Het grote Old-School topic

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Hans1966
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 456
Lid geworden op: di 23 maart 2010, 21:32

6speed casette? Het zou ook zomaar een 6speed pignon kunnen zijn, die zit er op geschroefd.
Een man zonder passie is als de Chinees zonder nasi.
Mijn vrouw zegt dat ik nooit luister.................of zoiets
Yeee-ti!
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 202
Lid geworden op: vr 28 mei 2010, 20:41
Mijn mountainbike: '93 Yeti Pro FRO, 94' Yeti ARC AS LT, '94 Dean Ti, '09 Yeti ARC, '22 Canyon Lux World Cup CF7

Als in 'op de naaf' geschroefd?
Gebruikersavatar
bartsince1975
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 615
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 21:07
Mijn mountainbike: Brodie Expresso / Snowdon MK-007

Correct, als een freewheel. Heb je speciale afnemers voor. Maar het kan ook een 6 spd cassette zijn, volgens mij waren die er in 6 spd ook al. Geloof dat je die inderdaad met 2 zwepen afdraaide, als ik het goed herinner is het kleinste kransje dan ook gelijk lockring..
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Idd zoals Bart omschrijft. Leuke Cycle tech, mooi project, de Nova en Nova Pro hebben ze later in allerlei variaties gehad, ook in alu Estay etc.
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ja, er was al een soort Shimano HG vrijloop body voor 6 speed. het kleine kransje was meteen de sluitring, als ik me niet vergis.
Dus die kon je losdraaien met 2 kettingzwepen.
Maar schroefpingons waren toen nog wel heel gebruikelijk, dus de kans is groot dat het een pignon is.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
zonoskar
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2199
Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
Contacteer:

Ik loop al een paar dagen te denken van welk merk ik een fiets in mijn hoofd heb. Het was (is? volgens mij bestaat het merk niet meer, of is over gegaan in Nicolai of Focus ofzo) een Duits merk en het had voor zover ik weet als eerste de schokbreker zowel van boven als van onder aangestuurd, beetje zoals de moderne Treks. Het was niet Steppenwolf, of Votec, Hot Chili, en ook Cube niet. Er staat me iets van bij dat de fiets 'Floyd'. oid heette. Kwa kleuren heb ik grijs met rood in mijn kop, maar dat kan ook een bepaalde uitvoering geweest zijn. Normaal zou ik een oude Bike Magazin erbij pakken, maar die heb ik laatst allemaal naar het MTB museum gebracht.

Ok, gevonden. Stom dat me dat niet eerder gelukt was. Het ging om Fusion. Weet iemand wat er met dat merk gebeurd is?

Afbeelding
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

ThaSingleTrackMastah schreef: di 2 februari 2021, 01:38Ja, er was al een soort Shimano HG vrijloop body voor 6 speed. het kleine kransje was meteen de sluitring, als ik me niet vergis.
Dat heet UG (UniGlide) en het was er zelfs al in 5v! HG (HyperGlide) is daarvan weer de opvolger. Bij UG maakt het niet uit hoe de kransjes ten opzicht van elkaar gemonteerd zitten; bij HG lopen er geoptimaliseerde „schakelsporen“ over de cassette, en is het dus juist zeer belangrijk dat de kransjes ten opzichte van elkaar juist gepositioneerd zijn. Daarom zitten HG cassettes geïndexeerd op de vrijloop. En zijn er verschillende versies van kransjes met hetzelfde aantal tanden, afgestemd op optimaal schakelen van en naar hun buren.

https://www.sheldonbrown.com/k7.html#uniglide
Vorsprung durch Pedantik.
Yeee-ti!
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 202
Lid geworden op: vr 28 mei 2010, 20:41
Mijn mountainbike: '93 Yeti Pro FRO, 94' Yeti ARC AS LT, '94 Dean Ti, '09 Yeti ARC, '22 Canyon Lux World Cup CF7

Het 6-speed spul maar even geparkeerd om deze 26" een make-over te geven..
Was mijn eerste echte mtb destijds in 1994, en deze is weliswaar uit 1995, maar, onder andere vanwege de sticker van mijn toenmalige LBS (MBS) waar ik zo'n beetje al mijn zak-, en anderszins zuurverdiende, geld naar toe heb gebracht, dichtbij genoeg om flink wat nostalgische gevoelens los te maken :)

Afbeelding

Paar dingetjes hergebruikt: de vork, die leek vooral wat lucht nodig te hebben, het stuur, de handvatten en de bandjes. Maar ook het nodige vervangen/opgewaardeerd: de wielen, remmen, zadel, zadel- en stuurpen, cranks, derailleurs en pedalen :-D

Afbeelding

Nog wat laatste dingetjes en dan eens kijken of deze net zo voelt als toen (dat zal wel niet, als je alleen al het verschil in framemaat bekijkt)..

Afbeelding
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Mooie Avalanche.

Ik heb er in die tijd ook nog serieus naar staan kijken. In de oude zaak van Mantel in de stad in Arnhem op de eerste verdieping nog meen ik. Met de looks van de pro-racers van GT maar dan in een betaalbare uitvoering. Ik ben toen uiteindelijk voor een Mongoose frame gegaan dat ik zlef opgebouwd heb.

Enjoy!!

En die Fusions van Zonoskar boven, datr was best een clever ontwerp in zijn tijd.
Google geeft dit artikel uit 2014, toen kwamen ze terug van failliet in 2009.
https://www.mtb-news.de/news/fusion-bik ... rankreich/
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2178
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

Oude ambachten. Kwam een mooie Hugi 36g naaf tegen met dank aan Crapton. Disk drive is overigens al jaren overleden.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

CRC heeft nog een oude container Marzocchis gevonden: https://www.chainreactioncycles.com/mar ... 1WIP9Bwjl0
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Yeee-ti!
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 202
Lid geworden op: vr 28 mei 2010, 20:41
Mijn mountainbike: '93 Yeti Pro FRO, 94' Yeti ARC AS LT, '94 Dean Ti, '09 Yeti ARC, '22 Canyon Lux World Cup CF7

Cool! Best prijzig toch nog..!

Iemand gisteren toevallig Andere Tijden Sport met Bart Brentjes gezien? Toen we nog dachten dat Matthieu goud ging pakke vandaag?
Heerlijke beelden uit de ouwe doos, met prachtige fietsen inclusief Disk Drives!
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

Yeee-ti! schreef: ma 26 juli 2021, 21:59 Cool! Best prijzig toch nog..!

Iemand gisteren toevallig Andere Tijden Sport met Bart Brentjes gezien? Toen we nog dachten dat Matthieu goud ging pakke vandaag?
Heerlijke beelden uit de ouwe doos, met prachtige fietsen inclusief Disk Drives!
Ja gezien :bier: idd.
Heerlijk uit de oude doos, met zijn (Storck) Atlanta frame en hs33 :-q weet nog dat ik in der tijd onderweg naar huis was vanuit mijn werk, met het commentaar op de radio, de auto thuis half in t parkeervak 'gedropt' heb en naar binnen gerend om de laatste ronde te zien......
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Dat had je vannochtend niet gehaald :-D
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

Jamis Diablo schreef: ma 26 juli 2021, 22:21 Dat had je vannochtend niet gehaald :-D
Nee waardeloos!!👍
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
Plaats reactie