Wat is jouw MTB Historie?

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Plaats reactie
KleinPalomino
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4517
Lid geworden op: vr 23 mei 2008, 14:14

Ik ben begonnen dat ik 15 was (dus) 1990 op een AlpineStars Cro-Mega. Toen echt een strakke bak van 14 kilo of zo na al heel wat gewichtstuning. Heel wat kilometers mee gemaakt in de Limburgse bossen (Tegelen, Belfeld, Reuver en Swalmen).

Na 2 jaar kwam ik oog in oog met een Koga Miyata Sky Runner Carbolite en ja hoor....met wat hulp van mijn ouders stond ie vrij snel thuis....gebruikt, dat wel....een nieuwprijs van iets van Fl. 4.500,- zat er niet in. Gebruikt nog 2.500,- Oud Hollandsche Florijnen neergeteld. Hij had ook de eerste klikpedalen van Shimano! Aangezien ik in Venlo woonde haalde ik toendertijd veel onderdelen uit Duitsland aangezien NL nog steeds niet echt voorzien was van goede dealers. Ik weet nog dat ik de Panaracer Dart 2.2 en achter Smoke 1.9 erop had liggen, dat waren nog eens tijden!

Deze heb ik een aantal jaren later verkocht omdat ik in Friesland ging wonen en wel bovenaan in Friesland. Geen bos of heuvel te bekennen!

Daarna ben ik weer gaan mountainbiken in 2003 en heb ik een Klein Attitude gekocht. Daarnaast nog even een gele Klein Pulse en een Klein Topgun.

Nu ben ik dus onderweg op een Palomino.
Gebruikersavatar
Enrico
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5894
Lid geworden op: za 5 juni 2004, 20:18
Mijn mountainbike: Giant Anthem Advanced pro 1

In een ver verleden bij "de Zwaluwen" in Deventer enkele jaren wegwedstrijden gefietst. In de wintertijd werden de banden (tubes) omgewisseld voor wat meer geprofileerde exemplaren en klaar was je veldfiets. Ik merkte toen al dat veldfietsen mij meer lag dan rijden op asfalt en beton. Tot 1994 gefietst (recreatief) met een Gazelle Champion Mondial. In 1994 kocht ik mijn eerste mountainbike; een paarskleurige Trek 920. Aanschafprijs ca. FL 1000,- Deze (volledig starre) bike was uitgerust met o.a. gripshift en Shimano STX onderdelen. Had eigenlijk de smaak onmiddellijk te pakken en de Gazelle kwam nog maar amper uit de schuur. Na ca. 3,5 jaar de Trek ingeruild voor een Marin Pine mountain die ik slechts enkele maanden in gebruik heb gehad. Ondanks de nodige aanpassingen bleef de Marin heel gauw "steigeren". In 1998 kocht ik een Specialized Stumpjumper M2. Deze bike was voorzien van een eenvoudige geveerde voorvork (Rock Shox Judy TT) die qua werking veel te wensen over liet. Na. ca. 1 jaar de Stumjumper in gebruik te hebben gehad werd deze voorzien van een Rock Shox Judy Race. Ook de andere onderdelen werden gaandeweg ge-upgrade. Met deze bike heb ik mijn eerste echte bergtochten in de Alpen ondernomen. In verband met toenemende nekklachten (versleten nekwervels) heb ik de Stumpjumper in 2004 ingeruild voor een fully: de Specialized Epic Marathon. Al snel bleek (gelukkig) dat dit de remedie was tegen de soms ondragelijke pijn na afloop van een mtb-tocht. De voorvork Fox Terralogic F100X van de Epic vond ik echter een onding. Ondanks tuning nooit echt een fijn aanspreekmoment voor deze vork kunnen vinden. Sinds februari 2007 rij ik met een Specialized Stumpjumper FSR Pro. Hoewel ik duidelijk aan snelheid ingeleverd heb is dit voor mij een ideale bike.
De nekklachten zijn nu nagenoeg verdwenen. De drang om altijd als eerste boven te zijn is er bovendien niet meer wel de behoefte om te genieten van een prachtige buitensport.
If there’s life on other planets, then the earth is the Universe’s insane asylum.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Ben zelf begonnen met een aluminium ATX 850, denk ergens in 1996 of 1997. Ik koos voor een Giant omdat de racefiets die ik een jaar eerder kocht, ook van Giant was, en die beviel prima (nog steeds, want... maar ik wilde ook de bossen in en paden op. Was direct verkocht, helemaal geweldig. Een van de mooiste trips was een vakantie lang dagtochten in Wales, puur op de kaart. GPS? Wat was dat? Gewoon een kaart, regen, heide, highlands en uiteindelijk papier machee in je handen overhouden en onverrichetrzake terug moeten keren, geweldig.
Ik woonde toen in Krimpen aan den IJssel, vervolgens ging ik studeren in Utrecht. Daar op de Utrechtse heuvelrug ook vaak gebiked, 12 km vanuit de stad, parcours van iets van 10 km en weer 12 km terug.
Nu woon ik sindskort in Wassenaar, en ben ik hem weer gaan gebruiken (de periode dat ik in Rotterdam woonde was er weinig aan... ben wel op Bergschenhoek te vinden geweest... sleutelbeen gebroken daar, ook). Ik kwam erachter dat de 12-13 jaar gebruik van de STX-RC groep met Gripshift de onderdelen geen goed hebben gedaan. Reparaties en opnieuw preventief onderhoud gingen meer kosten dan me lief was, dus dan maar investeren in een Stevens S-7 MY 2009. Bij dezelfde LBS als 12 jaar geleden, Van der Velden Wielersport in Lekkerkerk. Peter blijft geweldige vent met dito service.
De Giant gaat echter nog niet weg. Wassenaar betekent strand en duinen, en dat strand wil ik de S7 nog niet aandoen. M'n trouwe Giant soldiers on... en ik kan ook nog geen afscheid nemen. Oude liefde roest niet. Hij is van aluminium.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
goofy_rocks
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 800
Lid geworden op: do 10 februari 2005, 13:59
Mijn mountainbike: Raaw Madonna / Gary Fisher Rig

Het virus is bij mij in 2004 aangeslagen. Het mountainbiken lonkte al een tijdje maar de kosten zorgden voor een vertraging. Ik moest een fiets krijgen voordat ik de psychologisch stap kon nemen om honderden euro's aan deze hobby te besteden.

De eerste was een Giant en zou bij het grofvuil gaan. Het was een lichte aliminium fiets met LX onderdelen. Na een bezoekje aan Rose zaten er al snel wat XT onderdelen op. Structurele chainsuck zorgde er echter voor dat het frame vervangen moest worden. Dat werd een Banshee sirocco. Parallel daaraan een Red Bull stiffee opgebouwt(door frame breuk na paar maanden vervangen voor een Morewood). Omdat ik in 2005 gestart was met wedstrijden bleek de Banshee iets te lomp en kwam er in 2006 een specialized M5 voor in de plaats. Een ongelukje zorgde er echter voor dat het aantal ritten op de M5 op 2 handen te tellen was. Na de revalidatie tijdenlijk een Giant XTC team gehad. Daarna kwam er al snel een Trek 8500 en die heb ik nog steeds. Ik hoop deze wel op korter termijn te vervangen voor een nieuwe Trek 8500. Oja en ik heb sinds een paar maanden ook een 29 inch bike. Gary fisher rig. Erg leuk speelgoed.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Hallo hee. Dat zijn nogal wat fietsjes geweest! Dure hobby;)! Doe je wel voorzichtig...?
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
goofy_rocks
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 800
Lid geworden op: do 10 februari 2005, 13:59
Mijn mountainbike: Raaw Madonna / Gary Fisher Rig

Kapitein Iglo schreef:Hallo hee. Dat zijn nogal wat fietsjes geweest! Dure hobby;)! Doe je wel voorzichtig...?
Nu wel ja want ik heb 1 mountainbike in het verhaal nog achterwege gelaten. Namelijk een DH bike cannondale 4000V. Welke overigens ook alweer de deur uit is. Kijk wel uit naar een vervangend frame om weer lekker onverantwoord te keer kunnen gaan. :winkie: Maar raar maar waar het geld is een beetje op.
nxat
All rounder
All rounder
Berichten: 101
Lid geworden op: di 8 juli 2008, 19:33
Mijn mountainbike: houdt van limburg
Contacteer:

Ik ben nog geen jaar bezig met daadwerkelijk zo te MTBen als ik nu doe. Ga nu de laatste tijd toch wel 3-4 per maand een tochtje fietsen in het hier "in limburg iets minder vlak zijnde dan in de rest van nederland gebied" Verder heb ik van de zomer naar mijn werk gefietst met de poplock aan hehe, maar ja zijn toch weer 20 km enkele reis. Van de zomer de "Houffalize ziekte" opgelopen het is daar gewoon mountainbike heaven, ook afgelopen december hier terug gekeerd. Afgelopen winter heb ik meer gefietst dan van de zomer vind het geweldig die sneeuw :-q .

Ik fiets nu op mijn 2e moutainbike in me gehele leven. Vroeger een mooie rode giant gehad met maarliefst 18 versnelllllingen. Fiets nu met een X-trail framepje met daarop een LX/XT groep en heb zojuist toch maar schijfremmen gekocht. En tja wil nu toch wel graag een sjiek framepje dus zal van de zomer wel gebeuren :tong

MTBen is een ziekte een verslaving die me veel geld kost en voor zorgt dat ik voorlopig nog wel thuis blijf wonen :winkie: :winkie:
Het leven is geen pony kamp!
Zumpelvelder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1927
Lid geworden op: di 16 oktober 2007, 22:58
Mijn mountainbike: Stumpjumper 29"
Contacteer:

Het begon voor mij allemaal met het kijken naar het NK-mountainbiken in Gulpen als klein jochie..
Eigenlijk was ik altijd een fanatiek voetballer, maar door problemen met mijn knieën ben ik daar toch maar mee gestopt.

Na lang zeuren kreeg ik op mijn 11e mijn eerste echt mountainbike, 1996 moet dat zijn geweest, een Batavus Nitro met Rock Shox Jett C voorvork. Helemaal happy was ik en ben eigenlijk gelijk gestart met regelmatig lange afstandsritten rijden en bijna dagelijks crossen door de bosjes in de naaste omgeving.
Afbeelding
Tijdens de tijd dat ik op de middelbare school zat hadden we een erg leuk groepje waarmee we zeker 1x per week gingen mountainbiken. Helaas is dit groepje op ten duur uit elkaar gevallen en zijn veel mensen gestopt met mountainbiken. :(

Heb zelf vanaf toen ook niet veel meer op de fiets gezeten voor een jaartje of 2.. Totdat ik in 2004 toch besloot weer een mountainbike te kopen, een Stevens M7. Aangezien dit zo'n vooruit gang was qua materiaal werd er gelijk weer fanatiek gereden en ging dan ook voor het eerst toertochten rijden en ging geregeld een dagje rijden bij de zuiderburen. :)

Sinds 2006 tot nu is mountainbiken mijn voornaamste hobby en wil het dan ook nog lang blijven doen.
Vanaf vorig jaar doe ik ook af en toe mee aan wedstrijden, maar in de toekomst wil ik zeker overgaan op een licentie om dan zoveel mogelijk wedstrijden te rijden in één seizoen!

Afbeelding
En zo rij ik nu rond, een Sintesi 812 frame naar wens afgemonterd... 8)

Waar het gaat eindigen weet ik nog niet, maar het liefst zou ik gelijk nu al de 'Stevens SMC 1 Team' willen hebben, maar daar zal ik nog ff voor moeten sparen.
Smoked
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 681
Lid geworden op: za 23 februari 2008, 23:15
Mijn mountainbike: Cannondale Rz one-twenty one
Contacteer:

Die roch shox jett is toch net lego, bijna iedereen heeft ermee gespeeld! :D
bussum
All rounder
All rounder
Berichten: 77
Lid geworden op: do 4 december 2008, 06:08
Mijn mountainbike: Espada Team!!

Ik ben in 1998 begonnen met fietsen. Dat was op de racefiets. Ik kon dat best aardig, alleen ik had, en heb nog steeds een hekel aan het rijden in een peloton. In 2002 heb ik mijn eerste en tot nu toe enige mountainbike gekocht, een Trek 4100. Ik heb daar eerst met een klein groepje op gefietst en na het stoppen van de anderen alleen. Tijdens mijn middelbare schooltijd werd het fietsen uiteindelijk toch minder omdat ik toen ook atletiek deed. Mede door veel en zwaar blessureleed doe ik dat nu veel minder en is de Trek weer volop in gebruik. Ik fiets het laatste jaar weer regelmatig en dat wordt steeds meer. Na een weekend in Mol (op uitnodiging van collega's van m'n vader) fiets ik momenteel zoveel als ik kan. Ik heb het virus dus weer helemaal te pakken.

En een nieuwe: Nog niet echt zeker, maar geen Trek in ieder geval, al is die die ik nu heb echt onverwoestbaar. Om een voorbeeld te noemen: Alivio schakelsysteem, en pas nu levert ie problemen op (toch meerdere duizenden kilometers volgehouden) en lekke banden krijg ik alleen op asfaltwegen 8) .

Helaas is de Trek nu toch echt wel compleet af dus ben op zoek naar een goede vervanger, en dat wordt dus geen Trek i.v.m. de (naar ik nu merk) een te lange bovenbuis.
KingBee
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3979
Lid geworden op: za 14 juni 2003, 22:27
Mijn mountainbike: Scott Scale

Heb altijd veelvuldig gefietst op een Gazelle racefiets. De lange afstanden vond 'k wat saai worden en ben toen begonnen offroad te gaan rijden met dat ding. Ik was meteen hooked.

Als 13jarige begonnen (wordt 32) met mountainbiken op een MBK. Met het frame zelf is nog geen meter gefietst omdat 'k via een oom een ander frame kreeg (duurste frame toen van Hercules die ze alleen leverden aan teams) De Suntour onderdelen zijn overgezet. Deze bike heb ik nog en is alweer een poos ivm. chronisch tijdgebrek in wederopbouw.
Toen ik ooit Brentjes in levende lijve zien fietsen tijdens een wedstrijd werd het helemaal een passie (zeg maar: levensstijl)

In 2003 een andere ATB gekregen op m'n verjaardag omdat de achteras van de 1e bike weer stuk was. Dat ding was verre van denderend en heb er toen geld bij moeten doen (geen geld terug) en heb toen een fooly gekocht 8) . Heb er toch nog wel plezier mee gehad, maar ik ben zeer blij dat ik deze vorig jaar heb ingeruild voor de Scott 8) :-q
Marijntje
All rounder
All rounder
Berichten: 106
Lid geworden op: do 13 december 2007, 12:29
Mijn mountainbike: Ja, dat is me er eentje zeg!
Contacteer:

Tja, historie? :oops: :~ :tong

Ik ben begonnen met mtb'en via keuzeonderdeel mountainbiken in vwo5, nu 2 jaar geleden
Dat beviel erg goed en bijna anderhalf jaar geleden besloot ik in een gekke bui zelf een mtb te kopen.
Omdat ik niet meer geld had, werd het een gazelle w1, en die heb ik dus nog steeds...

Omdat ik bepaalde onderdelen van die w1 spuugzat ben, (met name de vork en de voorderailleur, de rest bevalt redelijk) ben ik nu hard aan het sparen voor een andere bike, wordt waarschijnlijk een Trek 6300 o.i.d.
What occupies the last 6 pages of the Lada User's Manual?
The bus and train timetables.
timbo16
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 957
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 14:23
Mijn mountainbike: Crosser voor offroad
Contacteer:

Ik was hier al een tijd lid heb toen ooit eens wat advies gevraagd hier enzo, over een bike(aldi niveau).
Die had ik enkele maanden en toen was die overleden.
Daarna tijdje niks gedaan aan mtb, maar toen ik vorig jaar opzoek ging naar een fiets(had er geen één namelijk) kwam ik toch bij een mountainbike uit.
In eerste instantie wilde ik niet veel uitgeven en kocht een cube aim, hier 5 maanden opgereden en ook nog een wedstrijd mee gereden maar kwam er al snel achter dat dit dus niet de bike was die ik zocht, en ook niet echt heel erg geschikt was voor wat ik ermee wilde.
Dus gaan kijken en zoeken, en kwam toen eigenlijk uit bij de winkel waar ik uiteindelijk wel m'n bike heb gekocht maar niet degeen die ik in eerste instantie wilde nemen.
Zat namelijk te kijken voor een speci stumpjumer, zat alleen te twijfelen over de kleur, dus nog 1x met moeders naar de winkel en wilde eigenlijk die dag ook wel de speci bestellen, maar toen zag ik ineens een trek 8000 mj 2009 staan en was verkocht even wat vragen en rijden afmontage bekijken enzo en er zat niet bijzonder veel verschil in qua afmontage dus keuze was gemaakt.
En sindsdien cross ik lekker rond op een trek 8000 met al enkele aanpassingen.
Zo had ik fiets net iets van een week ofzo gelijk een wedstrijd in steenwijk. en hie de plaatselijk wintercompetitie rijdt ik ook.
Ik heb er iig erg veel plezier in zou eigenlijk nog veel meer willen rijden maar door werk e.d lukt dat niet altijd.
Flanders cx
Cube Litening super HPC race, sram red
Gebruikersavatar
speedrider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1575
Lid geworden op: do 13 mei 2004, 01:12

Vanaf mijn 14e altijd op de racefiets gezeten. Van mijn 25e tot 30e levensjaar geen fiets aangeraakt en toen door een vriend op een Specialized Rockhopper uit 1991 gezet. Nou, na een keer fietsen was een nieuwe hobby geboren.
Na een jaartje op de Rockhopper een Corano gekocht bij Noorloos uit Waalwijk. Weinig verstand van mountainbikes en die fiets was dus een drama. Slecht frame, slechte (suntour) voorvork en Deore afmontage.
Na een half jaar een American Eagle Durango 760 gekocht. Ongelofelijk lekker fietske met lichte wieltjes en aardige afmontage.
Een jaar of twee later het echte werk. Ik kocht een Specialized Stumpjumper. Waanzinnig lekker fietske, welke ik nu nog heb, maar dan wel met een nieuw S-Works garantie frame. Het zadel en de stuurpen zijn nog orgineel :D.
Tegelijkertijd ook nog even een 2e hands Cannondale F600 gehad als reservebike, maar dat was niet helemaal mijn ding en dus snel verkocht voor dezelfde prijs. Ook nog even een 2e hands Cannondale scalpel gehad, maar deze weer vrij snel verkocht.
En aankomende maandag ga ik mijn nieuwe schatje ophalen, die ik voor lange tijd zal berijden. Ben toch een Specialized man en dus heb ik gekozen voor de nieuwe Specialized Epic 2009. Volgende week in "Show your stuff" :winkie:

Dus al bij al in 8 jaar tijd aardig wat fietskes gehad :-q
Life is short.....................enjoy it!!!
stevo87
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3249
Lid geworden op: ma 19 februari 2007, 17:19
Contacteer:

Toen ik op de basis school zat heb ik de Giant gsr100 gekregen die van mijn pa was. Beetje crossen door de locale bossen. Deze had nog 6 versnellings SIS duimschakelaars waarmee je nog kon instellen of ie wilde klikken tijdens het schakelen of niet :lol: Door school gebruik en wat gooi en smijt werk waren de te vervangen onderdelen duurder dan de fiets waard was. Achteraf heb ik spijt dat ik het frame weggegooit heb want het zou een leuk ss project kunnen zijn.

Ik ben in de zomer van 2005 begonnen met het "echte" mountainbiken ik was toen 17 jaar (nu 21). In de 1ste klas aangestoken geraakt met het mtb virus door op een survival kamp te gaan met wat klasgenoten. De fiets daar was een gloedje nieuwe Giant Boulder SE met jahwel... 21 versnellingen. Ik had nog nooit zo hard afgedaalt op een fiets :oops: :D

Op mijn werk toen een Giant terrago uit 2005 gekocht. Volledige deore afmontage (op de naven na) en een suntour vork die toch nog heel wat kilometers heeft afgelegt voor hij de geest gaf. Terrago toch te groot gekocht (maat M18") en daarna een Giant Trance gekocht in 2007 (maat M17"). De Trance was toch wat te zwaar voor normaal xc vond ik en deze maar omgebouwt naar 4x/trail bike. Vorig jaar mijn Ridley Tiger gekocht als goedkoop ss project en sinds een paar maanden is er ook een Epic bijgekomen voor het snellere xc werk.
Laatst gewijzigd door stevo87 op vr 6 maart 2009, 21:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie