Goed idee ?

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
BikerMBrabant
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 27
Lid geworden op: do 13 november 2014, 20:17

Het komt bij mij vaak voor dat ik door andere mountainbikers ingehaald wordt.
Op zich niet zo erg maar ik moet wel regelmatig een keer om kijken of er geen snelle MTBer aankomt,want alleen dan kan ik op tijd aan de kant gaan.

Daarom denk ik dat het een goed idee is als iedere mountainbiker een bel op zijn fiets monteert,want dan kun je ruim van te voren duidelijk aangeven dat je er langs wil.
Ik gebruik ‘m zelf vaak als er wandelaars of kinderen op de route lopen.

Hoe staan jullie hierin ?
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

BikerMBrabant schreef: di 12 april 2022, 18:25 Het komt bij mij vaak voor dat ik door andere mountainbikers ingehaald wordt.
Op zich niet zo erg maar ik moet wel regelmatig een keer om kijken of er geen snelle MTBer aankomt,want alleen dan kan ik op tijd aan de kant gaan.

Daarom denk ik dat het een goed idee is als iedere mountainbiker een bel op zijn fiets monteert,want dan kun je ruim van te voren duidelijk aangeven dat je er langs wil.
Ik gebruik ‘m zelf vaak als er wandelaars of kinderen op de route lopen.

Hoe staan jullie hierin ?
Dan ga je toch niet op tijd aan de kant? Ik heb zelf wel graag dat ik mensen die ik inhaal duidelijk kan maken dat ik er aan kom. Mensen zonder bel die niets zeggen vinden dit niet nodig, die kunnen er dan dus langs als het een keer uitkomt. Ook zonder bel kun je prima met iemand communiceren trouwens.
Kortom wat is het probleem? Verder volgens mij ook al 100 keer langs gekomen, maar dat hoeft geen probleem te zijn :kiss:
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4828
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Ik heb een kleine bel op m’n bike, maar die gebruik ik alleen op een fietspad, of bij wandelaars.
Dus niet op de track. Daar wacht ik geduldig tot mijn voorganger ruimte heeft gevonden om opzij te gaan.

Laat je dus vooral niet opjagen, en ga pas opzij als er voldoende ruimte. Geef dat ook aan bij zo’n hijgerige reetkever achter je.

Enjoy! :-q
HarrySlingerLove
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 443
Lid geworden op: ma 19 april 2021, 20:35

Communicatie is key. Oftewel: diegene die inhaalt zegt gewoon netjes dat hij er langs wil, danwel de voorste vraagt of er ingehaald miet gaan worden. Dan is het aan de voorste om aan te geven waar. Zo simpel is het.

Daarbij geef ik zelf, als ik inhaal, altijd aan of er direct na mij nog meer mensen in willen halen.
Gebruikersavatar
Zodiac
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 44
Lid geworden op: za 4 september 2021, 14:25
Mijn mountainbike: Scott Spark RC Team - Red Scott Scale 965

Ik bel gewoon. Kost niks. Is duidelijk en verwacht dat de voorganger zich niet bedreigd voelt en opzij gaat wanneer dit mogelijk is.
gr Jan
Met remmen kom je niet verder.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10372
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Heel goed idee, niets zo simpel logisch en handig als een fietsbel op je, uhhh… fiets.
Maar hier loopt al een topic over inderdaad, dus er zal ook wel een slotje aankomen… een slotje is ook simpel, logisch en handig overigens… ben dol op mijn Safeman…
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Bij zoeken naar "fietsbel" komt vooral dit topic naar boven:
viewtopic.php?f=15&t=149116
Maar dat gaat vooral over algemene ergernissen tov mountainbikers en het mountainbiken.
Dus bij nader inzien mogen jullie hier wel verder bomen over fietsbellen, maar ik verplaats 'm wel naar de lounge.

Overigens mag je van iemand die jou inhaalt ook verwachten dat hij/zij oplet en kan fietsen, en niet alleen belt :wink:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
gijsje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 881
Lid geworden op: vr 24 oktober 2014, 13:25
Mijn mountainbike: Sensa fiori evo ltd , Cannondale Trail omgebouwd naar flatbar gravelbike

Het clubje waarmee ik soms op pad ga heeft een paar regels...

-zonder helm : no go
-vertrouwen op een ander z'n pech onderwegkit : no go
-andere weg/bosgebruikers aan de kantschreeuwers : no go
Had als hint voor een ieder zo'n ali express imitatie Knog belletje van € 2,50 besteld en met de kerstdagen cadeau gedaan...geen discussie meer mogelijk nu 🙃
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16077
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

BikerMBrabant schreef: di 12 april 2022, 18:25 Het komt bij mij vaak voor dat ik door andere mountainbikers ingehaald wordt.
Op zich niet zo erg maar ik moet wel regelmatig een keer om kijken of er geen snelle MTBer aankomt, want alleen dan kan ik op tijd aan de kant gaan.

Daarom denk ik dat het een goed idee is als iedere mountainbiker een bel op zijn fiets monteert, want dan kun je ruim van te voren duidelijk aangeven dat je er langs wil.
Ik gebruik ‘m zelf vaak als er wandelaars of kinderen op de route lopen.

Hoe staan jullie hierin ?
Jij zou een spiegeltje op je helm moeten monteren!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5575
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Lars TB schreef: di 12 april 2022, 21:39
BikerMBrabant schreef: di 12 april 2022, 18:25 Het komt bij mij vaak voor dat ik door andere mountainbikers ingehaald wordt.
Op zich niet zo erg maar ik moet wel regelmatig een keer om kijken of er geen snelle MTBer aankomt, want alleen dan kan ik op tijd aan de kant gaan.

Daarom denk ik dat het een goed idee is als iedere mountainbiker een bel op zijn fiets monteert, want dan kun je ruim van te voren duidelijk aangeven dat je er langs wil.
Ik gebruik ‘m zelf vaak als er wandelaars of kinderen op de route lopen.

Hoe staan jullie hierin ?
Jij zou een spiegeltje op je helm moeten monteren!
:-D

Afbeelding
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2116
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49

Regel 1 altijd een helm.
Regel 2 met MTB in het terrein altijd handjes aan het stuur houden.
(Als je dat niet begrijpt, ben jij waarschijnlijk degene die ik inhaal :P )

Dus geen bel voor mij, daarom wel freewheel met flinke ratel :winkie:

En anders helpt het fluitje dat ik voor de hond gebruik ook altijd wel :wink:
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2982
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Met de lage drukte van nu is het in mijn omgeving niet echt een probleem. En als ik al iemand inhaal dan blijf ik er even achter rijden tot de volgende passeermogelijkheid, meestal zonder bellen

Alleen als het een traag groepje is met bv kinderen erbij wil ik wel eens bellen, zodat ze weten dat er iemand is die wil en gaat passeren.

Maar een bel is altijd nuttig, ook op een MTB, bv bij wandelaars of paarden. Bij wandelaars twijfel ik wel eens wel of niet bellen. Bel ik niet dan schrikken ze als ik langs kom, bel ik wel dan schrikken ze van het belletje. Tja... is nooit goed.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10859
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Je hoeft niet aan de kant en ook niet achterom te kijken. Wie achter je rijdt heeft het overzicht dat jij niet hebt.
Op de weg duik je ook niet aan de kant als er een snelle auto aankomt.
Wie er op de mtb voorbij wil laat dat even horen en jij hoeft pas op een plek waar jij het vertrouwt een beetje uit te wijken. Blijf altijd voor je kijken. Daar gebeurt het.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
gijsje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 881
Lid geworden op: vr 24 oktober 2014, 13:25
Mijn mountainbike: Sensa fiori evo ltd , Cannondale Trail omgebouwd naar flatbar gravelbike

Wij ouwe zakken halen niet in, maar worden ingehaald..😬 maar aangezien wij rond apeldoorn het bos delen met wandelaars, al dan niet met 🐕👶 waarvan je nooit weet welke kant die plotseling opgaan.......ruim van tevoren even je bel laten horen voorkomt ongelukken en irritaties.
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2116
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49

Crapton schreef: di 12 april 2022, 22:08 Met de lage drukte van nu is het in mijn omgeving niet echt een probleem. En als ik al iemand inhaal dan blijf ik er even achter rijden tot de volgende passeermogelijkheid, meestal zonder bellen

Alleen als het een traag groepje is met bv kinderen erbij wil ik wel eens bellen, zodat ze weten dat er iemand is die wil en gaat passeren.
Ja, zo doe ik het eigelijk ook altijd.

Maar je hebt dan soms nog van die figuren die dan weer achter jou belanden en zich er dan alsnog proberen langs te wurmen :-{
Plaats reactie