Wat is jouw MTB Historie?

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
shiverer
Site Admin
Site Admin
Berichten: 17266
Lid geworden op: wo 7 april 2004, 20:49
Mijn mountainbike: Crisp - Turner Flux
Contacteer:

Afbeelding

rechts sinds 1994, links sinds 2006.

meer hier: http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... 870#421870" target="_blank

-- Erger u niet, verwonder u slechts.. -- Small hops, grasshopper.. -- <2 --
lesleyleeuwerink
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 44
Lid geworden op: za 12 januari 2008, 20:50
Mijn mountainbike: Xtrail Pro6, xt 2008, crossrides, rockshox reba

Zo ergens in 1997 in Roemenie met een geleende bike voor het eerst ge-mtb'd. Ter plaatste een "Swiss-made" gekocht voor 200 Gulden met Shimano afmontage, volledige star. Daar heb ik jaren lang Assen en omgeving wekelijks mee onveilig gemaakt en af en toe eens Sauerland. Wel veel onderhoud gepleegd, maar veel lol mee gehad.
Via het fietsenplanin 2005 een Focus Black raider, full lx met schijfremmen gekocht. Ook daar wekelijks mee gefietst, en veel in voor- en najaar in Frankrijk in de bergen.
Ik geef niet veel om een merk. Januari 2008 een X-trail pro6, full XT gekocht. Ik rij graag op een hardtail. Daar worden nu wekelijks routes gefietst in de omgeving van Assen. En nog steeds in voor- en najaar in Frankrijk of Italie. Fiets achterop de camper en gaan...

Niet zoveel fietsen dus, wel veel gefietst. Ik heb helaas meer hobbies die geld kosten...
Change is the law of life. People who only look at the past or present, are sure to miss the future!
ATBJasper
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 726
Lid geworden op: wo 11 april 2007, 17:17
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel

leuk, hier ook mijn verhaal:

toen ik een jaar of 9 of 10 was, begon mijn vader met biken. Omdat hij wel wat gezelschap wilde heeft ie voor mij destijds ook een bike gekocht. Dit was een tweede hands kenoscha welke ongeveerd door het leven ging. Hier heb ik me jaren lang op vermaakt en behalve veel asfalt ook naar plaatsen als de veluwe geweest met mijn zwarte ros.

Op den duur ontgroeide ik de fiets (16 inch) en ben ik op marktplaats opzoek gegaan naar iets anders. ik was toen een jaar of 15. Veel verstand van bikes had ik toen nog niet en wist dus niks van framematen, afmontage en dat soort dingen.

Budget was uiteraard ook erg laag, dus werd het een tweede hands Giant Terrago, die eigenlijk al te afgetrapt was. Hier heb ik dan ook niet meer dan een jaartje mee gereden. zie de onderstaande foto.

Afbeelding

Op deze fiets heb ik ook mijn eerste toertochten gefietst. Rond deze periode kreeeg ik in de gaten dat er in de winter veel van deze tochten waren

vervolgens heb ik de bike gekocht waar ik nu nog op rijd. Ik ben bij mijn merk gebleven, en het is een Giant XTC geworden.

Afbeelding

Dat is zon beetje mijn verhaal. Door mijn vader begonnen en sinds de laatste jaren actiever met de sport bezig.
beter 1 fiets onder je kont, dan tien in de schuur
Tom-s
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 694
Lid geworden op: wo 10 oktober 2007, 17:00
Mijn mountainbike: is 8kg
Contacteer:

Ik was altijd al aan het rondcrossen op het gras rond het speeltuintje bij mij in de buurt tot mijn vader me een keer meenam naar drunen om daar een rondje te rijden.
Ik was toen acht of negen jaar oud('98-'99) en gelijk verkocht. Omdat ik nog een andere sport had en mijn vader zijn werk waren wij enkel op zaterdagmiddag/zondagochtend in de drunense duinen te vinden maar we waren er wel bijna elke week. Ik eerst nog op een soort stadsfiets met 6 of 7 versnellingen en toen op mijn 12de kreeg ik een stalen trek 820.
Ik was op mijn 11de tijdens een tochtje over de hooghei in berlicum een trainingsgroep tegengekomen die zeiden dat ik mee moest komen doen. Op mijn 12de na het opgeven van alle andere sporten bij die club gegaan. Daar heb ik toen voor het eerst echt leren fietsen. Mijn vader kon ik zelfs bijhouden na een tijdje!
Op mijn 15de tijdens de zomervakantie mocht ik op een geleende wielrenfiets de mont ventoux oprijden, ik vond het helemaal geweldig! Met de mountainbike was het me nog nooit gelukt om met meer dan 35 per uur tegen een helling op te rijden of met meer dan 85 per uur af te dalen. Na die zomer van mijn spaarcenten een racefiets gekocht, een cube attempt, welke ik nog steeds heb.
Dat jaar daarop gemerkt dat die 820 misschien toch wat zwaar was en zo heb ik na die zomervakantie ('06) een Specialized Stumpjumper Dream M4 uit 2005 gekocht.
Deze fiets heb ik nu nog steeds en bevalt me prima, heb er alleen de remmen en wielen van moeten veranderen om hem wat geschikter te maken voor echte heuvels.
De trek 820 is inmiddels weer verkocht om plaats te maken in de schuur.

Dus niet veel fietsen, wel veel gefietst.
w8
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 396
Lid geworden op: di 30 januari 2007, 21:18
Mijn mountainbike: Gazelle W6, AM classic disc 2009, Rotor Q-rings

Tom-s schreef: Met de mountainbike was het me nog nooit gelukt om met meer dan 35 per uur tegen een helling op te rijden .
Jij hebt de Mont Ventoux met 35 km/u opgereden.....das knap inderdaad..... :winkie:
w8
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 396
Lid geworden op: di 30 januari 2007, 21:18
Mijn mountainbike: Gazelle W6, AM classic disc 2009, Rotor Q-rings

Maar ff ontopic :
Ik fietste altijd woon-werk op een hybride, toen die kaduuk ging hadden ze net bij Lidl een mtb in de aanbieding...
Loeizwaar ( achteraf ) maar met mechanische schijfremmen, en LX achterderr, en dat voor 280 euries...
Qua woon-werk probleemloos ( de eerste 9 maanden ).
M'n zwager nam me toen een keer mee naar Schoorl, en na de eerste helling, met m'n tong tussen de spaken, was ik verkocht.
De eerste les ; mtb'en is wat anders dan op de weg fietsen, was meteen duidelijk.
Toen de Lidl begon te haperen, en ik MTB'en toch wel erg leuk begon te vinden ben ik begonnen te zoeken naar een goed fietsje.
Na een Gazelle W8 te hebben gehad ( was liefde op t eerste gezicht, qua afmontage en looks ) rijd ik nu weer HT, vooral omdat ik hou van het `MTB gevoel´ , een Gazelle W6.
Ik heb de onderdelen liggen om haar nog verder op te leuken, foto´s volgen wel.

Tis echt verslavend, vooral marathons......
Dirty Daddy
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 8
Lid geworden op: vr 16 januari 2009, 12:16
Mijn mountainbike: Be One Raw Carbon Orange 17"

Naam: Eyckmans Tim
Bouwjaar: 1977
Lengte:1.66m
Gewicht: 60kg(BMI Dik in orde dus)
Fiets: Bianchi Doss 6600 Alu Hydro
Specialiteit: In begin valpartijen door niet uit pedalen te geraken
Nu : gewoon valpartijen :D :D

Sinds 09/07/2005 gelukkig getrouwd met Sara en sinds 21/03/2008 fiere papa van een zoon Luka...
Na een "carriere" van 25 jaar voetbal( en 10 operaties) uiteindelijk toch maar het advies van de behandelende arts gevolgd en het "sjotten"(vlaams voor voetbal :D ) gelaten voor wat het is...Aangestoken door "Cinquanta"( de papa) fietske aan geschaft in Mei 2008 en begonnen met MTB'en...eerste maand direct pech(werkongeval)niet kunnen fietsen...dan valpartij met ribbreuk tot gevolg...maar nu toch al enkele maanden "ongevalvrij" aan het biken..Had ik dit vroeger geweten al veel langer begonnen met biken..jezelf "testen",doen afzien en dan met ongeloofelijk voldaan gevoel naar huis super...Modder,stevige klimmen,singeltracks & afdalingen vind ik persoonlijk het leukst,"broquelion"(Steengruis,al dan niet grote brokken) paadjes het minst...(ben aan het trainen als deelnemer van Ventourist/ventousiast 2009)
Een keer niet gevallen is een keer niet gereden...
MTB De Slijkfretters Westerlo
mehn
All rounder
All rounder
Berichten: 104
Lid geworden op: wo 20 augustus 2008, 12:01
Contacteer:

1. Giant Hurricane (nieuw gekocht ergens in 1999 gok ik)
2. Fuji Thrill (MY2001 nieuw gekocht in Mei 2001)
3. Fuji Mt. Fuji (MY2001 nieuw gekocht in Januari 2002)
bikeruben
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1655
Lid geworden op: zo 8 april 2007, 22:26

2001: Giant Boulder Team van 2001 (nog in bezit)
2003: Specialized Rockhopper comp van 2002
2006: Specialized Stumpjumper van 2006
2006: Echo pure05 trialbike
2007: Echo Pure07 Trialbike (nog in bezit)
2008: Specialized Stumpjumper Sworks ht van 2007
2008: Specialized Enduro sl Sworks van 2008
2009: Liteville 101 AM (nog in bezit)
2009-voorjaar(geen historie dus): Liteville 901
Laatst gewijzigd door bikeruben op do 22 januari 2009, 22:27, 1 keer totaal gewijzigd.
geforce guy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6874
Lid geworden op: ma 14 augustus 2006, 13:57
Mijn mountainbike: 0,7x alu, 0,2x carbon, 0,1x Ti
Contacteer:

Eerst een Giant BoxShock gekocht. Was gek op het ding, maar besloot na anderhalf jaar een American Eagle Lightning frame te kopen van iemand op het forum, waarna ik op de dag dat die bij mij thuis werd gebracht de Giant doormidden reed. Zelden betere timing meegemaakt :P
Mijn Lightning is nu een heel eind "af", enige grote onderdeel dat nog vervangen gaat worden is de vork.
Op zoek naar witte 26'er 80mm luchtvork, 1 1/8" 22+ cm stuurbuis, postmount
P I M
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1244
Lid geworden op: vr 21 december 2007, 18:57
Mijn mountainbike: Cannondale F-Si Carbon 3

Nou, dan mijn (nog niet zo lange) historie.

Toen ik naar de brugklas ging, kwam ik bij een jongen in de klas die reetfietste (voor de ingewijden: wielrende).
Leek mij ook wel tof, dus ik een keer op de rode Gazelle AA van mijn vader mee. Na eerst een keer of 5 om te zijn gedonderd met die klikpedaaltjes, had ik 't eindelijk door. Eerste keer was ik na 30 kilometer snot en snotgaar, maar ik had de smaak te pakken. Uiteindelijk kocht ik in 2007 een eigen fiets, een Trek 1400 met Shimano 105 groep. Toen ik hoorde over een wintercompetitie mountainbiken, het jaar daarop ook maar een mountainbike aangeschaft :-q! Dat was een Specialized Rockhoppert Disc, waarmee ik die winter wedstrijden heb gereden. Toen de winter voorbij was, heb ik maar weer braaf de reetfiets gepakt, om wat te gaan koersen. Dat vond ik maar niks, want ik hoorde constant dingen als "mongool, kijk uit je doppen". Niet mijn ding dus. In 2008 weer aan de wintercompetitie begonnen. Ik had in de tussentijd ook wat vernomen over nationale wedstrijden, en dat leek me wel wat. Na een aantal wedstrijden wintercompetitie mocht ik voor m'n huidige team gaan rijden, waarmee ook mijn huidige fiets hier thuis kwam te staan. Voilà, mijn historie.
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Wat een fantastisch topic dit, ben meteen in de oude doos gedoken :D (excuses voor het lange verhaal)

Ik heb in 1996 bij mijn lokale fietsboer een echte Montana MTB gekocht, met plastic cantilevers, paarse accenten en gemaakt uit extrazwaar staal. Ondanks dat het dus niet echt een topfiets was heeft deze wel bij mij het MTB vuur onstoken. Heb er zelfs in de franse Alpen nog behoorlijk pittige tochten mee gemaakt, waarbij de afdaling van de Mont Prorel wel het heftigst was. Niet alleen bleven de remkabels maar breken, ook bleek bij thuiskomst dat het frame bij balhoofd gescheurd was.....
Afbeelding

Vervolgens bij Bike+ op de Meent in Rotterdam een waanzinnig mooi los Koga Tirunner frame kunnen kopen, en daar toen dus alle onderdelen van mijn Montana op over gezet. Een drol op een slagroomtaart, inderdaad!
Dus snel bij Mammoet HS22's gekocht en wat SRAM spul, en later ook een RS Indy en Marzocchi Bomber Z3 light.
Ik heb eigenlijk tot 2005 alleen maar op deze fiets gereden, maar toen ondekte ik dat je op het internet oudere topfietsen voor weinig kon kopen....
Afbeelding

En kon ik voor 550 euro een K2 Proflex 5000 kopen, de fiets waarvan ik vroeger een poster had hangen. Prachtige fiets met een unieke en onbreekbare voorvork maar helaas toch wat teveel een wipkip (ondanks de smartshock).
Afbeelding

Het gebrek aan hardheid zorgde ervoor dat ik toch maar weer het web afzocht naar iets moois. En dat vond ik in de vorm van een klassieke Cannondale F700 in prachtig metallic blauw. Ik kon deze overnemen voor 350 euro, en het schakel en remsysteem was gelukkig wel modern, XT 760 dualshifters. Helaas waren de wielen op en ook de DD60 voorvork deed weinig meer. Ik heb toen besloten om dit beestje een complete make over te geven, met een Headshok Ultra, Crossrides en HS33's. Deze fiets verraste me door zijn eindeloze gretigheid, hij wil alleen maar harder. Mijn rondetijden op het rijk van Nijmegen vlogen omlaag en ook heb ik er afgelopen zomer menig alpencol (zowel hard als onverhard) mee bedwongen.
Afbeelding

Dus toen had ik wel de fiets die altijd wilde hebben!
Maar ja, toen kwam ik bij het nonchalant surfen een Cannondale Prophet SL frame met vork en wielen tegen voor een heel redelijke prijs. En het werken aan de F700 beviel me wel en ik had wel weer zin in een projectje, dus kocht ik de Prophet SL.
En na heel wat werk en toch ook wel meer geld dan vooraf bedacht heb ik nu volgens mij de perfect MTB. Licht, comfortabel, maar ook strak en snel. En niet te vergeten erg mooi :wink:

de prophet na aanschaf:
Afbeelding

en op 30 december 2008 nabij La Roche:
Afbeelding
Laatst gewijzigd door suravida op wo 2 december 2020, 09:52, 3 keer totaal gewijzigd.
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
JorisR6
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2395
Lid geworden op: zo 24 juli 2005, 22:11
Mijn mountainbike: Epic Elite

Op mijn 13de van mijn duurverdiende centjes een Giant Coldrock (ja zo'n lila geval) gekocht. Daar een klein beetje mee gemountainbiked, maar vooral als dagelijks vervoermiddel gebruikt.

Serieuze mountainbiken is in 2004 begonnen met een Cube Acid. Daarmee vooral veldtoertochten gereden met een fietsmaatje en af en toe een tochtje of weekend met een clubje van een motorforum. Daardoor verlegde ik m'n eigen grenzen en liep ik tegen de grenzen van de Cube op.

In 2007 heeft de Cube Acid plaatsgemaakt voor m'n Scott Scale. Daarmee in dat jaar ook Duchenne Heroes gereden. Bij toertochten werd steevast de langste afstanden gekozen en er werden flink wat (trainings)kilometers gemaakt. In 2008 m'n eerste 'wedstrijdseizoen' gereden. Aantal wedstrijden in de RWP cup gedaan. Het hoogtepunt was deelname aan de Trans Germany. Binnenkort gaan we naar Zuid-Afrika voor de Cape Epic en de rest van het jaar worden er vooral marathons gereden.

Over ongeveer een jaar moet er toch wel een nieuwe fiets komen. De Scale wordt dan gedegradeerd tot modder/pekelfiets. Hij heeft dan ruim 15000 km voor de kiezen gehad. Wat wordt de opvolger? Misschien wel een lichte wedstrijdfully ...
Duchenne Heroes 2007 | Trans Germany 2008 | Cape Epic 2009 | Transalp 2010 | Duchenne Heroes 2011 | Cape Pioneer Trek 2013 | Duchenne Heroes Italia 2013
B@rt
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2284
Lid geworden op: wo 5 mei 2004, 13:37
Contacteer:

Na 11 jaar op (hoog) niveau het spelletje voetbal te hebben gevolgd ben ik er wegens knie problemen mee moeten stoppen. Fysio vertelde mij dat ik maar moest gaan fietsen. Laat het nu net het geval zijn dat ik van mijn peetoom een Peugeot MTB kreeg (3 maten te groot) daar enkele weken mee rond gereden maar dat was toch niet te doen.

Zelf maar een Kenosha aangeschaft waar ik de eerste echte kilometers mee kon maken. Redelijk veel toertochten mee gereden en uiteindelijk waren de ketting, tandwielen en dergelijke versleten. Ik stond voor de keuze om de Kenosha nieuw leven in te blazen of voor een nieuwe te gaan.

Dat laatste is het geworden. Ik kocht een Trek 6500 waar ik heel veel plezier aan heb beleefd. Langzaamaan kwamen er steeds leukere onderdeeltjes op en ook met deze fiets veel kilometers gemaakt. Verkocht aan een "oude man" hier via het forum, die wel van heel ver weg mijn fietsje op kwam halen.( Sunnyboy :kiss: ) Dus moest er wat anders voor in de plaats komen.

Ik was een van de eerste die op dit forum rond reed met een Fatmodul. Lekker licht en goedkoop. Sommige spulletjes van de Trek over gezet en zelf wat dingen toegevoegd. dit liep echter zo uit de hand dat het wel een heel goedkoop frame werd met vrij dure onderdelen. Prachtige fiets, alleen tijdens een Let's ride kreeg ik te horen dat de fiets verkocht was ALS ik hem weg wilde doen. En zo gebeurde het ook.

Na een lange zoektocht (vooraf al) kreeg ik een hele mooie aanbieding van mijn LBS. Ik werd steeds serieuzer in het MTB-en en dat merkte hij ook. een soort van sponsoring werd opgezet. Ik blij en warempel kwam er een Scott Scale hier in de garage te staan. Alle spulletjes van de Fatmodul overgezet en de spullen die op de Scale zaten mocht ik verkopen. :-q

Na de aanschaf van de Scale mezelf vooral gericht op de marathons in plaats van de XC wedstrijden met de Fatmodul. Dit bevalt zo goed in combinatie met de Scale dat hij nog wel ff mag blijven. Mocht er ooit weer iets nieuws komen dan wordt het toch weer een HT.
....Train Till It Hurts......

2009 & 2010 LCMT finisher
2e & 5e plek in het jongerenklassement
Gebruikersavatar
mountainbiker93
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 741
Lid geworden op: zo 17 augustus 2008, 16:09
Mijn mountainbike: Tallboy V5 CC en Triban RC520 gravelbike
Contacteer:

mijn verhaal begon als een jongetje dat het wel stoer vond om een mtb te hebben om indruk op de andere te maken :tong ook mijn broer leek het wel wat om een mtb te hebben en toen er bij de aldi en u hoord het goe de ALDi een mtb te koop stond hebben wij die aangeschaft als sportief fietsje voor de hele familie. niet wetened dat uit dit kansloos beetje door de straten crossen een bos niet ver weg was. toen ik na een aantal jaar zoiets had van het is eigenlijk best leuk fietsen een iets erieuser fietsje aangeschaft nogsteeds onwetend wat nou eigenlijk een goede mtb was.verstandig genoeg toen de keuze gemaakt dat ik een hardtail wou i.p.v mijn hobbelpaard. toen fanatiek de bossen in gedoken met mijn decathlon 5.2 en na een jaar biken zo gegroeit en fanatiek geworden dat ik gelijk ben gaan zoeken naar meer kwaliteit. mede ook omdat ik allees aan deze fiets sloopte tijdens mijn harde rijdgedrag :oops: en na een paar maanden heftig zoekenwerk in de catogorie 1000€ uitgekomen bij de cube ltd race waar ik nu al een paar maanden heel veel plezier aan beleef en mijn verslaving nog lang niet ten einde is :-q

nu de foto's

mijn aldi 'mtb' die nu achter in de tuin staat te vergaan R.I.P (wat een herrineringen)
Afbeelding

met mijn 2e iets serieusere mtb op zelfde plek als met de aldi mtb een aantal jaar later
Afbeelding

zou eigenlijk op de zelfde plek weer maar dat komt nog wel een keer. mijn huilige mtb
Afbeelding

njoy groeten stephan
Guess who is back in blue? Tallboy V5
https://www.mountainbike.nl/forum/viewt ... p?t=158014
Plaats reactie