Wat is jouw MTB Historie?

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
maverick76
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 829
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Plastic

zo 8 december 2019, 22:59

Lars TB schreef:
zo 8 december 2019, 22:34
maverick76 schreef:
zo 8 december 2019, 22:08
Sjeezus, was die drop in foto 2 naar een upslope?
Mark loopt al meer dan een jaar over die drop te mijmeren, ook toen hij zijn eerste 'wrak' had gekocht al. Waarschijnlijk iets meer dan 2 meter en de landing is volledig vlak. Optisch lijkt het eerder 3 meter als je boven staat en waarschijnlijk heeft hij een klein lipje moeten bouwen om de rand over te komen. En je hebt nauwelijks aanloop, dus het is ook niet dat je met 40 km/u aan kunt komen.

Gewoon een mega lompe drop dus. Ik zou een Darkside nog een te 'lichte' fiets vinden om die drop te proberen :-{

Petje af dus dat 'ie 'm gedaan heeft. Mafketel... . :kiss:
Zeker petje af! Moeilijk is het niet maar je moet het wel durven.
ofv
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 160
Lid geworden op: wo 4 september 2019, 09:26

zo 8 december 2019, 23:00

Mijn eerste mtb kreeg ik ergens in 1989 gok ik. Uit de wehkamp gids die destijds nog als een dik boek op de deurmat viel. Geleverd in een doos. Ik vond het als mannetje van 11 jaar allemaal super spannend. Een mtb was nieuw in die tijd. Zo'n type fiets. Althans... Wel in het dorp waar ik woonde.

In 2015 kocht ik pas mijn 2de mtb. Weinig mee gedaan door het ontbreken van een trail in de buurt. In 2018 verhuisd en in 2019 eindelijk serieus de smaak te pakken en mijn 3de mtb gekocht.
Gebruikersavatar
Mark-V
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1155
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

zo 8 december 2019, 23:37

maverick76 schreef:
zo 8 december 2019, 22:59

Zeker petje af! Moeilijk is het niet maar je moet het wel durven.
Ik heb er veel van geleerd, dus het was het waard ;) (2,23m trouwens video op instagram)
De volgende x doe ik hem waarschijnlijk met de trialsbike, en dan wel met techniek :winkie:

https://m.youtube.com/watch?feature=you ... ZpuSs&t=39

Het kan altijd nog gekker natuurlijk. ;)

Maar waar blijven jullie verhalen?
Leuk om te lezen zo al die verschillende histories!
Heckler40
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1032
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48
Contacteer:

zo 8 december 2019, 23:57

Afbeelding

Na 7 jaar gaat het weer helemaal los

Movie thread, mooie history Roy en de anderen,
Ik zal er deze weken ook eens voor gaan zitten.

Enjoy!!
common sense was never common
bongo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 153
Lid geworden op: ma 30 juli 2012, 10:33
Mijn mountainbike: is rood-wit met wat maple leafs.

ma 9 december 2019, 14:28

Mark-V schreef:
zo 8 december 2019, 23:37
https://m.youtube.com/watch?feature=you ... ZpuSs&t=39


me bek valt open.......
gijsje
All rounder
All rounder
Berichten: 129
Lid geworden op: vr 24 oktober 2014, 13:25

ma 9 december 2019, 20:42

Eind jaren 80 starte mijn loopbaan bij de toen nog apeldoornse rijwielfabrikant SPARTA. In die periode stapte ik weleens op een racefiets en mountainbikes waren nog vrij onbekend. Nog geen jaar later werd de markt overspoeld, en als maker van oerhollandse producten bleven we flink achter. Echter om dit "gat" op te vullen gingen we de sportfietsrange van het Duitse Hercules erbij voeren. En jawel...daar zaten ook 2 MTB modellen bij 😀 Net als veel collega's maakte ik gebruik van de personeelskorting en was m'n eerste MTB een feit. Zonder vering, zonder helm, gewoon op gympies en in glimmend trainingspak het bos in 😁.
( dat paars kleurde mooi bij de bike )
Na een paar jaar overgestapt naar het importbedrijf van Peugeot fietsen welke tevens de import van het Amerikaanse MTB merk Grisley verzorgde. De Hercules ruimde het veld en dankzij wederom een gunstige personeelskorting diverse Peugeot en Grisley MTB's gehad. Toen kwam een andere tijd- en geldverslindende hobby om de hoek kijken in de vorm van klassieke auto's. Een jaar of 3 geleden het fietsen weer opgepakt met een Giant Roam crosshybride, maar da's het net niet dus begin dit jaar een Cannondale Trail 3 gekocht waarmee ik prima uit de voeten kan.
Gebruikersavatar
zonoskar
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1832
Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
Contacteer:

do 12 december 2019, 16:38

Mijn verleden:
Ik ben in 1993 begonnen met een paarse Raleigh Mirage. Ik had er zo'n plastic disk-wheel-look-a-like-afdek-kap in het achterwiel zitten. Fluor geel was die. Onderweg naar de universiteit telde ik altijd het aantal MTBers dat ik tegenkwam. En dan apart met en zonder dicht wiel :) Meestal was het 3 tegen 4.
Afbeelding
Foto is niet van mij overigens, ik heb zelf geen foto's van de Raleigh jammer genoeg.

Ik fietste toen eigenlijk alleen maar over de weg naar school, totdat de broer van een vriend vroeg of ik eens mee door het bos wou fietsen. Ik was meteen verslaafd. Dus wat doe je dan? Zoveel mogelijk lezen en onderzoeken. Zo vond ik de Mountainbike Action (MBA) en de Duitse Bike magazines en in mindere mate de Mountainbike plus. In die laatste zag ik een advertentie voor een MTB speciaalzaak in Eindhoven. Dus daar eens langsgegaan en daar stond zo'n blinkende Zaskar binnen. Wat een geil ding, dus die moest ik hebben. Echter, ik had niet zo heel veel geld. Ik ben altijd redelijk handig geweest dus na wat navragen bleek dat vrijwel alle onderdelen van de Mirage op de Zaskar zouden passen, op de zadelpen na (want die was natuurlijk vastgeroest in het frame, bovendien was de diameter te klein). Anyways, de Zaskar gekocht. En van mijn ouders zou ik een Mag 21 krijgen als ik afstudeerde.
Afbeelding
Jammer genoeg werd de Zaskar gejat net toen ik het laatste onderdeel van de Mirage had vervangen (dat was dat lelijke zadel wat hier nog op de foto staat, vervangen door een ranke Flite). Bummer.

Gelukkig was de Zaskar verzekerd, dus van het verzekeringsgeld heb ik een GT Avalance gekocht. Het model '95 was vrijwel identiek aan de Zaskar (kenners weten waar het verschil zat), maar voor het geld van een frame, had ik nu een hele fiets. In deze fiets kwam ook de Mag 21, die ik prompt fluor geel gespoten heb om de decals van het frame te matchen.
Afbeelding

In 1996 kocht ik een Proflex 856 frame. Ik had een paar wedstrijden geprobeerd met de Avalanche en was er al snel achter dat dit niks voor mij is. Op stukken waar ik gas wou geven (afdalingen, wortels, bochten) reed de rest van het veld me in de weg. En op stukken waar ik wou uitrusten (rechte stukken, asfalt), vlogen ze me voorbij. Dus een fully leek me wel lekker qua comfort. En ik had goede dingen gelezen over de Proflex. Er kwam wel een Rockshox Judy DH in (met maar liefst 8!!! cm veerweg) en geen Girvin vork. Misschien was dat wel de grootste fout, want de fiets reed voor geen meter. Ik kwam nergens meer technische klimmetjes boven en de bochten wilden ook al niet echt meer.
Afbeelding

Dus kocht ik in 1997 maar weer een Zaskar LE frame. Dit frame-kopen-en-onderdelen-overzetten werd vanaf nu een trend. Ik heb na de Avalanche eigenlijk nog maar 1 fiets compleet gekocht. Op deze Zaskar ging ik helemaal los :) Spengle wielen, Votec GS3 dubbelkroons vork, Syncros Revolution cranks (vergelijkbaar met de Eewings van tegenwoordig), XTR overal, Magura remmen.
Afbeelding

Maar fullies bleven me trekken en toen ik in 1999 deze Limited edition Rocky zag was ik verkocht. Die moest er komen. Later zijn hier nog verschillende vorken in gekomen en schijfremmen van Hope. Het grappige was dat hierna veel jongens uit ons groepje ineens een fully kochten, want ze hielden me niet zo makkelijk meer bij. Ze waren gewend me er makkelijk af te rijden, maar dat was met de Rocky een heel stuk moeilijker geworden, vooral als de paden wat technischer waren.
Afbeelding

De Rocky was de stabiele factor in mijn fiets stal, maar omdat het omlaag rijden me wel trok, kocht ik een frame/vork van Plons, een Intense Tazer FS. Het frame was van teamrijder Sari Jorgensson geweest zei hij. Met die fiets reed ik bikeparks in Duitsland. Winterberg, Todnau, Bad Wildbad. Bleek niet zo'n goed idee te zijn, want het frame vertoonde van verloop van tijd een paar scheuren. Dit is overigens het enige frame wat ik ooit kapot heb gekregen.
Afbeelding

Dus er moest een nieuwe freeride bike komen. Maar welke dan? Een Alutech Wildsau! Haha. Iedereen noemde dit de PVC bike.
Afbeelding

Met de Alutech had ik continue problemen met afbrekende derailleurs, dus kocht ik maar een ander frame, ditmaal een 2005 Specialized Enduro. Dit frame had nogal veel last van het inzakken van de achtervering op het moment dat je aan het klimmen bent in de laagste versnelling. Dus daar was ik ook niet geheel tevreden over.
Afbeelding

Maar eerst moest er een vervanger komen voor de Rocky, want die ging inmiddels alweer 8 jaar mee en de achterbrug was zover versleten dat nieuwe bushings niet meer hielpen. Ik liep toevallig (via MTBR.com) tegen het merk Titus aan. De 2007 versie had carbon seatstays en een bijpassende kleur vork (als je frameset bestelde), dus dat deed ik, afgaande op de verhalen over de rijeigenschappen van deze fiets. Het was een schot in de roos, zowel qua looks (BOTY in 2007) als ook rijeigenschappen die nog een tikje scherper waren dan de Rocky.
Afbeelding

Om de Enduro te vervangen vond ik op ebay een leuke Rocky die ik niet kende, een Flow FS. En omdat de Fox Float vork die ik had door Sabma geheel custom aangepast kon worden tot 125mm veerweg, heb ik die fiets gekocht. Hij was echter net een maat te klein. Maar het was de goedkoopste fiets die ik ooit heb gehad en fietste super fijn.
Afbeelding

Dus in 2009, weer op basis van rijervaring op MTBR.com een Turner 5Spot gekocht. Het was de eerste DW link uitvoering en dat was niet zo'n succes. Enorm veel ketting trek in de lagere versnellingen betekende dat klimmen over wortelpaden echt een opgave werd. En in die tijd had ons MTB clubje de paden in Malmedy ontdekt, dus er werd nogal veel over wortelpaden gereden. Soms tot vervelens toe. Vervelens van anderen, want ik hou van wortelpaden :D
Afbeelding

In 2010 had het retro virus ook mij aangestoken. Ik vond een 2de hands Rocky Mountain Blizzard en die heb ik opgebouwd. Dat was inmiddels de 3de fiets in mijn stal (naast de Titus en de Turner).
Afbeelding

In 2010 de 5Spot maar verruild voor een RFX om toch maar in de Turner familie te blijven. De RFX fietste een heel stuk fijner, maar was enorm zwaar.
Afbeelding

En ook in 2010 een 29er gekocht om de grote wielen eens te proberen, het werd een 2de hands Kona Unit2-9 frame en afgemonteerd met allerlei spul wat ik nog had liggen. Dit was dus de 4de fiets in mijn stal.
Afbeelding

De Kona reed zo fijn, dat ik weer ging denken aan een fully met grote wielen. De 29er hype was aan het aanzwellen, dus je oude 26er kwijt raken was een probleem. Bij de verkoop van de 5Spot had ik dat al gemerkt (3000 euro afgeschreven in 1 jaar op het frame en vork), maar ook de Titus was lastig te verkopen. Maar het lukte toch en een Duister wou hem wel overnemen. Dus kocht ik in 2011 een 2de hands Ventana El Rey. Super mooi kleurtje was het. Samen met oude en nieuwe spulletjes het frame opgebouwd tot een mooi ding. Hier een experiment gedaan met een Lefty. Ik vond die vorken zo gaaf, dat moest ik eens proberen. Je kon toen met een adapter een Lefty in een niet-Cannondale fiets inbouwen en dan ook nog omtoveren tot 29er vork door de veerweg te limiteren (er zat immers geen vorkkroon in de weg).
Afbeelding

In 2011 was ik samen met Velozine op de Eurobike in Friedrichshafen. Jeroen (DeKerfs) attendeerde me op het feit dat er ergens een 29er Rocky rond reed op de demo dagen. Ik heb die stand dus een uur of 2 gestalkt om die fiets mee te krijgen. En bingo! Wat een fijne fiets! En ook al reed de Ventana subliem, de Rocky reed 10x beter. Dus ja, weer een aanslag op mijn budget. Ik vond het frame alleen niet heel erg mooi met al die kromme buizen, maar ja, functie over vorm zeg ik dan maar. Dus een bestelling gedaan bij Peerke voor een frame/vork combi. Peerke wou wel een fiets afbreken, dus super service van hem. BOTY 2012 was ook in the bag daarna :)
Afbeelding

Nu ik aan de 29er verslaafd was, konden de kleine wieltjes van de Turner RFX natuurlijk ook niet meer. Toen Specialized in 2013 de nieuwe 29er Enduro aankondigde wou ik er meteen een hebben. Volgens de LBS was de levertijd slechts 3 weken. Doen! zeg ik. Dus een paar weken later stond er een Enduro Comp te wachten voor me. Een complete fiets, want ik had geen 29er wielen en vork. Het zou duurder zijn om een frameset te kopen en nieuwe wielen. Maar eenmaal thuis werden de eerste onderdelen al vervangen door wat ik nog had liggen. Remmen vervangen door Hope, aandrijflijn vervangen door SRAM X9 en Raceface. De Chrisking naven uit de RFX heb ik laten omspaken. Was het toch weer een 'custom' (en duur) fietsje. Later nog het frame van een andere kleur voorzien omdat ik een aversie tegen zwarte fietsen heb. Blijkbaar vinden fabrikanten een zwarte fiets met een streepje kleur al een hele stap richting een mooi kleurenschema. Nou ik niet.
Afbeelding

Ondertussen had ik nog een retro fiets erbij gekocht, een GT RTS (team of 1, dat weet ik niet). Eentje met een alu achterbrug, dus niet een van de eerste series. Maar wel speciaal zoeen met alu achterkant omdat ik dat mooier vind. Ik moet er alleen een keertje mooiere foto's van maken zie ik wel. Dit was de 5de fiets in mijn stal.
Afbeelding

En omdat ik zoveel zooi verzameld had door de jaren heen, kon ik ook mijn oude Rocky weer in elkaar zetten. Het frame had ik nooit weg gedaan omdat de achterbrug kapot/versleten was. Maar nadat ik tegen een vrijwel nieuwe achterbrug van een iets jongere versie van de fiets liep, kon de oer-rocky (liefkozend Pocky genoemd, naar het afbladderen van de decals) toch weer fietsen. En hij rijdt na al die jaren toch nog steeds heel fijn. En zo werd dit de 6de fiets in mijn stal :) Het concept N+1 wordt in huize Zonoskar ijverig toegepast. En de vrouw vind het ook geen probleem, zolang de fietsen maar niet in huis staan.
Afbeelding

En ja, dan komt er een jubileum aan, 25 jaar fietsen door het bos. Jurriaan zette de toon met zijn jubileum fiets, dus zoiets wou ik ook wel. Maar omdat ik inmiddels een huis aan het bouwen was en daar al ons geld in verdween, was het niet makkelijk om genoeg geld vrij te maken voor een nieuw frame. Dus ik vroeg Michiel (suravida) of het mogelijk was om de vorkbuis van mijn Kona te vervangen door een 44mm exemplaar zodat ik daar een verende vork in kon zetten. Van het een kwam het ander en zo kwam ik dus aan een Project12 frame. Heel onverwacht :)
Afbeelding

Ik heb het Kona frame nog en als ik cranks (voor de patientZERO natuurlijk) en een zadel koop zou ik ook daar weer mee kunnen rijden zoals het frame bedoeld was: single speed en star. N=7?

Wat de toekomst gaat brengen weet ik niet. De Rocky Element 29er gaat volgend jaar zijn 9de jaar in, dus die staat op de nominatie om te vervangen. Alleen zou ik niet weten waarmee. De nieuwe Rocky Element vind ik zodanig 'niet mooi' dat ik die niet hoef. Een Santa Cruz of Pivot dan? Ik ben alleen heel erg wantrouwend tegenover DW link geworden sinds de 5Spot. Misschien moet ik Michiel gewoon vragen om een Vertigo te maken voor me :) Even Lars vragen hoe deze rijdt. Of wellicht komt Rocky volgend jaar met een nieuwe Element. Hij is dan 3 of 4 jaar in het assortiment, dus tijd voor een opvolger.
Plaats reactie