Wat is jouw MTB Historie?

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Lars TB schreef: zo 8 december 2019, 22:34
maverick76 schreef: zo 8 december 2019, 22:08 Sjeezus, was die drop in foto 2 naar een upslope?
Mark loopt al meer dan een jaar over die drop te mijmeren, ook toen hij zijn eerste 'wrak' had gekocht al. Waarschijnlijk iets meer dan 2 meter en de landing is volledig vlak. Optisch lijkt het eerder 3 meter als je boven staat en waarschijnlijk heeft hij een klein lipje moeten bouwen om de rand over te komen. En je hebt nauwelijks aanloop, dus het is ook niet dat je met 40 km/u aan kunt komen.

Gewoon een mega lompe drop dus. Ik zou een Darkside nog een te 'lichte' fiets vinden om die drop te proberen :-{

Petje af dus dat 'ie 'm gedaan heeft. Mafketel... . :kiss:
Zeker petje af! Moeilijk is het niet maar je moet het wel durven.
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
ofv
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 254
Lid geworden op: wo 4 september 2019, 09:26

Mijn eerste mtb kreeg ik ergens in 1989 gok ik. Uit de wehkamp gids die destijds nog als een dik boek op de deurmat viel. Geleverd in een doos. Ik vond het als mannetje van 11 jaar allemaal super spannend. Een mtb was nieuw in die tijd. Zo'n type fiets. Althans... Wel in het dorp waar ik woonde.

In 2015 kocht ik pas mijn 2de mtb. Weinig mee gedaan door het ontbreken van een trail in de buurt. In 2018 verhuisd en in 2019 eindelijk serieus de smaak te pakken en mijn 3de mtb gekocht.
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

maverick76 schreef: zo 8 december 2019, 22:59
Zeker petje af! Moeilijk is het niet maar je moet het wel durven.
Ik heb er veel van geleerd, dus het was het waard ;) (2,23m trouwens video op instagram)
De volgende x doe ik hem waarschijnlijk met de trialsbike, en dan wel met techniek :winkie:

https://m.youtube.com/watch?feature=you ... ZpuSs&t=39

Het kan altijd nog gekker natuurlijk. ;)

Maar waar blijven jullie verhalen?
Leuk om te lezen zo al die verschillende histories!
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Afbeelding

Na 7 jaar gaat het weer helemaal los

Mooie thread, mooie history Roy en de anderen,
Ik zal er deze weken ook eens voor gaan zitten.

Enjoy!!
Laatst gewijzigd door Heckler40 op zo 29 november 2020, 23:52, 1 keer totaal gewijzigd.
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
bongo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 451
Lid geworden op: ma 30 juli 2012, 10:33

Mark-V schreef: zo 8 december 2019, 23:37https://m.youtube.com/watch?feature=you ... ZpuSs&t=39


me bek valt open.......
gijsje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 878
Lid geworden op: vr 24 oktober 2014, 13:25
Mijn mountainbike: Sensa fiori evo ltd , Cannondale Trail omgebouwd naar flatbar gravelbike

Eind jaren 80 starte mijn loopbaan bij de toen nog apeldoornse rijwielfabrikant SPARTA. In die periode stapte ik weleens op een racefiets en mountainbikes waren nog vrij onbekend. Nog geen jaar later werd de markt overspoeld, en als maker van oerhollandse producten bleven we flink achter. Echter om dit "gat" op te vullen gingen we de sportfietsrange van het Duitse Hercules erbij voeren. En jawel...daar zaten ook 2 MTB modellen bij 😀 Net als veel collega's maakte ik gebruik van de personeelskorting en was m'n eerste MTB een feit. Zonder vering, zonder helm, gewoon op gympies en in glimmend trainingspak het bos in 😁.
( dat paars kleurde mooi bij de bike )
Na een paar jaar overgestapt naar het importbedrijf van Peugeot fietsen welke tevens de import van het Amerikaanse MTB merk Grisley verzorgde. De Hercules ruimde het veld en dankzij wederom een gunstige personeelskorting diverse Peugeot en Grisley MTB's gehad. Toen kwam een andere tijd- en geldverslindende hobby om de hoek kijken in de vorm van klassieke auto's. Een jaar of 3 geleden het fietsen weer opgepakt met een Giant Roam crosshybride, maar da's het net niet dus begin dit jaar een Cannondale Trail 3 gekocht waarmee ik prima uit de voeten kan.
Gebruikersavatar
zonoskar
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2199
Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
Contacteer:

Mijn verleden:
Ik ben in 1993 begonnen met een paarse Raleigh Mirage. Ik had er zo'n plastic disk-wheel-look-a-like-afdek-kap in het achterwiel zitten. Fluor geel was die. Onderweg naar de universiteit telde ik altijd het aantal MTBers dat ik tegenkwam. En dan apart met en zonder dicht wiel :) Meestal was het 3 tegen 4.
Afbeelding
Foto is niet van mij overigens, ik heb zelf geen foto's van de Raleigh jammer genoeg.

Ik fietste toen eigenlijk alleen maar over de weg naar school, totdat de broer van een vriend vroeg of ik eens mee door het bos wou fietsen. Ik was meteen verslaafd. Dus wat doe je dan? Zoveel mogelijk lezen en onderzoeken. Zo vond ik de Mountainbike Action (MBA) en de Duitse Bike magazines en in mindere mate de Mountainbike plus. In die laatste zag ik een advertentie voor een MTB speciaalzaak in Eindhoven. Dus daar eens langsgegaan en daar stond zo'n blinkende Zaskar binnen. Wat een geil ding, dus die moest ik hebben. Echter, ik had niet zo heel veel geld. Ik ben altijd redelijk handig geweest dus na wat navragen bleek dat vrijwel alle onderdelen van de Mirage op de Zaskar zouden passen, op de zadelpen na (want die was natuurlijk vastgeroest in het frame, bovendien was de diameter te klein). Anyways, de Zaskar gekocht. En van mijn ouders zou ik een Mag 21 krijgen als ik afstudeerde.
Afbeelding
Jammer genoeg werd de Zaskar gejat net toen ik het laatste onderdeel van de Mirage had vervangen (dat was dat lelijke zadel wat hier nog op de foto staat, vervangen door een ranke Flite). Bummer.

Gelukkig was de Zaskar verzekerd, dus van het verzekeringsgeld heb ik een GT Avalance gekocht. Het model '95 was vrijwel identiek aan de Zaskar (kenners weten waar het verschil zat), maar voor het geld van een frame, had ik nu een hele fiets. In deze fiets kwam ook de Mag 21, die ik prompt fluor geel gespoten heb om de decals van het frame te matchen.
Afbeelding

In 1996 kocht ik een Proflex 856 frame. Ik had een paar wedstrijden geprobeerd met de Avalanche en was er al snel achter dat dit niks voor mij is. Op stukken waar ik gas wou geven (afdalingen, wortels, bochten) reed de rest van het veld me in de weg. En op stukken waar ik wou uitrusten (rechte stukken, asfalt), vlogen ze me voorbij. Dus een fully leek me wel lekker qua comfort. En ik had goede dingen gelezen over de Proflex. Er kwam wel een Rockshox Judy DH in (met maar liefst 8!!! cm veerweg) en geen Girvin vork. Misschien was dat wel de grootste fout, want de fiets reed voor geen meter. Ik kwam nergens meer technische klimmetjes boven en de bochten wilden ook al niet echt meer.
Afbeelding

Dus kocht ik in 1997 maar weer een Zaskar LE frame. Dit frame-kopen-en-onderdelen-overzetten werd vanaf nu een trend. Ik heb na de Avalanche eigenlijk nog maar 1 fiets compleet gekocht. Op deze Zaskar ging ik helemaal los :) Spengle wielen, Votec GS3 dubbelkroons vork, Syncros Revolution cranks (vergelijkbaar met de Eewings van tegenwoordig), XTR overal, Magura remmen.
Afbeelding

Maar fullies bleven me trekken en toen ik in 1999 deze Limited edition Rocky zag was ik verkocht. Die moest er komen. Later zijn hier nog verschillende vorken in gekomen en schijfremmen van Hope. Het grappige was dat hierna veel jongens uit ons groepje ineens een fully kochten, want ze hielden me niet zo makkelijk meer bij. Ze waren gewend me er makkelijk af te rijden, maar dat was met de Rocky een heel stuk moeilijker geworden, vooral als de paden wat technischer waren.
Afbeelding

De Rocky was de stabiele factor in mijn fiets stal, maar omdat het omlaag rijden me wel trok, kocht ik een frame/vork van Plons, een Intense Tazer FS. Het frame was van teamrijder Sari Jorgensson geweest zei hij. Met die fiets reed ik bikeparks in Duitsland. Winterberg, Todnau, Bad Wildbad. Bleek niet zo'n goed idee te zijn, want het frame vertoonde van verloop van tijd een paar scheuren. Dit is overigens het enige frame wat ik ooit kapot heb gekregen.
Afbeelding

Dus er moest een nieuwe freeride bike komen. Maar welke dan? Een Alutech Wildsau! Haha. Iedereen noemde dit de PVC bike.
Afbeelding

Met de Alutech had ik continue problemen met afbrekende derailleurs, dus kocht ik maar een ander frame, ditmaal een 2005 Specialized Enduro. Dit frame had nogal veel last van het inzakken van de achtervering op het moment dat je aan het klimmen bent in de laagste versnelling. Dus daar was ik ook niet geheel tevreden over.
Afbeelding

Maar eerst moest er een vervanger komen voor de Rocky, want die ging inmiddels alweer 8 jaar mee en de achterbrug was zover versleten dat nieuwe bushings niet meer hielpen. Ik liep toevallig (via MTBR.com) tegen het merk Titus aan. De 2007 versie had carbon seatstays en een bijpassende kleur vork (als je frameset bestelde), dus dat deed ik, afgaande op de verhalen over de rijeigenschappen van deze fiets. Het was een schot in de roos, zowel qua looks (BOTY in 2007) als ook rijeigenschappen die nog een tikje scherper waren dan de Rocky.
Afbeelding

Om de Enduro te vervangen vond ik op ebay een leuke Rocky die ik niet kende, een Flow FS. En omdat de Fox Float vork die ik had door Sabma geheel custom aangepast kon worden tot 125mm veerweg, heb ik die fiets gekocht. Hij was echter net een maat te klein. Maar het was de goedkoopste fiets die ik ooit heb gehad en fietste super fijn.
Afbeelding

Dus in 2009, weer op basis van rijervaring op MTBR.com een Turner 5Spot gekocht. Het was de eerste DW link uitvoering en dat was niet zo'n succes. Enorm veel ketting trek in de lagere versnellingen betekende dat klimmen over wortelpaden echt een opgave werd. En in die tijd had ons MTB clubje de paden in Malmedy ontdekt, dus er werd nogal veel over wortelpaden gereden. Soms tot vervelens toe. Vervelens van anderen, want ik hou van wortelpaden :D
Afbeelding

In 2010 had het retro virus ook mij aangestoken. Ik vond een 2de hands Rocky Mountain Blizzard en die heb ik opgebouwd. Dat was inmiddels de 3de fiets in mijn stal (naast de Titus en de Turner).
Afbeelding

In 2010 de 5Spot maar verruild voor een RFX om toch maar in de Turner familie te blijven. De RFX fietste een heel stuk fijner, maar was enorm zwaar.
Afbeelding

En ook in 2010 een 29er gekocht om de grote wielen eens te proberen, het werd een 2de hands Kona Unit2-9 frame en afgemonteerd met allerlei spul wat ik nog had liggen. Dit was dus de 4de fiets in mijn stal.
Afbeelding

De Kona reed zo fijn, dat ik weer ging denken aan een fully met grote wielen. De 29er hype was aan het aanzwellen, dus je oude 26er kwijt raken was een probleem. Bij de verkoop van de 5Spot had ik dat al gemerkt (3000 euro afgeschreven in 1 jaar op het frame en vork), maar ook de Titus was lastig te verkopen. Maar het lukte toch en een Duister wou hem wel overnemen. Dus kocht ik in 2011 een 2de hands Ventana El Rey. Super mooi kleurtje was het. Samen met oude en nieuwe spulletjes het frame opgebouwd tot een mooi ding. Hier een experiment gedaan met een Lefty. Ik vond die vorken zo gaaf, dat moest ik eens proberen. Je kon toen met een adapter een Lefty in een niet-Cannondale fiets inbouwen en dan ook nog omtoveren tot 29er vork door de veerweg te limiteren (er zat immers geen vorkkroon in de weg).
Afbeelding

In 2011 was ik samen met Velozine op de Eurobike in Friedrichshafen. Jeroen (DeKerfs) attendeerde me op het feit dat er ergens een 29er Rocky rond reed op de demo dagen. Ik heb die stand dus een uur of 2 gestalkt om die fiets mee te krijgen. En bingo! Wat een fijne fiets! En ook al reed de Ventana subliem, de Rocky reed 10x beter. Dus ja, weer een aanslag op mijn budget. Ik vond het frame alleen niet heel erg mooi met al die kromme buizen, maar ja, functie over vorm zeg ik dan maar. Dus een bestelling gedaan bij Peerke voor een frame/vork combi. Peerke wou wel een fiets afbreken, dus super service van hem. BOTY 2012 was ook in the bag daarna :)
Afbeelding

Nu ik aan de 29er verslaafd was, konden de kleine wieltjes van de Turner RFX natuurlijk ook niet meer. Toen Specialized in 2013 de nieuwe 29er Enduro aankondigde wou ik er meteen een hebben. Volgens de LBS was de levertijd slechts 3 weken. Doen! zeg ik. Dus een paar weken later stond er een Enduro Comp te wachten voor me. Een complete fiets, want ik had geen 29er wielen en vork. Het zou duurder zijn om een frameset te kopen en nieuwe wielen. Maar eenmaal thuis werden de eerste onderdelen al vervangen door wat ik nog had liggen. Remmen vervangen door Hope, aandrijflijn vervangen door SRAM X9 en Raceface. De Chrisking naven uit de RFX heb ik laten omspaken. Was het toch weer een 'custom' (en duur) fietsje. Later nog het frame van een andere kleur voorzien omdat ik een aversie tegen zwarte fietsen heb. Blijkbaar vinden fabrikanten een zwarte fiets met een streepje kleur al een hele stap richting een mooi kleurenschema. Nou ik niet.
Afbeelding

Ondertussen had ik nog een retro fiets erbij gekocht, een GT RTS (team of 1, dat weet ik niet). Eentje met een alu achterbrug, dus niet een van de eerste series. Maar wel speciaal zoeen met alu achterkant omdat ik dat mooier vind. Ik moet er alleen een keertje mooiere foto's van maken zie ik wel. Dit was de 5de fiets in mijn stal.
Afbeelding

En omdat ik zoveel zooi verzameld had door de jaren heen, kon ik ook mijn oude Rocky weer in elkaar zetten. Het frame had ik nooit weg gedaan omdat de achterbrug kapot/versleten was. Maar nadat ik tegen een vrijwel nieuwe achterbrug van een iets jongere versie van de fiets liep, kon de oer-rocky (liefkozend Pocky genoemd, naar het afbladderen van de decals) toch weer fietsen. En hij rijdt na al die jaren toch nog steeds heel fijn. En zo werd dit de 6de fiets in mijn stal :) Het concept N+1 wordt in huize Zonoskar ijverig toegepast. En de vrouw vind het ook geen probleem, zolang de fietsen maar niet in huis staan.
Afbeelding

En ja, dan komt er een jubileum aan, 25 jaar fietsen door het bos. Jurriaan zette de toon met zijn jubileum fiets, dus zoiets wou ik ook wel. Maar omdat ik inmiddels een huis aan het bouwen was en daar al ons geld in verdween, was het niet makkelijk om genoeg geld vrij te maken voor een nieuw frame. Dus ik vroeg Michiel (suravida) of het mogelijk was om de vorkbuis van mijn Kona te vervangen door een 44mm exemplaar zodat ik daar een verende vork in kon zetten. Van het een kwam het ander en zo kwam ik dus aan een Project12 frame. Heel onverwacht :)
Afbeelding

Ik heb het Kona frame nog en als ik cranks (voor de patientZERO natuurlijk) en een zadel koop zou ik ook daar weer mee kunnen rijden zoals het frame bedoeld was: single speed en star. N=7?

Wat de toekomst gaat brengen weet ik niet. De Rocky Element 29er gaat volgend jaar zijn 9de jaar in, dus die staat op de nominatie om te vervangen. Alleen zou ik niet weten waarmee. De nieuwe Rocky Element vind ik zodanig 'niet mooi' dat ik die niet hoef. Een Santa Cruz of Pivot dan? Ik ben alleen heel erg wantrouwend tegenover DW link geworden sinds de 5Spot. Misschien moet ik Michiel gewoon vragen om een Vertigo te maken voor me :) Even Lars vragen hoe deze rijdt. Of wellicht komt Rocky volgend jaar met een nieuwe Element. Hij is dan 3 of 4 jaar in het assortiment, dus tijd voor een opvolger.
Ironhorse Erik
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 782
Lid geworden op: di 20 juni 2006, 23:52
Mijn mountainbike: Specialized fanboy: Epic/Stumpjumper/Enduro/Demo

Topic dig :winkie: :-q
We starten in 1988, samen rijden met Roy, later Chiel erbij, Patrick Smit en Lars TB.
Batavus Buster groen rood
Batavus Buster geel
Batavus Buster grijs ?
Giant Cadex 3
Klein Attitude Paars behangen met de hele Bikepride Of Europe catalogus
GT Zaskar LE blauw
GT Zaskar LE blauw
GT Zaskar LE blauw (hierop Landgraaf DH gewonnen in 1995)
Cannondale SuperV 3000 (sponsor)
Cannondale SuperV 2000 (sponsor)
Cannondale SuperV4000 DH (sponsor)
Bombproof Dh240
Marin (type weet ik niet meer)
Giant XCX versie 1
Giant XCX versie 2
Giant XTC team (heb ik nog vol met 26 scheuren)
KHS DH gebakje
Santos 1 hoe/wat geen idee meer
Santos 2 hoe/wat geen idee meer
Santos 3 hoe/wat geen idee meer
Ironhorse Hollowpoint MKIII team
Ironhorse Sunday Factory (tijd ver vooruit de jaren dat Sam Hill domineerde)
Ironhorse 7point7
Woodbumble Plus (tijd extreem ver vooruit, van Lars B overgenomen)
Idworx Powerrohler 26"
Cube Stereo 140 29"
11Ants Mantis (BOTY 2016?)
Sworks Enduro 2016 custom
*Sworks Enduro 2018 custom
*Sworks Epic HT40 2018 custom commuter
*Sworks Stumpjumper 2018 custom
* Sworks Enduro 2020 custom

* = nog in bezit

Ik vrees dat ik er nog wel een paar vergeten be :)
Gebruikersavatar
Klitse
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1576
Lid geworden op: do 7 juni 2018, 22:45
Mijn mountainbike: Moxie / Eccentric / SSSS Inbred

Kort lijstje in mijn geval. Begonnen eind 2017. Op volgorde van aanschaf:

- Bulls King Boa Disc (2017-2018)
- Giant Fathom 1 GE (2018-2020)
- Specialized P1 dirtjumper (2018-2020)
- Banshee Spitfire (2020-...)
- UMF Hardy Team Steel (2020-...)
- Dartmoor 26Player (2020-2020)
My Bikes:
Moxie // Eccentric // Minty // SSSS Inbred
xRemcox
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4102
Lid geworden op: za 3 juni 2006, 10:14

Ah leuk, even weer het lijstje compleet gemaakt: Ooit begonnen op een Gazelle Impulse toen ik (dacht ik) 18 jaar was, 17 jaar geleden.

Gazelle Impulse (niet mijn foto):
Afbeelding
Daarna verslaafd geraakt en de rest is geschiedenis:
No-name van LBS (geen foto meer van)
No-name van Duitse winkel (geen foto meer van)
Specialized P3 2016:
Afbeelding

Banshee Chaparel 2004:
Afbeelding

Banshee Scratch:
Afbeelding

Nicolai Helius ST:
Afbeelding

Blkmrkt Riot:
Afbeelding

Nicolai Helius ST 2009:
Afbeelding

Kona 5-0: Afbeelding

Specialized Enduro:
Afbeelding
Norco A-Line:
Afbeelding

Nukeproof Mega 2005:
Afbeelding

Nukeproof Mega 2006:
Afbeelding

NS Capital:
Afbeelding

Nukeproof Scalp:
Afbeelding

OnOne Inbred SS 29:
Afbeelding

Commencal Meta AM 29:
Afbeelding

Trek Remedy 650b:
Afbeelding

Norco Range:
Afbeelding

Nukeproof Mega 275:
Afbeelding

Verenti Substance gravelbike:
Afbeelding

Specialized Stumpjumper 29 2019:
Afbeelding

Transition Sentinel 2019 1.0:
Afbeelding

M'n huidge bikes:
Transition Sentinel 2019 2.0:
Afbeelding

UMF Hardy Steel 1:
Afbeelding
⛧⛧⛧
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

xRemcox schreef: ma 30 november 2020, 08:59 Nukeproof Mega 275:
Afbeelding
Of die foto geeft een vertekend beeld of jij hebt een paar heeeeele lange stelten. :-D
xRemcox
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4102
Lid geworden op: za 3 juni 2006, 10:14

Dat laatste in combinatie met nog geen hele moderne geo ;) kijk mijn laatste fiets.
⛧⛧⛧
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

kermit schreef: wo 10 oktober 2012, 16:10 1989-1996: Giant ATX nogwat met Suntour 18-speed derailleurs, Sugino crank en Dia-Compe remmen. Uiteraard staal & star. Dit model zat onder de toen populaire Sierra.

1996-1998: Nebraska met Alivio 3 x 7 groep. Een volledig alu fietsje wat de Halfords toen verkocht voor 600 gulden.

1998-2003: Marin Pine Mountain met XT 3 x 8. Al snel voorzien van Magura HS22 remmen en een verende voorvork. Zeer bewust een stalen frame gekozen in een tijd dat alu al de norm was.

1999-nu (frame op zolder :)) Cannondale Super V 600. Origineel uitermate zwak afgemonteerd, maar in meerdere stappen ge-upgrade naar goede specs. De aanschaf was behoorlijk impulsief, een fully voor erbij leek me wel leuk :-)

2003-2007: Airborne Lancaster titanium, zelf opgebouwd. Een van de fijnste ht's die ik gereden heb. Titanium is imo het mooiste materiaal voor een hardtail, gevolgd door staal.

2006: Funworks dirtbike erbij gekocht voor de gein.
2006: oud stalen Scott frame opgebouwd als singlespeed.
2007: te grote Scott vervangen door Be One Stelis frame (singlespeed opgebouwd)

2007-heden: Morewood Shova ST fullyframe gekocht en zelf opgebouwd als vervanging voor de Cannondale. Met enige regelmaat onderdeeltjes ge-upgrade en momenteel voorzien van een Talas, X0 schakelspul, Deus crank en XT trail wielen. Fijnste fiets die ik ooit gereden heb.

2007: Be One, Funworks en Airborne frame verkocht en het geld geinvesteerd in een Rohloff en voor deze naaf geconstrueerd Poison hardtailframe.

2008: te groot Poison frame verkocht en vervangen door een stalen Voodoo Wanga kader.

2009: te grote (hardleers en het frame was zo mooi...) Voodoo verkocht en frame vervangen door een Santa Cruz Chameleon.

2011: Rohloff en Santa Cruz frame verkocht en een tweede fullyframe gekocht en zelf opgebouwd, een Salsa El Kaboing. Beetje impulsief gekocht flink afgeprijsd frame maar de Salsa rijdt boven verwachting goed, heerlijke fiets.

2012: met rondslingerende onderdelen toch weer een hardtailtje opgebouwd, een stalen Ragley Blue Pig. Altijd handig om erbij te hebben :D

Tussendoor ook nog 2 mtb's en een racer opgebouwd voor mijn vriendin, en vanaf 1982 t/m nu vier racefietsen gehad (allen staal: Gazelle -> Diamant -> Gazelle -> Grandis). Onderhoud vanaf het begin in 1982 altijd zelf gedaan, als je een motor kunt onderhouden moet een fiets ook lukken ;-)
Hier kan inmiddels weer het nodige aan toegevoegd worden :D
Even uit mijn hoofd, de volgorde en jaartallen kunnen iets afwijken van de werkelijkheid, maar hé, het gaat om het idee ;-)

In 2014 werd de Ragley, samen met de Cube van mijn vriendin, achterop de auto platgereden. Dus er moesten twee nieuwe hardtails komen... Toen besloten om toch maar te zwichten voor de 29er ontwikkeling die onontkoombaar (b)leek. Met name omdat ik dacht dat de extra stabiliteit voor mijn vriendin wel prettig zou zijn (onervaren fietsster) en als ik er dan zelf ook een nam waren er nog wat parts (wielen en vorken) uitwisselbaar.

Dus er kwamen een Drössiger HTA29 en Cotic Solaris frame in huis om opgebouwd te worden.
De Solaris bleek onverwacht goed te rijden, wat deels echt wel aan de grotere wielen te wijten was. Dus al snel kwam ook de gedachte aan een 29er fully opzetten :oops: :D

Die kwam er begin 2015, in de vorm van een flink afgeprijsde Mondraker Factor. Een complete fiets, want voor dat geld was er zelf niet te bouwen. Uiteraard kwamen er wel upgrades waarvan de vork de belangrijkste was.
Met deze fiets klapte ik een paar maanden later tegen de grond in Zuid-Limburg en brak daarbij mijn sleutelbeen :-{
De fiets was ongedeerd :D Maar hij was wel zwart, en net als Zonoskar heb ik wat tegen zwarte fietsen. Dus er moest wat anders komen en dat werd begin 2017 een Banshee Phantom.

Ondertussen waren de 26ers Morewood en Salsa verkocht en was de schuur dus 29er only geworden.
Ook de Cannondale Super V die ik al vanaf 1999 had -maar die nog in prachtige staat was- vond namelijk nog een koper in de tussentijd.

Al surfend over het www was ik een pareltje tegengekomen, een stalen gesoldeerd Pace RC129 frame. Ik vond de 26er voorganger daarvan altijd al schitterend, en deze RC129 was mijn maat en stond voor een nette prijs op eBay. Later bleek dat ik hem van Adrian Carter himself aan het kopen was, de man achter Pace.
Dit frame werd star opgebouwd, ik had immers al een stalen 29er hardtail en teveel overlap heb je niks aan :)

Na een paar jaar raakte ik wat uitgekeken op de kleur van de Cotic. Ik was inmiddels goed bevriend geraakt met Herman de Biker en had gezien dat hij behalve een frame lassen ook heel goed met spuitbussen overweg kon. Dus ik vroeg hem of hij mijn Cotic niet wilde overspuiten. Dat was geen probleem, maar we filosofeerden nog wat verder en eind van het liedje was dat hij een compleet frame voor me ging bouwen. Een 29er hardtail naar mijn eigen wensen :-q
Dat werd Snowdon MKiv, de fijnste hardtail die ik ooit gehad heb. De goede punten van de Solaris heb ik overgenomen, en er wat aanpassingen aan gedaan om hem nog beter op mijn wensen aan te laten sluiten.

Iets later in hetzelfde jaar (2018), en een al langer sluimerend idee werd in werkelijkheid omgezet: ik kocht een e-mtb.
Door leeftijd en medicijngebruik (betablokkers) had ik steeds meer het gevoel achter de feiten aan te fietsen, ritjes met vrienden werden afzien om alleen al een beetje in de buurt te kunnen blijven (en wij rijden niet op snelheid, de insteek is altijd relaxed), en de jaarlijkse Alpenweek werd steeds meer vooral kapot gaan en minder genieten en ik had onze gids daar al een paar jaar helemaal happy op een e-mtb zien rijden.

Achteraf gezien had ik de Banshee niet meer moeten kopen maar meteen van de Mondraker naar de e-mtb over moeten stappen. Dit uit financieel oogpunt, want qua fiets was er op de Banshee niks aan te merken: hij was perfect voor mijn manier van fietsen: capabel, maar niet lomp.

De stal was op dat moment dus: Pace starre 29er, Snowdon 29er hardtail en Merida e-Onesixty e-fully.
Daarnaast had ik nog mijn aloude Grandis racefiets (al vanaf 1999) en een Dahon 26er vouw-mtb die ik omgebouwd had naar een racestuur.

De handgemaakte Grandis vond ik nog steeds prachtig, maar ik kon de diepe zit van een racefiets niet goed meer aan. Ik bouwde de Pace om naar "racefiets", met dikke Supermoto's eronder en een dropbar. Superstoer, maar met wat kleine nadelen want zo'n frame was helemaal niet bedoeld voor een racestuur.

Inmiddels was er echter de trend van de gravelracers, en daar zit je ook wat minder diep op. Dat leek me dus wel wat!
Ik ben staal liefhebber, dus dat was de hoek waarin ik keek. Genesis had een leuk frame wat in mijn budget viel, en zo kwam er een Fugio frame om op te bouwen. De Grandis kon ik met hulp van Classic Steel Bikes (specialist in klassieke racefietsen) verkopen aan een liefhebber in de USA voor een prijs die je via Marktplaats nooit kunt krijgen, zelfs na aftrek van de afgesproken vergoeding aan CSB.
(En het idee dat de fiets bij een echte liefhebber terecht was gekomen en niet weg zou rotten als studentenracefiets in een of andere binnenstad stond me ook erg aan).

Een tijd later verhuisden we naar een huis met een heuse garage, en daarmee kreeg ik ineens een fatsoenlijke plek om aan mijn fietsen te prutsen na me vele jaren beholpen te hebben met sleutelen in de tuin of huiskamer. Heerlijk!

De vouw-mtb-racefiets had daarmee ook geen doel meer, want we woonden ineens veel verder van een station af en fiets mee in de trein zie ik niet snel meer gebeuren. Dus die werd verkocht, en ook de Pace moest -met enige pijn in het hart- het veld ruimen want ook al was die erg mooi, eigenlijk had ik er niet echt een (gebruiks)doel voor.
Omdat de vouwfiets mijn "wegfiets voor slecht weer" was (jaja, I know) moest daar eigenlijk wel een opvolger voor komen. Dat werd een betaalbare Vitus gravelracer, waar ik inmiddels al een paar honderd km op gereden heb en die perfect voor mijn doel is. Eigenlijk bevalt die me zo goed dat er weer een reality-check momentje kwam: het is absoluut niet nodig een hele dure fiets te kopen om heel lekker te kunnen rijden!

In de tussentijd was er nog een switch geweest, ook voor mijn vriendin was er een e-mtb (als "toer"fiets opgebouwd) gekomen en de Drössiger was ook verkocht.
Dus stand van zaken per nu:
- Snowdon MKiv 2018 hardtail.
- Merida e-Onesixty 2018 e-fully.
- Genesis Fugio 2019 gravelracer.
- Cube Acces Hybrid 2020 toer hardtail.
- Vitus Substance V2 2020 gravelracer.

Eigenlijk perfect voorzien voor alle soorten gebruik zou je zeggen, en dat vind ik zelf ook. Ben heel blij met de fietsen, en ook met de ruimte waar ik zo lang naar verlangde maar die lang buiten bereik was!
Maar ik vind sleutelen te leuk, en speuren naar aanbiedingen (met name frames) die je "niet kunt laten schieten" ook :D
Dus er zal heus nog weleens wat veranderen in de stal. Of misschien dat ik op een of andere manier wat voor anderen kan gaan sleutelen om in die helft van de hobby te voorzien. Al wil ik dat wel op liefhebberij-basis houden want al mijn vrije tijd erin stoppen en onder druk staan te sleutelen zie ik niet zitten...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
dogsbolx
All rounder
All rounder
Berichten: 100
Lid geworden op: vr 6 augustus 2010, 20:25

Ha leuk, ouwe koeien :)

Op 11-jarige leeftijd begonnen met een Giant Track, gekocht van m'n zuurverdiende bollenpel centen in 1987. Kwam daarna al vrij snel Yo-Eddy tegen en dat klikte wel. Iets later ook Lars TB en Ironhrose Erik leren kennen tijdens het fietsen. Als onbesuisde pubers lekker elkaar opjutten en daarmee je grenzen verleggen. Nu ik zelf kids heb snap ik wat onze ouders doormaakten. Moet je echt geen helm op? Nee mam!

Daarna:
Giant Coldrock (1993-1994)
GT cyclone (1994-1996)
Koga Fireball (1996-2002)
Vervolgens een lange hiatus ivm wonen en werken in de tropen

Sinds 2008 (nu met helm):
Eerst de koga nog even afgestoft, maar al snel naar een Dekerf softtail (nu te bewonderen in MTB museum Arnhem).
Roberts Dogsbolx
Idworx Mountainrohler, dat ding reed als een tandem, maar wat een openbaring: schakelen werkt altijd als je geen derailleur gebruikt.
Dus opzoek naar een rohloff MTB met een fatsoenlijk gemometrie. Dat lukte niet, dus, mede daardoor 11ANTS gestart met Yo-Eddy en Jeroen_O.

Sindsdien:
11ANTS Elephant
11ANTS Mantis
11ANTS Panther
Surly Ice cream truck

Waarbij de Roberts, de Surly en de 11ANTS fietsen nog in de schuur staan en eigenlijk alleen de laatste veel gebruikt worden.
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

@dogsbolx

we moeten bij mij de zolder eens uitmesten, moeten nog wel wat oude fotos liggen (helaas zo goed als niets vd eerste jaren, maar wel zat herinneringen :-q ).

Uit den ouden doosch ...


Dogbolx:

Afbeelding

Dogbolx boven Yo-Eddy onder

Afbeelding

een willekeurig hoopje schade midden jaren '90 :bier: :-{ :roll: :winkie:

Afbeelding
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Plaats reactie