Wiel regelmatig uit carbon frame halen

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Plaats reactie
scott-e
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 38
Lid geworden op: ma 25 december 2017, 12:36

Is het goed/slecht om regelmatig achterwiel uit carbon frame te halen. Gaat het carbon op een begeven moment niet scheuren door het steeds maar weer los/aandraaien, stress op het matriaal.
Gebruikersavatar
Koban
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1128
Lid geworden op: zo 19 april 2020, 08:32
Mijn mountainbike: twee wielers
Contacteer:

Wat is regelmatig, maar persoonlijk zou ik mij daar geen zorgen om maken. Frames kunnen wel wat hebben.
GPX routes Rechswald --> Reichswald.nl
defNL
All rounder
All rounder
Berichten: 115
Lid geworden op: di 20 juli 2021, 11:50

Is het gedeelte waar de bevestiging zit niet van alu? Ik heb twee carbon frames (race en TT, dus geen MTB) en daar is de bevestiging van alu. Misschien dat het bij MTB's anders is.
scott-e
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 38
Lid geworden op: ma 25 december 2017, 12:36

Voledig carbon
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

scott-e schreef: wo 2 maart 2022, 09:06 Is het goed/slecht om regelmatig achterwiel uit carbon frame te halen. Gaat het carbon op een begeven moment niet scheuren door het steeds maar weer los/aandraaien, stress op het matriaal.
Puur taaltechnisch zou dat carbon op een begeven moment scheuren omdat het materiaal het dan begeeft... maar je bedoelt hier wrs een gegeven moment? ;)

Helaas heb ik van carbon geen materiaalkennis om dit verder inhoudelijk te kunnen beantwoorden. 8)
sama
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1391
Lid geworden op: ma 20 juni 2011, 16:50
Mijn mountainbike: Yeti asr turq

Misschien is het handig om even te vermelden om wat voor een merk het gaat?
Maar in de regel kun je er gewoon vanuit gaan dat het ervoor ontworpen is hoor.
Sneeuwmonster
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Nee.

Je mag hierdoor sowieso geen problemen verwachten, maar al helemaal niet met een frame van carbon.
Waar woke is, is vuur
melf#50
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 383
Lid geworden op: ma 19 oktober 2020, 20:26

Uiteraard zal het sneller slijten en/of kapot gaan als je het vaker los haalt , maar zeker ook belangrijk is HOE je het los haalt en vooral hoe je het weer vast zet. Ook heb je gauwer kans op beschadigen als je het los haalt natuurlijk. Maar als je het met beleid doet zou dat toch moeten kunnen.

Het schroefdraad is niet carbon , dat is vaak aluminium. Ook altijd zorgen dat het schroefdraad niet droog word gemonteerd en bij voorkeur met een (goeie) momentsleutel.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4713
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Ik vind de vraag en ook de meeste antwoorden een beetje passen in de rubriek; 'slijt mijn fiets harder als ik deze gebruik ipv in de schuur laat staan ..' 8)

Bij normaal gebruik (dus ook loshalen van wielen etc) kan dit geen kwaad.

Ga je 2x per dag voor je lol :o een wiel eruit halen, cassette losmaken, body smeren, etc dan zul je zeker te maken krijgen met versnelde slijtage en dus eerder kans op kapot gaan van iets.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

melf#50 schreef: wo 2 maart 2022, 13:47 Het schroefdraad is niet carbon , dat is vaak aluminium. Ook altijd zorgen dat het schroefdraad niet droog word gemonteerd en bij voorkeur met een (goeie) momentsleutel.
Een momentsleutel voor een wiel? Dat heb ik nou nog nooit gedaan (het gaat ook maar bij 1 van m'n fietsen lukken)
Waar woke is, is vuur
scott-e
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 38
Lid geworden op: ma 25 december 2017, 12:36

Het merk is een Pivot 429 trail 2022
melf#50
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 383
Lid geworden op: ma 19 oktober 2020, 20:26

Makkelijk schreef: wo 2 maart 2022, 14:13
melf#50 schreef: wo 2 maart 2022, 13:47 Het schroefdraad is niet carbon , dat is vaak aluminium. Ook altijd zorgen dat het schroefdraad niet droog word gemonteerd en bij voorkeur met een (goeie) momentsleutel.
Een momentsleutel voor een wiel? Dat heb ik nou nog nooit gedaan (het gaat ook maar bij 1 van m'n fietsen lukken)
12NM :D

Ik gebruik het wel , maar met de hand gaat bij mij ook wel goed hoor.

Maar er zijn er genoeg die niet hun eigen kracht kennen en het toch te strak draaien , daar vind schroefdraad minder leuk. Voorkomen is nog steeds beter dan genezen.
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1947
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

scott-e schreef: wo 2 maart 2022, 20:40 Het merk is een Pivot 429 trail 2022
heb even gekeken naar de specs, maar deze fiets heeft een SRAM Universal Derailleur Hanger. (kan dus ook met shimano, maar is een poging tot een standaard padje).
Maar je steekas achter draai je dus niet in je carbon frame, maar gewoon in een vervangbaar aluminium ding:
Afbeelding

niks om je druk om te maken, mocht je schroefdraad verrot gaan, zet je voor 15 euro een nieuw padje erop (en dus ook het ontvangende deel van je steekas)
Gebruikersavatar
Foxc
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 194
Lid geworden op: wo 16 december 2020, 21:35

Prulleman schreef: vr 4 maart 2022, 10:26
scott-e schreef: wo 2 maart 2022, 20:40 Het merk is een Pivot 429 trail 2022
heb even gekeken naar de specs, maar deze fiets heeft een SRAM Universal Derailleur Hanger. (kan dus ook met shimano, maar is een poging tot een standaard padje).
Maar je steekas achter draai je dus niet in je carbon frame, maar gewoon in een vervangbaar aluminium ding:
Afbeelding

niks om je druk om te maken, mocht je schroefdraad verrot gaan, zet je voor 15 euro een nieuw padje erop (en dus ook het ontvangende deel van je steekas)
Lijkt me een aardig sluitend antwoord :-q

Misschien een laatste geruststelling. Carbon kent geen vermoeiing van het materiaal waardoor het niet na wisselende belastingen uiteindelijk faalt. Dus spanning erop en eraf zal geen probleem zijn.

En aan de kwaliteit van de fiets zal het in dit geval niet liggen :D

Veel plezierige km’s!
Plaats reactie