(Gebrek aan) Verlichting

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Bettina
All rounder
All rounder
Berichten: 124
Lid geworden op: za 6 juni 2015, 05:54

Op weg naar mijn werk bevindt zich naast de weg een mooi fietspad.
Toch rijden regelmatig fietsers en vooral wielrenners naast het fietspad, op de rijweg dus.
Vorige week reed er ook een wielrenner.
Die reed niet op het fietspad, maar NAAST het fietspad, op de rijweg.
In het donker, met motregen. (enigszins slecht zicht dus)
In donkere kleding.
Zonder verlichting.

Ik hoorde een klap en daar lag meneer. Iemand had hem in het donker niet op tijd gezien.
Een bestuurder zag wel degene die met zeer felle knipperverlichting rechts naast hem reed (ook op de rijweg), maar niet diegene zonder licht,

Realiseren zulke mensen zich niet dat verlichting, goed zichtbare kleding en gebruik maken van een fietspad zo'n ongeluk had kunnen voorkomen???
mfacey
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 317
Lid geworden op: za 6 februari 2016, 21:47
Mijn mountainbike: YT Jeffsy CF Pro 29 (2019), Cube LTD Pro 29er (2016)

Het enige wat ik mij kan voorstellen is dat dergelijke fietsers nooit achter het stuur van een auto hebben gezeten in het donker met dat type weer. Je ziet echt helemaal niks als er geen verlichting gevoerd wordt. Helaas blijken het toch wel vaak kinderen te zijn en die weten gewoon niet beter...! :((

Dat je als volwassene zoiets uithaalt is gewoon dom.
owwwwk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2736
Lid geworden op: za 3 april 2010, 00:01
Mijn mountainbike: Nog meer plastic... :-)

Heel lullig voor de automobilist dat er weer zo’n randdebiel is die geen verlichting heeft… Kom er ook geregeld tegen. Hoop dat de aansprakelijkheid bij de wielrenner kan worden gelegd …

Merk zelf dat ik in het donker, en zeker bij slecht weer,
echt serieus minder zie dan ‘vroeger’. Komt met (de) leeftijd. Heb zelf iig altijd serieuze lampjes bij me
StAlTiCa
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

Tenzij de twee fietsers ver uit elkaar reden, heeft de automobilist te weinig ruimte gelaten en daarmee de wet overtreden. Helaas gebruikelijk in Nederland, en gedrag waar veel te weinig op wordt gehandhaafd.
Vorsprung durch Pedantik.
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2441
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Eenzijdig verhaal en wat wil de TS'er ermee bereiken ?, ik zou het plaatselijke sufferdje aanschrijven met dit verhaal , kan je pleiten voor bv betere verlichting weg of ome agent tippen over de " onveilige situatie " , want de leden hier weten blijkbaar haarfijn wie de schuldige is zonder enig kennis van de daadwerkelijke situatie ....
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Gebruikersavatar
Hilco
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6945
Lid geworden op: zo 8 augustus 2004, 23:02
Mijn mountainbike: star,staal ,singlespeed Surly KM

rare jongens die wielrenners..........
ouderdom komt met gebreken :-{ maar ik fiets nog wel :winkie:
Bettina
All rounder
All rounder
Berichten: 124
Lid geworden op: za 6 juni 2015, 05:54

Snelle Buffer schreef: zo 23 januari 2022, 19:34 Eenzijdig verhaal en wat wil de TS'er ermee bereiken ?, ik zou het plaatselijke sufferdje aanschrijven met dit verhaal , kan je pleiten voor bv betere verlichting weg of ome agent tippen over de " onveilige situatie " , want de leden hier weten blijkbaar haarfijn wie de schuldige is zonder enig kennis van de daadwerkelijke situatie ....
Dit verhaal is inderdaad eenzijdig, de versie van de wielrenner waarom hij in het donker zonder verlichting naast het fietspad reed staat er niet bij.
Wat ik met dit verhaal wil bereiken?
Fietsen op het fietspad en niet er naast en goede verlichting had veel narigheid kunnen voorkomen.
Zorg dat het jou niet overkomt.
Overigens komt zo'n klap hard aan.
nomad030
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 859
Lid geworden op: wo 16 augustus 2006, 16:07
Mijn mountainbike: Fatmodul SX01

Schrik me zelfs met goede lampen op de fiets geregeld lam van wandelaars, hardlopers en honden in het pikdonker, zonder lamp of reflectie in volledig zwarte kleding. Heel wonderlijk dat deze mensen dat zelf niet in de gaten hebben.
Er zijn vele paden naar de top van de berg, maar het uitzicht is altijd hetzelfde.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Alien schreef: zo 23 januari 2022, 19:27 Tenzij de twee fietsers ver uit elkaar reden, heeft de automobilist te weinig ruimte gelaten en daarmee de wet overtreden. Helaas gebruikelijk in Nederland, en gedrag waar veel te weinig op wordt gehandhaafd.
Dat is ook een gedachte die mij door het hoofd ging.
Ik fiets zelden in het donker en al helemaal niet op m'n racefiets maar krap ingehaald worden maak ik regelmatig mee. Mijn kleding op de racefiets is nooit donker, ik kies bewust voor een lichte (witte) helm en shirts/jacks in vrij goed zichtbare kleuren (rood, oranje).

Voor mij is het vanzelfsprekend dat ik een fietser op een landweggetje zo ruim mogelijk inhaal, en ook niet met een heel groot snelheidsverschil. Helaas denkt niet iedereen daar zo over.
Dé reden dat ik me op de racefiets onveiliger voel dan op de mtb, waar het risico van een keer vallen toch groter is...

Hopelijk is de persoon in kwestie er goed vanaf gekomen en heeft hij ook wat geleerd.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Toevallig las ik dit vanmorgen.
Bijzonder triest, maar ook bijzonder dom.
https://www.spanjevandaag.com/22/01/202 ... -mallorca/

https://maps.app.goo.gl/xqCKZqiPVx8D5eqn9

In Spanje mag je fietsen op dit soort "provinciale" wegen, alleen op de A wegen mag dat niet.
Maar vaak zijn ze gewoon uitgevoerd als snelwegen waar je ook 120kmh mag.

Fietsers inhalen moet hier trouwens met 2 meter afstand.
Maar dan moeten ze je wel kunnen zien...
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Bettina
All rounder
All rounder
Berichten: 124
Lid geworden op: za 6 juni 2015, 05:54

ThaSingleTrackMastah schreef: ma 24 januari 2022, 01:54 Toevallig las ik dit vanmorgen.
Bijzonder triest, maar ook bijzonder dom.
https://www.spanjevandaag.com/22/01/202 ... -mallorca/
In jouw bericht staat:

De overleden fietser was 27 jaar oud en reed zonder verplicht licht voor en achter, zonder verplichte helm en zonder verplicht reflecterend vest of andere reflecterend materiaal op de donkere weg.

Ook hier: In het donker en zonder verlichting.

M.i. doe je er zo alles aan om aangereden te worden.
Begrijpen die mensen dat zelf niet????

Dat ongeluk dat ik zag gebeuren was inderdaad op een smalle landweg.
Met daarnaast een mooi fietspad dat gescheiden is van de rijweg.
Ook deze ochtend zag ik wederom een onverlichte wielrenner op diezelfde weg.
NIET op dat mooie fietspad dat gescheiden naast de rijweg loopt, maar in het donker onverlicht op de smalle rijweg ernaast.

Waarom niet op het fietspad???
Waarom zonder licht in het donker???
Bettina
All rounder
All rounder
Berichten: 124
Lid geworden op: za 6 juni 2015, 05:54

kermit schreef: zo 23 januari 2022, 23:51
Alien schreef: zo 23 januari 2022, 19:27 Tenzij de twee fietsers ver uit elkaar reden, heeft de automobilist te weinig ruimte gelaten en daarmee de wet overtreden. Helaas gebruikelijk in Nederland, en gedrag waar veel te weinig op wordt gehandhaafd.
Dat is ook een gedachte die mij door het hoofd ging.

Voor mij is het vanzelfsprekend dat ik een fietser op een landweggetje zo ruim mogelijk inhaal, en ook niet met een heel groot snelheidsverschil. Helaas denkt niet iedereen daar zo over.
Dé reden dat ik me op de racefiets onveiliger voel dan op de mtb, waar het risico van een keer vallen toch groter is...

Hopelijk is de persoon in kwestie er goed vanaf gekomen en heeft hij ook wat geleerd.
Kermit,

Het betreft een smalle landweg. Maar wel met een mooi, van de rijweg gescheiden fietspad er naast.
Als de wielrenner op het fietspad had gereden en niet op de rijweg, dan was er niets gebeurd.
Toch zijn er regelmatig fietsers, met name wielrenners, die geen gebruik van het fietspad maken en liever onverlicht op de rijweg rijden.
Bettina
All rounder
All rounder
Berichten: 124
Lid geworden op: za 6 juni 2015, 05:54

Alien schreef: zo 23 januari 2022, 19:27 Tenzij de twee fietsers ver uit elkaar reden, heeft de automobilist te weinig ruimte gelaten en daarmee de wet overtreden. Helaas gebruikelijk in Nederland, en gedrag waar veel te weinig op wordt gehandhaafd.
Alien,

De fietsers reden inderdaad een beetje ver uit elkaar. Op een smalle landweg met daarnaast een gescheiden fietspad.
Eén reed op het naastgelegen fietspad (niet geraakt)
Eén reed naast het naastgelegen fietspad (wel geraakt)
Gebruikersavatar
Marcobiker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 380
Lid geworden op: ma 9 mei 2011, 10:37
Mijn mountainbike: Merida Matts TFS XT-Edition

Alien schreef: zo 23 januari 2022, 19:27Tenzij de twee fietsers ver uit elkaar reden, heeft de automobilist te weinig ruimte gelaten en daarmee de wet overtreden. Helaas gebruikelijk in Nederland, en gedrag waar veel te weinig op wordt gehandhaafd.
In de door TS beschreven situatie is dit natuurlijk onzin. Mijnheer de wielrennert had gewoon op het (gescheiden!) fietspad moeten rijden. En als mijnheer zich daar te goed voor voelt, had hij in ieder geval iets aan zijn zichtbaarheid moeten doen.

Maar goed, daar is hij nu op de harde manier achter gekomen. Ik hoop vooral dat de eventuele schade daar neergelegd wordt waar die thuis hoort.
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Nee, dat is geen onzin. Natuurlijk had hij op het fietspad moeten rijden, maar als automobilist ben je altijd nog strafbaar als je een fietser te krap inhaalt, zelfs als daar geen ongeluk uit voortkomt (uiteraard wordt daar niet op gehandhaafd, wat Alien al zegt). Dat heet gedrag waarmee je een ander in gevaar brengt en dat is per definitie strafbaar.

Het is natuurlijk duidelijk dat die fietser niet slim bezig is geweest, maar dat er veelvuldig te krap fietsers worden ingehaald en dat daar niet op gehandhaafd wordt is gewoon een waarheid als een koe. Maak het zelf bijna elke rit op de racefiets mee. Overdag, met felle kleuren aan en op landweggetjes waar plek zat is om wat ruimer in te halen.

Ik ben me veel te bewust van mijn veiligheid om in de omschreven situatie uit de startpost over de weg te gaan rijden, zou dus altijd het fietspad kiezen in zo'n geval. En ook zorgen voor genoeg verlichting en reflectie. Niet om als een brave Hendrik de wetgever te plezieren, maar omdat ik verdomd goed weet hoe onzichtbaar je kunt zijn vanuit een auto als je dat niet doet...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gesloten