Het motorhoekje

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

kermit schreef: ma 13 december 2021, 16:51Ik zie geen plaatje, terwijl ik juist veel benieuwder ben naar een Guzzi dan naar zo'n Oostenrijker ;-)

Het is er niet toevallig zo een? Dat blijf ik toch een bizar mooie fiets vinden:
Afbeelding
Iets subtieler achterspatbordje en een extra schijf voor erop en het woord "perfectie" komt op een of andere manier bovendrijven...
KTM is net zo min Oostenrijks als Triumph of Enfield Brits zijn...
India to soon become production hub for KTM bikes
India is likely to emerge as the lead production hub of Austrian motorcycle brand KTM
(sept 2014 https://www.indiatoday.in/auto/story/in ... 2014-09-22 )

Is Guzzi nog wel Italiaans?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
kan niet meer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2192
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
Mijn mountainbike: Spot Mayhem

Is Guzzi nog wel Italiaans?

Moto Guzzi is van de Piaggio Group. Lijkt nog wel Italiaans te zijn als ik het zo nakijk op Wiki.
"This species has amused itself to death"
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Als je KTM op wiki bekijkt komt het woord India ook niet voor :o
De wiki pagina van Jaguar Landrover vertelt trouwens ook niet dat ze in de Tata fabriek vd band rollen.
India is het nieuwe China?
Maar van Guzzi wil ik wel geloven dat het nog Italiaans is :wink:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Het is toch een Oostenrijks merk, tenzij "Austrian brand" iets anders is gaan betekenen? ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Maar dus niet in elkaar gezet door Anton aus Tirol.
Misschien maar goed ook :winkie:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Dennis17e
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 437
Lid geworden op: wo 8 december 2021, 10:35
Mijn mountainbike: Propain Hugene & RAAW Madonna

Het is en blijft een Oostenrijks merk, waar producten in de hedendaagse wereld geproduceerd worden kan ik me al lang niet meer druk over maken :P. Misschien maar goed ook dat het inderdaad niet in Oostenrijk word gedaan, dat houd het nog enigszins betaalbaar.

Na jaren japanners weet ik wel dat deze 'Oostenrijkse' tweewieler mij veel meer plezier geeft en nog geen krimp heeft gegeven qua betrouwbaarheid.

Maar al het europese heeft wel wat eigenzinnigs en aparts wat het onderscheid van de marktleiders uit japan. Alleen BMW kan mij persoonlijk niet zo bekoren, heeft iets saais als je het mij vraagt.
Nukeproof Scout 290 | Propain Hugene | RAAW Madonna V2.2 | Forbidden Druid |

#TeamOnbenul
Gebruikersavatar
Fred (mtb-sport)
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5760
Lid geworden op: do 8 augustus 2002, 12:51
Mijn mountainbike: Cervelo Aspero-5, Cannondale SuperX gravelbikes, Scott Addict RC
Contacteer:

Tja, aan alles komt een einde. Dus onze Kawasaki H2SX na ruim 4 jaar heel veel plezier ingeleverd bij mijn dealer. Was misschien wel de meest ‘geile’ motor die we samen hebben gehad.
Maar stoppen is er nog niet, dus sinds afgelopen vrijdag de gelukkige eigenaar van deze Kawasaki Versys 1000S allroad motor.
Een heel verschil (bijna cultuurschok) na racers met kenteken of sportstourers met 200PK, maar gezien wat fysieke ‘dingetjes’ een prima keuze.
Mooie 4-cilinder 1000cc met 120pk en meer comfort om hopelijk nog lang onze km’s te mogen maken.

Na kleine 450km toch wel blij met (misschien beetje "noodgedwongen") aankoop. Hele omschakeling qua zithouding etc. maar begint te wennen dat hoge/bede stuur en het windscherm. Scherm wel op laagste stand en eigenlijk nog hoog naar mijn gevoel, maar zal meer tussen de oren zitten.
Maar comfort is voor beide toch stuk beter en voor het eerst in lange tijd geen pijn in knie na afstappen

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Retired from MTB, but still riding. Don't worry.
Enne, stop met gezeik over vignetten, ga wat nuttigs doen ipv de boel vervelen :winkie:
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Door -droevige- omstandigheden ben ik kort geleden in het bezit van twee motoren gekomen, een TDM850 en een FJ1200, beiden netjes. Ik heb al tien jaar geen motor meer gereden maar ik ben nu van plan een van die twee -voorlopig- bij m'n eigen huis te parkeren en er af en toe een toertje mee te gaan doen. De andere gaat de verkoop in.
Ik twijfel nog een klein beetje, omdat de TDM een motor is die me wat meer aanspreekt dan een FJ maar voor mij (1.70m) ook behoorlijk fors is.
Aan de andere kant, als je eenmaal rijdt valt er goed mee te leven. De FJ weegt nog wat meer maar is qua formaat voor mij wel iets prettiger, lager en een tikkeltje compacter qua zit.
Ik denk er nog even over, gisteren heb ik een ritje gemaakt op de TDM en misschien zit er later deze week een stukje rijden op de FJ in. Eens kijken hoe ik er daarna over denk :)

De wilde motorharen zijn allang verdwenen dus (top)snelheden zeggen me helemaal niets, veel meer dan een paar uurtjes toeren op een mooie dag zal het niet worden.

Ik ben al zo lang uit het motorwereldje dat ik ook geen idee meer heb van onderdelenprijzen. Wat zou bijvoorbeeld een ketting + tandwielen kosten voor de TDM, of een set banden voor de FJ? Hoeven geen circuitrubbers te zijn, maar wel banden met betrouwbare grip. Regenritten staan niet op de planning ;-)
Gezien de beperkte km's die ik zal rijden staat levensduur wat minder hoog op de eisenlijst. Vroeger deed ik alles zelf aan m'n motoren (t/m het blok eruit en de cilinder eraf), maar een ketting zou ik nu laten monteren (de TDM heeft geen middenbok... :roll: ) dus dat moet in de prijs-schatting meegenomen worden ;-)

Afbeelding

Afbeelding
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Tarwetijger
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 197
Lid geworden op: ma 11 mei 2020, 21:40
Mijn mountainbike: Olympia Iron '22

Zo te lezen heb je (onbewust?) de keuze al gemaakt :wink: ; de TDM lijkt me meer voor een leuk blokje om dan de FJ, die lijkt mij toch een tikkie looiig vergeleken met de TDM.
Let wel op het olieverbruik met de TDM. Oliepeilen doe je ná warm rijden.

Edit: kettingset kost zo'n €150, het kan misschien goedkoper maar dat wil je niet qua kwaliteit. Laten monteren, reken op €60-70 uurtarief. Ik kan niet inschatten hoe lang ze over zoiets doen, behalve dat ze het zeer waarschijnlijk sneller fiksen dan ik. :lol:
Maar als je vroegah gewend was alles zelf te doen, waarom dan nu niet? Scheelt in kosten en je leert de motor meteen goed kennen.
Laatst gewijzigd door Tarwetijger op ma 9 mei 2022, 13:50, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

De FJ ziet er ook een beetje oubollig uit.
Niet modern en ook niet retro.
De TDM mag je ook hier stallen als je geen plek hebt :wink:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Fred schreef:Maar comfort is voor beide toch stuk beter en voor het eerst in lange tijd geen pijn in knie na afstappen

Afbeelding
Lijkt me logisch, goeie zet Fred :-q
Mooi ding en toch met het verstand gekocht :wink:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Fred (mtb-sport)
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5760
Lid geworden op: do 8 augustus 2002, 12:51
Mijn mountainbike: Cervelo Aspero-5, Cannondale SuperX gravelbikes, Scott Addict RC
Contacteer:

ThaSingleTrackMastah schreef: ma 9 mei 2022, 14:03
Fred schreef:Maar comfort is voor beide toch stuk beter en voor het eerst in lange tijd geen pijn in knie na afstappen

Afbeelding
Lijkt me logisch, goeie zet Fred :-q
Mooi ding en toch met het verstand gekocht :wink:
Past in ieder geval meer bij mijn leeftijd :winkie:
Retired from MTB, but still riding. Don't worry.
Enne, stop met gezeik over vignetten, ga wat nuttigs doen ipv de boel vervelen :winkie:
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Tarwetijger schreef: ma 9 mei 2022, 13:38 Zo te lezen heb je (onbewust?) de keuze al gemaakt :wink: ; de TDM lijkt me meer voor een leuk blokje om dan de FJ, die lijkt mij toch een tikkie looiig vergeleken met de TDM.
Let wel op het olieverbruik met de TDM. Oliepeilen doe je ná warm rijden.

Edit: kettingset kost zo'n €150, het kan misschien goedkoper maar dat wil je niet qua kwaliteit. Laten monteren, reken op €60-70 uurtarief. Ik kan niet inschatten hoe lang ze over zoiets doen, behalve dat ze het zeer waarschijnlijk sneller fiksen dan ik. :lol:
Maar als je vroegah gewend was alles zelf te doen, waarom dan nu niet? Scheelt in kosten en je leert de motor meteen goed kennen.
Tijd-energie-prioriteitendingetje ;-)
Ik wil er eigenlijk geen tijd in stoppen die ik beter/leuker kan gebruiken. En ik zit daar bovenop momenteel ook nog in een hectische periode.

De TDM vond ik overigens ook wel "een tikje looiig" aanvoelen gisteren :o
Dat zal voor iemand van 1.85m met wat rijervaring waarschijnlijk meevallen, maar de laatste tien jaar heb ik zelf geen tweewieler meer gereden die meer als 23kg weegt :D

Dat gewicht begon overigens al redelijk te wennen na een uurtje rijden. Ik denk dat het manoeuvreren op de oprit wat dat aangaat lastiger wordt dan het rijden. Wel voelt de zithouding op de FJ voor mij iets natuurlijker en zit het zwaartepunt wat lager. Maar goed, ik kan ze zo lang uitproberen als ik wil dus die keuze maak ik nog wel. Er is sowieso een redelijke kans dat ze over een jaar allebei al niet meer in mijn bezit zijn, dat zal er vanaf hangen hoe leuk ik het motorrijden weer ga vinden.

Zo belangrijk als motoren vroeger voor me waren zie ik niet snel meer gebeuren. Ik ben opgegroeid tussen de motoren en tot pak 'm beet m'n 35e was het m'n nr.1 hobby en was het ondenkbaar dat ik geen motor zou hebben. Er zijn jaren geweest dat ik minstens 25 dagen per maand op de motor zat, zomer en winter. M'n eerste auto kocht ik pas toen ik al tien jaar m'n motorrijbewijs had. En dan alleen nog maar om m'n redelijk jonge SRX-6 te vrijwaren van pekelritten, na de winter ging de auto er weer uit.
Als iemand me toen gezegd had dat fietsen ooit -veel- belangrijker voor me zou worden had ik hem voor gek verklaard :D
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5635
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

kermit schreef: ma 9 mei 2022, 14:38
Tarwetijger schreef: ma 9 mei 2022, 13:38 Zo te lezen heb je (onbewust?) de keuze al gemaakt :wink: ; de TDM lijkt me meer voor een leuk blokje om dan de FJ, die lijkt mij toch een tikkie looiig vergeleken met de TDM.
Let wel op het olieverbruik met de TDM. Oliepeilen doe je ná warm rijden.

Edit: kettingset kost zo'n €150, het kan misschien goedkoper maar dat wil je niet qua kwaliteit. Laten monteren, reken op €60-70 uurtarief. Ik kan niet inschatten hoe lang ze over zoiets doen, behalve dat ze het zeer waarschijnlijk sneller fiksen dan ik. :lol:
Maar als je vroegah gewend was alles zelf te doen, waarom dan nu niet? Scheelt in kosten en je leert de motor meteen goed kennen.
Tijd-energie-prioriteitendingetje ;-)
Ik wil er eigenlijk geen tijd in stoppen die ik beter/leuker kan gebruiken. En ik zit daar bovenop momenteel ook nog in een hectische periode.

De TDM vond ik overigens ook wel "een tikje looiig" aanvoelen gisteren :o
Dat zal voor iemand van 1.85m met wat rijervaring waarschijnlijk meevallen, maar de laatste tien jaar heb ik zelf geen tweewieler meer gereden die meer als 23kg weegt :D

Dat gewicht begon overigens al redelijk te wennen na een uurtje rijden. Ik denk dat het manoeuvreren op de oprit wat dat aangaat lastiger wordt dan het rijden. Wel voelt de zithouding op de FJ voor mij iets natuurlijker en zit het zwaartepunt wat lager. Maar goed, ik kan ze zo lang uitproberen als ik wil dus die keuze maak ik nog wel. Er is sowieso een redelijke kans dat ze over een jaar allebei al niet meer in mijn bezit zijn, dat zal er vanaf hangen hoe leuk ik het motorrijden weer ga vinden.

Zo belangrijk als motoren vroeger voor me waren zie ik niet snel meer gebeuren. Ik ben opgegroeid tussen de motoren en tot pak 'm beet m'n 35e was het m'n nr.1 hobby en was het ondenkbaar dat ik geen motor zou hebben. Er zijn jaren geweest dat ik minstens 25 dagen per maand op de motor zat, zomer en winter. M'n eerste auto kocht ik pas toen ik al tien jaar m'n motorrijbewijs had. En dan alleen nog maar om m'n redelijk jonge SRX-6 te vrijwaren van pekelritten, na de winter ging de auto er weer uit.
Als iemand me toen gezegd had dat fietsen ooit -veel- belangrijker voor me zou worden had ik hem voor gek verklaard :D
Goh, bekend verhaal dit. Motorrijbewijs vanaf mijn 18e, twee jaar later uit noodzaak auto ook gehaald.
Toch een paar jaar geleden de motor de deur uit gedaan, omdat ik meer op de fiets zat dan de motorfiets.

Voor mijn verjaardag afgelopen jaar nog een dagje spelen met een motor in het zand gekregen, helemaal verleerd ben ik het nog niet :winkie:

Mijn laatste motor was een Super Téneré, met de motorische voorganger van de TDM. Een bewuste keuze, want het blok klinkt ontzettend lekker en heeft net wat meer pit. Destijds ook op een Africa Twin gereden, maar dat was het net niet.
Van de twee zou daarom ook mijn keus bij de TDM liggen, puur om het blok.
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5635
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Fred (mtb-sport) schreef: ma 9 mei 2022, 12:16

Afbeelding
Mooi ding Fred! Destijds ben ik (een stuk jonger dan jij) ook overgestapt op een allroad. Dat had ik veel eerder moeten doen! Het rijdt veel relaxter en je hebt meer bruikbaar vermogen.
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Plaats reactie