Wat is jouw MTB Historie?

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Qprs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1742
Lid geworden op: do 23 augustus 2007, 20:50
Mijn mountainbike: hebben ze moeten begrenzen

Inderdaad, doe mij deze maar. Frame staat in mijn woonkamer, helaas wel met een klein scheurtje :((
Afbeelding

Ik heb jarenlang geen interesse gehad in een fully, maar heb er sinds kort weer een. Ben benieuwd.
Afbeelding
Het is hier geen ponykamp!
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

ThaSingleTrackMastah schreef: do 12 augustus 2021, 23:42 Of het (de SL) de mooiste was...
Maar een Heckler was achteraf beter geweest.
Nog wel eens gedacht om er 1 op de kop te tikken, groter voorwiel er in.
Maar 27.2 en 1 1/8", dus dat liept snel dood.

Anyway, er was nog meer dat kapot ging bij de SL, namelijk ikzelf. Na 2 gekneusde ribben door 2 valpartijen in 1 tochtje (een tochtje dat ik 2 dagen daarvoor op de 29" probleemloos had gereden) was de liefde definitief voorbij.
Exit SL.
Nu ik er aan terugdenk, die SL was het telkens net niet.
Frame gekocht als vervanger voor de NRS.(die ging net buiten de garantie weer kapot)
Het begon al verkeerd.
Bij ontvangst zat er een verkeerde demper in het frame.
Gezeur met Barracuda. Op de franstalige site stond een eenvoudigere demper gespecificeerd dan op de nederlandstalige. Als nederlander had ik uiteraard besteld vanaf de nederlandse site. En gelukkig had ik in mn enthousiasme screenshots gemaakt, want toen ik verhaal wilde maken was de ned.site aangepast.
(Je kan natuurlijk ook zeggen dat ik mazzel had dat ik een betere demper kreeg, maar zo voelde het niet)
Eenmaal opgebouwd met het spul vd NRS had ik veel last van pedal strikes. Het BB van de SL zat duidelijk lager dan van de NRS.
Dus de 100mm Reba vervangen door een 130mm U- turn om het BB wat hoger te krijgen. Ook 2.35 banden gemonteerd.
Op 120mm vond ik de SL het fijnste (behalve als het echt naar beneden ging, dan 130mm).
Toen begon ook het alu van de Santa te scheuren. De 130 vork, dikkere banden, grotere schijven en mijn rijstijl, brachten de SL in omstandigheden waar 'ie niet voor bedoeld was (?)
De achterbrug ging kapot, vlak vóór een vakantie naar de Ardennen.
Met een rotgang m'n Inbred singlespeed omgebouwd naar geared (met het spul vd SL) en zodoende met een starre stalen 3x9 HT door de Ardennen gestuiterd.
Jaartje later, deze keer vlak voor een fietsvakantie in de Alpen weer een kapotte achterbrug.
Dit keer een beetje moeilijke en vooral trage mailwisseling met de Franse importeur over de kleur.
"Nous n'avez pas blanc."
"Geen probleem, doe maar zwart."
"Bien."
"..Nous sommes très désolé, zwart is er ook niet meer."
"Doe maar een kleurtje, ik pak wel een witte spuitbus."
"Bien."
Ondertussen naderde de vertrekdatum en dus noodgedwongen weer de singlespeed Inbred omgebouwd naar geared (met het spul vd SL), maar ondertussen had ik al wel een 100mm Fox32RL, dus voorvering :-q
Afbeelding
De middag voor het vertrek komt er een pakketje uit La France.
Parblue, een witte(!) achterbrug.
En verstevigd (Heckler?) op de kritische plekken.
Twijfel.
Nachtje doorhalen en de SL weer opbouwen, of lekker slapen en morgen uitgerust achter het stuur richting de Alpen?
Toch maar voor het laatste gekozen en de Inbred op de fietsendrager gezet.
Mooie Alpenweek beleefd op de Inbred.
Dat najaar naar de Roc d'Azur.
De SL gaat mee als geared bike voor de marathon en de Inbred als singlespeed.
Voor de komst van Remo, Pat en Bommie een week lang gestoempt op de singlespeed, goede training.
Ook leuke trails ontdekt.
Toen Pat en de rest er waren die trails samen gereden, maar nu op de SL.
Misschien had ik mn dag niet, maar die dag 2x onvrijwillig afgestapt. Eerste keer mn ribben L gekneusd tegen een rots en de tweede keer mn ribben R tegen een boom.
(Kan ook eerst R en toen L zijn geweest)
Dankzij tramadol (gebruikte ik al voor mn gewrichten) toch door kunnen fietsen, maar de liefde voor de SL was definitief voorbij.
Weet niet eens meer of ik de Roc marathon op de SL heb gefietst, denk het wel, omdat ik weet dat ik de Roc marathon een paar jaar eerder al eens op de singlespeed had gereden.
Maar geen marathon herinnering aan de SL (misschien had ik ook wel een tramadolletje extra genomen) Ook wat Duitse en Belgische marathons op de SL gereden, maar ook die staan niet als bijzondere fietsmomenten in mn geheugen gegrift. Nou ja, een paar, maar dat lag niet aan de fiets maar aan het gezelschap.

Dé 3 momenten waarop de SL had kunnen uitblinken liet 'ie me lelijk in de steek. :((
Dus de SL op MP en vanaf toen alleen nog 29" én HT.

Zo, dat lucht op... :winkie:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

Wat een verhaal, echt de fiets die b-witched was :evil: .
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

666 in het framenummer :winkie:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Canard
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 269
Lid geworden op: ma 3 juni 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Merida Big Nine XT Edition (2019)
Contacteer:

Mooi om de verhalen te lezen en de retrobikes te zien. Er zitten echt pareltjes bij vind ik.
Zelf heb ik ook een aantal MTB's (ATB's?) versleten.

Raleigh Mirage (1990) - mijn eerste MTB, 2e hands gekocht voor 600 gulden. Vind ik nog steeds een van de mooiste die ik gehad heb. Er zat ook nog een frametasje bij. Helaas was de fiets bij een zwembad tijdens een fietsvakantie gestolen, stom om 'm niet vast te zetten met ketting. :-{
De verzekering keerde de nieuwprijs uit, ik geloof 1200 gulden, dus kon wel een mooie nieuwe uitzoeken.
(Deze foto heb ik niet zelf gemaakt)
Afbeelding

---

Giant Terrago (1992) - Deze dus uitgezocht van het verzekeringsgeld. Wat een lelijke fiets zeg :D Wel veel plezier van gehad! Samen met vrienden door de wijk en de Oisterwijkse bossen crossen.
(Deze foto heb ik niet zelf gemaakt)
Afbeelding

---

Cycletech Aspen (1994?) - Met vrienden ging ik vrij regelmatig naar Den Bosch om te kijken bij Bike Tuning Holland, en te kwijlen bij sommige fietsen daar. Daar stond deze in de etalage en die elevated chainstay vond ik heeeel cool 8) Deze fiets had overigens een bruin zadel, bruine grips en toe-clips met een bruine riem bij aankoop :) Die zijn in de loop ter tijd verdwenen.
Er heeft ook nog een tijdje een Girvin Flexstem op gezeten die ik verkocht heb aan iemand hier op 't forum.
De zadelpen, remgrepen en deel van de rock ring heb ik blank geschuurd, want bling is cool ;) Dat kostte behoorlijk wat tijd en moeite om dat netjes te krijgen maar het was hobby dus leuk om te doen.
De Cycletech was inmiddels behoorlijk gebruikt en afgeschreven (2002). Een vriend van mij heeft die toen overgenomen voor een hobby project met traploze versnelling maar is er helaas nooit gekomen.
Afbeelding

---

American Eagle Traverse 570 (model 2001, gekocht in 2002) - Na de Cycletech deze American Eagle gekocht bij een andere winkel in Den Bosch, volgens mij was Bike Tuning Holland er inmiddels niet meer. Fijne fiets en heeft vele rondje Loonse en Drunense Duinen gekend.
Tot ongeveer 2008 intensief gebruikt daarna een periode weinig tot niet gefietst i.v.m. drukte van gezin met jonge kinderen.
In 2013 heb ik de fiets helemaal weer opgeknapt na een vakantie in Frankrijk waar ik met een gids een leuke tocht gedaan heb met een MTB met schijfremmen. Wat een verschil in doseerbaarheid en remkracht vergeleken met de velgremmen zeg!! Het MTB virus was toen weer wat aangewakkerd. (viewtopic.php?f=14&t=103878)
De fiets heb ik in 2019 verkocht aan mijn buurman die wilde beginnen met mountainbiken en fietst er nu nog steeds op.
Afbeelding

---

Koga Miyata FullPro-S (model 1997, gekocht in 2005) - Naast de American Eagle had ik er een racefiets bijgekocht om wat af te kunnen wisselen maar ook vanwege een periode van verminderde interesse in MTB'en. Redelijk wat km's op gemaakt en in 2006 de tocht Tilff - Bastogne - Tilff gemaakt van 230km. Wat was dat gaaf om te doen zeg! Dat gaf echt een kick... en kan er zelf nu nog van nagenieten.
Omdat ik 'm al een paar jaar niet gebruikte heb ik 'm in 2019 verkocht aan iemand die o.a. retro racefietsen opknapt (alhoewel deze te nieuw is om retro te zijn denk ik).
Inmiddels was ik weer meer gaan mountainbiken op de American Eagle en sindsdien is het MTB virus volledig (en meer) terug.
Afbeelding

---

Merida Big Nine XT Edition (2019) - Mijn American Eagle was een fijne fiets maar na 17 jaar vond ik dat er wel een nieuwe fiets mocht komen. Na veel inlezen, want het concept MTB was sinds 2002 veel veranderd kwam ik achter.
Ik had bij Mantel op een Trek X-Caliber 9 gefietst maar ze hadden mijn maat niet meer. Ik had online bij 12gobiking daarna dezelfde besteld maar die bleek niet leverbaar te zijn in mijn maat. Nog even getwijfeld over de Cannondale Trial 2.
Uiteindelijk ben ik een rondje fietswinkels gaan doen in Tilburg en kwam o.a. uit bij Blade Bikes die een heel mooi aanbod had gedaan van Merida Big Nine XT-Edition en daar fiets ik dus nu op.
Inmiddels is de fiets ook voorzien van een dropper.
Afbeelding
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Foto van de Merida langs de Piushaven gemaakt denk ik, vlakbij Blade bikes ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Canard
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 269
Lid geworden op: ma 3 juni 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Merida Big Nine XT Edition (2019)
Contacteer:

kermit schreef: ma 16 augustus 2021, 09:35 Foto van de Merida langs de Piushaven gemaakt denk ik, vlakbij Blade bikes ;-)
Inderdaad :-q kwam vers uit de winkel!
Knakker29
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2112
Lid geworden op: zo 11 september 2011, 10:24
Mijn mountainbike: staal en tita met een rekje

De Raleigh Mirage had ik al heel lang niet meer gezien, dat was een leuke fiets, heb ik destijds ook nog overwogen.

De Terrago is ook gewoon een klassieker, ik kan de looks nog best hebben :bier:

Ik heb het idee dat er vroeger veel meer MTB's gejat werden, vooral omdat je ze overal voor gebruikte.
nick22
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 357
Lid geworden op: di 14 juli 2020, 11:12
Mijn mountainbike: meta tr29 2021

]mijn historie is vrij kort.
weet helaas niet zo goed hoe fotos neer te zetten

na een operatie en opnieuw leren lopen en fietsen dat was in 2019
eind 2019 kocht ik een gazelle orange c8 herenfiets :D van opgespaarde uren om te proberen fietsen
mei 2020 kocht ik een stevens manic 26 inch.
Afbeelding
juli 2020 bestelde ik een orbea alma h30. zou 1 sept aankomen. dat werd 15 november 2020
voorzien van een dropper 80mm,om makkelijker op en af te stappen

Afbeelding

Afbeelding

de alma bleek niet de geschikte fiets voor mij.

met mijn lengte en gewicht koos ik voor degelijkheid
ik bestelde de commencal meta tr29 origin op 29maart 2021.
en op 15 mei stond deze mooie fiets aan de deur. dik tevreden van en al 1050km ermee gemaakt
ondertussen lekker upgrades gehad o.a hope 35 velgen .one-up 210dropper .one up flats. en eind deze week een domain vork

Afbeelding
Afbeelding

kort maar krachtige mtb geschiedenis :D
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2466
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Mooie stap van de Orbea naar die Meta Trailslayer :-q

En in minder dan een jaar als ik goed geteld heb.

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
nick22
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 357
Lid geworden op: di 14 juli 2020, 11:12
Mijn mountainbike: meta tr29 2021

dat klopt idd. 5,5 maand ofzo. en toen helemaal klaar met die orbea :lol:
verkeerde kleur geleverd, dunne seatpost, te korte dropper, dunne vork. weg dermee.
absoluur blij met de commencal in XL, niet licht,wel degelijk
Gebruikersavatar
zonoskar
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2210
Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
Contacteer:

Canard schreef: zo 15 augustus 2021, 17:46
Raleigh Mirage (1990) - mijn eerste MTB, 2e hands gekocht voor 600 gulden. Vind ik nog steeds een van de mooiste die ik gehad heb. Er zat ook nog een frametasje bij. Helaas was de fiets bij een zwembad tijdens een fietsvakantie gestolen, stom om 'm niet vast te zetten met ketting. :-{
De verzekering keerde de nieuwprijs uit, ik geloof 1200 gulden, dus kon wel een mooie nieuwe uitzoeken.
(Deze foto heb ik niet zelf gemaakt)
Afbeelding
Dat was ook mijn eerste fiets. Ook gejat, maar de dader had wel een probleem, de zadel pen was vastgeroest, dus hopelijk had hij/zij even lange benen als ik.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

AfbeeldingWüstenpanzer gelb :-q
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Misfiets
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 42
Lid geworden op: di 24 augustus 2010, 14:35

Leuk topic!

Mijn historie:

Kenosha Calgary - circa 1999. Shimano altus. Ruim 10 jaar mijn lokale rondje op gereden.
Afbeelding

Merida matts tfs 300 - 2009, gekocht eind 2010. Met Deore XT. Destijds echt een enorme verbetering op de Kenosha. Superfijne fiets. Voor deze categorie niks op aan te merken. 10 jaar op gefietst en schakelt nog steeds goed. Laatste paar jaar pas onderdelen vervangen: nieuwe voorvork (Rst omega), breder stuur, enz.
Afbeelding

Mongoose Hilltopper - circa 1994. Iets van 5 jaar geleden overgenomen van een vriend. Dikkere banden op gezet, Rst voorvork uit 1996, breder stuur. Inmiddels: spatborden, bagagedrager en trigger shifters. Leuk voor woon-werkverkeer en om af en toe een route mee te fietsen
Afbeelding

Cube Acid - 2020. Sinds 2019 ben ik veel meer gaan mountainbiken. Ik denk dat de volgende fiets veel sneller gaat komen dan de voorgaanden.
Afbeelding
Plaats reactie