verzekering fiets voor vakanties

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Wat is daar de beste optie voor?

Tot nu toe nam ik altijd wel een fiets mee op vakantie, maar die was dan relatief betaalbaar en het ging ook niet om een e-mtb. Nu gaan we binnenkort echter met een (huur)camper op vakantie en het plan was twee e-mtb's mee te nemen. Dus nogal prijzig als het mis gaat.

En dan hoor ik vandaag ook nog een verhaal van een kennis die zijn -vrij dure- analoge mtb met een ketting aan de camper had vastgeketend toen hij met zijn vrouw een dag ging wandelen. Bij terugkomst was de fiets weg...
En dit was niet op een of andere anonieme megacamping, maar op een kleine "bio"camping, dus een plek waar je het niet zo snel zou verwachten.

Ik heb al eens een slechte ervaring met verzekeringen opgedaan toen onze fietsen achterop de auto werden aangereden bij een noodstop op de snelweg. Kort samengevat, we kregen €1.100 euro uitgekeerd terwijl de fietsen met drager alles bij elkaar ruim €4.500 euro gekost hadden. En in topstaat verkeerden. De verzekeraar hanteerde echter een belachelijk snelle afschrijving voor "crossfietsen" (hun omschrijving, niet de mijne). Dus ik mocht het onmogelijke proberen, namelijk gelijkwaardig materiaal terug zien te kopen voor 1.100 euro... :roll:

Herhaling wil ik graag voorkomen, dus ik ben op zoek naar een verzekering die -min of meer- nieuwwaarde uitkeert en geen drieduizend redenen in de polis heeft staan om daar onderuit te komen. Uiteraard ga ik meerdere forse sloten meenemen en zeker niet zomaar een fiets los rond laten slingeren, maar als er dan toch wat gestolen wordt wil ik graag een realistisch bedrag vergoed krijgen.

Ik neig er nu al sterk naar zelf niet mijn e-mtb mee te nemen, maar voor mijn vriendin is dat geen optie. Niet alleen komt ze dan geen noemenswaardige berg op, maar ze heeft ook geen alternatief :D
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Sabazius
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 532
Lid geworden op: di 5 juli 2016, 07:36
Mijn mountainbike: Cube Stereo / Dartmoor Primal

Ook geen mogelijkheid voor in de camper ? Ik ga regelmatig samen met mijn vader op stap met zijn camper en dan staan fietsen in de camper ( garage achterin ) hier passen twee in ondanks dat het een xl is
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Op de gok: probeer het eens via de verzekering van NTFU.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2770
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

Op vakantie valt je fiets qua verzekering onder de handbagage.

Mocht je al een doorlopende reisverzekering hebben dan zou ik even die polis nakijken en eventueel je verzekeraar vragen wat de mogelijkheden en voorwaarden zijn om het volledige bedrag van de dagwaarde verzekerd te krijgen.
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Ik heb de mijne bij Univé verzekerd. 3 jaar volledig verzekerd schade en diefstal tegen aanschafwaarde. Diefstal voorwaarden zijn een Art slot en vastgemaakt aan iets wat verankerd is in de grond. Kost mij een tientje per maand.


https://verzekeringskaarten.nl/unive/fietsverzekering
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

In de camper wordt denk ik lastig, het is een tamelijk ruim model buscamper maar die hebben geen garage achterin. Denk dat ik nog een afspraak met de verhuurder probeer te maken om vooraf een keer langs te komen en de camper irl te bekijken.

Ik heb al twee loodzware (motor)kettingsloten (zal nog even checken of ze ART goedgekeurd zijn) die ik sowieso mee ga nemen en ik overweeg daarnaast nog een slot met alarm te kopen. Dat zijn de kosten niet in vergelijking met wat je kwijt bent bij diefstal.

Mijn verzekeraar ga ik idd ook even een berichtje sturen, ik weet dat de doorlopende reisverzekering zoals hij nu is beperkt is tot een bij lange na niet toereikend bedrag :D

Maar mijn e-mbt thuis laten en de Snowdon of een van de gravelbikes meenemen is ook een optie die ik zeker overweeg. Serieuze trails ga ik op die vakantie toch niet opzoeken, en de ritten die we samen maken kan ik ook zonder "e" nog wel aan :tong
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Johanson
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 313
Lid geworden op: ma 7 september 2020, 21:09

Geen ervaring mee maar in de podcast van Laurens ten Dam zit reclame voor Laka fietsverzekering. Die zeggen (!!) Goed te dekken.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Dice Oldskool schreef: do 14 juli 2022, 20:42 Ik heb de mijne bij Univé verzekerd. 3 jaar volledig verzekerd schade en diefstal tegen aanschafwaarde. Diefstal voorwaarden zijn een Art slot en vastgemaakt aan iets wat verankerd is in de grond. Kost mij een tientje per maand.


https://verzekeringskaarten.nl/unive/fietsverzekering
Toen ik NL woonde had ik ook een doorlopende reisverzekering van Univé.
Gelukkig geen fiets hoeven claimen, maar bij de claims die we hadden deden ze niet moeilijk, geen konijnen uit de hoed, dus dat geeft vertrouwen.
Dat was bij andere verzekeringen wel eens anders...

Verder is voorkomen beter dan genezen.
Dus gehard stalen kettingen min. 7mm dikke schakels, met goede sloten.
Meerdere kettingen, meerdere sloten.
Liefst vast aan een dikke boom, sleepoog vd auto etc.
1 slot is geen slot.
Meer sloten kost meer tijd, en door verschillende merken/typen te gebruiken moeten ze verschillende technieken hanteren. En zelfs al gebruiken ze een slijptol, dan nog kost het een veelvoud aan tijd en herrie.
Al die sloten, dat kost geld, maar je zet er voor €7000 aan fietsen mee op slot.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
noxiuz
All rounder
All rounder
Berichten: 111
Lid geworden op: do 8 juli 2010, 21:36

Ik heb ook zitten kijken voor verzekeringen. Ze zijn schreeuwend duur, stellen idiote eisen en keren amper uit. Fiets 5 jaar oud? Compleet afgeschreven, niks meer waard. Tja, dan verzeker ik hem niet en neem ik zelf wel maatregelen. Mijn laatste offerte waar ik opvroeg wat de condities waren: 20% eigen risico en als m'n fiets gevonden wordt nadat de dief is opgepakt dan krijg ik hem niet terug. De verzekering mag er dan op fietsen (maar ik krijg het geld).

Ik ben alleen benieuwd hoe de schade aan je drager + fiets is vastgesteld. Was dat de tegenpartij bij een ongeluk? Mooi als die partij dat soort fratsen even bepaalt. M'n nieuwe fiets is gemaakt om zo'n beetje de laatste fiets die ik koop te zijn, het is geen - no offence - kwetsbaar lichtgewicht stuk carbon maar een built-to-last fiets. Eigenlijk zou ik hem eens moeten laten taxeren ofzo. :roll:

Wat mij overigens opvalt aan fietsverzekeringen:
- ze zijn betaalbaar tot je een dure fiets verzekert
- ze dekken dingen die jou niet interesseert (schade door vallen, like... het is een MTB, geen racefiets, get over it)
- ze dekken diefstal uit een stadscentrum, wat heb je daar te zoeken :D
- uitkering is gebaseerd op basis van 'wat de massa doet/wil', zoals boodschappen doen met een e-bike, dat is heel anders dan je sportfiets gebruiken. Die ziet geen supermarkt.

Mijn verzekering kost bij de ANWB 93 euro per maand. Ik heb het 3x opnieuw berekend. En dan is na 3 jaar de dekking al enorm waardeloos. Dan kan ik net zo goed dat geld opzij zetten voor een nieuwe fiets. En als ik hem na 5 jaar nog heb, koop ik een extra fiets. Ofzo. Het is om te huilen wat dat betreft.

Ik zocht er een met dekking voor diefstal uit een afgesloten schuur, nou, die verzekering bestaat niet. Ze dekken een hoop risicovollere situaties wat het zo stervensduur maakt. En de inboedelverzekering dekt ook niks. Tot zover mijn rant over verzekeringen, sorry. Maar ik denk dat je het lastig gaat krijgen om iets te vinden wat bij je past... als je het vindt, ik ben benieuwd waar, dan word ik ook klant.
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

noxiuz schreef: za 16 juli 2022, 00:35

Ik zocht er een met dekking voor diefstal uit een afgesloten schuur, nou, die verzekering bestaat niet. Ze dekken een hoop risicovollere situaties wat het zo stervensduur maakt. En de inboedelverzekering dekt ook niks. Tot zover mijn rant over verzekeringen, sorry. Maar ik denk dat je het lastig gaat krijgen om iets te vinden wat bij je past... als je het vindt, ik ben benieuwd waar, dan word ik ook klant.
Misschien toch eens bij Univé kijken voor hun fietsverzekering en een betere inboedelverzekering want ik ben daarvoor gewoon verzekerd.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Vaak ben je wel verzekerd, totdat na je claim de kleine lettertjes boven tafel komen, of zoals bij Kermit, blijkt dat de maatschappijen onderling zijn overeengekomen voor bepaalde situaties een belachelijke afschrijving te hanteren.

Maar zoals ik al schreef, bij Univé geen slechte ervaringen (maar daar ook nooit een gestolen fiets geclaimd).

Ik woon nu in Spanje en het valt mij op dat verzekeren echt een Nederlands ding is (of iig. geen Spaans ding).
Heel veel moeite moeten doen om een reisverzekering te vinden die sporten in de bergen dekt (is blijkbaar iets anders dan bergsport).
Reden is dat Spanjaarden zich hier blijkbaar minder druk om maken.
Ook gaan er maar weinig Spanjaarden buiten Spanje op vakantie.
En als er iets gebeurt is bergredding incl helicopter gratis (sinds kort is daar aan toegevoegd "tenzij je zelf verwijtbaar hebt gehandeld").
Hoe dan ook verzekeren is hier niet zo'n groot ding.

Toch iets gevonden en m'n fiets is verzekerd tot een max van €600. Zelf ben ik wel verzekerd. Schade aan derden is heel karig, ik moet niemand het ziekenhuis inrijden.

Maar goed, ik had altijd al het standpunt dat ik zelf moet zorgen dat diefstal niet plaatsvindt, terwijl de gem.nederlander dat risico graag afloopt.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Zo'n 15 jaar geleden vanwege de Houffa marathon op de plaatselijke camping overnacht.
Zo'n evenement trekt natuurlijk ook dieven aan.
Daarom de fietsen op de drager gezet en net 5 ketting en kabelsloten op slot gezet.
Aan de drager en aan het sleepoog vd auto.
De andere dag was er paniek, er waren diverse fietsen gestolen.
Die stonden ook op de drager, ook op slot, maar met slechts 1 slot.
Onze fietsen (Santa Cruz) hadden ze laten staan.
Vandaar: 1 slot = geen slot.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Koban
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1110
Lid geworden op: zo 19 april 2020, 08:32
Mijn mountainbike: twee wielers
Contacteer:

.
Laatst gewijzigd door Koban op vr 31 maart 2023, 12:31, 1 keer totaal gewijzigd.
GPX routes Rechswald --> Reichswald.nl
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Als ze echt jouw fiets willen hebben, dan hebben ze 'm.
Maar in het geval van "we zullen eens kijken wat er te halen valt", dan moet het niet al te ingewikkeld zijn en lopen ze liever een deur verder.

Waarom loop je zo hard?
Er zit een leeuw achter mij aan !!!
Maar jij kan toch nooit sneller lopen dan die leeuw?
Nee, maar wel sneller dan jij !
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2770
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

Dice Oldskool schreef: za 16 juli 2022, 08:19
noxiuz schreef: za 16 juli 2022, 00:35

Ik zocht er een met dekking voor diefstal uit een afgesloten schuur, nou, die verzekering bestaat niet. Ze dekken een hoop risicovollere situaties wat het zo stervensduur maakt. En de inboedelverzekering dekt ook niks. Tot zover mijn rant over verzekeringen, sorry. Maar ik denk dat je het lastig gaat krijgen om iets te vinden wat bij je past... als je het vindt, ik ben benieuwd waar, dan word ik ook klant.
Misschien toch eens bij Univé kijken voor hun fietsverzekering en een betere inboedelverzekering want ik ben daarvoor gewoon verzekerd.
Fietsen zitten in je opstalverzekering.

Geen idee tot welk bedrag, maar vaak al tot €5000
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
Plaats reactie