Hoe om te gaan met loslopende honden

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Gebruikersavatar
The Grim Ripper
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 263
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 12:22
Mijn mountainbike: Glimmend zilver Devinci Django 29 2018 carbon trail

De hond. Ik zou willen dat ik beter met ze kon omgaan. Met mensen (wandelaars zijn ook mensen) kan ik praten. Goeiemorgen, fijne dag etc. Veelal een groet terug, soms geen reactie, maar ze lopen nooit achter me aan om me te grazen te nemen :winkie: . Ik hou altijd in en geef de wandelaar de tijd om op mij te reageren. Soms de bel, maar meestal een luide goeiem…. Maar de loslopende hond is voor mij een, soms angstaanjagend, raadsel :(

Wandelaars met loslopende honden, in de basis geen kwaad woord daarover. Maar honden daar kan ik niet mee communiceren. Als ik ze los zie lopen passeer ik rustig met eventueel de benen stil. Honden reageren heel verschillend en ik hou wat dat betreft echt rekening met het onvoorspelbare gedrag. Wat ik erg lastig vind is hoe om te gaan met de hond die naar je kuiten hapt (ben ook een paar keer gebeten) of blaffend begint mee te rennen. Vooral als de hond wat verder van het baasje af aan het spelen is. Vooral met herders heb ik slechte ervaring.

Ik ben een kattenliefhebber en heb veel minder met honden. Hoewel ik niet per se bang voor ze ben, heb ik wel ontzag voor een beetje hond. Mijn dochter heeft een 50KG+ Rottweiler en dat is best een imponerend beest. Laat ik me nu door zo’n Rottweiler laatst laten opjagen. Ik passeerde het beest rustig op een langere zeer wortelrijke afdaling (vrij rijden bos GNR). Baasjes 20-30 meter daarachter. Zo’n 30/40 meter na het passeren van die hond voer ik het tempo weer op en ineen hangt dat beest blaffend aan m’n achterwiel. In een reactie ga ik harder fietsen. Beest harder lopen en blaffen. Ik weer wat harder. Beest even later er weer bij. En dat herhaalde zich nog even. Dat stuk geen strava segment, maar anders had ik vast een KOMmetje behaald. Nog nooit op die afdaling zo hard over fikse wortels en mul zand naar beneden gedenderd. Gelukkig heb ik een heerlijke trail fully die dat kan :D .

Samengevat: Hoe ga ik het beste om met een loslopende hond? Stoppen en afstappen? Nog langzamer? Ik heb niks aan antwoorden die aangeven dat het baasje de hond onder appél moet hebben. Hopelijk zijn er forumleden met kennis van honden die me tips kunnen geven.
When my legs hurt, I say: ‘Shut up legs! Do what I tell you to do!
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Ik ben wel een hondenliefhebber en absoluut niet bang voor ze maar wanneer ze al blaffend mee rennen ben ik als de dood dat ze me ten val brengen. Ik heb dan ook een enorme hekel aan loslopende honden die niet onder appèl staan, maar nog meer aan de baasjes, vooral als ze niet ingrijpen en roepen “hij doet niks hoor”. Vertel dat oud staatssecretaris Dekker.

AD- “in 2013 maakte de onfortuinlijke staatssecrateris een buiteling door een loslopende hond. De bewindsman brak toen weer zijn sleutelbeen, een elleboog, een rib en zijn pols. Hij verscheen daarna met beide armen in mittela's in de Tweede Kamer”
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Als kiest voor stoppen en afstappen, zorg dan ervoor dat je fiets tussen jou en hond staat.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik heb zelf twee honden, een Beaceron 50kg en een Mechelse herder 25kg.
De Beaceron heeft in NL politiehonden training gehad, dus die luistert wel.
De Mechelaar is nieuw, die moet nog veel leren, maar wel heel leergierig.
Het ligt niet aan de hond, maar aan het baasje. Een hond is geen grote cavia, je moet ze opvoeden.
Maar met honden kan je over het algemeen prima communiceren(*), net als met mensen.
Maar er zitten wel eens individuen tussen waar niet mee te praten valt, net als bij mensen.
Ik heb me voorgenomen me niet te laten bijten, ook niet uit speelsheid.
Dat gaat een keer uit de hand lopen, maar tot nu toe druipen de honden af.



*) Als kattenmens kan je een probleem hebben. Het gedrag van honden en katten staat vrijwel haaks op elkaar, dus als katten mens sta je minstens 1:0 achter.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
StevenK
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1323
Lid geworden op: do 24 april 2003, 07:10
Mijn mountainbike: Epic Evo, Epic Hardtail, Crux, Diverge.
Contacteer:

Honden zijn roedeldieren en in de basis altijd op zoek naar wie ze kunnen overheersen en naar wie ze moeten luisteren.

Mijn ervaring met loslopende honden die de neiging hebben luidruchtig zich te doen gelden tegenover fietsers is dat een duidelijke en luide "Hé" meer dan genoeg is om zo'n hond de aftocht te laten kiezen, ongeacht of het een Jack Russel is die zich een Ierse Wolfshond lijkt te wanen of een 50+ kg Rottweiler. Vaak zat een hond achter me aan gehad, maar nog nooit één die mijn "Hé" als een uitnodiging om te blijven volgen zag.
Gebruikersavatar
asphaltdude
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3363
Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
Contacteer:

Maak je groot, verhef je stem, en zeg wat je wilt dat ze doen met de bij intonatie die daar bij hoort.

B.v. "Ga naar de baas!"
Everybody bought a new bike!
Tarwetijger
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 197
Lid geworden op: ma 11 mei 2020, 21:40
Mijn mountainbike: Olympia Iron '22

Grim, ik heb exact hetzelfde, lees hier maar: viewtopic.php?p=2677759#p2677759
Daar wordt dus de suggestie gedaan van stoppen, afstappen, fiets tussen jou en de hond in.
Nog niet hoeven toepassen in de praktijk trouwens.
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Zelf rem ik altijd wat af en blijf vooral rustig en stil. Meestal taaien ze dan wel af en lijkt het voor die beesten een soort van dominantie spelletje. Als je er niet warm of koud van word is het niet leuk meer voor ze.

Maar het is wel godv*#me te gek voor woorden dan dit soort incidenten bij iedereen de bekendste zaak van de wereld is!? Je zou maar erg bang zijn voor honden en natuurmens zijn. Je kan je nooit meer ergens zorgeloos bevinden.

Een volwaardige discussie aan gaan met een betreffende eigenaar is me tot op de dag van vandaag nog nooit gelukt. Hoe open en vriendelijk je het ook probeert aan te kaarten.

Misschien Bearspray? (tegen de baasjes bedoel ik dan natuurlijk) :D
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3238
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Tarwetijger schreef: za 23 juli 2022, 08:00 Grim, ik heb exact hetzelfde, lees hier maar: viewtopic.php?p=2677759#p2677759
Daar wordt dus de suggestie gedaan van stoppen, afstappen, fiets tussen jou en de hond in.
Nog niet hoeven toepassen in de praktijk trouwens.
In onze ogen de enigste betrouwbare manier om met zulke honden om te gaan.
Dan gaan we er vanuit dat je de eigenaar tijd genoeg heb gegeven om de hond bij zich te halen.
Als wandelaar en hondeneigenaar vinden wij het trouwens zeer prettig als je ruim van tevoren kenbaar maakt dat je er aan komt. Bellen is dan zeker niet onbeleefd.

Snel weg fietsen is kansloos, meeste honden zijn flink sneller dan jij.

Heb je een bijtincident en een eigenaar lacht het weg, zeker aangifte doen.
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
byorka
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8734
Lid geworden op: ma 26 juli 2004, 20:29
Mijn mountainbike: Ne ne Niner

Ik fiets altijd rustig door en communiceer een beetje met hond en eigenaar.
Beetje vriendelijk praten tegen de hond en gewoon doorfietsen.
Vooral rustig blijven en geen gekke dingen doen.
Nooit iets vervelends gehad.
Zelf ga ik graag mee honden om, dat zal wel schelen in de problematiek
Ik ploeterde en rook de overwinning!

Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2769
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

Toevallig woensdag voor het eerst in jaren weer een loslopende hond in mijn wiel gehad.

Hond blafte, maar zal waarschijnlijk geen kwaad in de zin hebben gehad, toch maak ik dan bewust de keuze om harder te gaan fietsen.

Meestal als je rond de 100m van de baas weg bent geeft een hond het op, dan is de baas veilig.
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
daniel1975
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3453
Lid geworden op: di 26 oktober 2004, 11:23
Mijn mountainbike: Orbea Oiz TR

Als je een beetje kennis van honden hebt dan hoor je wel of het spelen is of agressie.
Ik ben vaker bang dat ik val door een hond die domme dingen doet dan dat ik bang ben om gebeten te worden.
Vaak zijn honden die naast de baas zitten of staan het meest link: als je te kort langs passeert kunnen die uitvallen. Dus met ruimte er omheen.

En verder heb ik, zelf als hondeneigenaar, dezelfde frustratie als velen. Voed je hond op, aan de lijn als dat moet/verstandig is en houd rekening met het feit dat niet iedereen van honden houdt.
En last but not least; ruim g€@#%v&-*?d de stront op.
Bicycle, bicycle, bicycle
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Als je een beetje kennis van honden hebt dan hoor je wel of het spelen is of agressie.
Het maakt niet zo heel veel uit of een hond in je kuiten hangt uit speelsheid of agressie.
(OK, in dat laatste geval zijn de wonden nog wat dieper)
Het moet gewoon niet gebeuren (taak vh baasje), je moet het gewoon niet laten gebeuren(jouw taak).
Dus groot maken, stem verheffen, uitstralen dat je zeker bent van je zaak.
Evt. omdraaien en het beest achtervolgen richting z'n baas (die daar nooit blij mee is :lol: )
Wat ook leuk kan zijn is de hond zover mogelijk meelokken. Dan moet je wel de hond goed in kunnen schatten.
Beest komt er dan na 2 km achter dat ie toch wel een heel eind van z'n baasje verwijderd is en draait uiteindelijk om.
Wijze les voor hond en baas.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

Yepp, zo kwam mij ooit een hond blaffend achterna bij de natuurcamping in Groesbeek. ' T duurde ff voordat ik doorhad dat hij 'alleen' maar spelen wilde. Z'n baas hoorde ik luid roepen achter ons. De hond scheen dat niet te horen ...... Ik heb de hond toen maar 'meegenomen ' tot aan de Maldensebaan, en hem toen 'teruggestuurd'. Hopend dat z'n baas zo zou beseffen om of een cursus met 'm te volgen, of 'm in het vervolg uit te laten met een (lange) lijn.
Ik zal in t vervolg als ik langs wandelaars met (loslopende) honden jaag, ook roepen; "ik doe niks,hoor " :winkie:
Dan zijn ze zeker niet meer zo negatief over ons Mtb'ers :wink:
Laatst gewijzigd door Azurri op za 23 juli 2022, 21:10, 3 keer totaal gewijzigd.
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
Gebruikersavatar
Pbro
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 312
Lid geworden op: wo 10 april 2013, 10:00

Ik ga met honden hetzelfde om als met wandelaars. Snelheid aanpassen, vriendelijk toespreken en als bonus kan de hond nog een aai over de bol krijgen (oké, dat laatste doe ik niet bij wandelaars :D ).
Honden vinden het fantastisch om ergens achteraan te jagen! Maar als 'de prooi' niet wegvlucht en ook nog eens een mens blijkt te zijn, is er niets meer aan.
Hard wegfietsen versterkt alleen maar het jachtinstinct en is alleen verstandig als je heel zeker weet dat je sneller dan de hond (of je fietsmaatje) bent.
Be Nice, Say Hi!
Gesloten