verzekering fiets voor vakanties

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29837
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Inboedelverzekering bedoel je?
En dan natuurlijk even opletten of het nieuwwaarde, dagwaarde of vervangingswaarde is.
En de gehanteerde afschrijving.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Een verzekeraar moet al hun kosten plus uitkering betalen uit de premies. Dus gemiddeld genomen kost het meer dan je terugkrijgt. Dus je moet dit vooral nemen voor zaken, waarvan je het niet kan veroorloven om ze te vervangen. Veel fietsverzekeringen (zoals Interpolis, maar ik neem aan anderen ook) vergoeden tot 3 jaar nieuwwaarde. Daarna niet meer en dan zou ik de fiets ook niet meer verzekeren. Je hebt dan 3 jaar de tijd gehad om te sparen voor een eventuele vervanger.
Johanson
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 313
Lid geworden op: ma 7 september 2020, 21:09

Johanson schreef: vr 15 juli 2022, 14:17 Geen ervaring mee maar in de podcast van Laurens ten Dam zit reclame voor Laka fietsverzekering. Die zeggen (!!) Goed te dekken.
Ook geen aandelen maar hoorde een reclame op de radio dat de eerste maand gratis is. Je kunt het een maandje proberen voor je vakantie.. :wink:
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Heb momenteel een vraag voor info lopen bij mijn verzekeraar voor andere mogelijkheden dan op de reisverzekering.

Maar ik neig er ook naar om gewoon te vertrouwen op twee verschillende zware ART-4 kettingsloten, eventueel nog een Kryptonite beugelslot en een (of zelfs twee) Abus Alarmbox(en) :tong

De fietsen zullen nergens zonder ons eigen toezicht zijn dan (af en toe) op een camping, en het lijkt me niet heel aantrekkelijk om op een camping bovenstaande beveiligingen te moeten kraken. En ik neig er sterk naar om zelf geen e-mtb mee te nemen, maar dat hangt ook een beetje van de bestemming af die we (nog moeten) kiezen.
Het wordt geen mountainbikevakantie, samen met m'n vriendin is het gewoon mooie relaxte toertjes maken waar ik niet persé een dikke e-mtb voor nodig heb. Scheelt weer in de kosten als er toch wat gejat wordt...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2770
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

ThaSingleTrackMastah schreef: za 16 juli 2022, 23:45 Inboedelverzekering bedoel je?
En dan natuurlijk even opletten of het nieuwwaarde, dagwaarde of vervangingswaarde is.
En de gehanteerde afschrijving.
Je hebt gelijk, excuses

Opstal: alles wat vast zit aan je huis
Inboedel: alles wat los zit
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ik heb besloten de fietsen niet te verzekeren. Buiten die paar weken vakantie hoeven ze eigenlijk niet verzekerd te zijn want ik laat mijn fiets nooit onbewaakt achter. En om voor die drie weken een viercijferig jaarbedrag af te tikken (voor twee fietsen) gaat me te ver. Uiteraard vallen ze nog wel onder de -begrensde- dekking van de reisverzekering mocht er iets gebeuren.

Ook nog even nagevraagd, onder de/onze inboedelverzekering wordt bij diefstal van een fiets uit afgesloten schuur of garage naar dagwaarde uitgekeerd. Dat mijn fietsen doorgaans ook na jaren nog zowat in nieuwstaat zijn is dan wel een beetje jammer... want voor die bedragen koop ik nooit een vergelijkbare fiets terug.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Je zou ze kunnen laten taxeren, als je goed de voorwaarden bestudeerd zou je daarmee een realistische dagwaarde vast kunnen laten leggen voor een bepaalde periode.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Er verandert ook nogal eens wat aan mijn fietsen, dan moet je in geval van een taxatiewaarde ook elke keer die wijzigingen doorgeven denk ik. En daarna weer als ik de onderdelen weer terugwissel :D
Zulke dingen blijven toch altijd afwegingen van risico, kosten, moeite e.d.

Wij hebben (denk ik...?) wel het voordeel dat we geen achterom hebben bij ons huis. Onze vorige woning was een hoekwoning met een brandgangetje ernaast. Daar is ooit op klaarlichte dag ingebroken waarbij de inbreker(s) over de schutting zijn geklommen, door een klein klapraampje (zo'n bovenlichtje, ruim twee meter boven de grond) naar binnen zijn gegaan, en met TV, computermonitor en een tas kleine electronica weer over diezelfde schutting vertrokken zijn. Dit keer uiteraard niet door het bovenlichtje maar door een groter keukenraam.
Ze waren in alle kamers geweest en hadden ook de voordeurgrendel er nog even op geschoven. Daardoor had ik meteen door dat er iets mis was toen we thuiskwamen, er kan geen grendel op een deur zitten waar je zelf door vertrokken bent... :D
Alles is toen naar nieuwwaarde vergoed, maar daar zat dus geen fiets bij.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Ramonn
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 187
Lid geworden op: zo 16 juni 2019, 13:35
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 CC en een SC Heckler 9 C

Ik dacht dat ik een goede tip had. Mijn kite spullen zijn via sportzeker verzekerd, dat werkt erg goed. Ik wist dat ze ook een fiets variant hadden, maar nu ik op de website kijk zie ik dat ze daarmee gestopt zijn. Erg jammer.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29837
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Het blijft altijd lastig.
Bij mijn Nederlandse inboedel verzekering waren de fietsen verzekerd tegen vervangingswaarde
Daar kunnen ze ook alle kanten mee op.
Maar mijn verzekeringsagent adviseerde me regelmatig foto's te maken, zodat er geen discussie kon ontstaan.
Gelukkig nooit hoeven te testen.
Ook nu (Spanje) staat er weer vervangingswaarde in de polis.
Ik ben ook niet van plan dit te gaan testen, maar dat heb ik niet zelf in de hand...

In principe verzeker je alleen dat wat je zelf niet kunt betalen, mocht er iets gebeuren. De rest is luxe, gemak, geruststelling.
De fietsen vallen ook hier onder de inboedelverzekering.
Dat vind ik uiteraard prima, maar ik denk niet dat ik ze zou bijverzekeren.
Ze vallen ook onder de reisverzekering, maar slechts voor een beperkt bedrag.
Dat zou ik liever anders hebben, maar ik accepteer het.
Verzekeren is hier (Spanje) niet zo'n groot ding.
Dat merk je ook meteen in het aanbod.
Ik moest echt zoeken naar een reisverzekering die mountainbiken in de bergen (ja ja) dekt, incl bergredding met helicopter.
Helicopterredding zijn in Frankrijk en Spanje gratis, dus waar maakt die Hollander zich druk om?
Spaanse ziektekosten verzekering betaald in heel de EU via EHIC, dus waar maakt die Hollander zich druk om?
Tja...
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Ironhorse Erik
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 782
Lid geworden op: di 20 juni 2006, 23:52
Mijn mountainbike: Specialized fanboy: Epic/Stumpjumper/Enduro/Demo

Ik heb een verzekering bij de Europeese, vooral voor als een fiets van de drager wordt gejat.
Volgens mij is de dekking 3500 euro per fiets dus net voldoende voor het frame
Ook is de fiets gedekt voor diefstal uit de afgesloten garage, via de inboedel en die verzekering.
Dat denkt dan denk ik 70pct van de nieuwwaarde in totaal.

Zorgen dat ze niet gejat worden is nog altijd het beste vrees ik.
Wij hebben ze op slot staan vanaf een stalen spant in het plafond met cat5 sloten die niet te tillen zijn, en je moet wel met een hydraulische kniptang komen of een snijbrander, om daar doorheen te komen. Tegen die tijd is de hond ook wel wakker hoop ik :)

Als onze nieuwbouw klaar is, is er een fietsenkluis zonder ramen, met een zware stalen deur die alleen van binenuit te open is. Afmeting 6x3m. Met alarm en camera's specifiek op die ruimte. Nogmaals, altijd te jatten maar dan moet je dus een gat in de muur hakken of met de snijbrander die deur te lijf gaan om erbij te kunnen komen. Dan lopen ze wel door naar het volgende slachtoffer hoop ik.
Gebruikersavatar
Marcobiker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 380
Lid geworden op: ma 9 mei 2011, 10:37
Mijn mountainbike: Merida Matts TFS XT-Edition

Ironhorse Erik schreef: vr 26 augustus 2022, 14:46Als onze nieuwbouw klaar is, is er een fietsenkluis zonder ramen, met een zware stalen deur die alleen van binenuit te open is.
Er zit dus altijd iemand in die kluis op wacht om de deur voor je open te doen? :-D
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-
Ironhorse Erik
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 782
Lid geworden op: di 20 juni 2006, 23:52
Mijn mountainbike: Specialized fanboy: Epic/Stumpjumper/Enduro/Demo

je kunt er vanuit het huis ook in maar dat vind ik niet geloofwaardig dat ze in gaan breken in je garage via het huis. via 2 of 3 deuren (brandwerend en inbraakwerend van zie zware)
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Die kluis is vast duurder dan je fiets. Is dat nog verstandig?
Plaats reactie