Paarden in het bos

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Plaats reactie
Horselover
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 1
Lid geworden op: vr 25 februari 2022, 13:52

Lieve medebosgebruikers, mountainbikers,

Zoals veel natuurliefhebbers en buitensporters, ben ik ook vaak te vinden in het bos. Te paard.
Mijn paard is braaf, verkeersmak maar nog steeds een vluchtdier. Hoewel ik altijd angstvallig om me heen kijk of er geen mountainbikers op mijn bospad verschijnen, schrik ik toch regelmatig van plotseling opduikende fietsers.
Ik doe bij deze een oproep aan alle mountainbikers:
Wil je alsjeblieft vaart minderen als je passeert en niet te dicht langs ons rijden? Zou je, als je ons nadert, even vriendelijk “goedemiddag” willen roepen? Dan weten wij dat je er aankomt en kunnen we er rekening mee houden.
Op paden waar geen mountainbikers mogen komen (ruiterpaden etc) houd ik al helemaal geen rekening met mountainbikers dus snelheid minderen en laten weten dat je er aan komt is dan nog veel belangrijker.
Ik zal met mijn paard ruimte voor je maken, als ik je hoor aankomen en je de snelheid tijdens passeren veilig aanpast.
Een paard wat schrikt is gevaarlijk, ook voor de passerende fietser!
Dank je namens alle ruiters!
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4129
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

Even verplaatst naar een hoekje van ons mooie forum wat mijns inziens beter past.
Gebruikersavatar
Koban
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1123
Lid geworden op: zo 19 april 2020, 08:32
Mijn mountainbike: twee wielers
Contacteer:

Mijn vrouw maakt wekelijks wel één of meerdere buiten ritten. Fiets zelf geregeld mee. En ben dan wat aan klooien op de fiets. Goede training voor ruiter en paard. Herken wel wat je schrijft.

Wij komen ook genoeg onzekere ruiters tegen die weinig tot geen ervaring hebben met buiten ritten en angstig/kramp achtig op het paard zitten. En zonder aanleiding paniekerig gaan zitten doen als er fietser, wandelaar met hond aan komt. Dit gedrag helpt voor beestje ook niet ;-)

Meeste mountainbikers passeren hier in Reichswald op nette manier ruiter en paard. Op een enkele boswielrenner na. Zijn vaak de strakke pakkies :wink:
Laatst gewijzigd door Koban op vr 31 maart 2023, 12:39, 1 keer totaal gewijzigd.
GPX routes Rechswald --> Reichswald.nl
Gebruikersavatar
Klitse
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1576
Lid geworden op: do 7 juni 2018, 22:45
Mijn mountainbike: Moxie / Eccentric / SSSS Inbred

Ik fiets af en toe wel eens mee als mijn zus een buitenrit met haar paard maakt. En inderdaad, dat is voor zowel paard, ruiter als mijzelf een goede training. Ik hou daardoor ook altijd rekening met ruiters en probeer er ruim omheen te fietsen, eventueel wat vaart te minderen en inderdaad wat geluid te maken als ik er aan kom. Maar dat doe ik ook bij wandelaars, mensen met honden, hardlopers, enz...

Verder uiteraard prima om dit hier te delen, al verwacht ik dat het overgrote deel van de mensen op dit forum wel rekening houdt met ruiters en andere bosgebruikers. Ik ben bang dat de doelgroep die je wil informeren hier niet komt.
My Bikes:
Moxie // Eccentric // Minty // SSSS Inbred
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

Als ik op een ruiterpad rijdt gedraag ik me als gast op het ruiterpad. Meestal stop ik en laat ik ze passeren. Fietsend let ik op de ruiter en paard 1 van beiden zenuwachtig wordt dan stop ik alsnog.
Heb ook meegemaakt dat de ruiter aangaf door te rijden om het paard te laten wennen. Initiatief kwam dus van Ruiter.

Te horen van een ruiter hoe dit werkt is altijd goed ook hier. Informatie delen aan onwetenden is belangrijk om het in het bos leefbaar te houden onder de diverse gebruikersgroepen.
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
Horselover
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 1
Lid geworden op: vr 25 februari 2022, 13:52

Gelukkig zijn mijn paard en ikzelf niet angstig aangelegd. Maar ik maak wel eens mee dat ik op een ruiterpad van achteren “aangereden” wordt door mountainbikers die keihard proberen zich er toch langs te wurmen. Dat is gewoon vragen om ongelukken! Gelukkig kom ik ook veel mountainbikers tegen die er goed rekening mee houden (wel helaas op de ruiterpaden). Zolang het passeertempo maar wat rustiger is en er wordt even “hallo” geroepen, dan vind ik het allemaal prima!
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5574
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Lieve medebosgebruikers, ruiters te paard.

Zoals veel natuurliefhebbers en buitensporters, ben ik ook vaak te vinden in het bos. Op mijn mountainbike.
Mijn mountainbike is electrisch, dik, maar nog steeds een mountainbike. Hoewel ik altijd angstvallig om me heen kijk of er geen ruiters op mijn bospad verschijnen, schrik ik toch regelmatig van plotseling opduikende paardendrollen.
Ik doe bij deze een oproep aan alle ruiters:
Wil je alsjeblieft een mestopvangzak gebruiken als je te paard op een MTB route begeeft? Zou je, als je ons nadert, even vriendelijk “goedemiddag” willen roepen? Dan weten wij dat we die bruine molshopen moeten ontwijken die onherroepelijk op de route zullen verschijnen.
Dank je namens alle mountainbikers!

Natuurlijk is dit met een dikke knipoog geschreven, respect wederzijds. :wink: :-q
Horselover
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 1
Lid geworden op: vr 25 februari 2022, 13:52

Ik stap netjes af om de mest in de berm te schoppen en stap weer op…. Maar helaas, veel ruiters kunnen zonder krukje niet meer op hun paard komen :-D
Ik herken je punt hoor en zal er zeker rekening mee houden!
TaurineR
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 400
Lid geworden op: zo 8 maart 2009, 00:46
Mijn mountainbike: C. FSi

Horselover schreef: vr 25 februari 2022, 14:56 Ik stap netjes af om de mest in de berm te schoppen en stap weer op…. Maar helaas, veel ruiters kunnen zonder krukje niet meer op hun paard komen :-D
Ik herken je punt hoor en zal er zeker rekening mee houden!
In de berm schoppen?..
Meenemen, voor in de groentenhof! Of heb je geen rugzak bij?
mfacey
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 317
Lid geworden op: za 6 februari 2016, 21:47
Mijn mountainbike: YT Jeffsy CF Pro 29 (2019), Cube LTD Pro 29er (2016)

De types die er met volle vaart langs racen zijn dezelfde die al vloekend en tierend je een schouderduw geven op de route omdat je hun Strava PR "verknald" hebt. Sneue figuren.

Ik heb niks met paarden maar maak altijd kenbaar dat ik er aan kom. Ook aan wandelaars trouwens - waar ik ook niks mee heb :lol:
HuibMM
All rounder
All rounder
Berichten: 141
Lid geworden op: wo 23 mei 2018, 11:21
Mijn mountainbike: Pole Taival

Maak wel even duidelijk wat je in de berm aan het schoppen bent, dat ze niet denken dat je een fietser wegwerkt.

WOrdt regelmatig vreemd aangekeken als ik van een afstandje al "dag paard" begin te roepen om te laten weten dat ik eraan kom. Misschien moet ik het gewoon bij hallo houden.
anders ga ik wel op de fiets
Horselover
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 1
Lid geworden op: vr 25 februari 2022, 13:52

Ik kan “Dag Paard” wel waarderen hoor :lol:
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10372
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

En ik las ooit dat iets zeggen prettiger is dan even bellen?
Van een bel schrikt een paard eerder?
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5635
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

aurelius schreef: za 26 februari 2022, 09:02 En ik las ooit dat iets zeggen prettiger is dan even bellen?
Van een bel schrikt een paard eerder?
Klopt helemaal. Van mijn vrouw moet ik ook altijd blijven trappen met mijn hope naaf.
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

Beetje nutteloos verzoek. Degenen die er al rekening mee houden hoeven dit niet te lezen. Degenen die dat niet doen zullen zich niet aanpassen aan een dergelijk verzoek .
Er zijn duizenden kilometers ruiterpaden in Nederland voor als je paard niet goed tegen verkeer kan. Klein voorbeeld op de Utrechtse Heuvelrug ligt 400 km aan ruiterpaden en iets meer dan 100 km aan MTB route.
Let dus op als je ons kruist, wij zijn aan het sporten en hebben beperkt de ruimte.
Plaats reactie