Door -droevige- omstandigheden ben ik kort geleden in het bezit van twee motoren gekomen, een TDM850 en een FJ1200, beiden netjes. Ik heb al tien jaar geen motor meer gereden maar ik ben nu van plan een van die twee -voorlopig- bij m'n eigen huis te parkeren en er af en toe een toertje mee te gaan doen. De andere gaat de verkoop in.
Ik twijfel nog een klein beetje, omdat de TDM een motor is die me wat meer aanspreekt dan een FJ maar voor mij (1.70m) ook behoorlijk fors is.
Aan de andere kant, als je eenmaal rijdt valt er goed mee te leven. De FJ weegt nog wat meer maar is qua formaat voor mij wel iets prettiger, lager en een tikkeltje compacter qua zit.
Ik denk er nog even over, gisteren heb ik een ritje gemaakt op de TDM en misschien zit er later deze week een stukje rijden op de FJ in. Eens kijken hoe ik er daarna over denk
De wilde motorharen zijn allang verdwenen dus (top)snelheden zeggen me helemaal niets, veel meer dan een paar uurtjes toeren op een mooie dag zal het niet worden.
Ik ben al zo lang uit het motorwereldje dat ik ook geen idee meer heb van onderdelenprijzen. Wat zou bijvoorbeeld een ketting + tandwielen kosten voor de TDM, of een set banden voor de FJ? Hoeven geen circuitrubbers te zijn, maar wel banden met betrouwbare grip. Regenritten staan niet op de planning
Gezien de beperkte km's die ik zal rijden staat levensduur wat minder hoog op de eisenlijst. Vroeger deed ik alles zelf aan m'n motoren (t/m het blok eruit en de cilinder eraf), maar een ketting zou ik nu laten monteren (de TDM heeft geen middenbok...
) dus dat moet in de prijs-schatting meegenomen worden