Goed idee ?

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Dat is wel weer een beetje makkelijk. Hard (kunnen of willen) rijden is ook een onderdeel van mountainbiken, niet iedereen gaat voor overbiked rondpeddelen om daarna op het terras de bierbuik verder te verstevigen ( wie de schoen past... :bier: ) Zo lang je een beetje rekening met elkaar houdt is het wat mij betreft allemaal prima. Ik heb er geen enkele moeite mee om even in te houden tot ik kan passeren of even aan de kant te gaan om iemand te laten inhalen. Passeren als dat eigenlijk niet kan, schreeuwen of verwachten dat alles en iedereen meteen opzij springt als je aan komt denderen is natuurlijk not-done maar dat wil niet zeggen dat iedereen die een beetje tempo wil rijden meteen een foute boswielrenner is.

Ik denk overigens niet dat een bel de oplossing is.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Knakker29 schreef: do 14 april 2022, 08:49
ThaSingleTrackMastah schreef: wo 13 april 2022, 23:51 Een single track van 5km (was ook al eens een topic over) lijkt prachtig, maar kan bij snelheidsverschillen ook een bron van ergernis zijn.

Ik weet ook niet of een bel dat op gaat lossen :roll:
Stuurtjes weer terug naar 48cm? :bier:
Dat maakt de routes meteen ook weer een stuk spannender, daar schijnen sommigen hier ook behoefte aan te hebben ;-)
Ik zeg een win-win oplossing!
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Sabai
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 905
Lid geworden op: do 7 augustus 2014, 16:49
Mijn mountainbike: Mtb

Ik heb trouwens in al die jaren dat ik al mtb nog nooit meegemaakt dat er iemand de bel gebruikte om er langs te willen. Ik denk ook dat ik expres wat langzamer zou gaan fietsen als het gebeurt :winkie:
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2943
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Sabai schreef: do 14 april 2022, 12:25 Ik heb trouwens in al die jaren dat ik al mtb nog nooit meegemaakt dat er iemand de bel gebruikte om er langs te willen. Ik denk ook dat ik expres wat langzamer zou gaan fietsen als het gebeurt :winkie:
He bah, dat is niet lief toch. :winkie: Als ik dat nou ook eens voor jouw neus zou doen, wat dan?

Beetje humor hier mag best wel :lol: :D .
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Als je dat doet moet je het wel goed doen. Wachten tot iemand vlak achter je rijdt op een klimmetje en dan als je bijna boven bent eventjes vertragen, succes gegarandeerd :winkie:
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4797
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

George schreef: do 14 april 2022, 12:44 Als je dat doet moet je het wel goed doen. Wachten tot iemand vlak achter je rijdt op een klimmetje en dan als je bijna boven bent eventjes vertragen, succes gegarandeerd :winkie:
Andersom kan ook. Vlak voor een afdaling erlangs laten, en dan de gehele afdaling aan z’n wiel blijven plakken.

Zo moest een Castellikneus mij bovenaan de Elsterberg persé nog inhalen.
Ja, dan blijf ik dus tot onderaan HS zenuwachtig in z’n wiel hangen. :winkie:
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Heel herkenbaar, ik heb een keer hetzelfde gehad met een iemand op een sworks die me vlak voor een afdaling afsneed en vervolgens de hele afdaling door mij vrolijk opgeduwd is. Daarna liep hij vast in een kudde vrolijk peddelende corona -bikers :winkie:
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Giant-E schreef: do 14 april 2022, 13:34
George schreef: do 14 april 2022, 12:44 Als je dat doet moet je het wel goed doen. Wachten tot iemand vlak achter je rijdt op een klimmetje en dan als je bijna boven bent eventjes vertragen, succes gegarandeerd :winkie:
Andersom kan ook. Vlak voor een afdaling erlangs laten, en dan de gehele afdaling aan z’n wiel blijven plakken.

Zo moest een Castellikneus mij bovenaan de Elsterberg persé nog inhalen.
Ja, dan blijf ik dus tot onderaan HS zenuwachtig in z’n wiel hangen. :winkie:
En natuurlijk bellen dat je er langs wil :winkie:
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2045
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

Giant-E schreef: do 14 april 2022, 13:34
George schreef: do 14 april 2022, 12:44 Als je dat doet moet je het wel goed doen. Wachten tot iemand vlak achter je rijdt op een klimmetje en dan als je bijna boven bent eventjes vertragen, succes gegarandeerd :winkie:
Andersom kan ook. Vlak voor een afdaling erlangs laten, en dan de gehele afdaling aan z’n wiel blijven plakken.

Zo moest een Castellikneus mij bovenaan de Elsterberg persé nog inhalen.
Ja, dan blijf ik dus tot onderaan HS zenuwachtig in z’n wiel hangen. :winkie:
Maar ondertussen rij je één van de leukste afdalingen van het gebied met een voor je gevoel slakkegangetje naar beneden. Zou ik toch irritant vinden.
Wat doen jullie trouwens met van die typetjes die meters van te voren heel hard "ACHTER!!!!" roepen? Die trappen bij mij dus bovenop mijn recalcitrantie-zenuw. Ik ga wel aan de kant hoor, maar pas op het moment wanneer ze er vlak achter zitten ipv dat ik ruim van te voren plaats maak. (Als de achteropkomer een beetje fatsoenlijk kan sturen verliest hij daar trouwens geen tijd mee)
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Als ik ingehaald wordt net voor (bijvoorbeeld) HS door iemand waarvan ik verwacht dat hij daar langzamer is dan ik wacht ik liever even. Dan kan ik daarna lekker op mijn eigen tempo HS doen :)
Heb weleens hele treintjes voorbij gelaten voor Rammstein, en dan lang genoeg wachten anders zit je ruim voor die kombocht alweer in het wiel...

Over het algemeen zit er wel een bel op m'n fiets, maar die gebruik ik lang niet altijd. Een Hope naaf werkt ook :)
Meestal wacht ik even of iemand in de gaten heeft dat ik er achter zit. Duurt me dat te lang meld ik me, soms met bel maar ook vaak door gewoon te vragen of ik er zo ergens langs mag.
Als ik weet dat er een erg leuk stukje aankomt hou ik ook weleens in om het gat weer groter te laten worden zodat ik daar m'n eigen gang kan gaan.

Ik blijf het zeggen, het scheelt zoveel als je niet met haast (rondetijden, KOM's etc.) op de fiets zit maar je gewoon focust op de beleving van het rijden. Ik weet nooit hoe hard ik een bocht of stuk trail gereden heb, maar ik weet wel hoe het voelde: geweldig, gewoontjes of ruk :D
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Knakker29
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2112
Lid geworden op: zo 11 september 2011, 10:24
Mijn mountainbike: staal en tita met een rekje

38x10 schreef: do 14 april 2022, 14:47 Wat doen jullie trouwens met van die typetjes die meters van te voren heel hard "ACHTER!!!!" roepen? Die trappen bij mij dus bovenop mijn recalcitrantie-zenuw. Ik ga wel aan de kant hoor, maar pas op het moment wanneer ze er vlak achter zitten ipv dat ik ruim van te voren plaats maak.
Dat schreeuwerige "Achter!", "Links!", of nog erger; "Pas d'r op!" trek ik ook heel slecht. :lol:
BjornD.
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 12
Lid geworden op: za 12 februari 2022, 12:10

Als newbie wil ik hier ff op inhaken. Gisteren me de pokken geschrokken omdat er iemand achter me zat zonder kenbaar te maken dat ie er zat. Was net na een stevige klim waar me longen iets achter bleven op mijn lijf. Dus ik dacht laat ik die ff bovenaan de klim opwachten. Zag daar een breed stuk waar ik niemand in de weg zou staan. Dus rem af, wijk uit naar de zijkant kijk voor de zekerheid ff achterom zit daar in eens eentje. Had het fijner gevonden als tie iets van geluid had gemaakt. Als was het maar met een fietsbel.
Michielemans
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 315
Lid geworden op: za 13 juni 2015, 19:52
Mijn mountainbike: Orbea Laufey H10

Ja vaak hoor ik ook niet eens dat er iemand achter me zit.
Ik heb een bel maar gebruik deze vooral in het "gewone" verkeer, op de weg/fietspad.
Op de route blijf ik meestal even achter iemand hangen en als ik het idee heb dat ze zelf niet aan de kant gaan op een geschikt plekje dan vraag ik het netjes, "als er zo een geschikte plek is mag ik dan even inhalen?".
Geschreeuw van achteren werkt bij mij ook op de zenuwen, een bel vind ik op zich prima, dan is gelijk duidelijk dat er een sneller iemand aankomt en heb ik er geen probleem mee op een geschikt plekje even aan de kant te gaan.
Gebruikersavatar
Marcobiker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 380
Lid geworden op: ma 9 mei 2011, 10:37
Mijn mountainbike: Merida Matts TFS XT-Edition

Knakker29 schreef: do 14 april 2022, 15:53
38x10 schreef: do 14 april 2022, 14:47 Wat doen jullie trouwens met van die typetjes die meters van te voren heel hard "ACHTER!!!!" roepen? Die trappen bij mij dus bovenop mijn recalcitrantie-zenuw. Ik ga wel aan de kant hoor, maar pas op het moment wanneer ze er vlak achter zitten ipv dat ik ruim van te voren plaats maak.
Dat schreeuwerige "Achter!", "Links!", of nog erger; "Pas d'r op!" trek ik ook heel slecht. :lol:
Inderdaad. Doe maar een bel dan :-q
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-
Plaats reactie