Wat is jouw MTB Historie?

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Plaats reactie
Rilson
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1822
Lid geworden op: di 7 juni 2011, 12:55
Mijn mountainbike: Salsa, Kona, Banshee
Contacteer:

1991-1997; Giant Stonebreaker
2003-2007; Ilson Gronspech ( Deore en Suntour vork )
2007-2010; Ilson Gronspech ( SLX en Magura Menja vork )
2010-heden; Cannondale Scalpel Himod 2009 Sram XO
2012-heden; Salsa el Mariachi Sram XX

Tussen '97 en '03 bijna niks gedaan ivm school, werk, stappen en huis verbouwen / samenwonen :lol: eind 2003 weer begonnen om de kilo's er af te krijgen op de Giant, maar deze bleek al snel aan veel onderhoud toe te zijn, dus maar voor een nieuwe gegaan....daarna steeds meer willen en kunnen verbeteren in materiaal en conditie
Citaat:
My biggest fear is that when I die my wife will sell my bikes for the amount I told her they cost
pkwadraat
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: za 14 augustus 2010, 23:02
Mijn mountainbike: Cannondale Trail SL2 2010 / Merida Big Nine FST XT 2013

moest echt even graven in mijn geheugen;

Panasonic MC-5500
Muddy Fox Courier Prestige (en ja met Muddy Fox dicht achterwiel) - gestolen
Muddy Fox Adventurer Orange
Specialized Rockhopper FS

daarna heeeeeeel lang niets maar sinds 2 jaar weer begonnen

Cannondale Trail SL2 2010
Merida Big Nine TFS XT 2013

en nu sparen voor een 29-er fully
"Met mijn fiets kom ik ook van A naar B"
mtbfool
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1399
Lid geworden op: zo 18 maart 2007, 20:11
Mijn mountainbike: Superior XC 829 en Corratec TZ 100 mm fully 650B
Contacteer:

Dit heb ik ongeveer versleten in mijn carriere
1985 Gazelle Hybride die ik in het eerste jaar ombouwde tot racer in de zomer en crosser in de winter.
1988 Batavus mountainbike 1 van de eerste types ben de naam kwijt
1990 Batavus Buster mountainbike een zilverkleurige
1992 Batavus Buster custom met Marzocchi vork
1995 Batavus carbon hardtail
tot 2002 altijd Batavus custom fietsen gereden
vanaf 2002 mijn eerste Nishiki via het Nishiki AA drink team
2003 Nishiki 29 er
2004 Nishiki bushwacker LX yellow
2005 mijn eerste fully Nishiki
2007 mijn 2 de fully is een Moozes Sherpa fs custom
2009 mijn 3 de fully is een Moozes Marathon en ik heb nog een oude Nishiki 29 er-allebei custom
2010 mijn derde fully is een Moozes Marathon Fs in orange-bleu Custom uiteraard
2011 mijn 4 de fully is een Corratec carbon die later dat jaar breekt en een Univega 29 er beide custom
Heb nu een Corratec airtech 100 Fully 650B en een custom UNIVEGA 29 er hardtail.
In al die jaren heb ik ook nog een stuk of 15 racefietsen gehad van de volgende merken,
Corratec
Moozes
UNOVELO
gazelle
batavus alu en een batavus titanium
Batavus Carbon racertje
Univega en nu een Caelo carbon racer vanaf december.
Hier gaan de komende maanden nog een Caelo 650B fully bij komen en een Caelo 29 er hardtail van carbon.

Grtz; mtbfool
260 KM vaste route rondom helmond is dat genoeg????
Corratec TZ 650B fully op alle fronten beter dan me oude fully.
Superior XC 829 custom als streetrace bike en race bike.
jvandijk1962@gmail.com
https://www.offroadbikers.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5243
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

Jan the Man schreef:Mijn MTB historie is nog maar vrij kort, maar wel stormachtig.De aanloop is lang:
Op mijn 12e gingen we met de familie op fietsvakantie, en kregen we een toerfiets (Peugeot) met spatborden. Na 2 vakanties vond ik het fietsen steeds leuker vinden, en heb de spatborden en pakkendrager eraf gesloopt een ben gaan "wielrennen" Met zo'n zwaar monster kon ik toch nog aardig mee in het peleton. ............................................Het virus had inmiddels echt toegeslagen, en ik wilde graag een fully omdat ik wel eens last kreeg van m'n rug tijdens het fietsen (inmiddels 44 jaar jong), maar wilde niet inboeten aan snelheid. Het toeval wilde dat ik bij het opruimen van de zolder, ik op veel flessen whisky stuitte. Deze heb ik verkocht, en van de opbrengst, welke hoger was dan gehoopt, heb ik mijn fully samengesteld exact naar mijn wensen, zonder limieten. Het is een Cannondale Scalpel frame geworden, naar mij specificatie opgebouwd/getuned:
Leuk om weer terug te lezen.

In de laatste 2,5 jaar is er veel gebeurd, veel wisslende contacten zeg maar :winkie: .

Voor het stevigere werk heb ik na de Scalpel een Banshee Scirocco opgebouwd:
Afbeelding
De achterkant was knetterhard, en dat vond ik in lange technische afdalingen niet altijd prettig. Daarom deze verkocht, en een Rush Carbon opgebouwd:
Afbeelding'

Die was iets comfortabeler, maar minder bruut. Tussendoor ook nog een Salsa Moto Rapido in rasta kleuren opgebouwd voor in de winter:
Afbeelding

Een fantastish fijne fiets, echter ik kreeg teveel last van m'n rug bij lange ritten. Dus weer verkocht. Omdat er weer plaats in de garage was, wilde ik eens kijken voor een 29er. Om te proberen heb ik een stalen Singular gekocht met starre vork, en deze opgebouwd:
Afbeelding
Rijden met deze fiest beviel me zó goed, dat ik besloot om de Scalpel en de Rush te verkopen om daar ook 29ers voor te kopen. Liefst wilde ik Niners, en het moesten Fully's worden. Daar was toen in NL bijna niet aan te komen. Via via heb ik twee Niners laten komen vanuit de VS, in kleuren welke niet in NL gevoerd werden. Eén ding was zeker: de lefty moest overgezet kunnen worden:
De Jet9 als vervanger van de Scalpel:
Afbeelding

En de RIP9 als vervanger van de Rush:
Afbeelding

Nu ben ik aan het wachten op een Pipedream Scion, welke komende week binnenkomt. Toch weer een LTHT, maar dan een stalen.

Ciao
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Cubie
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1137
Lid geworden op: ma 25 juni 2007, 21:08
Mijn mountainbike: Orbea Wild H30 2023
Contacteer:

Ik denk nog regelmatig: 'was ik maar jaren eerder met dat mountainbiken begonnen'. Sinds 2007 begonnen. Daarvoor regelmatig op de racefiets voor triatlons, maar tegenwoordig zit ik eigenlijk het hele jaar door op de mtb.

In 2007 maar eens meegefietst met een paar vrienden op 'de Tank', zo'n supermarktbike. Omdat ik bij de eerste rit niet meteen een flaterfiguur wilde slaan, eerst maar eens een ritje op dit ding alleen gedaan. Eerst even wennen op de zwarte route Hellendoorn, echt hondeweer met de hele 3-urige rit regen. Daarnaast was het bos even daarvoor 'gekapt' door een februaristorm. Om de haverklap van de fiets ivm de omgevallen bomen. Deze expeditie zorgde wel meteen voor het nodige respect bij de anderen.

Heb nog een paar weken wat proberen te maken van 'de Tank', maar toen toch maar eens gezocht naar een leuke betaalbare instapmtb. Dit werd een Cube Attention. De achterderailleur was een XT, dus die fiets moest wel dik in orde zijn. Op de voorvork na (Suntour XCM) voldeed deze mtb. Ook nog prima Magura HS33-remmetjes.

In de loop van 2008 eens wat clinicjes gevolgd bij de LBS en langzamerhand op het spoor van de 29ers gezet. Maar die waren in Nederland nog niet zo makkelijk te verkrijgen.

Verrek, kon ik eind 2008 via de LBS toch aan een hele strakke 29er komen en nog wel eentje van Gary Fisher. Toen was de Superfly toch wel het summum van de 29ers, maar ik koos voor de betaalbare X-Caliber.

Vanaf de 1e trap op deze 29er ondervonden hoe makkelijk het fietste. Heerlijk! Op deze 29er fiets ik nog steeds. In de loop der jaren kleine upgrades gedaan (andere wielset is toch wel het belangrijkste).

Ben mij ook meer en meer gaan verdiepen in de 29ers en de verkrijgbaarheid (al is dat het probleem niet meer tegenwoordig), vandaar 29erNederland.nl

Ben ondertussen aan het speuren naar een wat speelsere (XC-)fully 29er.

Voor wie nog een 'oldskool' 29er wil zien.....
http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... ary+Fisher" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
bianchi5555
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 471
Lid geworden op: zo 1 november 2009, 12:16
Mijn mountainbike: 26 inch en 29 inch

Ik ben rond 1990 begonnen met een ongeveerde en goedkope Peugeot ATB, die moest snel van mijn kennis het veld ruimen voor een Giant Terrago omdat die nog redelijk afgemonteerd was. Daarna een Cannondale M800 waar ik vele wedstrijden en toertochten mee heb gefiets in Nederland en de Ardennen.
Toen we begonnen met fietsen deden we ook standaard de zondagen mee in Driebergen. In het begin nog met weinig bikers maar later met honderden fietsers. Ook andere toertochten die net begonnen in Nederland waren wij als eerste bij.

Daarna heb ik erg veel ATB's gehad, waarvan de Killer V's van Cannondale, de Specialized FSR en natuurlijk de beste cultfiets ooit de Kirk Precision mij het meest zijn bijgebleven. De Kirk van magnesium woog alleen zo zwaar als lood.

Laatste jaren op o.a. Cannondales (killer V's,) Bianchi, Klein, Scott, Trek (volledig geveerd en hardtail) gefietst. Na maximaal 6 maanden wil ik weer wat anders net als mijn classic auto's. Ben wel altijd enigzins blijven hangen in de oldskool modellen (ook net als mijn auto's, kijk maar naar de foto van mijn Volvo Amazon uit 1959 in "auto van de biker"). Vind nog steeds de Killer V in het knaloranje van Cannondale mijn mooiste fiets ooit. (buiten de Kirk dan) . Rijd nu op een Trek 8000 trouwens, maar dat kan morgen al weer anders zijn :)

Heb trouwens met mijn ongeveerde oldskool Killer V ooit Drunen binnen het uur gefiets op 51 jarige leeftijd. (is best snel als ik de ronde tijden over Drunen lees). Nu red ik dat niet meer jammer genoeg maar dat ligt niet aan de leeftijd (loop nog halve marathons, maar meer aan de fietsen die ik nu heb en wat minder durf wellicht..)

Heb altijd het geluk gehad dat de vriend van een vrouwelijke collega fanatiek ATB-er (en wielrenner) was, waardoor ik meer verstand er van kreeg en steeds betere fietsen had. Ook deed hij veel aan mijn fiets (ben zelf niet al te handig) en reden we regelmatig naar Duitsland om weer een goedkope maar erg goede voorvork te scoren in mooie fietswinkels.
Laatst gewijzigd door bianchi5555 op di 9 oktober 2012, 20:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Regards Luke

Love to drive 26 inch, love to run, love old skool
but now also 29inch :)
JSM
All rounder
All rounder
Berichten: 103
Lid geworden op: vr 8 januari 2010, 21:39
Mijn mountainbike: is van mij

In 1998 begonnen met MTB.
Eerst een tweedehands McKenzie, raw alu met paars fluo opbouw en alivio aandrijving. Leuke fiets, maar na elk (voor mij toen serieus) ritje over het vlakke zandland moesten de v-brakes opnieuw afgesteld worden, het balhoofd aangedraaid en ook het stuur wilde wel eens verzakken. Ach, er stond natuurlijk op een paar onderdelen Shimano, dus dan was het een goede fiets, toch?! Helaas is de fiets gejat, maar het heeft me wel aan de liefde voor MTBs geholpen.
Na de eerste fiets weet je pas wat je wil zullen we maar zeggen, dus toen (2000) kwam een ander tweedehandsje, een Trek 7000 ZX, golden orange (geweldig!), fluo gele HS33, vering (hiep hoi) RS Indy XC en Shimano STXrc/LX/XT. Supertijd met die fiets gehad (7 jaar lang!). Een vriend van me rijdt er nu nog steeds op. Toch nog steeds zonde dat ik hem verkocht heb. Het geld had ik toen echter hard nodig voor mijn eerste nieuwe fiets: Idworx alpine marathon (2007). Maar ook met het budget van de verkochte Trek erbij had ik niet genoeg voor de AM. De dealer kwam met de suggestie om de AM te strippen en opnieuw op te bouwen met goedkopere onderdelen: complete XT groep (de 775 groep kwam toen net uit), RS Reba Team, Ritchey Pro/WCS en Mavic Crosstrails. Scheelde 800 Euro met de originele prijs van de AM. Ik helemaal blij. Kwam er toen pas achter dat ik altijd op een te klein frame had gefietst. Een wereld ging voor me open, fietsen werd steeds leuker! 2 jaar heb ik de fiets in onderhoud gehad bij de dealer (superzaak, niets te klagen), maar het begon te kriebelen om zelf te gaan sleutelen. Aan de AM is niet veel veranderd; remmen vervangen door Hygia’s en nieuwe wielen om het gewicht flink naar beneden te krijgen. De AM is een heerlijke fiets, al gebruik ik hem bijna niet meer (schaam schaam). Dat kwam door een nieuwe liefde voor stalen frames. In 2009 startte mijn eerste zelfbouwprojectje (on a budget), de On-One 456. Dit is en blijft een lekkere speelfiets. Ga ik naar onbekend terrein dan gaat de 456 mee, die voelt zich thuis in elk terrein (behalve als het snel moet). En als het fietsje-opbouw-virus is toegeslagen, dan kom je er niet meer vanaf. Bij On-One zag ik dat de ‘klassieke’ 26 inch inbred (v-brake&disc nokken en voor 80 mm vorken) op aan het raken was en die moest ik één hebben. Frame heeft een jaar op de zolder gelegen. Toen vervolgens bij Pace nog een originele/nieuwe RC31 vork te scoren was volgde het startsein om de inbred op te bouwen. Nieuw project, dus nieuwe uitdagingen: met veel mailen en wachten bij Dean een titanium stuur en zadelpen laten maken. Wieltjes (weer) van Frieke. Op de inbred ben ik dan ook het meest ‘trots’. En verbaasd ook eigenlijk; geen vering maar toch ‘veel’ comfort; de combi van carbon, staal, titanium en brede velgen met zacht rubber doet z’n taak goed. Heerlijke fiets. Maar dat is de Idworx ook, en de 456 ook, dus eigenlijk gaat er nu niets meer de deur uit. :winkie:

(Aan het rijtje staal is nog een Kona Bandwagon 2010 toegevoegd en voor de racerij een Bianchi 1885.)

Volgende fiets op verlanglijstje? --> Pace RC129 (alu komt er niet meer in, of het zou misschien een Turner moeten zijn…)
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16805
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

1989-1996: Giant ATX nogwat met Suntour 18-speed derailleurs, Sugino crank en Dia-Compe remmen. Uiteraard staal & star. Dit model zat onder de toen populaire Sierra.

1996-1998: Nebraska met Alivio 3 x 7 groep. Een volledig alu fietsje wat de Halfords toen verkocht voor 600 gulden.

1998-2003: Marin Pine Mountain met XT 3 x 8. Al snel voorzien van Magura HS22 remmen en een verende voorvork. Zeer bewust een stalen frame gekozen in een tijd dat alu al de norm was.

1999-nu (frame op zolder :)) Cannondale Super V 600. Origineel uitermate zwak afgemonteerd, maar in meerdere stappen ge-upgrade naar goede specs. De aanschaf was behoorlijk impulsief, een fully voor erbij leek me wel leuk :-)

2003-2007: Airborne Lancaster titanium, zelf opgebouwd. Een van de fijnste ht's die ik gereden heb. Titanium is imo het mooiste materiaal voor een hardtail, gevolgd door staal.

2006: Funworks dirtbike erbij gekocht voor de gein.
2006: oud stalen Scott frame opgebouwd als singlespeed.
2007: te grote Scott vervangen door Be One Stelis frame (singlespeed opgebouwd)

2007-heden: Morewood Shova ST fullyframe gekocht en zelf opgebouwd als vervanging voor de Cannondale. Met enige regelmaat onderdeeltjes ge-upgrade en momenteel voorzien van een Talas, X0 schakelspul, Deus crank en XT trail wielen. Fijnste fiets die ik ooit gereden heb.

2007: Be One, Funworks en Airborne frame verkocht en het geld geinvesteerd in een Rohloff en voor deze naaf geconstrueerd Poison hardtailframe.

2008: te groot Poison frame verkocht en vervangen door een stalen Voodoo Wanga kader.

2009: te grote (hardleers en het frame was zo mooi...) Voodoo verkocht en frame vervangen door een Santa Cruz Chameleon.

2011: Rohloff en Santa Cruz frame verkocht en een tweede fullyframe gekocht en zelf opgebouwd, een Salsa El Kaboing. Beetje impulsief gekocht flink afgeprijsd frame maar de Salsa rijdt boven verwachting goed, heerlijke fiets.

2012: met rondslingerende onderdelen toch weer een hardtailtje opgebouwd, een stalen Ragley Blue Pig. Altijd handig om erbij te hebben :D

Tussendoor ook nog 2 mtb's en een racer opgebouwd voor mijn vriendin, en vanaf 1982 t/m nu vier racefietsen gehad (allen staal: Gazelle -> Diamant -> Gazelle -> Grandis). Onderhoud vanaf het begin in 1982 altijd zelf gedaan, als je een motor kunt onderhouden moet een fiets ook lukken ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5496
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Even een bump na 7 jaar voor deze topic, beetje naar aanleiding van "the godmother of all MTB's" van JD viewtopic.php?f=14&t=106815

Mijn MTB avontuur begon in Mei 1987 toen ik vlak voor mijn 12e verjaardag een Raleigh Maverick kreeg

Exact deze (pic is niet de mijne)
Afbeelding

Eindelijk een Crossfiets die bij mijn lengte paste, die moest ik hebben zodra ik van het bestaan af wist. Altijd al door de bossen lopen crossen op crossfietsjes en zelfgemaakte creaties maar de MTB was exact wat ik (onbewust) zocht.

Daarna eindeloos veel fietsen versleten mede door de liefde voor Trial en omdat we met een klein clubje altijd wel de grenzen opzochten van wat met zo'n fietsje allemaal kon ..... of niet :-{
een echt lijstje met fietsen per jaar heb ik niet maar ongeveer dit vanaf 1987:

- Raleigh Maverick
- Muddy Fox Pathfinder
- Giant Escaper
- Duell (overgenomen van LarsTb)
- Koga Terrarunner
- Giant Bronco (staal)
- Koga Ridgerunner (5x) de iconische alu E-stay

Afbeelding

Afbeelding

Scott pro racing (staal, columbus max) mijn reisfiets van 1997 tot 2001

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Alle bovenstaande bikes (en meer) zijn gebroken ..... :roll:


Daarna in de retro bike periode gekomen waarin ik tientallen droomklassiekers heb gekocht en gereden, uiteindelijk alles naar MTB museum in Arnhem gegaan. Mijn forumnaam Yo-Eddy komt uit die tijd, zelfs (in 2005?) nog een Grand Raid gereden op een starre Fat Chance Yo-Eddy

Afbeelding

Daarna begon mijn custom Groovy Periode, custom stalen fietsen van framebouwer Rody Walter uit Ohio, iemand met zijn roots in de retro scene (leren lassen en framebouwen bij Bill Grove). Rody is inmiddels een goede vriend (meerdere malen samen gebiked in USA en vorig jaar was hij hier in NL met zij vrouw) ..... komende februari weer samen naar Arizona.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Vanaf 2014 officieel begonnen met 11Ants, heb nu de luxe om samen met mensen die wel echt talent hebben :wink: (Jeroen, de ontwerper en Daan, de lasser) fietsen te ontwerpen, bouwen,verkopen en uiteraard zelf te rijden waarbij we 100% vrij zijn in onze keuzes.

....... inmiddels dus 32+ jaar en nog steeds stap ik met een grijns op mijn fiets, alleen of met de kleine

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Ik kende je historie al wel aardig maar blijft indrukwekkend! Die Groovy was wel een verdomd gek S-bike achtig ding, maar daarom ook juist wel weer typisch Groovy en tof.
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

Gave foto's en interessant topic ook!

Ik wou dat ik ook zulke interessante verhalen te vertellen had, maar helaas ben ik nog niet zo lang bezig ;)
Ik heb wel al een hele zooi bikes gehad in de tussentijd, vooral om te ontdekken wat ik eigenlijk echt wilde....

Nu is het inmiddels wel redelijk gestabiliseerd en moet ik het doen met:

Inspired Fourplay Pro 24" Street trials bike
Afbeelding

Banshee Darkside 26/27,5" Freeride bike (momenteel 160/160mm):
Afbeelding
Afbeelding


En nog in de opbouw een 27,5" LTHT Titanium frame van een of ander nederlands bedrijf. Er staat 11ants op, dat weet ik wel :winkie: :winkie:

Daarvoor zo uit mijn hoofd (hopelijk de juiste volgorde) de volgende bikes gehad:
- 29" Merida Big Nine 500 (2018)
- 20" Onza Rip Trialsbike
- 26" Echo street trials bike (bijna antiek :P)
- 26" Canondale Carbon Fully (XC)
- 26/27,5" Banshee Rune Enduro
- 26" Onza SpyroGyra Trialsbike
- 20" BMX (onbekend merk)
- 26" Canyon Torque FR
- 24" Inspired Console Street trials
- 26" Canyon Stitched 360 Pro Dirtjumper
- 20" Khe Bikes BMX

De 29er was mijn eerste MTB en heb ik eind juni 2018 opgehaald. 3 weken later stond hij alweer te koop en daarna is het in een rap tempo gewisseld :D
Maar het is een geweldige hobby! :-q
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Sjeezus, was die drop in foto 2 naar een upslope?
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
funride
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2393
Lid geworden op: di 26 juli 2011, 08:39
Mijn mountainbike: ALTEC ACCRUE

Mooi verhaal Yo-eddy :-q

Mij eerste Mountainbike ervaringen waren in de begin jaren 90 in Schoorl, zat in Bergen op school en was met maatjes in die tijd veel aan het windsurfen.
Maar op dagen dat we ons verveelde pakten we wel een MTB om een rondje schoorl te doen.
leende dan het materiaal van de vader van een vriendje dus geen idee wat het was...

Uiteindelijk pas in 2009 echt met mountainbiken begonnen omdat windsurfen lastig te combineren was met werk en gezin.
Eerst op een veel te kleine Merida Z en daarna op een Stevens S6.

Kwam er na een jaartje al snel achter dat XC niet zo mijn ding was en Enduro (wedstrijden) en AM tochten gaan rijden.
In die jaren gereden op een Scot Randsom, specialized stumpjumper FSR, Kona Process 153, On one 564 en Commencal Meta HT.

Na paar jaar heeeel veel tripjes en wedstrijden in het buitenland was ik er wel klaar mee en meer in Nederland gaan fietsen.
In 2016 Een Canyon spectral 29 aangeschaft die zowel in NL al buitenland goed te gebruiken is.
Hiermee voornamelijk in NL, Ardennen en UK rondgereden.

Nu sinds twee jaar het windsurfen weer fanatiek opgepakt en daarnaast ook gaan surfen waardoor de tijd voor mountainbiken in het buitenland
er helemaal niet meer is, op zich niet erg want de routes in NL worden steeds mooier.
Omdat ik nu voornamelijk locale rondjes rij op dagen dat er geen wind of golven staan een XC hardtail gekocht Votec VC pro.
Deze rij ik vooral in het GNR en op HV/LV en zo nu en dan Amerongen/HG.
https://www.britishcycling.org.uk/searc ... g-System-0" onclick="window.open(this.href);return false;
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

maverick76 schreef: zo 8 december 2019, 22:08 Sjeezus, was die drop in foto 2 naar een upslope?
Mark loopt al meer dan een jaar over die drop te mijmeren, ook toen hij zijn eerste 'wrak' had gekocht al. Waarschijnlijk iets meer dan 2 meter en de landing is volledig vlak. Optisch lijkt het eerder 3 meter als je boven staat en waarschijnlijk heeft hij een klein lipje moeten bouwen om de rand over te komen. En je hebt nauwelijks aanloop, dus het is ook niet dat je met 40 km/u aan kunt komen.

Gewoon een mega lompe drop dus. Ik zou een Darkside nog een te 'lichte' fiets vinden om die drop te proberen :-{

Petje af dus dat 'ie 'm gedaan heeft. Mafketel... . :kiss:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
slapbandje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 991
Lid geworden op: vr 15 augustus 2014, 18:22
Mijn mountainbike: Te veel

Voor mij begon het in '86 of '87 (is al weer zo lang geleden) met een Muddy Fox Courier Comp die ik kocht bij de Rijwielcentrale in het centrum van Eindhoven.

Vrij snel besmet geraakt met het virus door de frequente ritjes in de bossen van Mierlo en door de brochure die ik mee kreeg waardoor de Courier al snel gezelschap kreeg van de MF Aluminium Team Pro. Dat was voor die dagen al een hele serieuze MTB waarmee ik goed uit de voeten kon.

In '89 kwam ik in Breda en maakte ik kennis met het merk Klein wat destijds verkocht werd door Schietecat fietsen.
In anderhalf jaar tijd kwamen er een Pinnacle (rood met verchroomde vork), Rascal (roze met zwart) en de, in mijn ogen, enige echte Attitude (groen wit roze) met gehoekte vork.
Daarmee heb ik echt legio kilometers gemaakt in binnen- en buitenland.

Enige jaren later via marktplaats nog een Klein Mantra op de kop getikt die de collectie wederom groter maakte. De eerste fully voor mij en intensief gebruikt op de route Montferland waar ik destijds vlakbij woonde.

Daarna nog uitstapjes gemaakt naar het custom titanium werk van de firma Seven Cycles in de vorm van een IMX om via een Trek Superfly 100 Elite SL / Evil the Following /Evil the Wreckoning /Hope HB130 weer terug te keren op het custom Seven nest met hun laatste creatie, de Mobius.

Naast deze fietsen, die ik allemaal nog heb en waar ik echt geen afstand van kan doen vanwege de sentimentele waarde ben ik nu bezig met het opbouwen van een titanium Baum Extensa hardtail.

Of het hierbij blijft? Geen idee. Ik heb een donkerbruin vermoeden van niet :tong
Laatst gewijzigd door slapbandje op zo 8 december 2019, 22:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Geld moet rollen. Bij voorkeur op noppenbanden.
Plaats reactie