Goed idee ?

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Crapton schreef: di 12 april 2022, 22:08 Met de lage drukte van nu is het in mijn omgeving niet echt een probleem. En als ik al iemand inhaal dan blijf ik er even achter rijden tot de volgende passeermogelijkheid, meestal zonder bellen

Alleen als het een traag groepje is met bv kinderen erbij wil ik wel eens bellen, zodat ze weten dat er iemand is die wil en gaat passeren.

Maar een bel is altijd nuttig, ook op een MTB, bv bij wandelaars of paarden. Bij wandelaars twijfel ik wel eens wel of niet bellen. Bel ik niet dan schrikken ze als ik langs kom, bel ik wel dan schrikken ze van het belletje. Tja... is nooit goed.
Dat dus, bellen op het fietspad of om wandelaars te waarschuwen is prima, bellen op een singletrack zo van "ik kom er aan dus ga aan de kant" is niet ok.
Laatst gewijzigd door Mad Wally op wo 13 april 2022, 08:06, 1 keer totaal gewijzigd.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

BikerMBrabant schreef: di 12 april 2022, 18:25 Het komt bij mij vaak voor dat ik door andere mountainbikers ingehaald wordt.
Op zich niet zo erg maar ik moet wel regelmatig een keer om kijken of er geen snelle MTBer aankomt,want alleen dan kan ik op tijd aan de kant gaan.

Daarom denk ik dat het een goed idee is als iedere mountainbiker een bel op zijn fiets monteert,want dan kun je ruim van te voren duidelijk aangeven dat je er langs wil.
Ik gebruik ‘m zelf vaak als er wandelaars of kinderen op de route lopen.

Hoe staan jullie hierin ?
Mijn mening;
De routes zijn van iedereen, snel of langzaam. Waarom zou je de hele tijd achterom moeten kijken of er een snellere rijder aankomt? De rijder die achterop komt heeft het overzicht en ziet de voorganger fietsen. De 'snellere' rijder (past zijn snelheid aan), maakt kenbaar (ik heb geen bel maar zeg altijd vriendelijk 'hallo', en vraag of ik ,als er plaats is ,langs mag) dat hij erachter zit en er bij gelegenheid langs wil. De rijder voorop gaat als de mogelijk er is een beetje aan de kant en de andere rijder gaat erlangs. De rijder voorop hoeft niet van de route af te gaan,de struiken in te duiken, oid.
Als je je 'strava tijden' wil verbeteren ga je maar wedstrijden rijden.

De routes zijn voor iedereen!!
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

Crapton schreef: di 12 april 2022, 22:08
Maar een bel is altijd nuttig, ook op een MTB, bv bij wandelaars of paarden. Bij wandelaars twijfel ik wel eens wel of niet bellen. Bel ik niet dan schrikken ze als ik langs kom, bel ik wel dan schrikken ze van het belletje. Tja... is nooit goed.
Ik heb vroeger wel eens van wandelaars te horen gekregen; Wat loop je nu te bellen, je bent niet op het fietspad..........
Tegenwoordig heb ik geen bel meer op mijn fiets. Ik zeg vriendelijk hallo , en als ik iemand,vanachter benader pas ik mijn snelheid aan, en wacht tot ze me gezien hebben, (en niet als 'herten' van links naar rechts over t pad gaan springen) alvorens ik passeer. Bij paarden vraag ik nadat de berijder me gezien heeft altijd of ik mag passeren, dat is nooit een probleem.
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

Mad Wally schreef: wo 13 april 2022, 07:50
Crapton schreef: di 12 april 2022, 22:08 Met de lage drukte van nu is het in mijn omgeving niet echt een probleem. En als ik al iemand inhaal dan blijf ik er even achter rijden tot de volgende passeermogelijkheid, meestal zonder bellen

Alleen als het een traag groepje is met bv kinderen erbij wil ik wel eens bellen, zodat ze weten dat er iemand is die wil en gaat passeren.

Maar een bel is altijd nuttig, ook op een MTB, bv bij wandelaars of paarden. Bij wandelaars twijfel ik wel eens wel of niet bellen. Bel ik niet dan schrikken ze als ik langs kom, bel ik wel dan schrikken ze van het belletje. Tja... is nooit goed.
Dat dus, bellen op het fietspad of om wandelaars te waarschuwen is prima, bellen op een singletrack zo van "ik kom er aan dus ga aan de kant" is niet ok.
Waarom is fietsend bellen not done? Is toch gewoon een normaal signaal op de fiets?
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

'Not done' is een groot woord. Andere 'bosgebruikers' verwachten het niet in het bos en kunnen schrikken, en paarden helemaal.
Wat is er mis met goedemorgen,middag of avond zeggen? Dan maak je je aanwezigheid ook kenbaar.
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

I_do schreef: wo 13 april 2022, 09:16
Mad Wally schreef: wo 13 april 2022, 07:50

Dat dus, bellen op het fietspad of om wandelaars te waarschuwen is prima, bellen op een singletrack zo van "ik kom er aan dus ga aan de kant" is niet ok.
Waarom is fietsend bellen not done? Is toch gewoon een normaal signaal op de fiets?
Jij vind het dus ok om wanneer je achter iemand fietst op een singletrack te bellen met de boodschap "ik ben sneller dus zet jij je fiets maar even aan de kant zodat ik er voorbij kan"? :-{ Je kunt ook even wachten tot de singletrack afgelopen is of zo breed is dat je er veilig voorbij kan? Bovendien zit er dan al kort achter en hoef je niet te bellen, de persoon voor je weet het waarschijnlijk al of je kunt gewoon even vragen of je er voorbij mag.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Sabai
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 905
Lid geworden op: do 7 augustus 2014, 16:49
Mijn mountainbike: Mtb

Azurri schreef: wo 13 april 2022, 09:33 'Not done' is een groot woord. Andere 'bosgebruikers' verwachten het niet in het bos en kunnen schrikken, en paarden helemaal.
Wat is er mis met goedemorgen,middag of avond zeggen? Dan maak je je aanwezigheid ook kenbaar.
Dat vind ik persoonlijk de beste manier. Een bel gebruik je op de openbare weg i.m.o. Ik heb dan ook geen bel op de mtb.
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

Azurri schreef: wo 13 april 2022, 07:59
BikerMBrabant schreef: di 12 april 2022, 18:25 Het komt bij mij vaak voor dat ik door andere mountainbikers ingehaald wordt.
Op zich niet zo erg maar ik moet wel regelmatig een keer om kijken of er geen snelle MTBer aankomt,want alleen dan kan ik op tijd aan de kant gaan.

Daarom denk ik dat het een goed idee is als iedere mountainbiker een bel op zijn fiets monteert,want dan kun je ruim van te voren duidelijk aangeven dat je er langs wil.
Ik gebruik ‘m zelf vaak als er wandelaars of kinderen op de route lopen.

Hoe staan jullie hierin ?
Mijn mening;
De routes zijn van iedereen, snel of langzaam. Waarom zou je de hele tijd achterom moeten kijken of er een snellere rijder aankomt? De rijder die achterop komt heeft het overzicht en ziet de voorganger fietsen. De 'snellere' rijder (past zijn snelheid aan), maakt kenbaar (ik heb geen bel maar zeg altijd vriendelijk 'hallo', en vraag of ik ,als er plaats is ,langs mag) dat hij erachter zit en er bij gelegenheid langs wil. De rijder voorop gaat als de mogelijk er is een beetje aan de kant en de andere rijder gaat erlangs. De rijder voorop hoeft niet van de route af te gaan,de struiken in te duiken, oid.
Als je je 'strava tijden' wil verbeteren ga je maar wedstrijden rijden.

De routes zijn voor iedereen!!
Zo doe ik het ook, al heb ik doorgaans wel een bel, pingel ik als ik nog wat verder weg ben, en als ik er achter zit zeg ik dat ze vooral een goed plekje moeten afwachten. Gaat altijd soepel, en ik bedank en wens veel plezier als ik er langs ben. Gewoon normale menselijke interactie.
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

Mad Wally schreef: wo 13 april 2022, 09:37
I_do schreef: wo 13 april 2022, 09:16

Waarom is fietsend bellen not done? Is toch gewoon een normaal signaal op de fiets?
Jij vind het dus ok om wanneer je achter iemand fietst op een singletrack te bellen met de boodschap "ik ben sneller dus zet jij je fiets maar even aan de kant zodat ik er voorbij kan"? :-{ Je kunt ook even wachten tot de singletrack afgelopen is of zo breed is dat je er veilig voorbij kan? Bovendien zit er dan al kort achter en hoef je niet te bellen, de persoon voor je weet het waarschijnlijk al of je kunt gewoon even vragen of je er voorbij mag.
Waarom moet daar weer zo'n ongelukkige smiley achter? Ik vind het inderdaad normaal om als achteropkomend sneller verkeer kenbaar te maken dat ik er ben en langs wil, en daarbij is een bel een prima geschikt onderdeel van de communicatie.
Je verzint te veel. Je verzint een betekenis/motivatie van het belletje, je verzint dat als er gebeld wordt dat er dan niet gewacht kan worden, je verzint dat je pas kan bellen als je binnen spreekafstand bent.
Als er een snellere rijder bij mij achterop komt dan ga ik ook gewoon aan de kant.

Maar goed, nou loop ik verder uit te wijden, terwijl jij geen antwoord geeft op de vraag: wat is er mis met een belletje. Maar wat er mis lijkt is dat jij daar van alles bij verzint.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik herhaal het nog maar even:
ThaSingleTrackMastah schreef: di 12 april 2022, 20:22 ...
Overigens mag je van iemand die jou inhaalt ook verwachten dat hij/zij oplet en kan fietsen, en niet alleen belt :wink:
Dus alleen bellen en dan als een blind paard er langs knallen is niet de manier.
Als je inhaalt, of iemand voorbij rijdt, dan heb je een bepaalde verantwoordelijkheid.
Namelijk om de situatie goed in te schatten.
Want op dat moment ben jij de enige die het complete overzicht heeft.
Ik heb de indruk dat het daar vaak mis gaat.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

I_do schreef: wo 13 april 2022, 10:03
Mad Wally schreef: wo 13 april 2022, 09:37

Jij vind het dus ok om wanneer je achter iemand fietst op een singletrack te bellen met de boodschap "ik ben sneller dus zet jij je fiets maar even aan de kant zodat ik er voorbij kan"? :-{ Je kunt ook even wachten tot de singletrack afgelopen is of zo breed is dat je er veilig voorbij kan? Bovendien zit er dan al kort achter en hoef je niet te bellen, de persoon voor je weet het waarschijnlijk al of je kunt gewoon even vragen of je er voorbij mag.
Waarom moet daar weer zo'n ongelukkige smiley achter? Ik vind het inderdaad normaal om als achteropkomend sneller verkeer kenbaar te maken dat ik er ben en langs wil, en daarbij is een bel een prima geschikt onderdeel van de communicatie.
Je verzint te veel. Je verzint een betekenis/motivatie van het belletje, je verzint dat als er gebeld wordt dat er dan niet gewacht kan worden, je verzint dat je pas kan bellen als je binnen spreekafstand bent.
Als er een snellere rijder bij mij achterop komt dan ga ik ook gewoon aan de kant.

Maar goed, nou loop ik verder uit te wijden, terwijl jij geen antwoord geeft op de vraag: wat is er mis met een belletje. Maar wat er mis lijkt is dat jij daar van alles bij verzint.
In mijn beleving is bellen op een singletrack ongeveer zoiets als schreeuwen dat ze aan de kant moeten omdat je er langs wil. Je fietst er gewoon achter (voldoende ruimte laten) tot er ruimte is om er veilig voorbij te kunnen.
Het is een SINGLE track, oftewel een enkel spoor. Er is dus vaak geen ruimte om te passeren, dus wat voor nut heeft het om te bellen anders dan om ze op te jagen of ze het gevoel te geven dat ze voor jou aan de kant moeten?
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4797
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Een bel is imo onmisbaar als je vaak, zoals in mijn geval wekelijks, via fietspaden naar een track rijdt.
Dan hoort een voorganger je van verre aankomen en kan rustig aan de kant. Ik ga niet schreeuwen.
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2441
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Mad Wally schreef: wo 13 april 2022, 10:55

In mijn beleving is bellen op een singletrack ongeveer zoiets als schreeuwen dat ze aan de kant moeten omdat je er langs wil. Je fietst er gewoon achter (voldoende ruimte laten) tot er ruimte is om er veilig voorbij te kunnen.
Het is een SINGLE track, oftewel een enkel spoor. Er is dus vaak geen ruimte om te passeren, dus wat voor nut heeft het om te bellen anders dan om ze op te jagen of ze het gevoel te geven dat ze voor jou aan de kant moeten?
Precies , geeft vaak een "opgejaagd gevoel" , vaak zijn het de "Strava kabouters "die zenuwachtig bellen ... :evil:
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7362
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Mad Wally schreef: wo 13 april 2022, 10:55Het is een SINGLE track, oftewel een enkel spoor. Er is dus vaak geen ruimte om te passeren, dus wat voor nut heeft het om te bellen anders dan om ze op te jagen of ze het gevoel te geven dat ze voor jou aan de kant moeten?
Mwah, vaak zijn er ook op singletracks wel mogelijkheden om mensen te laten passeren maar is het ook een verhaal van er gewoon niet voorbij willen laten (wat mij betreft ook gewoon ronduit asociaal).

Meest extreme voorbeeld wat ik heb gezien dit jaar was een serieus snel koppel dat ik er langs had gelaten (geloof dat het 10m gekost heeft om een mogelijkheid te vinden waar je even van de ideale lijn kon, halve slag laten lopen en iedereen kon weer ongestoord zijn weg vervolgen). Om vervolgens te zien hoe ze grofweg 1.5km denk ik achter iemand hebben gehangen die 50~100m voor me reed waarbij het a) duidelijk was dat ze er langs wilden en b) de mogelijkheden om even plaats te maken echt tientallen waren. Qua afstand was het misschien heel ongelukkig dat je niet 300m verderop een breed pad had, maar alle prima mogelijkheden om even plaats te maken gewoon genegeerd worden en het maar wachten op een breed pad is, is nu niet bepaald uitzonderlijk.

Wat dat betreft zou af en toe wat line-choice inbouwen welkom zijn ten opzichte van lange secties met een overduidelijk ideale lijn waar je de boel gewoon kunt traineren.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

Mad Wally schreef: wo 13 april 2022, 10:55
I_do schreef: wo 13 april 2022, 10:03

Waarom moet daar weer zo'n ongelukkige smiley achter? Ik vind het inderdaad normaal om als achteropkomend sneller verkeer kenbaar te maken dat ik er ben en langs wil, en daarbij is een bel een prima geschikt onderdeel van de communicatie.
Je verzint te veel. Je verzint een betekenis/motivatie van het belletje, je verzint dat als er gebeld wordt dat er dan niet gewacht kan worden, je verzint dat je pas kan bellen als je binnen spreekafstand bent.
Als er een snellere rijder bij mij achterop komt dan ga ik ook gewoon aan de kant.

Maar goed, nou loop ik verder uit te wijden, terwijl jij geen antwoord geeft op de vraag: wat is er mis met een belletje. Maar wat er mis lijkt is dat jij daar van alles bij verzint.
In mijn beleving is bellen op een singletrack ongeveer zoiets als schreeuwen dat ze aan de kant moeten omdat je er langs wil. Je fietst er gewoon achter (voldoende ruimte laten) tot er ruimte is om er veilig voorbij te kunnen.
Het is een SINGLE track, oftewel een enkel spoor. Er is dus vaak geen ruimte om te passeren, dus wat voor nut heeft het om te bellen anders dan om ze op te jagen of ze het gevoel te geven dat ze voor jou aan de kant moeten?
Het nut is dat de voorligger weet dat er iemand achter hem zit die er langs wil, en dat hij dan aan de kant kan gaan als het uitkomt. Er is vaak zat ruimte om even plaats te maken, dat doe ik zelf ook als er iemand bij mij langs wil. Leven en laten leven.
Ik vind het overigens zelf veel irritanter als er iemand zonder te bellen of iets te zeggen achter me blijft fietsen, want dan weet ik niet wat die wil, dan voel ik me opgejaagd.
Het lijkt uit jouw soort reacties dan weer alsof je als langzamer verkeer niets hoeft te doen en dat alle aanpassing uit de snellere fietser moet komen. Kan vaak prima samen (zie voorbeeld hierboven).
Plaats reactie