Hoe om te gaan met loslopende honden

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Gebruikersavatar
The Grim Ripper
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 263
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 12:22
Mijn mountainbike: Glimmend zilver Devinci Django 29 2018 carbon trail

Stunning schreef: di 26 juli 2022, 21:55 1) Waar gefietst mag worden houd ik mijn hond aan de lijn. Ik woon ook aan het GNR net zoals de topicstarter, daar is mijn hond dus altijd aangelijnd.

2) Bij een aggressieve hond, mag je gerust boos worden en met enig zelfvertrouwen op de hond afstappen. Dat klinkt heel onnatuurlijk, maar jij bent de baas en dat moeten ze weten ook !
1) Spanderswoud, Hoorneboegse Heide,, Zwarteberg, Hengstenberg zijn GNR gebieden waar je mag fietsen en waar honden vaak niet aangelijnd lopen. Dit zijn de gebieden buiten de wild hekken/roosters waar honden veelal vrij mogen lopen.

Op de top van de Hengstenberg aangekomen zie ik een stel lopen en stuk verderop hun honden, waaronder de rottweiler. Passeer die honden op minstens 20meter. Ineens zit die rottweiler achter me en ik schrik en ga harder rijden. Ik snap dat ik juist had moeten stoppen, maar deed het tegenovergestelde en ging steeds harder fietsen. Beest voor mijn gevoel mss wel 150/200m blaffende meegerend.

2) Toegegeven, ik ben geen held met honden. Mijn dochter heeft een rottweiler en een lief beest waar ik geen angst bij voel. Maar ik weet ook hoe sterk ie is, dus daar zit 'm de intimidatie als ik een blaffende achter me aan krijg. Zal moeten wennen aan het feit dat ze niet per se iets willen doen en dat ik ze op hun gedrag moet proberen aan te spreken.
When my legs hurt, I say: ‘Shut up legs! Do what I tell you to do!
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10858
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Ik ga even met de 🐕 hond wandelen. Doei.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Gebruikersavatar
The Grim Ripper
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 263
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 12:22
Mijn mountainbike: Glimmend zilver Devinci Django 29 2018 carbon trail

bert l. schreef: di 26 juli 2022, 22:59 Ik ga even met de 🐕 hond wandelen. Doei.
Kijk maar uit voor nachtbrakers op een mtb :winkie:
When my legs hurt, I say: ‘Shut up legs! Do what I tell you to do!
Tristaan
All rounder
All rounder
Berichten: 89
Lid geworden op: do 26 mei 2022, 21:01
Mijn mountainbike: Scott Scale RC Team 2022

The Grim Ripper schreef: di 26 juli 2022, 23:00
bert l. schreef: di 26 juli 2022, 22:59 Ik ga even met de 🐕 hond wandelen. Doei.
Kijk maar uit voor nachtbrakers op een mtb :winkie:
Scheelt, die zijn zo snel snachts, die zie je niet eens,
Je voelt alleen een zuchtje wind. :lol: :lol:
Is e turas dhachaigh a th’ ann am beatha. :bier:
sjuutje1969
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 273
Lid geworden op: za 25 oktober 2014, 00:37
Mijn mountainbike: Orbea Oiz en Kona Rove AL

Ik denk, nee ik weet het zeker; je bent als hondeneigenaar altijd verantwoordelijk voor je eigen hond. Jij weet waarvoor jouw hond in oorsprong gefokt is (herderen, verzamelen, uitgraven, verdedigen etc.) en dus zul je als hondeneigenaar moeten voorkomen dat anderen last hebben van het (aangeboren)gedrag van jouw hond.
Als je dat niet kunt, moet je je hond aangelijnd houden, ook in losloopgebied.
En dat aangelijnd houden is niet aan een lijn van 10 meter op het moment dat er anderen aankomen.. dan moet je je hond bij je houden aan een korte lijn.
Echt zo vreselijk vaak dat mensen hun hond aan een "uitrol-lijn" hebben en die honden dan alsnog bij mijn honden komen snuffen of aan de andere kant van de weg lopen als de baas... waar moet je als fietser dan heen hé... zonder op je bakkes te gaan over a. de hond; b. de lijn; c. de eigenaar...

Als mtb-er; benen even stilhouden, proberen gedrag hond in te schatten en eventueel afstappen als ie dreigt achter mij aan te komen en de baas vragen de hond bij zich te roepen.
Tristaan
All rounder
All rounder
Berichten: 89
Lid geworden op: do 26 mei 2022, 21:01
Mijn mountainbike: Scott Scale RC Team 2022

sjuutje1969 schreef: wo 27 juli 2022, 23:34 Ik denk, nee ik weet het zeker; je bent als hondeneigenaar altijd verantwoordelijk voor je eigen hond. Jij weet waarvoor jouw hond in oorsprong gefokt is (herderen, verzamelen, uitgraven, verdedigen etc.) en dus zul je als hondeneigenaar moeten voorkomen dat anderen last hebben van het (aangeboren)gedrag van jouw hond.
Als je dat niet kunt, moet je je hond aangelijnd houden, ook in losloopgebied.
En dat aangelijnd houden is niet aan een lijn van 10 meter op het moment dat er anderen aankomen.. dan moet je je hond bij je houden aan een korte lijn.
Echt zo vreselijk vaak dat mensen hun hond aan een "uitrol-lijn" hebben en die honden dan alsnog bij mijn honden komen snuffen of aan de andere kant van de weg lopen als de baas... waar moet je als fietser dan heen hé... zonder op je bakkes te gaan over a. de hond; b. de lijn; c. de eigenaar...

Als mtb-er; benen even stilhouden, proberen gedrag hond in te schatten en eventueel afstappen als ie dreigt achter mij aan te komen en de baas vragen de hond bij zich te roepen.
Eve bellen of roepen! dan halen wij de hond ook naar ons toe, als hij op een uitrol lijn loopt op 8 meter. :-q :-q
Vergeet niet, dat dit natuurlijk niet in 1 seconden gebeurt is.
Dus ook jij zult even moeten wachten met trappen, totdat de hond bij ons is.
Is e turas dhachaigh a th’ ann am beatha. :bier:
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5863
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Uitrol lijnen moeten per direct verboden worden :-q had ik ergens hier op het forum al gepost :wink:
En idd omdat de huisdier bezitter hier absoluut niet mee om kan gaan :( evenmin als met een hond :roll: :-{
Blijkbaar is er een nieuwe mode met de honden bezitters vaste lijnen van 10 tot 20 meter :o dit slaat werkelijk nergens op :~ stop ermee mensen.....jullie kunnen het niet en gaan het blijkbaar ook nooit leren :roll: echt serieus stop ermee levensgevaarlijk voor mens en dier, in de 6 maanden dat ik terug ben in NL en daarvan een 3 maandjes 1x per week op de fiets zit en heb zien gebeuren en zelf heb ondervonden.... kan ik hier zomaar 2 pagina's vol schrijven :evil: gewoon niet normaal :wink:
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Gebruikersavatar
Dennis17e
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 437
Lid geworden op: wo 8 december 2021, 10:35
Mijn mountainbike: Propain Hugene & RAAW Madonna

Mario070 schreef: do 28 juli 2022, 08:52 Uitrol lijnen moeten per direct verboden worden :-q had ik ergens hier op het forum al gepost :wink:
En idd omdat de huisdier bezitter hier absoluut niet mee om kan gaan :( evenmin als met een hond :roll: :-{
Blijkbaar is er een nieuwe mode met de honden bezitters vaste lijnen van 10 tot 20 meter :o dit slaat werkelijk nergens op :~ stop ermee mensen.....jullie kunnen het niet en gaan het blijkbaar ook nooit leren :roll: echt serieus stop ermee levensgevaarlijk voor mens en dier, in de 6 maanden dat ik terug ben in NL en daarvan een 3 maandjes 1x per week op de fiets zit en heb zien gebeuren en zelf heb ondervonden.... kan ik hier zomaar 2 pagina's vol schrijven :evil: gewoon niet normaal :wink:

Ik heb ook een 10m lijn.... Als mtbers lopen we altijd te janken we altijd over het feit dat we allemaal over een kam geschoren worden door de paar rotte appels binnen onze doelgroep die niet snappen hoe je enigszins normaal moet doen. Vervolgens doen we hier doodleuk hetzelfde met hondeneigenaren :bier:
Nukeproof Scout 290 | Propain Hugene | RAAW Madonna V2.2 | Forbidden Druid |

#TeamOnbenul
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5863
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Moet helaas allemaal verboden worden, heb je een hond en het is geen losloop gebied lijn 1,5 m is meer dan lang genoeg punt :-q
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Gebruikersavatar
ManWithTheGoldenBike
All rounder
All rounder
Berichten: 134
Lid geworden op: ma 16 augustus 2021, 14:58
Mijn mountainbike: Rockrider AM fifty-S, Marin Alpine Trail 7

Mario070 schreef: do 28 juli 2022, 09:08 Moet helaas allemaal verboden worden, heb je een hond en het is geen losloop gebied lijn 1,5 m is meer dan lang genoeg punt :-q
Want anders is het veiliger om de hond gewoon los te laten lopen; helemaal mee eens. Een aangelijnde hond is bij de baas en niet 10 meter verderop.

Over het over één kam scheren: inderdaad lijkt dat zo, maar het gaat hier specifiek om de rotte appels. Ik ken ook zat honden eigenaren en die hebben dit "gedrag" allemaal niet. Waar ik rij kom ik ook regelmatig mensen met honden tegen, overigens zelden op de single tracks, die ook dat gedrag niet hebben en gewoon netjes hun honden bij zich houden indien nodig. Uiteraard ga ik er ook niet vol gas langs, want ik ben nu eenmaal niet alleen op de wereld. Net zoals in het topic over "hoe stoppen we de trend" is het een kwestie van leven en laten leven. Toch?

Tenslotte: er is ook een draadje over wel of een niet een bel hebben op je mtb; oa dit is voor mij een reden om er zeker wel eentje te hebben en ik gebruik m zeker ruim van tevoren ingeval ik iemand met een hond ie lopen voor me.
mountainbiken: It's ok to be crap
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Wonderlijk hoe men hier alles aanpakt om maar wat te kunnen lullen.

Sowieso had de TS het onderwerp beter "honden" kunnen noemen.

Nog even en het gaat over welke merk riem en hondenvoer het beste is.

🤭
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

maverick76 schreef: do 28 juli 2022, 09:34 Wonderlijk hoe men hier alles aanpakt om maar wat te kunnen lullen.

Sowieso had de TS het onderwerp beter "honden" kunnen noemen.

Nog even en het gaat over welke merk riem en hondenvoer het beste is.

🤭
<maverick76 has joined the chat>

:lol:
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Tristaan
All rounder
All rounder
Berichten: 89
Lid geworden op: do 26 mei 2022, 21:01
Mijn mountainbike: Scott Scale RC Team 2022

maverick76 schreef: do 28 juli 2022, 09:34 Wonderlijk hoe men hier alles aanpakt om maar wat te kunnen lullen.

Sowieso had de TS het onderwerp beter "honden" kunnen noemen.

Nog even en het gaat over welke merk riem en hondenvoer het beste is.

🤭
Ik heb gehoord, dat mensen hier dol zijn op uitrol-riem, ook wel leiband genoemd.

Ik heb nog wel een mooie,
Uitrol riem 10m
Is e turas dhachaigh a th’ ann am beatha. :bier:
JoopO
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 365
Lid geworden op: do 14 april 2016, 17:15
Mijn mountainbike: Scott Scale 930

De conclusie mag inmiddels duidelijk zijn. Ik zie geen enkel besef bij hondeneigenaren wat hun loslopende hond, of hond aan een 10 meter-lijn, kan veroorzaken. Geen besef, of gewoon het accepteren van de risico's. Betekent dus dat je je er maar moet op instellen dat je op de openbare weg en op de MTB-routes aangevallen kunt worden door Bello (hij doet niets hoor), of kunt vallen door een hondenlijn of overstekende hond. Wisten we natuurlijk al, maar wordt nu nog eens duidelijk bevestigd. Jammer.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

JoopO schreef: do 28 juli 2022, 10:01 De conclusie mag inmiddels duidelijk zijn. Ik zie geen enkel besef bij hondeneigenaren wat hun loslopende hond, of hond aan een 10 meter-lijn, kan veroorzaken. Geen besef, of gewoon het accepteren van de risico's. Betekent dus dat je je er maar moet op instellen dat je op de openbare weg en op de MTB-routes aangevallen kunt worden door Bello (hij doet niets hoor), of kunt vallen door een hondenlijn of overstekende hond. Wisten we natuurlijk al, maar wordt nu nog eens duidelijk bevestigd. Jammer.
Jammer is vooral de generalisering die je ervan maakt. Ik denk dat het bij MTB-ende hondenbezitters nogal mee valt. Maar ja, die vallen je niet op omdat die wèl rekening houden met het effect van hun hond op de fietsende medemensch :bier:
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gesloten