Het grote Old-School topic

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Plaats reactie
gert1971
All rounder
All rounder
Berichten: 62
Lid geworden op: za 16 juni 2012, 00:53
Mijn mountainbike: in opbouw en paar oudjes van de jaren 90

........
Laatst gewijzigd door gert1971 op zo 1 november 2020, 19:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Victor1977
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1010
Lid geworden op: za 4 november 2017, 21:12
Mijn mountainbike: Amsterdam

gert1971 schreef: do 25 juli 2019, 19:45
Victor1977 schreef: do 25 juli 2019, 19:33

Dat heb je met heel veel merken helaas. Nu lijkt Mongoose wel achteruit te zijn gegaan maar zo erg is het toch niet lijkt me?
Ik zag laatst nog een recent filmpje van Chris Akrigg die op een Mongoose de gekste en lastigste dingen dingen deed die je op een fiets kan doen dus qua kwaliteit zal het wel goed zitten.
heb je al eens hun gamma gezien?
wat zit daar in waarvan je denk daar ga ik eens enduro wedstrijd mee doen
of een xc marathon mee betwisten, een goed afgemonteerde hardtail ...
geen enkele
en geen enkele fietsmaker met wat naam wilt dit in zijn assortiment hebben dus ja dat zegt genoeg over de kwaliteit
ik vermoed dat men voor die fimpjes ander afgemonteerde fietsen en frames zal gebruikt hebben
Ik had inderdaad niet op hun site gekeken en ging puur uit van die ene fiets in het filmpje. Ik moet zeggen dat het inderdaad zeer magertjes is (zacht uitgedrukt).

Overigens is dit het filmpje die ik zag:
https://youtu.be/evsEA2dMJFQ
Chris Akrigg gaat natuurlijk al wel wat jaartjes mee en mag je zelf ook wel retro noemen :) Die zal tegenwoordig wel een soort ambassadeur voor Mongoose zijn.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

gert1971 schreef: do 25 juli 2019, 19:12 mongoose was hier in België een paar jaar geleden vooral een merk dat in grootwarenhuizen en go sport zaken te vinden was
dit merk is echt laag gezakt , geen echte top fietsen meer , geen echte trendsetters , ... kortom met een boog te mijden dus
idem met muddy fox, dat was begin jaren 90 een van de mede trendsetters en betere merken, nu hedendaags euh ... :~
Als je hun YT-channel bekijkt lijkt het alsof ze voornamelijk in BMX actief zijn?
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Mongoose komt oorspronkelijk uit de BMX wereld en is later ook MTB gaan maken.
Zaten vroeger (begin '90) wel leuke modellen tussen.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

gert1971 schreef: do 25 juli 2019, 19:12
TenZNL schreef: do 25 juli 2019, 11:31 Mongoose zit nog steeds in de business, alleen hier in NL (EU?) niet of nauwelijks. (Hoewel, op de dealer locater staan toch best wat pins in NL.)
https://int.mongoose.com/
mongoose was hier in België een paar jaar geleden vooral een merk dat in grootwarenhuizen en go sport zaken te vinden was
dit merk is echt laag gezakt , geen echte top fietsen meer , geen echte trendsetters , ... kortom met een boog te mijden dus
idem met muddy fox, dat was begin jaren 90 een van de mede trendsetters en betere merken, nu hedendaags euh ... :~
Mongoose is een paar keer overgenomen en (mede daardoor) wat weggezakt. De huidige eigenaar (Dorel, ook eigenaar van onder andere Cannondale!) wilde Mongoose bewust als 'warenhuis-merk' neerzetten, maar de kwaliteit was relatief goed, bij een scherpe prijs en het merk had nog een hele schare aanhangers, dus het merk heeft zich langzaam weer een beetje opgewerkt en de duurdere modellen zijn weer leuke middenklasse mountainbikes. En daarom sponsoren ze Chris Akrigg er ook mee/rijdt Chris er ook mee.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
gert1971
All rounder
All rounder
Berichten: 62
Lid geworden op: za 16 juni 2012, 00:53
Mijn mountainbike: in opbouw en paar oudjes van de jaren 90

.......
Laatst gewijzigd door gert1971 op wo 28 oktober 2020, 23:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Yeee-ti!
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 202
Lid geworden op: vr 28 mei 2010, 20:41
Mijn mountainbike: '93 Yeti Pro FRO, 94' Yeti ARC AS LT, '94 Dean Ti, '09 Yeti ARC, '22 Canyon Lux World Cup CF7

Klaar..

Voor:
Afbeelding

Na:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
bartsince1975
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 615
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 21:07
Mijn mountainbike: Brodie Expresso / Snowdon MK-007

Da's wel een uniek fietsje geworden. Gaaf hoor. Er zal geen 2e Gazelle rondrijden met Grafton cranks 8)
Gebruikersavatar
Victor1977
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1010
Lid geworden op: za 4 november 2017, 21:12
Mijn mountainbike: Amsterdam

Prachtig gedaan zeg. Die kan zo aan de muur :D
lightrider
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 544
Lid geworden op: do 19 januari 2006, 11:08
Mijn mountainbike: Ritchey Plexus, P29-er en SwissCross Disc...

Ik weet uit vroegere tijden dat Tweewielcentrum Maas in Winschoten ook z'n Titanium Pro had staan (dan titanium kleur ook) ook met Crafton crankset, M910, Manitou 3. Dus misschien rijdt er nog wel een tweede Gazelle met crafton...
Afgesloten hoofdstuk met een Plexus aan de muur en P29-er en SwissCross in de schuur

Flowtrail is de Volkswagen Golf van het mountainbiken. Niks verkeerds mee in de basis, maar zooooo voorspelbaar en saai.
owwwwk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2736
Lid geworden op: za 3 april 2010, 00:01
Mijn mountainbike: Nog meer plastic... :-)

#Grafton dus :wink:

Cranks waren net als Kooka (en veel ander spul uit die tijd) nogal gevoelig voor scheuren....

Twee paar gehad en beide gesneuveld... De SpeedControllers gingen dan wel weer lang mee maar waren vrij lastig af te stellen.
StAlTiCa
Yeee-ti!
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 202
Lid geworden op: vr 28 mei 2010, 20:41
Mijn mountainbike: '93 Yeti Pro FRO, 94' Yeti ARC AS LT, '94 Dean Ti, '09 Yeti ARC, '22 Canyon Lux World Cup CF7

lightrider schreef: vr 9 augustus 2019, 11:55 Ik weet uit vroegere tijden dat Tweewielcentrum Maas in Winschoten ook z'n Titanium Pro had staan (dan titanium kleur ook) ook met Crafton crankset, M910, Manitou 3. Dus misschien rijdt er nog wel een tweede Gazelle met crafton...
Die zou ik graag zien dan :-D
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

lightrider schreef: vr 9 augustus 2019, 11:55 Ik weet uit vroegere tijden dat Tweewielcentrum Maas in Winschoten ook z'n Titanium Pro had staan (dan titanium kleur ook) ook met Crafton crankset, M910, Manitou 3. Dus misschien rijdt er nog wel een tweede Gazelle met crafton...
Dat is dan ook de afmontage die zo'n frame verdiend, of iig met een 910 crank.
Vond het altijd sneu om een Ti frame van Gazelle of Batavus met een LX os STX groep te zien. En daar zijn ze het meest mee verkocht.
Erg mooi geüpgraded Eef!
Hoe rijdt het?
Yeee-ti!
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 202
Lid geworden op: vr 28 mei 2010, 20:41
Mijn mountainbike: '93 Yeti Pro FRO, 94' Yeti ARC AS LT, '94 Dean Ti, '09 Yeti ARC, '22 Canyon Lux World Cup CF7

Jamis Diablo schreef: vr 9 augustus 2019, 13:32
lightrider schreef: vr 9 augustus 2019, 11:55 Ik weet uit vroegere tijden dat Tweewielcentrum Maas in Winschoten ook z'n Titanium Pro had staan (dan titanium kleur ook) ook met Crafton crankset, M910, Manitou 3. Dus misschien rijdt er nog wel een tweede Gazelle met crafton...
Dat is dan ook de afmontage die zo'n frame verdiend, of iig met een 910 crank.
Vond het altijd sneu om een Ti frame van Gazelle of Batavus met een LX os STX groep te zien. En daar zijn ze het meest mee verkocht.
Erg mooi geüpgraded Eef!
Hoe rijdt het?
Dank!
Ik heb 'm nog niet serieus getest, maar de eerste indruk is: goed!
Dit is mijn eerste fiets met GripShift en dat is even wennen, maar valt me eerlijk gezegd niet tegen.
Eerst had ik een setje nieuwe elastomeren in de Manitou zitten, maar die waren veel te soft, dus die heb ik maar vervangen door veren. Dat rijdt een stuk beter (op niet al te wilde paden..).
Kijken of ik er binnenkort een keer mee over de groene en rode routes kan rijden hier in de omgeving :)

In het archief op RB staat trouwens een reportage uit een Nederlands fietsblad uit die tijd over de Gazelle Ti, met Sachs afmontage en ook een M3. Dat exemplaar is gespoten in rood-wit-blauw: ook wel mooi!
Yeee-ti!
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 202
Lid geworden op: vr 28 mei 2010, 20:41
Mijn mountainbike: '93 Yeti Pro FRO, 94' Yeti ARC AS LT, '94 Dean Ti, '09 Yeti ARC, '22 Canyon Lux World Cup CF7

Wat was trouwens de oorsprong van de titanium frames die Batavus (B1) destijds op de markt bracht?
Die heb ik ook al een tijd niet meer gezien!
Plaats reactie