Hoe om te gaan met loslopende honden

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2174
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Er bestaat een hondenverjager die een hoog geluid fabriceert. Die zou je dan op je stuur moeten knutselen.
Afbeelding

Zie https://www.bike4travel.nl/accessoires/ ... jager.html

Zelf de hond toespreken is waarschijnlijk praktischer
Sabai
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 917
Lid geworden op: do 7 augustus 2014, 16:49
Mijn mountainbike: Mtb

Ik denk als je bang bent dat een hond het altijd zal merken ook al spreek je hem aan. Maar alle bovenstaande adviezen zijn de juiste. Ik had zelfs laatst ook een ervaring. Kwam op een schelpenpad zo'n schaap herdershond tegen die zag mij ging gelijk plat op zijn buik en ik zag in zijn ogen dat hij mij wilde pakken. Vervolgens kwam hij met een vaart op mijn enkels af. Ben gelijk gestopt fiets tussen mij en de hond en hem even goed op zijn plek gezet. Hij taaide gelijk af :D . Komt zijn baasje on de hoek " nou doe maar rustig hoor hij doet niks" :~ . Ben toen maar weer verder gegaan had geen zin in discussies.
Tristaan
All rounder
All rounder
Berichten: 89
Lid geworden op: do 26 mei 2022, 21:01
Mijn mountainbike: Scott Scale RC Team 2022

Wij hebben zelf ook een Rottweiler, en die zijn bijvoorbeeld heel waaks als je er mee gaat wandelen en verdedigd ons altijd de rug, want wij zien niet wat er achter gebeurt, en een hond hoort op afstand al iets aankomen.

Vooral als ineens een fietser of hardloper strak ons in wilt halen, (dat je ze letterlijk aan kan raken) dan is standaard reactie van onze hond, "Baasje verdedigen"
Dus die gaat in verdediging modes en probeert ons te bewaken, waardoor ze dus heel luid gaat blafen of gromen en indien nodig lekker stukje vlees happen.

Als je dit weet, dan hou je haar natuurlijk kort aan de riem en let je erop als wandelaars of fietsen of hardlopers die van voor komen, van achter zien we dit dus niet altijd.
Wij weten gewoon als het een gecombineerd fiets/wandel pad is, dan hou je hond aan de lijn en let je meer op lijkt mij wat er gebeurt... :D :D
Is het een echte wandelpad en lekker rustig dan loopt ons hond ook met langere riem, en moeten de mensen die van achter komen maar geduld hebben als ze willen inhalen.

Maar er zijn inderdaad genoeg baasjes die totaal hun hond niet opvoeden en overal laks aan hebben en ook in broed periodes los laten lopen.
En aan dat soort mensen heb ik ook een hekel.
Is e turas dhachaigh a th’ ann am beatha. :bier:
Gebruikersavatar
ManWithTheGoldenBike
All rounder
All rounder
Berichten: 134
Lid geworden op: ma 16 augustus 2021, 14:58
Mijn mountainbike: Rockrider AM fifty-S, Marin Alpine Trail 7

Kwam op een gegeven moment op een single trail een boxer tegen zonder baasje; begon meteen met zachte stem tegen m te praten en was ook gestopt. De hond leek nieuwsgierig en vriendelijk en verder weinig aan de hand. Liet m snuffelen aan mijn hand en aaide verder niet. Totdat baasje om de hoek kwam, waar ik enkele beleefdheden mee uitwisselde en complimenten gaf over de vriendelijkheid van de hond. Daarna leek de vrouw een beetje paniekerig te worden en wilde de hond aanlijnen, wat direct resulteerde in dat de hond agressief tegen mij werd. Als het aanlijnen aangaf dat ik gevaarlijk was. Dus weg leuke encounter met leuke hond.....maar snel weer verder gereden.
mountainbiken: It's ok to be crap
Cycleintothewind
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 322
Lid geworden op: wo 16 december 2020, 08:59

Tristaan schreef: zo 24 juli 2022, 15:40 Wij hebben zelf ook een Rottweiler, en die zijn bijvoorbeeld heel waaks als je er mee gaat wandelen en verdedigd ons altijd de rug, want wij zien niet wat er achter gebeurt, en een hond hoort op afstand al iets aankomen.

Vooral als ineens een fietser of hardloper strak ons in wilt halen, (dat je ze letterlijk aan kan raken) dan is standaard reactie van onze hond, "Baasje verdedigen"
Dus die gaat in verdediging modes en probeert ons te bewaken, waardoor ze dus heel luid gaat blafen of gromen en indien nodig lekker stukje vlees happen.

Als je dit weet, dan hou je haar natuurlijk kort aan de riem en let je erop als wandelaars of fietsen of hardlopers die van voor komen, van achter zien we dit dus niet altijd.
Wij weten gewoon als het een gecombineerd fiets/wandel pad is, dan hou je hond aan de lijn en let je meer op lijkt mij wat er gebeurt... :D :D
Is het een echte wandelpad en lekker rustig dan loopt ons hond ook met langere riem, en moeten de mensen die van achter komen maar geduld hebben als ze willen inhalen.

Maar er zijn inderdaad genoeg baasjes die totaal hun hond niet opvoeden en overal laks aan hebben en ook in broed periodes los laten lopen.
En aan dat soort mensen heb ik ook een hekel.
Als jouw hond deze reactie vertoond, heb je hem defacto niet onder controle. Als ik namelijk hardlopend passeer, zou geen gevaar mogen ondervinden van jouw hond.
Sabai
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 917
Lid geworden op: do 7 augustus 2014, 16:49
Mijn mountainbike: Mtb

Cycleintothewind schreef: ma 25 juli 2022, 17:10
Tristaan schreef: zo 24 juli 2022, 15:40 Wij hebben zelf ook een Rottweiler, en die zijn bijvoorbeeld heel waaks als je er mee gaat wandelen en verdedigd ons altijd de rug, want wij zien niet wat er achter gebeurt, en een hond hoort op afstand al iets aankomen.

Vooral als ineens een fietser of hardloper strak ons in wilt halen, (dat je ze letterlijk aan kan raken) dan is standaard reactie van onze hond, "Baasje verdedigen"
Dus die gaat in verdediging modes en probeert ons te bewaken, waardoor ze dus heel luid gaat blafen of gromen en indien nodig lekker stukje vlees happen.

Als je dit weet, dan hou je haar natuurlijk kort aan de riem en let je erop als wandelaars of fietsen of hardlopers die van voor komen, van achter zien we dit dus niet altijd.
Wij weten gewoon als het een gecombineerd fiets/wandel pad is, dan hou je hond aan de lijn en let je meer op lijkt mij wat er gebeurt... :D :D
Is het een echte wandelpad en lekker rustig dan loopt ons hond ook met langere riem, en moeten de mensen die van achter komen maar geduld hebben als ze willen inhalen.

Maar er zijn inderdaad genoeg baasjes die totaal hun hond niet opvoeden en overal laks aan hebben en ook in broed periodes los laten lopen.
En aan dat soort mensen heb ik ook een hekel.
Als jouw hond deze reactie vertoond, heb je hem defacto niet onder controle. Als ik namelijk hardlopend passeer, zou geen gevaar mogen ondervinden van jouw hond.
Mijn vader had vroeger ook zo'n rottweiler en die deden we altijd een muilkorf om als hij uit ging. Die vertoonde hetzelfde gedrag.
byorka
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8735
Lid geworden op: ma 26 juli 2004, 20:29
Mijn mountainbike: Ne ne Niner

ManWithTheGoldenBike schreef: ma 25 juli 2022, 16:58 Kwam op een gegeven moment op een single trail een boxer tegen zonder baasje; begon meteen met zachte stem tegen m te praten en was ook gestopt. De hond leek nieuwsgierig en vriendelijk en verder weinig aan de hand. Liet m snuffelen aan mijn hand en aaide verder niet. Totdat baasje om de hoek kwam, waar ik enkele beleefdheden mee uitwisselde en complimenten gaf over de vriendelijkheid van de hond. Daarna leek de vrouw een beetje paniekerig te worden en wilde de hond aanlijnen, wat direct resulteerde in dat de hond agressief tegen mij werd. Als het aanlijnen aangaf dat ik gevaarlijk was. Dus weg leuke encounter met leuke hond.....maar snel weer verder gereden.
Baasje in paniek = hond in paniek!
Ik ploeterde en rook de overwinning!

Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.
Tristaan
All rounder
All rounder
Berichten: 89
Lid geworden op: do 26 mei 2022, 21:01
Mijn mountainbike: Scott Scale RC Team 2022

Cycleintothewind schreef: ma 25 juli 2022, 17:10
Tristaan schreef: zo 24 juli 2022, 15:40 Wij hebben zelf ook een Rottweiler, en die zijn bijvoorbeeld heel waaks als je er mee gaat wandelen en verdedigd ons altijd de rug, want wij zien niet wat er achter gebeurt, en een hond hoort op afstand al iets aankomen.

Vooral als ineens een fietser of hardloper strak ons in wilt halen, (dat je ze letterlijk aan kan raken) dan is standaard reactie van onze hond, "Baasje verdedigen"
Dus die gaat in verdediging modes en probeert ons te bewaken, waardoor ze dus heel luid gaat blafen of gromen en indien nodig lekker stukje vlees happen.

Als je dit weet, dan hou je haar natuurlijk kort aan de riem en let je erop als wandelaars of fietsen of hardlopers die van voor komen, van achter zien we dit dus niet altijd.
Wij weten gewoon als het een gecombineerd fiets/wandel pad is, dan hou je hond aan de lijn en let je meer op lijkt mij wat er gebeurt... :D :D
Is het een echte wandelpad en lekker rustig dan loopt ons hond ook met langere riem, en moeten de mensen die van achter komen maar geduld hebben als ze willen inhalen.

Maar er zijn inderdaad genoeg baasjes die totaal hun hond niet opvoeden en overal laks aan hebben en ook in broed periodes los laten lopen.
En aan dat soort mensen heb ik ook een hekel.
Als jouw hond deze reactie vertoond, heb je hem defacto niet onder controle. Als ik namelijk hardlopend passeer, zou geen gevaar mogen ondervinden van jouw hond.
Nhee hoor, dat is gewoon een instinct van de hond, daar verander je niks aan.
Hond: "Er rent iemand op baasje af" en als jij beslist om precies een half meter van ons in te halen van achter is dat je eigen verantwoordelijkheid als ze per ongeluk uit "reactie" je hapt.

Als je ziet dat wij een hond hebben, loop er dan iets meer omheen dan gebeurt er niks. :) :)

Jij loopt ook niet strak langs een hooglander die op je pad loopt toch? :D :D
Die reageren ook wel anders.
Is e turas dhachaigh a th’ ann am beatha. :bier:
Gebruikersavatar
DuReal
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 909
Lid geworden op: di 17 januari 2006, 18:51

Wat je dus eigenlijk zegt is dat het acceptabel is dat jouw hond iemand bijt als diegene (erg) dichtbij komt. Dat is dan de verantwoordelijkheid van diegene zelf.. :-?

Van een koe/paard/wild dier kun je redelijkerwijs verwachten dat het onverwachts wat doet als je te dichtbij komt maar van een hond die uitgelaten wordt in de openbare ruimte... Dan hoort ie mijn inziens gewoon een muilkorf om te hebben.
Gebruikersavatar
ManWithTheGoldenBike
All rounder
All rounder
Berichten: 134
Lid geworden op: ma 16 augustus 2021, 14:58
Mijn mountainbike: Rockrider AM fifty-S, Marin Alpine Trail 7

Ik heb ook al eens al wandelend een discussie met een honden eigenaar gehad; we liepen aan dezelfde kant van het pad en de hondeneigenaar met hond kwam mij tegemoet. De hondeneigenaar begon op een redelijk onaangename toon tegen mij te praten met "ga je dit echt doen?". Ik had werkelijk geen idee, maar het bleek dat het de bedoeling was dat ik opzij was gegaan voor de beste man zodat de hond niet tussen ons in terecht kwam. Ik had hier echt geen idee van, maar dat was blijkbaar "de regel" die ik aan het overschrijden was. Dus ik vertelde de man dat ik daar geen idee van had. De hondeneigenaar was er dus van uit gegaan dat iets dat voor hem logisch is, voor een ander ook logisch is.
Daar komt dus ook de "hij doet niks" vandaan. Er wordt uitgegaan van de hondeneigenaar en de hond zelf, maar wat de ander vindt, voelt of ervaart schijnt weinig ter zake te doen en als je er iets van zegt maak je ook nog de kans dat het verkeerd valt.
Het lijkt mij dat wanneer je met een dergelijk dier loopt dat je er volledig verantwoordelijk voor bent en niet een ander.

Does your dog bite?.....no....your dog bit me!....that's not my dog.....
mountainbiken: It's ok to be crap
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4701
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

byorka schreef: za 23 juli 2022, 09:53 Ik fiets altijd rustig door en communiceer een beetje met hond en eigenaar.
Beetje vriendelijk praten tegen de hond en gewoon doorfietsen.
Vooral rustig blijven en geen gekke dingen doen.
Nooit iets vervelends gehad.
Zelf ga ik graag mee honden om, dat zal wel schelen in de problematiek
:-q precies zo. Zelf een hond en nooit moeite met honden. Je houding en reactie bepaalt hoe de hond reageert. En bedenk ook dat hoe goed een hond getraind is het nog steeds bepaalde instincten heeft.

Die leer je niet af, hooguit lukt het die te onderdrukken maar zelfs dan. Vorige week nog waren we op vakantie in België. Groot vakantiehuis met ruime tuin. Hond mocht en was mee. Ging prima. Maar toen mijn broertje wegging en wij hem achterna renden om nog iets mee te geven sprintte de hond er achteraan. Leek allemaal prima te gaan. Toch bij definitief vertrek ging onze hond over de weg achter hem aan. Zijn instinct had opgevangen dat er iets niet goed was en hij teruggebracht moest worden. Gelukkig stopte er op de weg een mevrouw die onze hond stopte. Maar ze was als ruim 500m weggerend. Die instincten kunnen we niet onder appel krijgen. Uiteraard let je de volgende keren extra op maar het geeft maar weer aan dat een dier geen robot is.

Overigens welke ouder heeft zijn kind volledig onder appel 8) .. ik bedoel ondanks goede opvoeding doen ze ook wel eens dingen die anderen schaden. Denk aan dronken een ongeval veroorzaken. Zijn de ouders dan ook volledig schuldig?

Daarbij vind ik het voorbeeld van Tristaan juist getuigen van goed inzicht in de hond. Als jij niet snapt dat een hond z'n baasjes wil verdedigen en zeker wanneer jij rakelings passeert dan snap je het echt zelf niet.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Gebruikersavatar
DuReal
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 909
Lid geworden op: di 17 januari 2006, 18:51

hanjovdberg schreef: di 26 juli 2022, 13:14 wanneer jij rakelings passeert dan snap je het echt zelf niet.
Dat zal best, maar dat kan je toch ook niet verwachten van een honden-leek?

Wanneer jouw hond iemand bijt omdat ie te dichtbij komt (omdat het smal is oid), krijgt diegene dan een 'eigen shuld dikke bult' of excuses en de hond een standje?
Gebruikersavatar
ManWithTheGoldenBike
All rounder
All rounder
Berichten: 134
Lid geworden op: ma 16 augustus 2021, 14:58
Mijn mountainbike: Rockrider AM fifty-S, Marin Alpine Trail 7

hanjovdberg schreef: di 26 juli 2022, 13:14 Overigens welke ouder heeft zijn kind volledig onder appel 8) .. ik bedoel ondanks goede opvoeding doen ze ook wel eens dingen die anderen schaden. Denk aan dronken een ongeval veroorzaken. Zijn de ouders dan ook volledig schuldig?

Daarbij vind ik het voorbeeld van Tristaan juist getuigen van goed inzicht in de hond. Als jij niet snapt dat een hond z'n baasjes wil verdedigen en zeker wanneer jij rakelings passeert dan snap je het echt zelf niet.
Volgens mij gaan we appels met peren vergelijken als we kinderen en honden en in hoeverre die onder appel zijn naast elkaar gaan plaatsen. Dat is natuurlijk gewoon niet waar; een hondeneigenaar is altijd verantwoordelijk voor zijn of haar hond, alsmede het gedrag en zal rekening moeten houden dat niet iedereen dezelfde kennis betreffende honden bezit. Als je weet dat je hond kan uithalen naar iemand die te dicht bij kom zul je m.i. ervoor moeten zorgen dat dit gewoon niet gebeurt.
Kinderen maken een weg door naar zelfstandigheid met daarbij het passende vallen en opstaan. Een hond is geen opgroeiend kind, maar een huisdier. Ondanks dat sommige mensen een hond als een kind beschouwen is de vergelijking compleet scheef.
Dat iemand een hond als huisdier houdt geeft mij niet de verplichting om te weten wat het gedrag van een hond mogelijk kan zijn; daar moet de eigenaar zich bewust van zijn.
mountainbiken: It's ok to be crap
JoopO
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 365
Lid geworden op: do 14 april 2016, 17:15
Mijn mountainbike: Scott Scale 930

Heb in mijn 32 jarige fietscarriëre inmiddels nogal wat ervaring met "enthousiaste" honden en hun meestal wat minder enthousiaste baasjes.
Voor mezelf een soort van "escalatie-ladder" ontwikkeld. Ik laat mijn reactie op een hondenactie afhangen van de grootte van de hond en mijn inschatting van de mate van ingeschatte agressiviteit. Kleine hondjes negeer ik, die kunnen immers niet bij je schenen komen. Middelgrote honden die blaffend mee komen rennen, rijd ik bij voorkeur klem tegen bijvoorbeeld een boom of een hek. Als ze grommend en blaffend naar je kuiten happen, is een flinke schop meestal genoeg om ze weg te jagen. Ook heel hard schreeuwen wil wel eens lukken. Bij grote honden stap ik van de fiets en gebruik dan de fiets om afstand te kunnen houden.

Ik heb gemerkt dat zeer weinig honden echt onder appèl staan. Commando's van het baasje worden altijd genegeerd als ze "instinctief" achter fietsers aangaan. Als je dat weet als baasje, houd je je hond dus altijd aan de lijn. Een korte lijn.

Er zijn ook honden die niet eens naar je kijken als je langsfietst, het kan dus wel.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Er zijn hele lieve baasjes en hele lieve honden, maar ik houd altijd maar rekening met het feit dat het ook tegen kan vallen. Zeker als honden los lopen.
Honden aan de lijn vind ik prima, ik laat sowieso wel horen dat ik eraan kom middels een belletje of hallo, met aangepaste snelheid. Baas met hond aan de lijn vormen dan nooit een probleem.
Maar loslopende honden... tsja. Ik vind dat een hond altijd aangelijnd zou moeten zijn. Als het baasje zijn hond los laat lopen, en een hond schrikt door de MTB-en, of wordt aangereden, of wat dan ook, terwijl de MTB-er voorzichtig doet... dan had 't baasje de hond maar bij zich moeten houden, hoe vervelend en zielig ook.
En happende of onvoorspelbare honden horen al helemaal aan een lijn. Bij twijfel trap ik een kleinere hond desnoods weg, liever de hond dan mijn kuiten. Grote honden, tsja... bergaf gas geven, bergop vrees ik dat ik reddeloos verloren ben, tenzij een baasje me tijdig ontzet? Wat rest: fiets ertussen.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gesloten