ma 10 januari 2022, 09:53 Is een dreambike voor de gemiddelde Hollander niet de fiets met de beste prijs/kwaliteitverhouding? Waarbij "kwaliteit" dan vooral wordt bepaald door de gemonteerde onderdelen. Dus een Canyon van rond de € 3.000,-? Dat lijkt ik in ieder geval hier, maar ook in de praktijk te zien. Mensen (mannen..) die een klein stijfje krijgen van een mat zwarte plastic fiets met een XT achterderailleur. :winkie:
Maatgevend is hierbij de mede de korting die verkregen is bij aanschaf.
Gebruikersavatar
Dennis17e
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 437
Lid geworden op: wo 8 december 2021, 10:35
Mijn mountainbike: Propain Hugene & RAAW Madonna

Ik wou juist iets hebben wat ik niet elke keer als ik de route rijd tegen kom. Vandaar een Nukeproof frame gekocht i.p.v. een trek/cube/scott/canyon/cannondale etc.

Zeker geen hele dure fiets en lekker zelf opgebouwd. Ook geen dreambike meer want hij staat hier nu dus is de definitie dreambike mijn inziens sowiezo niet meer van toepassing.

Nu dromen van een opvolger in de toekomst 😋
Nukeproof Scout 290 | Propain Hugene | RAAW Madonna V2.2 | Forbidden Druid |

#TeamOnbenul
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1941
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

haha, true, op het moment dat je em hebt is het inderdaad geen dreambike meer :D :lol:
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

Echt wel, als je over je huidige fiets droomt :-q
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

suravida schreef: ma 10 januari 2022, 09:53 Is een dreambike voor de gemiddelde Hollander niet de fiets met de beste prijs/kwaliteitverhouding? Waarbij "kwaliteit" dan vooral wordt bepaald door de gemonteerde onderdelen. Dus een Canyon van rond de € 3.000,-? Dat lijkt ik in ieder geval hier, maar ook in de praktijk te zien. Mensen (mannen..) die een klein stijfje krijgen van een mat zwarte plastic fiets met een XT achterderailleur. :winkie:
Die gemiddelde Hollandse mtb -er is degene waar jij mee samen werkt om je bedrijf te kunnen runnen in in de breedtste zin. Om zgn.dreambikes te maken voor liefhebbers die kiezen voor mooi werk.

Kom voldoende overspannen mensen tegen die werken met het principe: goede handel is beter dan mooi werk. Ieder z'n keus.
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
Plaats reactie