Goed idee ?

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

Snelle Buffer schreef: wo 13 april 2022, 12:05
Mad Wally schreef: wo 13 april 2022, 10:55

In mijn beleving is bellen op een singletrack ongeveer zoiets als schreeuwen dat ze aan de kant moeten omdat je er langs wil. Je fietst er gewoon achter (voldoende ruimte laten) tot er ruimte is om er veilig voorbij te kunnen.
Het is een SINGLE track, oftewel een enkel spoor. Er is dus vaak geen ruimte om te passeren, dus wat voor nut heeft het om te bellen anders dan om ze op te jagen of ze het gevoel te geven dat ze voor jou aan de kant moeten?
Precies , geeft vaak een "opgejaagd gevoel" , vaak zijn het de "Strava kabouters "die zenuwachtig bellen ... :evil:
Tja en dan zijn het weer de te dikke mannen van middelbare leeftijd in baggy die irritant in de weg rijden, met dit soort vooroordelen komen we dus weer nergens.
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

Mad Wally schreef: wo 13 april 2022, 10:55
I_do schreef: wo 13 april 2022, 10:03

Waarom moet daar weer zo'n ongelukkige smiley achter? Ik vind het inderdaad normaal om als achteropkomend sneller verkeer kenbaar te maken dat ik er ben en langs wil, en daarbij is een bel een prima geschikt onderdeel van de communicatie.
Je verzint te veel. Je verzint een betekenis/motivatie van het belletje, je verzint dat als er gebeld wordt dat er dan niet gewacht kan worden, je verzint dat je pas kan bellen als je binnen spreekafstand bent.
Als er een snellere rijder bij mij achterop komt dan ga ik ook gewoon aan de kant.

Maar goed, nou loop ik verder uit te wijden, terwijl jij geen antwoord geeft op de vraag: wat is er mis met een belletje. Maar wat er mis lijkt is dat jij daar van alles bij verzint.
In mijn beleving is bellen op een singletrack ongeveer zoiets als schreeuwen dat ze aan de kant moeten omdat je er langs wil. Je fietst er gewoon achter (voldoende ruimte laten) tot er ruimte is om er veilig voorbij te kunnen.
Het is een SINGLE track, oftewel een enkel spoor. Er is dus vaak geen ruimte om te passeren, dus wat voor nut heeft het om te bellen anders dan om ze op te jagen of ze het gevoel te geven dat ze voor jou aan de kant moeten?
Op zich trouwens wel interessant dat we dit zo anders beleven. Voor mij is een bel onderdeel van de handigste en prettigste manier om de tracks te delen, voor jou schijnbaar bron van ergernis.
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

Verplaats je eens in diegene die voor je rijdt, waarom is hij langzamer? Misschien heeft hij wel de techniek niet en heeft zijn ogen nodig om het spoor te volgen en durft hij niet aan de kant te gaan........
Als jij sneller bent, dan heb jij te zorgen dat je er (veilig!!! voor alle partijen) langs kan. Zoniet dan blijf je er achter. Heb jij meer rechten om je eigen snelheid te rijden dan een ander?

'Je en Jij' bedoel ik in algemene zin, ik wil hier niemand op de tenen trappen :D
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

I_do schreef: wo 13 april 2022, 13:06
Mad Wally schreef: wo 13 april 2022, 10:55

In mijn beleving is bellen op een singletrack ongeveer zoiets als schreeuwen dat ze aan de kant moeten omdat je er langs wil. Je fietst er gewoon achter (voldoende ruimte laten) tot er ruimte is om er veilig voorbij te kunnen.
Het is een SINGLE track, oftewel een enkel spoor. Er is dus vaak geen ruimte om te passeren, dus wat voor nut heeft het om te bellen anders dan om ze op te jagen of ze het gevoel te geven dat ze voor jou aan de kant moeten?
Het nut is dat de voorligger weet dat er iemand achter hem zit die er langs wil, en dat hij dan aan de kant kan gaan als het uitkomt. Er is vaak zat ruimte om even plaats te maken, dat doe ik zelf ook als er iemand bij mij langs wil. Leven en laten leven.
Ik vind het overigens zelf veel irritanter als er iemand zonder te bellen of iets te zeggen achter me blijft fietsen, want dan weet ik niet wat die wil, dan voel ik me opgejaagd.
Het lijkt uit jouw soort reacties dan weer alsof je als langzamer verkeer niets hoeft te doen en dat alle aanpassing uit de snellere fietser moet komen. Kan vaak prima samen (zie voorbeeld hierboven).
9 van de 10 keer weet je het wel als er iemand achter je zit. Onervaren fietsers herken je vrij makkelijk en dan zeg ik vaak iets van "doe maar rustig" of vraag of ik er even langs mag als er ruimte is. Passeren is géén recht, dat doe je wanneer er ruimte is en het veilig kan.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

Azurri schreef: wo 13 april 2022, 15:13 Verplaats je eens in diegene die voor je rijdt, waarom is hij langzamer? Misschien heeft hij wel de techniek niet en heeft zijn ogen nodig om het spoor te volgen en durft hij niet aan de kant te gaan........
Als jij sneller bent, dan heb jij te zorgen dat je er (veilig!!! voor alle partijen) langs kan. Zoniet dan blijf je er achter. Heb jij meer rechten om je eigen snelheid te rijden dan een ander?

'Je en Jij' bedoel ik in algemene zin, ik wil hier niemand op de tenen trappen :D
daarom bel ik, zeg ik dat er geen haast is en bedankt als ik er langs kan. Degene voor mij heeft uiteraard ook niet meer rechten om in de weg te blijven fietsen.
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3805
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

Ik heb een stadionhoorn op m'n fiets gemonteerd. Nu hoort iedereen me gegarandeerd. :-q
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2045
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

Heb een pesthekel aan bellen. Daarom gebruik ik alleen maar naven die klinken alsof iemand een mitrailleur afschiet.

En verder vraag ik me af bij wie TS precies deugpunten probeert te scoren met beltopic #666
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2944
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

38x10 schreef: wo 13 april 2022, 18:11 Heb een pesthekel aan bellen. Daarom gebruik ik alleen maar naven die klinken alsof iemand een mitrailleur afschiet.

En verder vraag ik me af bij wie TS precies deugpunten probeert te scoren met beltopic #666
Het leuke is dat we allemaal als vliegen op stront maar al te graag onze mening willen ventileren over "hoe heurt het".

Leerzaam is dat er verschil van inzicht is over de "bel etiquette". Gelukkig mag ik en ga ik helemaal zelf bepalen wanneer ik bel en hoe hard.

En ik ben een XC Strava hardrijder in lycra en ben trots op mijn prestaties KOM's enz. Nu jullie weer.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Er loopt ook een topic over "Welke route is World cup waardig" en dat heeft onbedoeld wel wat raakvlakken.
Bij een wedstrijd is het wel fijn als er ook ingehaald kan worden.
Datzelfde geldt voor een gewone MTB route.
Een single track van 5km (was ook al eens een topic over) lijkt prachtig, maar kan bij snelheidsverschillen ook een bron van ergernis zijn.

Ooit met Kermit eens langs de route van de L&DD een reepje gegeten.
Als je zelf je rondje rijdt met "een algemene snelheid" heb je het niet in de gaten, maar het was er Druk.
(En dat was alweer 5jaar geleden)
Zoef zoef zoef, het leek de A2 wel.
Als je daar sneller of langzamer rijdt dan de gemiddelde rijder, dan heb je het zwaar.
Dus irritatie.
Ik weet ook niet of een bel dat op gaat lossen :roll:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

38x10 schreef: wo 13 april 2022, 18:11 Heb een pesthekel aan bellen. Daarom gebruik ik alleen maar naven die klinken alsof iemand een mitrailleur afschiet.
Ah. Jij hebt er een pesthekel aan.
En ánderen dan, wat vinden anderen prettig?
Wandelaars bijvoorbeeld? Die kom je misschien niet tegen op de huidige vaste routes. Maar wat als je woont op een plek waar je vrij kunt rijden? Wandelaars verwachten vaak geen MTB-ers, die stellen, behalve remmen een een gedagje, een belletje vaak zeer op prijs.
Vaak is ‘ie niet nodig, maar ‘t feit al dát je ‘m kunt gebruiken, of ernaar wijzen kan als er eens een ‘Heb je dan geen bel?!’- discussie zou ontstaan :wink:
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2045
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

Ik zal de volgende keer wat smileys plaatsen.

On a serious note: ik heb werkelijk nog nooit meegemaakt dat iemand er problemen van maakte als ik even mijn benen stil hield ("rrrrr"), en eventueel vriendelijk vroeg of ik even mocht passeren.*

Op de racefiets overigens wel, maar het imago van de racefietser is inmiddels zo beroerd dat je het toch nooit goed kunt doen. Dan valt het op de MTB nog best mee...

*wel eens meegemaakt dat twee mensen op de MTB luid bellend, en zonder vaart te minderen, een stel wandelaars de bosjes in joegen. Ik heb toen maar, zonder bel, mijn excuses namens mijn mede-fietsers gemaakt. Waar ik maar mee wil zeggen dat het uiteindelijk om het gedrag gaat, en dat een bel daar zowel een negatieve als een positieve exponent van kan zijn.
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2441
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Starten met respect voor elkaar hebben ?, en niet alleen op de trail's ..... :bier:
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Crapton schreef: wo 13 april 2022, 18:46

En ik ben een XC Strava hardrijder in lycra en ben trots op mijn prestaties KOM's enz. Nu jullie weer.
Afbeelding

:winkie: :bier:
Knakker29
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2112
Lid geworden op: zo 11 september 2011, 10:24
Mijn mountainbike: staal en tita met een rekje

ThaSingleTrackMastah schreef: wo 13 april 2022, 23:51 Een single track van 5km (was ook al eens een topic over) lijkt prachtig, maar kan bij snelheidsverschillen ook een bron van ergernis zijn.

Ik weet ook niet of een bel dat op gaat lossen :roll:
Stuurtjes weer terug naar 48cm? :bier:
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4797
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Dice Oldskool schreef: do 14 april 2022, 08:03
Crapton schreef: wo 13 april 2022, 18:46

En ik ben een XC Strava hardrijder in lycra en ben trots op mijn prestaties KOM's enz. Nu jullie weer.
Afbeelding

:winkie: :bier:
Dit was exact mijn blik bij ‘t lezen ervan ja. :lol:
Plaats reactie