Het motorhoekje

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Plaats reactie
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16703
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ach ja, smaken verschillen. Ik vind 'm tien keer mooier dan (no offence) die futuristische raket op wielen van enkele posts eerder.
Net als die Triumph is dit imo een echte motor, waar je het blok nog ziet, met een forse cilinder en imo mooi getekende lijnen er omheen. Al is deze vergelijking voor sommige die-hard klassiekerliefhebbers heiligschennis... een Japanner en een Brit vergelijken!? :o :D
Nee, het is inderdaad geen Brit. Deze bleef gewoon heel boven de 120km/h en verbruikte geen olie ;-)

Graaf eens wat terug naar motoren uit die tijd: heel veel vierpitters volgens dezelfde basislijnen, met veel plastic. Allemaal prima bikes, maar een beetje eigenheid was ver te zoeken (of je moest buiten Japan kijken). Yamaha is van de vier Japanners altijd het merk met de meeste lef geweest, soms met succes (XT 500) soms niet (zoals deze SRX).

Een 600 single, met alleen een kickstarter, alu zijkappen, gepolijste alu koplambevestiging (geperst en verchroomd plaatstaal was de norm) en nog wat dingetjes die niet zo gebruikelijk waren was toen echt wel iets bijzonders. Het vereiste iig lef om zo'n motor op de markt te zetten, en gezien de "ik koop wat de rest koopt" mentaliteit van veel mensen (zie ook Cube, Canyon e.v.a....) werd het dan ook geen commerciëel succes.
Behalve eigenzinnig was hij ook technisch in orde, met een goed weggedrag, goede remmen en weinig kg's (149kg droog was toen erg licht).
Hij was echter ook duurder dan bijvoorbeeld de Yamaha FJ600 vierpitter uit die tijd, die meer vermogen en monovering had. En totaal zielloos was... maar wel veel beter verkocht.

Maar als je alleen warm wordt van veel pk's en flink wat agressief vormgegeven plaatwerk zul je dit inderdaad niks vinden. (Mijn idee over kuipen was vroeger "als ik achter een ruit wil zitten koop ik wel een auto" :D ).
Die-hard klassiekerliefhebbers hebben vaak weinig met Japans, wat jammer is want er zijn toch wel een aantal motoren uit Japan gekomen die je imo best als klassiekers mag betitelen. Vaak afwijkend van de -toen gangbare- normen en vaak ontstaan vanuit een visie in plaats van uit een marketingplan...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Fred (mtb-sport)
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5756
Lid geworden op: do 8 augustus 2002, 12:51
Mijn mountainbike: Cervelo Aspero-5, Cannondale SuperX gravelbikes, Scott Addict RC
Contacteer:

kermit schreef: di 22 juni 2021, 10:38Ach ja, smaken verschillen. Ik vind 'm tien keer mooier dan (no offence) die futuristische raket op wielen van enkele posts eerder.
Hoezo futuristisch :winkie:
Zonder gekheid: Die Kawa (ik vermoed dat je het over dat stuk "plastic" hebt) is idd nogal anders en is ook geen verkoopsucces voor Kawa. Deels door de prijs (lang leve een erfenis) en vooral ook uiterlijk. Ik kan me heel goed voorstellen dat velen het niks vinden en totaal geen probleem mee. :-q
Een naked bike vind ik ook geweldig, want is meer aan te zien. Hou zeker van die techniek. Zelf mijn Suzuki TL1000S met kleine topkuip vond ik in dat opzicht mooier dan de hoop "plastic" en carbon wat ik daarna weer had staan in mijn schuur.
Maar als ik terug kijk of wat ik "versleten" heb, is het idd wel meer plastic................ https://www.facebook.com/media/set/?set ... 239&type=3
Retired from MTB, but still riding. Don't worry.
Enne, stop met gezeik over vignetten, ga wat nuttigs doen ipv de boel vervelen :winkie:
gekkokees
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1216
Lid geworden op: ma 12 juli 2004, 17:06
Mijn mountainbike: KHS FXT Rage,kona kula primo, Santa Cruz Heckler

kermit schreef: di 22 juni 2021, 10:38 Ach ja, smaken verschillen.

Hah, ja, dat is absoluut zo.

t Was ook niet mijn bedoeling om jouw motor af te kammen. Maar ik kan niet begrijpen dat jij juist die periode als saai betiteld.. :o

Wat motoren betreft, t plastic kwam pas later, in die tijd zag je hooguit een enkel stuurkuipje hier en daar verschijnen. En dat gaat over uiterlijk.
Maar wat er met de krachtbron gebeurde was toch zeker niet saai!!

Ik kan me nog goed herinneren dat ik de 1e x op de 16-klepper uit 1980 van m'n pa reed. Die motor heb ik nog steeds..ff n voorbeeld piccie.
Afbeelding

En over eigenzinnige modellen gesproken... m'n 1e eigen fiets (met rijbewijs). Toch nix saais aan...daar kan die srx toch niet tegen op?
Afbeelding

De japanners waren met n antwoord op met name de britse bikes gekomen. Nix mis mee, ik vond t wel spannend.
Yamaha had zowel de mooiste als de lelijkste modellen imo. De voorloper van jouw srx bijv..de SR500, ook geïnspireerd op de xt..heeft ook meer kult status.
Of nog erger, de japanse Bonneville...schitterende motor maar qua karakter een beetje een vrouwenbike.. In die tijd mocht je dat nog zeggen. Maar wat n plaatje..
Mss 1 vd mooiste bikes ooit, maar tegelijkertijd in custommode zo lelijk...
Afbeelding

Waar ik opgroeide zag je in die tijd allerlei soorten motoren rondrijden. De enduro's die ze allemaal wel in t program hadden, de xt, xl, dr..
Een gt750, een katana 8) , de z-serie van kawa, de triumphs van mn neefjes.de cb-tjes van Honda, alles naked.......maar ook een goldwing met een enorme windjammer..

En qua muziek, we hadden Bowie, in '78 kwam de Police en 2 jaar later zat ik vol op Nina Hagen :winkie:

Nix saais aan..
feel the fear,do it anyway!
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3238
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Poah wat een uitspraken Kermit !

Noem een Van Veen ocr1000 of RD500 maar saai.
BMW's waren nog degelijk en dus saai? Dat wel.
Slechte frames, weinig tot geen remmen en een CB750 had al 80 pk.
Ik weet nog dat dat mijn eerste motor op de weg was, en je je daar zowat zeker op dood zou rijden.
De gsxr1000 kwam in 86 ? Telt niet mee ?

Wij hebben nog een Yamaha SZR660, wel plastic, maar ook licht en strak sturen.
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Gebruikersavatar
floris500
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 975
Lid geworden op: vr 8 maart 2013, 08:39
Mijn mountainbike: Cotic BFe275 | Dartmoor Blackbird | Kona Rove AL

kermit schreef: di 22 juni 2021, 10:38 Ach ja, smaken verschillen.

heel verhaal
Weet niet aan wie het nou gericht is, mocht het ook aan mij zijn heb je een verkeerd beeld van mijn voorkeur. Dat ik zei dat ik hem nou niet zo spannend vond betekend niet dat ik enkel modern futuristisch spul leuk vind, integendeel juist.

Ik vind hem gewoon niet zo spannend, thats it, niet dat het een slechte motor is ofzo. Zijn stuk spannendere motoren in die tijd gemaakt waarvan er al een paar genoemd zijn. Ook uit Japan.
gekkokees schreef: di 22 juni 2021, 11:50

En over eigenzinnige modellen gesproken... m'n 1e eigen fiets (met rijbewijs). Toch nix saais aan...daar kan die srx toch niet tegen op?

Blijft inderdaad een enorm eigenzinnig ding :-q

Nog een motor, uit exact de genoemde tijd, die toch wel wat durf had zou ik zeggen

Afbeelding
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16703
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Die zespitter was gewoon een 750 met twee extra cilinders eraan, wat ook meteen het enige bijzondere van die motor is. Qua lijnvoering geen bijzondere motor imo, niet wezenlijk anders dan veel andere fietsen uit die tijd. Ziet er met de ogen van nu leuk uit, omdat (bijna) alles van toen nu natuurlijk steeds nostalgischer wordt.
Zo worden er nu bijvoorbeeld prijzen voor CB500-tjes e.d. betaald die ze nieuw nooit gekost hebben, terwijl het destijds een supersaaie motor was. Soort Kadett op twee wielen. Die nog eens slechter stuurde dan de concurrentie van Kawasaki en Suzuki ook (al die SOHC Honda's waren niet echt indrukwekkend als je wat sneller door de bocht wilde).

De oranje Suzuki GSX vind ik juist een voorbeeld van de saaiheid van veel motoren toen. De Katana is veel eigenzinniger, maar design kan ook doorschieten ;-)
De XS vind ik (uiteraard) wel mooi, maar is in feite een motor die al eind jaren '60 ontworpen was. Met een heel schuin oog naar de Britten :D
De latere "custom" versie haalt het inderdaad niet bij deze uitvoering, een goed voorbeeld van een aanpassing om de trend van het moment (customs) te volgen. Idee erachter zal iets als volgt zijn geweest: "we hebben een in feite verouderde motor, maar aangezien de custom-trend afgeleid is van een van de meest verouderde motoren ever (Harley-Davidson) kunnen we er misschien nog wel wat mee" :D

Ik ben nooit Goldwing-fan geweest, maar de eerste Goldwing is wel echt een classic. Voor die tijd een bijzonder concept: boxer, viercilinder, watergekoeld, veel cc's en wacht eens even, een cardanmotor kan wèl goed schakelen?? :D
Tot dan toe dacht iedereen dat BMW's en Guzzi's zo hakerig schakelden vanwege de cardanas...

Los daarvan waren dat wel merken met een eigen smoel, ook al trok je het embleem van de tank zag nog iedereen die ook maar een beetje motorminded was dat het een BMW of Guzzi was. Ook al had ik er zelf weinig mee (op een enkele Guzzi na), dat maakt een merk wel sympathiek vind ik. Niet teveel kopieëren wat op dat moment toevallig goed verkoopt, maar je eigenheid koesteren (en da's niet hetzelfde als wat Harley lang deed en wat de Engelsen de kop gekost heeft, gewoon door blijven gaan met je verouderde spullen).

Rond de eeuwwisseling ben ik een beetje afgehaakt op motorgebied, heb niet zoveel meer gereden sinds die tijd en ook de daarna uitgekomen modellen niet meer bijgehouden. Veel van wat ik nu zie is heel "scherp" vormgegeven, futuristisch is misschien niet de juiste term maar een "organische" vormgeving is het zeker niet. Een eigen kenmerkende look zie ik er niet meer in terug.

Van de nieuwere motoren neig ik toch vaak naar de retro-look denk ik. Liefst niet teveel plaatwerk, liefst een single of twin. Om goed te sturen heb je geen pk's nodig, ook een middenklasser is snel genoeg.
Geen idee hoe oud deze inmiddels alweer is, maar zoiets vind ik bijvoorbeeld erg fraai om te zien:
Afbeelding

En ik heb nog steeds spijt dat ik het project waar mijn vader aan bezig was toen hij overleed niet af heb kunnen maken.
Dat was zoiets maar dan uit 1934:
Afbeelding

En ter afsluiting een plaatje van waar ik zelf ooit op begonnen ben, toen ik 15 was... ik geloof dat-ie wel 10pk had :D
Afbeelding
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
gekkokees
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1216
Lid geworden op: ma 12 juli 2004, 17:06
Mijn mountainbike: KHS FXT Rage,kona kula primo, Santa Cruz Heckler

Mwah, :winkie: ik ben toch niet overtuigd, je hebt t toch vooral over t uiterlijk..

Ik vind dat juist na '85 t plastic z'n grote intrede deed. Toen haakt ik ook wel n beetje af.
Maar motorisch gezien was t daarvoor allemaal toch redelijk revolutionair..

Jij vond mss jouw brommertje :wink: spannend omdat die zo licht en wendbaar reed (hoezo niet saai?)...en waarschijnlijk en vooral omdat ie een afwijkend frame en tank had.....maar die gixxer gaf je toch zeker niet een saai gevoel.
feel the fear,do it anyway!
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16703
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Nou ja, ik haalde mijn rijbewijs in februari '81 (na een half jaar met lesvergunning mijn woonplaats "verkend" te hebben :D ).
Met een pa die elke dag wel in zijn schuurtje aan motoren sleutelde had ik de kans om op redelijk wat verschillende motoren te rijden, en ik kwam er al vrij snel achter dat ik een- en tweecilinders leuker vond om op te rijden dan vierpitters. Die waren me te gladjes, je moet een beetje voelen dat er een motor aan het werk is (dat zul je toch ook wel vinden als je zo'n Triumph rijdt...?).

Natuurlijk waren de vierpitters rapper, maar elke keer als ik zo'n ding had was ik er na een halfjaartje toch weer een beetje op uitgekeken.
Ik heb eigenlijk hele goede herinneringen aan een ondergewaardeerde motor, een Kawasaki Z750 twin uit 1976. Niet spectaculair qua looks, redelijk standaard voor die tijd. Maar wel met een maximum koppel dat al bij 3000 toeren vrijkwam (dat is echt laag) en een frame dat goed genoeg was om strak de hoek om te gaan, echt een klasse beter dan de CB's van Honda.
En in mijn geval met een twee-in-een uitlaat die geen herrie maakte, maar wel nèt dat beetje extra pit aan het geluid gaf. In tegenstelling tot de meeste Japanse staande twins gingen hier de zuigers gelijktijdig op en neer, dat geeft een veel gaver karakter... (de wel aanwezige balans-as was niet in staat alle trillingen op te heffen... :D ).
Ik had er ook nog een tweede schijf op geschroefd, de hendel kon wel verder worden ingetrokken maar het remde toch beter :tong

Uiterlijk niet spectaculair, maar veel leuker om op te rijden dan de 650-4 vond ik. Ik was nog 19 en al aan mijn vierde eigen motor in ruim een jaar bezig...:
Afbeelding

Het echte kuipwerk kwam inderdaad in de tweede helft van de jaren '80 goed op gang, maar daarvoor vond ik het design van veel motoren redelijk 13 in een dozijn. Motorisch werd er rustig aan doorontwikkeld, maar hoeveel verschilt die GSX technisch gezien nou echt van een Kawasaki Z900 uit begin jaren '70? Allemaal hetzelfde principe, viercilinder in lijn, DOHC, vier carburateurs, natte meervoudige platenkoppeling. Misschien vier kleppen ipv twee per cilinder?

Wat ik al zei, een Goldwing was veel revolutionairder. Alleen veel te log om leuk te rijden... (ook kunnen uitproberen via mijn vader :)).
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
floris500
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 975
Lid geworden op: vr 8 maart 2013, 08:39
Mijn mountainbike: Cotic BFe275 | Dartmoor Blackbird | Kona Rove AL

kermit schreef: di 22 juni 2021, 14:55 Die zespitter was gewoon een 750 met twee extra cilinders eraan, wat ook meteen het enige bijzondere van die motor is. Qua lijnvoering geen bijzondere motor imo, niet wezenlijk anders dan veel andere fietsen uit die tijd. Ziet er met de ogen van nu leuk uit, omdat (bijna) alles
Ja tuurlijk het was geen raketwetenschap dat blok, maar als je zo gaat redeneren kan je alles wel simpel beschrijven. Dan was die Yamaha van jou gewoon een 1pittertje uit een crosser in een anders standaard fietsje gestopt, dan was een RD500 gewoon een 2-taktje met wat meer zuigers etc etc.

Ik ben het overigens wel eens dat er belachelijke prijzen worden gevraagd voor oude low-end fietsjes omdat ze toevallig een caferacerzitje hebben gekregen, of nog niet eens.

Een fietsje wat misschien wel in je straatje ligt, waar ik laatst nog eens heel veel lol mee heb gehad was een Yamaha XSR700.
Leuk om te zien vind ik, licht van gewicht en klein, leuk pittig blokje met genoeg vermogen en dankzij de crossplane krukas meer het gevoel van een V2 dan een il2.

Afbeelding
gekkokees
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1216
Lid geworden op: ma 12 juli 2004, 17:06
Mijn mountainbike: KHS FXT Rage,kona kula primo, Santa Cruz Heckler

De xsr...grappig. Redelijk mad maxachtig futuristisch maar stiekem heel retro..
Lijkt me lekker knallen met dat ding...
feel the fear,do it anyway!
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16703
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

floris500 schreef: di 22 juni 2021, 15:47Ja tuurlijk het was geen raketwetenschap dat blok, maar als je zo gaat redeneren kan je alles wel simpel beschrijven.
Dat kan ook, maar dat is niet wat ik bedoel te zeggen...
Uiteindelijk gaat het om een gevoel wat je ergens bij krijgt of niet. Sommige mensen vinden een supercar als een Lamborghini o.i.d. geweldig, ik zie liever een uitgeklede Donkervoort of een Triumph Spitfire.

Ik houd van eenvoud, iets dat puur op rijden gericht is zonder al teveel tierelantijnen. Daar voldoet een simpele eenpitter heel goed aan, veel meer dan een superbike anno 2021. Daarnaast heb ik vaak een voorkeur voor spullen waar de grote massa een beetje aan voorbij gaat. Niet omdat daar iets mis mee is, maar een beetje anders mag het van mij best zijn.

En misschien ben ik een ouwe lul als ik zo denk, maar vroeger waren veel dingen eenvoudiger, zeker technisch gezien. Het is toch wat anders om een carburateur uit elkaar te halen dan om je computergestuurde brandstofinjectie-installatie te voorzien van een nieuwe sensor :-D

Die XSR zou qua concept in m'n straatje kunnen passen, maar qua looks is hij me te druk.
Dit vind ik wel wat... (al hoort de naam Thruxton niet bij een Triumph natuurlijk).
Afbeelding
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
gekkokees
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1216
Lid geworden op: ma 12 juli 2004, 17:06
Mijn mountainbike: KHS FXT Rage,kona kula primo, Santa Cruz Heckler

kermit schreef: di 22 juni 2021, 16:20
Dit vind ik wel wat... (al hoort de naam Thruxton niet bij een Triumph natuurlijk).
Afbeelding
Ennuh, h'zo dat dan niet? Hoort er volgens mij net zo goed bij als de naam Bonneville zelf.. :bier:

Begin t nu ook steeds meer te begrijpen.... wat jij bedoelde was dat JIJ het in die periode saai vond.. niet dat dat per se zo was..
Bij jou n ouwe lul vinden is t dan weer net andersom...:winkie:
feel the fear,do it anyway!
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3238
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Dan mag Voxan ook nog wel even worden genoemd !
Mooi ontwerp, zeer mooi vermogen en sturen deed het ook.
Helaas een Frans merk.
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Gebruikersavatar
floris500
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 975
Lid geworden op: vr 8 maart 2013, 08:39
Mijn mountainbike: Cotic BFe275 | Dartmoor Blackbird | Kona Rove AL

kermit schreef: di 22 juni 2021, 16:20

En misschien ben ik een ouwe lul als ik zo denk, maar vroeger waren veel dingen eenvoudiger, zeker technisch gezien. Het is toch wat anders om een carburateur uit elkaar te halen dan om je computergestuurde brandstofinjectie-installatie te voorzien van een nieuwe sensor :-D

Die XSR zou qua concept in m'n straatje kunnen passen, maar qua looks is hij me te druk.
Dit vind ik wel wat... (al hoort de naam Thruxton niet bij een Triumph natuurlijk).
Afbeelding
Vertel mij wat haha. Laatst een startprobleem bij mn motor (eerste met injectie), was stuk lastiger te analyseren dan bij mijn andere motor die gewoon nog carburateurs heeft. Ik ben het helemaal met je eens daarin, en dat geniet ook mijn voorkeur. Ook wat betreft auto's, of ik ze nou zelf rijd of om naar te kijken.

Zo'n Triumph volgens mij nog gereden op dezelfde dag als die XSR, ook heel leuk. Motorisch iets luier vond ik (ondanks het grotere vermogen) maar heel leuk rijden verder.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16703
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

gekkokees schreef: di 22 juni 2021, 16:35
kermit schreef: di 22 juni 2021, 16:20
Dit vind ik wel wat... (al hoort de naam Thruxton niet bij een Triumph natuurlijk).

Ennuh, h'zo dat dan niet? Hoort er volgens mij net zo goed bij als de naam Bonneville zelf.. :bier:
Ik ken die naam vooral van Velocette:
Afbeelding

Zoals Norton de Manx had, AJS de Boyracer, BSA de Goldstar en Triumph de Bonneville (als het om iconische modellen van een bepaald merk gaat).
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Plaats reactie