Hoe om te gaan met loslopende honden

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10859
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Onze hond is in 'opleiding tot traildog'. Zie het betreffende topic.
Hij is nu 1 jaar. Het gaat voor 99% goed. Soms, heel soms rent ie nog op iemand af. Fietsers negeert ie inmiddels (bijna altijd). Dat moet je ze leren. Het goede belonen, het foute afleren. Ik kan het hem alleen maar leren als hij fouten kan maken. Dus soms is iemand ongevraagd proefpersoon.

Komt er een hond op je af? Probeer te blijven nadenken. Angst en vluchtreflexen gaan je niet helpen. Stoppen en bestraffend, streng toespreken. Maakt niet uit wat je zegt. Ze verstaan geen Nederlands, maar ze zijn wel gevoelig voor je intonatie. Lucht je hart maar een keer :P

Meestal willen ze naar je handen om je een lik op je hand te geven. Als je die laag houdt gaat de fut er snel uit. Als je je handen in de halleluja-houding in de lucht gooit, springt ie naar je handen. Daar zit je niet op te wachten.

Het is en blijft het probleem van de baas. Hierboven staat wat je zelf kunt doen. Rustig blijven helpt. In Nederland zul je niet zo snel een valse hond tegenkomen. In Spanje kun je van alles tegenkomen.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Tristaan
All rounder
All rounder
Berichten: 89
Lid geworden op: do 26 mei 2022, 21:01
Mijn mountainbike: Scott Scale RC Team 2022

DuReal schreef: di 26 juli 2022, 13:36
hanjovdberg schreef: di 26 juli 2022, 13:14 wanneer jij rakelings passeert dan snap je het echt zelf niet.
Dat zal best, maar dat kan je toch ook niet verwachten van een honden-leek?
Dan heb je nu je eigen antwoord, beantwoord :) :)

Contact maken met baasje en hond, en dan krijg je vaak genoeg alle ruimte om te passeren, bij ons in ieder geval wel. :-q :-q
Is e turas dhachaigh a th’ ann am beatha. :bier:
Gebruikersavatar
kan niet meer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2192
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
Mijn mountainbike: Spot Mayhem

Om nog even op de post van bert l. In te gaan;
Op cursus komt ook wel eens een hond buurten en we gebruikten daar altijd de term "Ga weg"
Dit snappen ze vaak wel.
Een fietser komt ook vaak onverwacht de hoek om.
Wat ik in mijn eigen buurt ervaar is dat in een losloopgebied fietsers bijna altijd verrekken om maar even de voeten stil te houden. Zelfs speedfietsen komen met volle vaart langs.
"This species has amused itself to death"
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4702
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

DuReal schreef: di 26 juli 2022, 13:36
hanjovdberg schreef: di 26 juli 2022, 13:14 wanneer jij rakelings passeert dan snap je het echt zelf niet.
Dat zal best, maar dat kan je toch ook niet verwachten van een honden-leek?

Wanneer jouw hond iemand bijt omdat ie te dichtbij komt (omdat het smal is oid), krijgt diegene dan een 'eigen shuld dikke bult' of excuses en de hond een standje?
Nee mijn hond zal overigens nooit bijten .. maar goed dat zeggen ze allemaal zal ik wel weer horen. Maar wel enthousiast meerennen totdat je even stopt dan is de lol eraf. Mocht het gebeuren dat de hond uit zichzelf terugkomt krijgt deze een beloning (snoepje) want straffen werkt niet.

Onze hond loopt alleen los in losloop gebied en ik vind dat je als fietser bewust moet zijn als je daardoor heen fietst. Verder is ze aangelijnd.

Maar mocht het onverhoopt gebeuren dat een asociale fietser mij rakelings passeert zonder enige vorm van aanpassing zou ik het nog wel overwegen de hond even los te laten ... :kiss:

Bij vreemd gedrag van de hond krijgt deze wel een kortstondig standje maar zo snel mogelijk wordt goed gedrag beloond. Excuses aan toevallige voorbijganger wanneer er sprake is van hinder/ongeoorloofd gedrag.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Gebruikersavatar
ManWithTheGoldenBike
All rounder
All rounder
Berichten: 134
Lid geworden op: ma 16 augustus 2021, 14:58
Mijn mountainbike: Rockrider AM fifty-S, Marin Alpine Trail 7

hanjovdberg schreef: di 26 juli 2022, 17:11 Onze hond loopt alleen los in losloop gebied en ik vind dat je als fietser bewust moet zijn als je daardoor heen fietst. Verder is ze aangelijnd.

Maar mocht het onverhoopt gebeuren dat een asociale fietser mij rakelings passeert zonder enige vorm van aanpassing zou ik het nog wel overwegen de hond even los te laten ... :kiss:

Bij vreemd gedrag van de hond krijgt deze wel een kortstondig standje maar zo snel mogelijk wordt goed gedrag beloond. Excuses aan toevallige voorbijganger wanneer er sprake is van hinder/ongeoorloofd gedrag.
Hoe moet ik dat als fietser weten? Dat is niet altijd duidelijk aangegeven, want ik rij op paden waar dat soort bordjes dus net weer niet staan. Ik vind nog altijd dat een loslopende hond onder appèl moet zijn en zo niet, moet ie aangelijnd blijven.

Als mountainbiker moet ik rekening houden met wandelaars, ruiters, loslopende honden, zandhagedissen, hazelwormen..... nog ff....
Dat je niet asociaal langs wandelaars, etc moet rijden: helemaal mee eens, maar verder heeft iedereen een verantwoordelijkheid voor eigen gedrag of dat van het betreffende huisdier, zoals honden, paarden en kinderen ;-)
En ik bedoel dan dat ik, de mountainbiker gewoon op een mountainbike route rij.
mountainbiken: It's ok to be crap
Tristaan
All rounder
All rounder
Berichten: 89
Lid geworden op: do 26 mei 2022, 21:01
Mijn mountainbike: Scott Scale RC Team 2022

hanjovdberg schreef: di 26 juli 2022, 17:11
En ik bedoel dan dat ik, de mountainbiker gewoon op een mountainbike route rij.
Niet teleurgesteld, laatst kwam ik in Zeddam, zelf 4 Duitse oudjes tegen op gemiddeld E-bike stadfiets die tegengesteld in de route aan het fietsen waren. :lol: :lol:
Is e turas dhachaigh a th’ ann am beatha. :bier:
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4702
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Tristaan schreef: di 26 juli 2022, 17:48
hanjovdberg schreef: di 26 juli 2022, 17:11
En ik bedoel dan dat ik, de mountainbiker gewoon op een mountainbike route rij.
Niet teleurgesteld, laatst kwam ik in Zeddam, zelf 4 Duitse oudjes tegen op gemiddeld E-bike stadfiets die tegengesteld in de route aan het fietsen waren. :lol: :lol:
Hoho nu lijkt dat mijn citaat maar het is van MWTGB ..

Overigens heb ik het over losloop gebied wat expliciet is aangegeven.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10859
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Je moet als mountainbiker inderdaad met álles rekening houden.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
JoopO
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 365
Lid geworden op: do 14 april 2016, 17:15
Mijn mountainbike: Scott Scale 930

bert l. schreef: di 26 juli 2022, 14:10 Onze hond is in 'opleiding tot traildog'. Zie het betreffende topic.
Hij is nu 1 jaar. Het gaat voor 99% goed. Soms, heel soms rent ie nog op iemand af. Fietsers negeert ie inmiddels (bijna altijd). Dat moet je ze leren. Het goede belonen, het foute afleren. Ik kan het hem alleen maar leren als hij fouten kan maken. Dus soms is iemand ongevraagd proefpersoon.

Komt er een hond op je af? Probeer te blijven nadenken. Angst en vluchtreflexen gaan je niet helpen. Stoppen en bestraffend, streng toespreken. Maakt niet uit wat je zegt. Ze verstaan geen Nederlands, maar ze zijn wel gevoelig voor je intonatie. Lucht je hart maar een keer :P

Meestal willen ze naar je handen om je een lik op je hand te geven. Als je die laag houdt gaat de fut er snel uit. Als je je handen in de halleluja-houding in de lucht gooit, springt ie naar je handen. Daar zit je niet op te wachten.

Het is en blijft het probleem van de baas. Hierboven staat wat je zelf kunt doen. Rustig blijven helpt. In Nederland zul je niet zo snel een valse hond tegenkomen. In Spanje kun je van alles tegenkomen.
"Dus soms is iemand ongevraagd proefpersoon."

Dat meen je toch niet?

"In Nederland zul je niet zo snel een valse hond tegenkomen".

Ieder jaar weer opnieuw worden 150.000 mensen gebeten door honden. En dat zijn alleen de geregistreerde beten. Met mogelijk zware verwondingen tot gevolg (duizenden bezoeken aan SEH) en, heel incidenteel, met de dood als gevolg. Allemaal geen valse honden, volgens de baasjes.....Vaak is het ook nog de eigen hond.

"Het is en blijft het probleem van de baas."
Ghost-biker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 370
Lid geworden op: zo 23 december 2012, 18:30

Cycleintothewind schreef: ma 25 juli 2022, 17:10
Tristaan schreef: zo 24 juli 2022, 15:40 Wij hebben zelf ook een Rottweiler, en die zijn bijvoorbeeld heel waaks als je er mee gaat wandelen en verdedigd ons altijd de rug, want wij zien niet wat er achter gebeurt, en een hond hoort op afstand al iets aankomen.

Vooral als ineens een fietser of hardloper strak ons in wilt halen, (dat je ze letterlijk aan kan raken) dan is standaard reactie van onze hond, "Baasje verdedigen"
Dus die gaat in verdediging modes en probeert ons te bewaken, waardoor ze dus heel luid gaat blafen of gromen en indien nodig lekker stukje vlees happen.

Als je dit weet, dan hou je haar natuurlijk kort aan de riem en let je erop als wandelaars of fietsen of hardlopers die van voor komen, van achter zien we dit dus niet altijd.
Wij weten gewoon als het een gecombineerd fiets/wandel pad is, dan hou je hond aan de lijn en let je meer op lijkt mij wat er gebeurt... :D :D
Is het een echte wandelpad en lekker rustig dan loopt ons hond ook met langere riem, en moeten de mensen die van achter komen maar geduld hebben als ze willen inhalen.

Maar er zijn inderdaad genoeg baasjes die totaal hun hond niet opvoeden en overal laks aan hebben en ook in broed periodes los laten lopen.
En aan dat soort mensen heb ik ook een hekel.
Als jouw hond deze reactie vertoond, heb je hem defacto niet onder controle. Als ik namelijk hardlopend passeer, zou geen gevaar mogen ondervinden van jouw hond.
Deze hond is totaal verkeerd opgevoed. Hij is angstig. De baas is de roedelleider en om een of andere reden voelt de hond zich niet veilig.
Laatst gewijzigd door Ghost-biker op di 26 juli 2022, 19:15, 2 keer totaal gewijzigd.
Ghost-biker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 370
Lid geworden op: zo 23 december 2012, 18:30

hanjovdberg schreef: di 26 juli 2022, 17:11 Maar mocht het onverhoopt gebeuren dat een asociale fietser mij rakelings passeert zonder enige vorm van aanpassing zou ik het nog wel overwegen de hond even los te laten ... :kiss:
Mocht dit fout gaan, dan ben ik bang dat even vast komt te zitten en zonder hond maar met strafblad naar huis gaat.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4702
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Lekker man al die betweters zonder hond :-q :winkie:
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Ghost-biker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 370
Lid geworden op: zo 23 december 2012, 18:30

Heb even geen tijd om hierop te reageren, ben de hond aan het uitlaten.
Tristaan
All rounder
All rounder
Berichten: 89
Lid geworden op: do 26 mei 2022, 21:01
Mijn mountainbike: Scott Scale RC Team 2022

Ghost-biker schreef: di 26 juli 2022, 18:44
Cycleintothewind schreef: ma 25 juli 2022, 17:10

Als jouw hond deze reactie vertoond, heb je hem defacto niet onder controle. Als ik namelijk hardlopend passeer, zou geen gevaar mogen ondervinden van jouw hond.
Deze hond is totaal verkeerd opgevoed. Hij is angstig. De baas is de roedelleider en om een of andere reden voelt de hond zich niet veilig.
Nhee hoor, zelf onze hondenschool leraar zegt dat het de juiste instinct is van de betreffende hond, en wel meerdere rassen.

Hoe zal jij het vinden, als er telkens fietsers strak langs je heen fietsen vanaf achteren, zonder dat jij ze door hebt. dan schrik jij je ook rot.
Doe dit is meerdere malen op 1 dag, ik denk dat jij ook maximaal gefrustreerd raakt.

Bel gewoon of roep gewoon dat je er langs wilt, dan is er toch niks aan de hand en hoef je ook de risico niet te lopen dat een hond zich schikt en reactie toont in blaffen, grommen, bijten. :tong
Is e turas dhachaigh a th’ ann am beatha. :bier:
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2116
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49

Waar gefietst mag worden houd ik mijn hond aan de lijn.

Waar niet gefietst mag worden, gaat de hond los.

Want ik weet dat mijn hond achter fietsers aan kan gaan rennen. Of beter gezegd mee gaat rennen. En daarbij blaft ze heel hard. Het is een ras dat in Finland wordt gebruikt om groot wild mee te bejagen, door hard te blaffen geeft de hond aan waar zich bijvoorbeeld een groep elanden of rendieren zit. Ergo, een fietser wordt door mijn hond gezien als iets dat ze moet opjagen en aangeven dat het er zit. Dat is haar karakter, daar houd ik rekening mee.

Maar goed, ik loop dus met haar in een openbaar bos, waar honden los mogen en er niet gefietst mag worden. Echter, sinds de gravelbike is ontdekt door de hipsters onder ons, wat denk je dat er vooral veel in de winter in ene in het bos ook gebeurt... juist gravelen. Moet ik daar dan rekening mee gaan houden ?

Het is dus niet altijd zo zwart/wit met honden en fietsers. Ik woon ook aan het GNR net zoals de topicstarter, daar is mijn hond dus altijd aangelijnd. Want fietsers. Ik fiets er zelf ook.

Anyway, de vraag is hoe om te gaan met loslopende honden ? En dat is best wel een lastige vraag. De hond voelt het namelijk haarfijn aan of je bang voor honden bent of niet.

Meestal komt de hond uit nieuwsgierigheid. Het beste is meteen stoppen. Dan kan je contact met de hond zoeken. Is ie nieuwsgierig, of zelfs bij opjagen, de hond vrolijk aanspreken. Maakt niet uit wat je zegt, als vervloek je 'm de hel in, als de tonatie maar van het niveau blije eikel is.

Merk je dat de hond beschermend doet tov zijn baas, spreek de hond dan op een rustige lage toon aan en laat het weten dat het goed is.

Bij een aggressieve hond, mag je gerust boos worden en met enig zelfvertrouwen op de hond afstappen. Dat klinkt heel onnatuurlijk, maar jij bent de baas en dat moeten ze weten ook !
Gesloten