Hoe veel harder ja je op een dure (race)fiets

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2636
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Nu hebben wij natuurlijk geen racefiets :bier: maar toch wel grappig en een groter verschil dan ik verwachtte.

https://www.volkskrant.nl/kijkverder/v/ ... ogle.nl%2F
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Flow&Co
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 645
Lid geworden op: vr 2 juni 2017, 12:40
Mijn mountainbike: Neuron / Grail

artikel zit achter een paywall...
rockshark
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 22
Lid geworden op: za 19 juli 2008, 11:50
Mijn mountainbike: Soma Juice Rohloff - Idworx Alpine Rohler

Flow&Co schreef: di 31 mei 2022, 11:08 artikel zit achter een paywall...
Wel zonder foto's zo maar toch leesbaar:

https://12ft.io/proxy?q=https%3A%2F%2Fw ... le.nl%252F
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2465
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

wat highlights

Nooit heb ik zo verlangd naar het einde van een fietsrit als op de scherp geprijsde Triban van Decathlon. Rug, schouders, linkerknie en linkerlies, wat deed eigenlijk niet pijn? En dan had ik het uiterst oncomfortabele zadel nog wel vervangen door mijn eigen zetel. Maar ook het tochtje met de proffiets liet deze proefpersoon niet onberoerd, zij het dat alleen de rug een paar dagen moest bijkomen; het gevolg van de veel diepere zit op de Cervélo dan ik gewend ben.

De uitkomst: het is niet alleen een kwestie van gewicht
In de langere ritten bleek de duurste fiets gemiddeld ongeveer 10 procent sneller dan de fiets van 500 euro. Dat verschil loopt op naar 14 procent als op langere stukken herhaaldelijk moet worden afgeremd, teruggeschakeld en weer opgetrokken. De wattagegrafiek van de 8 kilo zware Cervélo is daar vrij constant, waar die van de 12 kilo wegende Triban juist grote pieken vertoont als deze fiets in beweging wordt getrokken.

Dat is niet alleen een kwestie van gewicht, ook van de techniek in de achteras van de Cervélo, die maakt dat de fiets onmiddellijk vooruitgaat bij de minste ‘trek’ aan de ketting. Snel, elektronisch schakelen naar precies de juiste versnelling houden snelheid en wattage ook constant.

Dat de Cervélo 10 procent sneller is dan de Triban, bleek grofweg ook uit de twee kortere testen. Maar er waren opmerkelijke uitschieters. Zo halveerde het snelheidsverschil bijna zodra de meest aerodynamische houding werd verlaten door de handen van de beugels naar boven op het stuur te verplaatsen. Dat de dure aerofiets dan niet meer zo aero is, wordt tamelijk genadeloos afgestraft, al gaat de Cervélo ook dan nog steeds harder.
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Gebruikersavatar
Dennis17e
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 437
Lid geworden op: wo 8 december 2021, 10:35
Mijn mountainbike: Propain Hugene & RAAW Madonna

Moet er blijkbaar voor betalen :roll:

Conditie en materiaal, dat zijn denk ik de 2 grootste factoren op de racefiets die het resultaat bepalen. Bij het mtben komt daar nog een groot deel techniek bij kijken dus dan denk ik dat een betere fiets minder invloed heeft al zal het nog steeds een verbetering oplevering natuurlijk als de fiets ergens de beperkende factor is.

Dan heb ik het wel over mtben op technische routes etc want anders maakt techniek ook weinig uit natuurlijk.
Nukeproof Scout 290 | Propain Hugene | RAAW Madonna V2.2 | Forbidden Druid |

#TeamOnbenul
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2136
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

rockshark schreef: di 31 mei 2022, 11:34
Flow&Co schreef: di 31 mei 2022, 11:08 artikel zit achter een paywall...
Wel zonder foto's zo maar toch leesbaar:

https://12ft.io/proxy?q=https%3A%2F%2Fw ... le.nl%252F
Mag ik u danken voor deze 12ft bijdrage 8)
Gebruikersavatar
Koban
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1123
Lid geworden op: zo 19 april 2020, 08:32
Mijn mountainbike: twee wielers
Contacteer:

Wel mooie samenvatting in één zin aan het einde van het artikel; LICHTERE FIETS KOPEN? VAL LIEVER ZELF EEN PAAR KILO AF
GPX routes Rechswald --> Reichswald.nl
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Nouja, dat was wel een outtake naar een heel ander verhaal. In het grotendeels vlakke Nederland is aerodynamica alles. De redacteur kon het stuur op zijn Domane wellicht ook nog wat verlagen. Ik vermoed sterk dat stack hier de belangrijkste factor is.

Zelf ooit lekker geëxperimenteerd met spacers en stuurpen op mijn aluminium racer en resultaten waren vrij schokkend eigenlijk!
Waar woke is, is vuur
StephanR
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 579
Lid geworden op: vr 19 september 2014, 11:01
Mijn mountainbike: YT Jeffsy

Makkelijk schreef: di 31 mei 2022, 14:00 Nouja, dat was wel een outtake naar een heel ander verhaal. In het grotendeels vlakke Nederland is aerodynamica alles. De redacteur kon het stuur op zijn Domane wellicht ook nog wat verlagen. Ik vermoed sterk dat stack hier de belangrijkste factor is.

Zelf ooit lekker geëxperimenteerd met spacers en stuurpen op mijn aluminium racer en resultaten waren vrij schokkend eigenlijk!
Onderschat ook de benodigde flexibiliteit en core strength niet om een aerodynamische positie aan te kunnen nemen en vol te houden niet. Als alle mensen die proberen af te vallen om sneller te worden, gewoon 2 blokjes yoga in de week doen zien ze waarschijnlijk veel meer resultaat :bier:
Flow&Co
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 645
Lid geworden op: vr 2 juni 2017, 12:40
Mijn mountainbike: Neuron / Grail

rockshark schreef: di 31 mei 2022, 11:34
Flow&Co schreef: di 31 mei 2022, 11:08 artikel zit achter een paywall...
Wel zonder foto's zo maar toch leesbaar:

https://12ft.io/proxy?q=https%3A%2F%2Fw ... le.nl%252F
Top, bedankt!

Even gelezen en enerzijds verbaas ik me niet over het verschil, want het zijn wel twee extremen denk ik. Anderzijds is het wel behoorlijk veel. 37km/u en 43 km/u is eeh, noemenswaardig.
Misschien was de vergelijking eerlijker geweest als een goedkope aero fiets werd vergeleken met de pro fiets. Dat past beter in de regel dat zoveel mogelijk gelijk moet zijn.
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2116
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49

Ik heb een jaar of 6 op redelijk hoog niveau aan triathlon gedaan en nog meegemaakt dat het ligstuur werd geïntroduceerd.

Dat scheelde meteen, en ik overdrijf niet, 3km p/u op mijn gemiddelde snelheid. Aerodynamica is alles. Overigens had ik het idee dat ik in deze aero positie ook mijn kracht beter kon overbrengen op de pedalen.

Verder zeker eens met de opmerking dat je een goed ontwikkelde core moet hebben om de aero positie vast te houden.

Het gewicht van een fiets maakt mij niet eens zoveel uit, een tijdritfiets is nu eenmaal per definitie zwaarder. Wat mij wel uitmaakt naast de aero positie is de bandenkeuze. Niet dat je er meteen sneller van gaat fietsen in letterlijke snelheid, echter je kan je kruissnelheid op het einde van je rit beter vasthouden doordat je minder vermoeid bent en dat krikt je gemiddelde snelheid weer op.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Flow&Co schreef: di 31 mei 2022, 15:39 ...Even gelezen en enerzijds verbaas ik me niet over het verschil, want het zijn wel twee extremen denk ik. Anderzijds is het wel behoorlijk veel. 37km/u en 43 km/u is eeh, noemenswaardig....
Ik denk dat er heel veel toer/hobbyfietsers zijn die dit soort gemiddelde snelheden niet halen. En hoe langzamer je rijdt hoe minder aerodynamica een rol gaat spelen.

De verschillen in snelheid die bijvoorbeeld door electrisch schakelen ontstaan zijn voor een hobbyfietser totaal niet van belang, dat erbij halen is zinloos populistisch geneuzel en alleen van toepassing voor rijders die zo perfect getraind zijn dat de laatste promilles een rol gaan spelen. Alle anderen (99% van de fietsers wereldwijd dus) hebben veel meer te winnen op andere aspecten.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Opperhoofd
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1813
Lid geworden op: vr 11 april 2003, 17:47
Mijn mountainbike: hangt op zolder aan de muur

kermit schreef: di 7 juni 2022, 12:50...
Ik denk dat er heel veel toer/hobbyfietsers zijn die dit soort gemiddelde snelheden niet halen. En hoe langzamer je rijdt hoe minder aerodynamica een rol gaat spelen.
...
Nou moet je de windsnelheid ook meenemen.
Vroegah was een deel van mijn dagelijkse commute rit 15 km langs een N-weg. Ook al is de avg snelheid ergens tussen de 25 en 30, met de wind vol tegen maakt je zit nogal uit. Daarom had ik een aangepaste aerobar (extensies afgezaagd) waardoor ik met dezelfde energie veel sneller kon.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Klopt, een van de redenen waarom ik -ook al ben ik helemaal niet snel meer- op straat veel liever op een dropbar fiets rijd dan op eentje met mtb-stuur (naast de mogelijkheid om veel meer van houding te wisselen).

Maar zonder het hele artikel gelezen te hebben, diep/aerodynamisch zitten kan ook op een goedkope fiets met wat aanpassingen.
Van alle factoren die snelheid bepalen is aerodynamica op onze vlakke wegen wel de belangrijkste. Eventueel minder goed rollende bandjes zijn zo vervangen op een basic fiets en dan ben je al een heel end in het "snel maken" van je goedkope racer.
Mechanische weerstand in de drivetrain hangt meer af van de staat van onderhoud dan van de prijs van de onderdelen en gewicht speelt amper/niet bij constante snelheden.

Ik denk dat als je de allergoedkoopste prullen links laat liggen je met een fiets vanaf laten we zeggen Sora-niveau heel veel plezier kunt hebben en -mits getraind genoeg- ook behoorlijk rap onderweg kunt zijn. Waarmee ik niet wil zeggen dat het niet leuk kan zijn in duurder materiaal te investeren, maar is dat persé nodig...? Volgens mij niet.

Totdat je serieus goed getraind bent ligt de te behalen winst vooral bij de rijder, niet bij de fiets.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Plaats reactie