Stuurbordje tijdens toertocht, ja/nee?

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
The C
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 40
Lid geworden op: wo 18 juni 2008, 21:13
Mijn mountainbike: BMC

Afgelopen zaterdag de Leyetocht gereden, perfecte organisatie en goede sfeer. Net zoals elk jaar krijg je een stuurbordje mee, waarschijnlijk om te laten zien dat je een betalende deelnemer bent. Verder geen chips tbv tijdregistratie oid.
Elk jaar kieper ik dat bordje gelijk bij het afval en vraag me af wat dat bordje aan meerwaarde biedt en hoeveel plasticafval de organisatie over de jaren heen kan besparen. Ik heb de organisatie een mail hierover gestuurd met als bedoeling over alternatieven na te denken.
Ik ben benieuwd wat jullie hiervan vinden? Bewaar je dat bordje als souveniertje, geeft het tijdens de tocht een gevoel van verbondenheid, zou je net zoals ik liever met een simpel labeltje aan je stuur rondrijden, of,,,,,,,?
Gebruikersavatar
erwin.burgers
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1306
Lid geworden op: ma 17 november 2008, 08:25
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX 9.8 2021, Giant Contend AR2
Contacteer:

Zo'n bordje (nummer) wordt ook nog wel eens gebruikt bij de grotere tochten, waar fotografen staan op verschillende locaties langs de route. Zo is het online eenvoudiger om jouw foto eruit te pikken tussen de duizenden foto's van mede bikers.

Voor mij is het verder niet echt van toegevoegde waarde. Ik doe te weinig aan dergelijke tochten mee om een mooie verzameling in de schuur op te hangen (want ergens anders worden ze niet opgehangen, toch?)
Giant Contend AR2
Trek Fuel EX carbon
RIP; Trek Fuel EX7
Sold; Devinci Atlas carbon 2014
RIP - Devinci Atlas RC
Sold - Trek Fuel EX 9 26"'
RIP - Gary Fischer Hifi
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2816
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

Wandbekleding! :D

Ik spaar ze op, vind het wel lachen.

Ze zijn vooral ter herkenning van deelnemers bij de grotere tochten (ook bij foto's).

Bij de kleinere tochten krijg je vaak een polsbandje voor de pauzepunten.

Voor mij zijn ze niet noodzakelijk en er zullen ongetwijfeld milieuvriendelijkere alternatieven zijn.
Maar je kan ook vragen stellen of het nodig is dat veel deelnemers, als enige in een auto naar die tochten toe rijden, soms half Nederland door.

Chips zijn kostbaar en onpraktisch voor tochten met de meetpunten (op wedstrijdparcoursen is dit dan weer logischer).

Je zou als organisatie bordjes kunnen maken en er statiegeld op zetten zodat ze weer ingeleverd en hergebruikt kunnen worden, maar souvenirs zijn leuk en sponsoren veranderen...
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
byorka
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8735
Lid geworden op: ma 26 juli 2004, 20:29
Mijn mountainbike: Ne ne Niner

Regelmatig zit er statiegeld op en op de achterkant kan ook een chip zitten.
Ze zijn idd handig met foto’s omdat je vaak op nummer kunt zoeken of zelfs al je foto’s bij elkaar toegestuurd krijgt.
Verder geef ik er helemaal niets om. Behalve die ene van een memorabele marathon.
Ik ploeterde en rook de overwinning!

Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.
Gerwin89
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 336
Lid geworden op: vr 6 maart 2020, 12:43

Ach het heeft wel iets.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10372
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

En een deelnemer waarover wordt geklaagd is via zijn nummer makkelijk te traceren :wink:
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2174
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

En als een bepaald pad alleen toegankelijk is gemaakt voor de marathon ( en duidelijk is afgesproken dat rijden met bordje verplicht is), kan ieder die zonder zo een bordje rijdt op de bon worden geslingerd.
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10859
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Samen met m’n wedstrijdnummers, overwinningsfoto’s en andere stuurbordjes hangen die in m’n mancave.
“Heb jij dat allemaal gereden, gelopen, gezwommen en geroeid?”
Bewaren dus.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

bert l. schreef: zo 4 september 2022, 19:29 Samen met m’n wedstrijdnummers, overwinningsfoto’s en andere stuurbordjes hangen die in m’n mancave.
“Heb jij dat allemaal gereden, gelopen, gezwommen en geroeid?”
Bewaren dus.
Je krijgt nog niet genoeg veren in je achterwerk bedoel je?
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7387
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Dat je wedstrijdbordjes van evenementen van enig formaat / betekenis ophangt, kan ik me voorstellen....

... maar om nu bordjes van de plaatselijke toertocht, interclub, etc... te gaan ophangen :-{


Meerwaarde van toertochten zie ik eerlijk gezegd ook niet echt.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2116
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49

cheeta schreef: zo 4 september 2022, 20:31
... maar om nu bordjes van de plaatselijke toertocht, interclub, etc... te gaan ophangen :-{
:lol: :-q

Dat dus...



Ik bewaar ze alleen van mijn Ardennen marathons en de BBC, wanddecoratie in de schuur idd.

Persoonlijk heb ik liever een polsbandje. Dat betekent dat er iets te (vr)eten valt onderweg :wink:

Zo'n bordje hoeft van mij niet, maar het heeft wel een aantal praktische redenen. Ook in geval van ongevallen.

Toen ik in het verleden aan triathlon deed, schreven ze je startnummer altijd met een dikke Edding stift op je armen en benen. Dat was altijd wel leuk als je dan iets verkleurd of verbrand was door de zon :-D
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2982
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Wegens verplichte natuurvriendelijke wandelaar en hazelwormvriendelijke recreatiescheidende vaste routes in mijn omgeving hebben toertochten nul meerwaarde. Ze worden dus ook bijna niet meer georganiseerd in de buurt, behalve in België.

Ik reed ik het verleden veel TT's maar stuurbordjes niet tegengekomen, behalve MH2D ja idd ook voor de foto's. Bij inleveren 5 € borg terug. Wel soms polsbandjes.

Bovendien rijst de vraag als je op openbare paden rijdt tijdens TT zonder zo' n bordje (bv omdat je een local bent en daar altijd al rijdt) wat dan? Ben je dan een zwartrijder? Terwijl de fietsclub het bos ahw in bezit neemt. Vorig jaar op de vaste route singletrack in juiste richting komen mij veel vreemde taal sprekende (Vlaams) rijders tegemoet dus tegen de richting. Had de locale Lions Club maar ff zo gedaan. Ben dus maar gedraaid en de TT gaan volgen. Hmmm...

Ik vind het zeker voor de kleinere TT's afdoen aan het vrije karakter en moet je op de MTB met een kenteken gaan rijden. Nee. Niet doen. Teveel regeldrift en veiligheidsgezeik.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ja, ik heb als lokale rijder de toertochten ook vaak als een hostile takeover ervaren.
Je kan niet meer je eigen rondje rijden, of de vaste route, want de tt gaat zigzag door het bos.
Liefst de vaste route (maar wel tegengesteld!), da's makkelijk bij het aanvragen van de vergunning.
Om aanvaringen (letterlijk en figuurlijk) te voorkomen kan je niet anders dan (zwart) meerijden.
(En de opbrengst van de tt wordt gebruikt om de kas van de krommesture vereniging te spekken, dus daar ziet de full time mtb'er ook niets van terug)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2816
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

De meeste locals blijven wijzenlijk uit hun bos als er een TT is, juist om die pipo's te ontwijken.

De dag ervoor rijden is dan wel weer een aanrader omdat er dan nog vaak herstel gedaan wordt op de slechte stukken vaste route :D
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5872
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

:~ :~ :~
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Plaats reactie