gezocht artikel over effecten vaste routes op voorkomen van wildrijden

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Plaats reactie
Poldertoerist
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 195
Lid geworden op: zo 19 april 2020, 12:54
Mijn mountainbike: idworx Rockn Rohler - rough

Misschien niet de juist plek hier, maar weet anders niet zo goed waar ik de vraag verder moet of kan plaatsen.

Volgende week moet ik een presentatie geven waar vrijwel zeker de vraag zal komen of een MTB route geen aanzuigende werking heeft met als gevolg wildrijders.

Ik durf rustig te stellen dat daar geen sprake van zal zijn, want de enige reden dat in het gebied waar we het over hebben wildgereden wordt is dat er geen alternatief is. En dan is dat wildrijden 9 van de 10 keer nog over een breed gravelvoetpad ook, dus erg wild is het niet.

Maar nu... ik weet dat er ooit een onderzoekje is gedaan van het effect van het aanleggen van een route op wildrijden. Het effect was dat het wildrijden behoorlijk afnam en men er voor koos om de aangelegde route te gaan rijden. Ik kan dat artikel alleen nergens terug vinden. Kent iemand hier dat artikel en zo ja... weet die dat ook nog te vinden? het effect werd aangetoond middels Strava Heatmaps.

Mijn dank is op voorhand al groot!
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Geen idee waar je dat terug kunt vinden.
Ik zal wel je topic even naar de lounge verplaatsen, lijkt me een betere plek.

Mijn gevoel zegt dat het effect op wildrijden voor een groot deel ook afhankelijk is van hoe interessant de aangelegde vaste route is.
Lang geleden reed ik weleens de route van Heerde. Dat was toen alleen maar rechtuit, met een paar haakse bochten. Terwijl het gebied genoeg potentie had om er een leuke route neer te leggen, kleine hoogteverschillen doen al veel.

Zulk soort routes zijn er denk ik een stuk minder tegenwoordig, maar dat zijn wel routes die niet aantrekkelijk zijn om je aan de uitgepijlde paden te houden.
Kijk je naar bijvoorbeeld de huidige routes bij Nijmegen, daar ligt dat imo heel anders, die zijn wel aantrekkelijk. Ik denk dat degenen die daar nog wildrijden een klein aantal -voornamelijk locals- is. Gasten die er al langer komen en niet willen opgeven "wat ze altijd al gereden hebben".

Uiteraard moet je ook zorgen voor duidelijke informatie, via internetmedia en borden of whatever, dat mtb-en buiten de aangegeven routes niet toegestaan is. Als mensen niet op de hoogte zijn kun je ze ook niet verwijten dat ze iets doen wat niet de bedoeling is.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2979
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Er is zeker info over, en dat is uit Strava heatmaps te halen. Iha kan je Strava rijders als redelijke steekproef beschouwen en werkelijke aantallen zullen een 2-3 keer hoger liggen.

Je hoeft alleen een gebied te kiezen voor en na vaste route.

Verder is wat Kermit zegt wel waar. Locals zullen hun eigen routes blijven rijden, maar zelfs dat zal afnemen.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

Ik kan alleen van mezelf uitgaan, vroeger toen de oude routes hier (Nijmegen e.o.)nog lagen reed ik veel 'wild' vooral daar waar de tussenstukken op de routes bestonden uit de lange rechte (brede) bospaden.
Nu met de uitdagende 2.0 routes heb ik eigenlijk nooit meer de behoefte om van de route af te wijken. Grappig is wel dat veel van de 'illegale' stukken die wij vroeger reden nu in de routes opgenomen zijn.

Helaas niet het antwoord wat je wilde, maar het bevestigd(in mijn geval) wel je denkwijze!!
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
Gebruikersavatar
Ook Peter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1059
Lid geworden op: wo 16 september 2015, 08:45
Mijn mountainbike: Kleurig; (Commencal, Cotic, Project12, Sparta)

Lekker fietsen!
Poldertoerist
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 195
Lid geworden op: zo 19 april 2020, 12:54
Mijn mountainbike: idworx Rockn Rohler - rough

@ Kermit,

Dank voor het verplaatsen.

in het stuk wat Ook Peter aanhaalt (ook dank daarvoor) staat ook beschreven dat de uitdaging van de route van grote mate op het wildrijden van invloed is.

Je zal altijd mensen hebben die het toch blijven doen. Maar ik ben bezig om een rondje hier te realiseren dat leuk genoeg zal zijn om niet over de brede kaarsrechte wandelpaden te gaan fietsen. dat mensen dat nu doen is echt omdat er niks anders is in de buurt. zelf deed ik het tot 2 jaar geleden ook. Ik ben er mee gestopt op het moment dat we in gesprek zijn geraakt om dat rondje te kunnen maken.

Ik zit met vertegenwoordigers van vogelaars, wandelaars, hondenbezitters, ruiters, fietsers, gemeente, provincie en SBB aan tafel en sommigen zijn bang dat een route een aanzuigende werking heeft en dat men dan juist ook andere paden gaat zoeken. ik denk het dus niet, het omgekeerde zal juist waar zijn.

Er is echter ooit al eens echt bewijs geleverd en ik ben dus op zoek naar dat bewijs, het was gewoon een positief stuk. Dat gaat gewoon helpen in die discussie.
ThijsE
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 660
Lid geworden op: vr 3 januari 2020, 09:15
Mijn mountainbike: een raw en een oranje

Poldertoerist schreef: ma 28 februari 2022, 20:46 @ Kermit,

Dank voor het verplaatsen.

in het stuk wat Ook Peter aanhaalt (ook dank daarvoor) staat ook beschreven dat de uitdaging van de route van grote mate op het wildrijden van invloed is.

Je zal altijd mensen hebben die het toch blijven doen. Maar ik ben bezig om een rondje hier te realiseren dat leuk genoeg zal zijn om niet over de brede kaarsrechte wandelpaden te gaan fietsen. dat mensen dat nu doen is echt omdat er niks anders is in de buurt. zelf deed ik het tot 2 jaar geleden ook. Ik ben er mee gestopt op het moment dat we in gesprek zijn geraakt om dat rondje te kunnen maken.

Ik zit met vertegenwoordigers van vogelaars, wandelaars, hondenbezitters, ruiters, fietsers, gemeente, provincie en SBB aan tafel en sommigen zijn bang dat een route een aanzuigende werking heeft en dat men dan juist ook andere paden gaat zoeken. ik denk het dus niet, het omgekeerde zal juist waar zijn.

Er is echter ooit al eens echt bewijs geleverd en ik ben dus op zoek naar dat bewijs, het was gewoon een positief stuk. Dat gaat gewoon helpen in die discussie.
Bedoel je wellicht deze?
https://www.wur.nl/web/file?uuid=07b2f8 ... 5d89648274

Edit:
Er staat een quote (pag. 21) in van natuurmonumenten, dus misschien dat je ook bij NM eens naar wat achtergrond kan vragen?
Laatst gewijzigd door ThijsE op ma 28 februari 2022, 21:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
hwpaints
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 910
Lid geworden op: zo 14 maart 2010, 13:12
Mijn mountainbike: KATANA FS 24

route's trekt wel veel meer mtb ers aan ze komen dan van alle kanten anders had je voornamelijk locals , of ze dan gaan wild rijden neem ik aan van niet,.... maar het zullen er wel meer zijn dan voorheen, je hebt altijd verdwalers, avonturiers en gps rijders van komoot of iets dergelijks.
als je een trail ziet met sporen dan is het verleidelijk om er langs te fietsen en niet ff een lusje te maken.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7384
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Het lijkt me dat https://www.kluitech.nl/ tenminste de data zou moeten hebben en wellicht ook weet wie daar wat mee gedaan heeft op dat vlak.


Ik betwijfel overigens dat iedere route echt een aanzuigende werking heeft waarbij men van heinde en verre komt. De eerste maanden wellicht, totdat het nieuwe er af is en het voornamelijk locals zijn omdat de rest er achter is dat het gewoon meer van hetzelfde is dat ook dichterbij huis te vinden is. Als je tig van USP claimt waarom het de beste, mooiste, ... van Nederland, Europa, nee de wereld is dan wordt het wat lastig maar als je vooral op locals mikt dan zou je eens kunnen nadenken welke routes in de omgeving een soortgelijke of betere propositie zijn (maar waarom die niet handig zijn voor de locals) wat een grote aanzuigende werking op lange termijn minder waarschijnlijk maakt. Maar het is allemaal afhankelijk van je verhaallijn...
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1721
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

Misschien mosterd na de maaltijd maar (ik meen) Bert L heeft wel eens wat UHR data van de oude en nieuwe situatie laten zien waaruit bleek dat met de nieuwe routes het wildrijden flink af nam.
StephanR
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 579
Lid geworden op: vr 19 september 2014, 11:01
Mijn mountainbike: YT Jeffsy

Poldertoerist schreef: ma 28 februari 2022, 13:10 Misschien niet de juist plek hier, maar weet anders niet zo goed waar ik de vraag verder moet of kan plaatsen.

Volgende week moet ik een presentatie geven waar vrijwel zeker de vraag zal komen of een MTB route geen aanzuigende werking heeft met als gevolg wildrijders.

Ik durf rustig te stellen dat daar geen sprake van zal zijn, want de enige reden dat in het gebied waar we het over hebben wildgereden wordt is dat er geen alternatief is. En dan is dat wildrijden 9 van de 10 keer nog over een breed gravelvoetpad ook, dus erg wild is het niet.

Maar nu... ik weet dat er ooit een onderzoekje is gedaan van het effect van het aanleggen van een route op wildrijden. Het effect was dat het wildrijden behoorlijk afnam en men er voor koos om de aangelegde route te gaan rijden. Ik kan dat artikel alleen nergens terug vinden. Kent iemand hier dat artikel en zo ja... weet die dat ook nog te vinden? het effect werd aangetoond middels Strava Heatmaps.

Mijn dank is op voorhand al groot!
Misschien zocht je deze info wel specifiek voor deze reactie, maar hier staan diverse illustraties in: https://www.mtb-rijkvannijmegen.nl/wp-c ... balans.pdf
Poldertoerist
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 195
Lid geworden op: zo 19 april 2020, 12:54
Mijn mountainbike: idworx Rockn Rohler - rough

Super bedankt!!! Dat is dus precies wat ik nodig had! En... presentatie is vanavond. Nu kijken of ik het nog even ergens tussen kan fixen voor het geval er vragen komen :-q

Ik zal morgen hier wel laten horen hoe de presentatie verliep!
StephanR
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 579
Lid geworden op: vr 19 september 2014, 11:01
Mijn mountainbike: YT Jeffsy

Succes :-q
Poldertoerist
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 195
Lid geworden op: zo 19 april 2020, 12:54
Mijn mountainbike: idworx Rockn Rohler - rough

zo presentatie gegeven gisteren en zoals verwacht een discussie.

Nou is het belangrijk om te zeggen dat dit niet de eerste presentatie was die ik hierover aan deze groep gaf. maar wel voorlopig de laatste.

In de discussie veel emotie en angst dat MTB'ers de wandelpaden ook gaan gebruiken. omdat ze op zoek gaan naar "meer" En daar kwamen de afbeeldingen van Den Treek goed van pas. Daar kon ik goed laten zien wat het effect is van een vaste route. hier kreeg ik ook nog bijval van Staatsbosbeheer.

Maar ik was dus heel blij dat ik deze afbeeldingen gisteren toch nog had en zo kon gebruiken. Het resultaat is dat we verder kunnen met realisatie.
cheeta schreef: ma 28 februari 2022, 22:07
Ik betwijfel overigens dat iedere route echt een aanzuigende werking heeft waarbij men van heinde en verre komt. De eerste maanden wellicht, totdat het nieuwe er af is en het voornamelijk locals zijn omdat de rest er achter is dat het gewoon meer van hetzelfde is dat ook dichterbij huis te vinden is. Als je tig van USP claimt waarom het de beste, mooiste, ... van Nederland, Europa, nee de wereld is dan wordt het wat lastig maar als je vooral op locals mikt dan zou je eens kunnen nadenken welke routes in de omgeving een soortgelijke of betere propositie zijn (maar waarom die niet handig zijn voor de locals) wat een grote aanzuigende werking op lange termijn minder waarschijnlijk maakt. Maar het is allemaal afhankelijk van je verhaallijn...
De route wordt wel anders, maar juist daardoor denk ik dat de aanzuigende werking wel mee zal vallen. We opteren voor een route die vooral voor beginners en gezinnen erg leuk is. en voor de rest voor de local die na zijn werk gewoon ff paar rondjes wil doen. Ik heb dan ook aangegeven gisteren dat zeker in het begin er wel de nodige mensen zullen komen kijken, maar na een keer geweest te zijn zullen zeggen.. mij te mat. ik ga wel naar Bergschenhoek of Zoetermeer... want dat zijn de meest dichtbij zijnde en dan ook veel meer uitdagende route's.

Dankjulliewel voor de input in ieder geval, het heeft me geholpen!!

:-q :-q :-q
Plaats reactie