Wat is jouw MTB Historie?

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3804
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

robin schreef: ma 9 augustus 2021, 14:05 Haha leuk om eens weer na te denken wat ik in de loop der tijd eigenlijk heb gehad, en nu momenteel heb.

Die Rocky Mountain werd vorige week nog via de lucht ondersteboven tegen een boom geparkeerd in Les Gets

:winkie:

Afbeelding
robin
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1032
Lid geworden op: zo 5 oktober 2003, 21:50

MVMVML schreef: ma 9 augustus 2021, 15:12
robin schreef: ma 9 augustus 2021, 14:05 Haha leuk om eens weer na te denken wat ik in de loop der tijd eigenlijk heb gehad, en nu momenteel heb.

Die Rocky Mountain werd vorige week nog via de lucht ondersteboven tegen een boom geparkeerd in Les Gets

:winkie:

Afbeelding
Jahaa dat zag ik voorbij komen :D ..rare plek om te parkeren :winkie:
:bier:
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Als beloofd deel ik ook mijn MTB history maar hier, in delen maar want te veel om in een sessie te doen.
Het eerste begin is nog wel overzichtelijk met 5 bikes in zeg 15 jaar, daarna U&% $S &@% e3o .......
Eerlijk gezegd was Windsurfen mijn nr 1 sport, biken deed ik om fit te blijven bij geen wind of te koud.

Oh en dit nog
+-1974 Rivel SS 24”? jongensfiets frame. Frankenstein build met Brommer (Puch?) vork en dik voorwiel van de sloop
We reden een Figure of 8 dirt track met een startheuvel op het Aa-veld, bij Kranenpoot aan de Bakelse Dijk in Helmond.
Pictures or it did not happen, zeker, maar ik was niet de enige daar. Dus leest iemand dit en denkt Oh jaaa?!

Mijn eerste echte MTB was een 1990 Specialized Stumpjumper DX. Ik kocht de complete fiets gebruikt van de LBS.
Frame nog in gebruik bij een vriend als bikepacking/vakantiefiets, deze vervavnger ooit gekocht en gereden +-2009
Afbeelding

Daarna een 1992 Mongoose IBOC Pro SX carbon, spare frame van het Stappenbelt Mongoose team, in 93 zelf opgebouwd
Nog in bezit na misschien wel 10? configuraties, geen oude foto's maar veel nog van 1993+-1998 build (wel de derde vork)
Afbeelding

1995 Proflex Beast World Cup design, gebruikt frame zelf meegebracht uit Canada, inpulsaankoop en mijn eerste fully
Op dienstreis door Schiphol gesmokkeld ging de beast eigenlijk meteen echt sneller dan de Mongoose in NL (geen eigen foto dit)
Afbeelding

Dan de 1997 Santa Cruz Heckler, frame only direct bij SC besteld, in Trans Red met optionele polished swingarm 😊 bling!
Custom by Stappenbelt met Pace vork, handgespaakte Sun CR18 op Ritchey WCS, Onza HOLA, USE pen, Bontrager Ti zadel, etc

En zeg 6-7-8 mnd na opleveren van deze superbike verhuisde ik voor het werk naar Oman, geen vroege foto's op Schoorl wel dit
Afbeelding

Hier met een 100mm polished Marzocchi in de Heckler, dikke Sedona sloffen voor de woestijn (Carbon Pace vork naar de Mongoose)
Afbeelding

Na 8+ jaar een repaint in 2006, en een build met Magura discs, Xmax “Enduro” wielen, SPV piggyback en Revelation luchtvering.
Ik heb met de Heckler in zo'n configuratie ook de eerste paar edities van de 24 uur van Assen gereden, 10-11 jaar oud intussen.
Afbeelding

Weer iets later een Rohloff conversie en toch weer een Pace vork, de RC40 XC/AM carbon met verstelbare veerweg, heerlijke vork.
Afbeelding

En nu is het een retro garage queen, het rolling chasis en veel van de parts zijn de origineel gebruikte parts uit zeg 1997-2000
Afbeelding

In 2005 terug naar NL wilde ik een nieuwe bike, veel getest, maar ik vond de bikes niet echt veel beter dan mijn oude Heckler.
Tot deze Foes FXR. 2004 frame gebruikt gekocht met de Pace vork opgebouwd. Next level suspension en Hope M4s: I am invincible!!
Afbeelding

En ik ontdekte de Alpen, en dus kwam er ook eens een metamorfose met 150mm Maverick vork en MTX33 (27mm intern in 2006) wielen:
Afbeelding
Die bike ging als de brandweer naar beneden, maar was van Foes het lichte XC model, 150/125mm ook voor XC in NL dus 8)
Afbeelding

Ik moest intussen toegeven dat mijn nr1 sport windsurfen in Assen met een drukke job en een gezin niet werkt.
En zo won mijn liefde voor de MTB terrein en met meer aandacht en tijd volgden de projecten zich wat sneller op :bier:
In het 26” tijdperk verdeelde zich dat tussen Retro staal en titanium, en modern wat steviger trail materiaal
Het leuke van de retro projecten is dat die zichzelf zo'n beetje bedruipen, er is eigenlik geen afschrijving op het goede spul

Mijn Sinister Ridge, van de hand van Frank The Welder himself, gebouwd voor de 4cross in Kardinge die ik toen eigenlijk niet aankon,
Afbeelding
Wel veel op gereden in het park, samen met mijn zoon op zijn BMX, allebei SS. Mooie tijden …...
Afbeelding

Project Specialized Enduro Carbon, heel mooie US kleurstelling, superbike?? Haalde het niet bij de Foes en dus snel verkocht
Afbeelding

Met de mooie HOLA’s van de Heckler moest ik toch wat, de TiTa Tovenaar kwam, een frame uit 1992 in 2008 opgebouwd, Retro Bling!
Afbeelding

En deze, bijna origineel en veel gereden ook, Kona Exlosif 1991 Destijds het topmodel uit de range, reed ook goed, intussen bij een collector
Afbeelding

Opgevolgd door een 1993 Explosif met extern spiral butted downtube, bijzonder, vrij snel verkocht aan een liefhebber in de UK
Afbeelding
Twee retro USE vorken, ik heb wat met de UK fabricators van USE, Pace en Hope.
Afbeelding

Meer Retro Bling: Storck Adrenaline in heel mooie staat, met White bros vork vooral een bouwproject, reed nooit echt goed.
Afbeelding

Retro bling done better: 1998 Dekerf team ST. En goed rijden dat doet deze dus wel, singletrack slayer extraordinaire, nog in de stal
Afbeelding

En tot slot een sneak peak van de grote game changer, mijn eerste 29er en de opmaat tot moderne staal projecten.
Afbeelding

End of part I
Enjoy!!
Laatst gewijzigd door Heckler40 op di 10 augustus 2021, 18:49, 2 keer totaal gewijzigd.
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

Mooie collectie historie, 👍
Zie ik daar een paar caramba double barrel crank's😍?
Hebben die het overleefd??
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Azurri schreef: di 10 augustus 2021, 11:26 Mooie collectie historie, 👍
Zie ik daar een paar caramba double barrel crank's😍?
Hebben die het overleefd??
Dank je, en het was ook wel weer leuk die oude foto's bij elkaar te sprokkelen, veel mooie ritten, veel bikes gone but not forgotten

En de Caramba's waren intact, ik heb zew wel gereden maar vaak gedemonteerd voordat ik de blubber in ging. Ze waren eigenlijk te mooi, eerder garage queen spul, en dus verkocht aan een liefhebber. Ik had vooral ook ouder Race Face spul en dat heb ik wel gewoon opgereden.

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Heckler40 schreef: Oh en dit nog
+-1974 Rivel SS 24”? jongensfiets frame. Frankenstein build met Brommer (Puch?) vork en dik voorwiel van de sloop
We reden een Figure of 8 dirt track met een startheuvel op het Aa-veld, bij Kranenpoot aan de Bakelse Dijk in Helmond.
Pictures or it did not happen, zeker, maar ik was niet de enige daar. Dus leest iemand dit en denkt Oh jaaa?!
Grappig.
Halverwege de jaren 70 woonde ik in Scheveningen en daar had de Gemeentelijke plantsoenendienst een vuilstort.
Alles wat in Den Haag uit de grachten en de bosjes werd gevist werd daar op een hoop gegooid.
Wij gingen 's avonds over de hekken met een tas vol gereedschap om fietsframes en brommervoorvorken te verzamelen.
We bouwden dan downhill bikes met brommerwielen en voorvorken. Daarmee reden we van de Hoge Nol, het hoogste duin is Scheveningen, waar ik recht tegenover woonde.
Geen foto's...
En jaaaaaaren later verhuisd naar Helmond, waar ik vlakbij Kranenpoot heb gewoond !

MTB'en is bij mij begonnen eind jaren 80. Helaas geen foto's.
Toen maakte je nog analoge foto's en was je zuinig met een rolletje. Dus hooguit een enkele foto.
En sinds de scheiding liggen die foto's bij mn ex op zolder in een doos. Moeten we ooit nog eens uitzoeken, maar na mijn verhuizing naar Spanje komt dat er zeker niet meer van...
En de eerste digitale foto's zijn gesneuveld met de harddisk waar ze op stonden... :evil:

Halverwege de jaren 80 dus.
Op vakantie bij het Gardameer de eerste MTB's gezien en terug in NL er meteen 1 gekocht.
Raleigh Monterey.
Voor m'n vrouw naderhand een Giant gekocht.
De volgende zomer weer naar het Gardameer en stonden we met de mtb boven op de MtBaldo :-q en de Tremalzo etc.
De Raleigh was leuk, maar onder de maat, dus eerst alles upgraden en toen toch al snel een Scott Boulder gekocht.
Veel lol mee gehad.
Afbeelding
(niet mijn foto maar van internet)
Mag21 vork er in, met downhill conversie, 2.5" veerweg (65mm) :o
Ingeschreven voor de Grundig Worldcup in Kaprun, maar niet gekwalificeerd :( wel een mooie ervaring.
Helaas geen foto's kunnen vinden.

Toen de mtb tochten zulke serieuze vormen gingen aannemen voor m'n vrouw een Cannondale 3.0 gekocht, en een jaar later later voor mezelf een M900.
Afbeelding
Afbeelding
Die M900, daar ging alles van kapot, het begin vh lichtgewichtcht tijdperk.
Die Cannondale was zo licht dat ie bleef drijven. (don't ask)
Maar ik had m'n Scott nodig om via canibaliseren de Cannondale rijdend te houden.
Zodoende afscheid genomen van Shimano omdat die in die tijd ook meer naar de weegschaal keken dan naar de levensduur.
Sram was in opkomst en die konden blijkbaar wel spul maken dat heel bleef.

Toen kwam er een Giant NRS met 5 frames, 6 dempers en 2 achterbruggen :o
Afbeelding
(In die tijd fietste ik belachelijk veel en best hard. Ik had daar geen moeite mee, maar het materiaal blijkbaar wel)

Daarna een Santacruz SL met 2 gescheurde achterbruggen.
(Met 130mm U-turn vork, Fat Alberts en grote schijven was dat misschien ook wel een beetje mn eigen schuld :oops: )
Afbeelding
De Giant was zo vriendelijk ná de fietsvakanties te scheuren, de Santa scheurde altijd vlak vóór de fietsvakanties :evil:

De ellende hield meteen op toen ik stalen HT's van OnOne ging rijden.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Wow, een fiets die heel bleef, dat was een verademing!
Diverse Inbreds gehad in 26 en 29", met versnellingen en singlespeed, star en met voorvering.
1 starre singlespeed (29") staat nog in de schuur.
Rij ik hier weinig op, maar wegdoen is ook zoiets.

Via een carbon Lurcher en een alu Parkwood toch weer bij staal uitgekomen.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
De Big Dog doet zn naam eer aan, de grootste (en zwaarste) fiets die ik ooit heb gehad.
Maar zolang ik m niet hoef te tillen een heerlijke fiets.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

ThaSingleTrackMastah schreef: di 10 augustus 2021, 12:03 We bouwden dan downhill bikes met brommerwielen en voorvorken. Daarmee reden we van de Hoge Nol, het hoogste duin is Scheveningen,
Precies dat, Cool.

MTB Klunker historie avant la lettre in de lage landen, en blijkbaar op minstens 2 plekken.
Ergens moet toch wel beeld materiaal zijn van een fotograferende vader of buurman......

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Gebruikersavatar
zonoskar
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2199
Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
Contacteer:

Leuk die nostalgie, ook leuk te zien waar die Pace vork van Heckler nou gebleven is. Enne, MTBs blijven al gauw drijven hoor. Mijn oude Rocky Mountain Element LTD bleef ook drijven. Tijdens een RdhF ondervonden bij een klein rieviertje wat toch best wel diep bleek te zijn. Gelukkig stroomde het niet al te hard.
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

zonoskar schreef: di 10 augustus 2021, 15:14 ook leuk te zien waar die Pace vork van Heckler nou gebleven is.
Welke van de 7! Pace vorken die ik in 20 jaar heb gereden heeft speciaal jouw interesse 8) ?

Drie heb ik er zeker nog en ik geloof dat nr 4 nog in een hoekje staat.

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Gebruikersavatar
zonoskar
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2199
Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
Contacteer:

Heckler40 schreef: di 10 augustus 2021, 16:03
zonoskar schreef: di 10 augustus 2021, 15:14 ook leuk te zien waar die Pace vork van Heckler nou gebleven is.
Welke van de 7! Pace vorken die ik in 20 jaar heb gereden heeft speciaal jouw interesse 8) ?
Je postte een paar weken geleden die foto's van je Heckler en toen viel me op dat de oude foto een Pace vork had, en de nieuwe foto niet.
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Ah mijn eerste, de Pace RC36 evo met goud Nitride gecoate stalen! binnenpoten, stalen coil veren en carbon sliders. Die Pace zit nu in de TiTaTovenaar, die staat ready to roll met een "luxe werkpaard" opbouw in de garage, bling is er af. Hij was een tijdje in bruikleen bij mijn zwager die intussen een mooie stalen 29er rijdt.

In zijn tijd vooral een echt soepele vork, maar goed gedempt (verstelbaar ook) en mijlen beter dan alles van Rockshox en Manitou uit die periode. Wel wat gevoelig die demper, ik heb er wel eens een seal eruit geblazen en dan moesten ze ingestuurd worden voor de service. Daarom kwam er in Oman ook de Marzocchi voor in de plaats, oosturen werdt prijzig. Een (de?) voormalig Pace service monteur biedt die diensten nog steeds aan op het Retrobike UK forum trouwens.

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

ThaSingleTrackMastah schreef: di 10 augustus 2021, 12:03 ....
Afbeelding
....
Toch vind ik die Santa Cruz qua looks de mooiste fiets die je gehad hebt. Je had gewoon niet de Superlight maar de toenmalige Heckler moeten nemen, die was wel heel gebleven denk ik ;-)

En dan in je favoriete kleur ;-)
Afbeelding
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Of het de mooiste was...
Maar een Heckler was achteraf beter geweest.
Nog wel eens gedacht om er 1 op de kop te tikken, groter voorwiel er in.
Maar 27.2 en 1 1/8", dus dat liept snel dood.

Anyway, er was nog meer dat kapot ging bij de SL, namelijk ikzelf. Na 2 gekneusde ribben door 2 valpartijen in 1 tochtje (een tochtje dat ik 2 dagen daarvoor op de 29" probleemloos had gereden) was de liefde definitief voorbij.
Exit SL.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
frankyeti
All rounder
All rounder
Berichten: 110
Lid geworden op: do 22 september 2016, 13:53

Een Heckler kon ook stuk weet ik uit ervaring..
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Alles kan stuk maar de Heckler was best wel solide. Wicked DJ is nog eens op en neer naar de UK gereden om een Heckler frame met Syndicate paintjob over te kopen van Josh Bryceland aka Ratboy. Dat frame heeft Ratboy overleefd en leeft nog steeds. Mijn maatje Yves had op gegeven moment twee Hecklers, eentje in XC en in 'allmountain' afmontage en die hebben ook aardig wat, ehm, gebruik doorstaan. Ik had er indertijd ook eentje op mijn shortlist staat maar ben uiteindelijk voor een (Transition) Covert gegaan. Dit alles in de goede oude tijd toen vrijwel alle onderdelen nog uitwisselbaar waren en bleven en je dus met relatief lage kosten met enige regelmaat nieuwe frames kon opbouwen.

Op de foto de bewuste Covert (Goof) in de Alpen met de op de voorgrond Yves met een Turner, dit alles in 2012. Dropper posts waren er al wel, maar nog geen gemeengoed, prijzig en niet super betrouwbaar. Een zadelpenklem met QR was dus een noodzakelijk item want het gaat er natuurlijk vooral om dat het zadel naar beneden kon...

Afbeelding
Plaats reactie