Biken met je kids!!!

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bokmaaa
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 762
Lid geworden op: wo 25 januari 2017, 13:17
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX9

Midi-Bokmaaa is sinds zijn verjaardag een trots bezitter van een specialized riprock 20. Het is een grote stap van zn 16" cube naar deze 20"met reuze banden. Ook alleen handremmen is wennen, en schakelen is nieuw.

Voorwaarde van mij is dat hij goed en snel kan remmen, dat schakelen zien we later wel. Zodra het remmen iets meer in het systeem zit gaan we de MTB routes weer eens opzoeken. :-q

Mini-Bokmaaa is nog aan de loop-driewieler, dat zal nog even duren voor ze ervandoor fietst :)
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5491
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Bokmaaa schreef: di 25 juni 2019, 11:29 Midi-Bokmaaa is sinds zijn verjaardag een trots bezitter van een specialized riprock 20. Het is een grote stap van zn 16" cube naar deze 20"met reuze banden. Ook alleen handremmen is wennen, en schakelen is nieuw.

Voorwaarde van mij is dat hij goed en snel kan remmen, dat schakelen zien we later wel. Zodra het remmen iets meer in het systeem zit gaan we de MTB routes weer eens opzoeken. :-q

Mini-Bokmaaa is nog aan de loop-driewieler, dat zal nog even duren voor ze ervandoor fietst :)
Belangrijk is om ze gelijk te leren staan in afdalingen, dan moeten ze namelijk met de handen remmen, ook krijgen ze anders die "voetjes in lucht" paniek reflex.
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1549
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Goede fiets om het op te leren, zo'n Riprock! Die van mijn dochter is net doorgeschoven naar mijn zoon omdat zij er te groot voor is geworden. Eerste rondje afgelopen zondag gedaan. Het is nog een beetje "he fiets waar ga je met dat jongetje naartoe" maar hij vindt het geweldig. Terugtraprem heeft hij nooit gehad (hij komt van een Early Rider Belter 16") maar het remmen was wel een uitdaging. Bergaf had hij wat speed-wobble. Ik heb de remhendels dichter bij het stuur gesteld want zijn handig zijn nog te klein waardoor hij gewoon niet af kon remmen. Ze hebben op die leeftijd sowieso weinig kracht in hun handen om lang hard te remmen en het stuur goed vast te houden. Gelukkig vangt de Riprock een hele hoop op en ging het allemaal best goed.
Sabai
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 917
Lid geworden op: do 7 augustus 2014, 16:49
Mijn mountainbike: Mtb

Bokmaaa schreef: di 25 juni 2019, 11:29 Midi-Bokmaaa is sinds zijn verjaardag een trots bezitter van een specialized riprock 20. Het is een grote stap van zn 16" cube naar deze 20"met reuze banden. Ook alleen handremmen is wennen, en schakelen is nieuw.

Voorwaarde van mij is dat hij goed en snel kan remmen, dat schakelen zien we later wel. Zodra het remmen iets meer in het systeem zit gaan we de MTB routes weer eens opzoeken. :-q

Mini-Bokmaaa is nog aan de loop-driewieler, dat zal nog even duren voor ze ervandoor fietst :)
Hoe oud is je zoontje geworden als ik vragen mag ?

Mijn zoontje is 4 en word binnenkort 5 in september. Hij fietst nu op een hotrock 20 inch met terugtraprem en handrem. Hij heeft de fiets nu goed onder controle en twijfel nu om hem om een mtb met versnellingen voor zijn verjaardag te geven . Vraag mij alleen af of het niet een jaartje te vroeg is . Weer iemand misschien wat de gemiddelde leeftijd daarvoor is?
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5491
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Sabai schreef: di 2 juli 2019, 16:51 Mijn zoontje is 4 en word binnenkort 5 in september. Hij fietst nu op een hotrock 20 inch met terugtraprem en handrem. Hij heeft de fiets nu goed onder controle en twijfel nu om hem om een mtb met versnellingen voor zijn verjaardag te geven . Vraag mij alleen af of het niet een jaartje te vroeg is . Weer iemand misschien wat de gemiddelde leeftijd daarvoor is?
Lichaamslengte is meest belangrijk, 20" voor een ventje van 4-6 is prima.
Qua versnellingen zou ik niet te gek doen, ze hebben al genoeg om over na te denken :wink:
Kijk eens naar Early Rider in 20" die zijn er met 3 versnellingsnaaf en eventueel met 9-speed derailleur. Heerlijk lichte fietsjes en qua ergonomie zeer goed op kids afgesteld.
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
Bokmaaa
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 762
Lid geworden op: wo 25 januari 2017, 13:17
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX9

Sabai schreef: di 2 juli 2019, 16:51
Bokmaaa schreef: di 25 juni 2019, 11:29 Midi-Bokmaaa is sinds zijn verjaardag een trots bezitter van een specialized riprock 20. Het is een grote stap van zn 16" cube naar deze 20"met reuze banden. Ook alleen handremmen is wennen, en schakelen is nieuw.

Voorwaarde van mij is dat hij goed en snel kan remmen, dat schakelen zien we later wel. Zodra het remmen iets meer in het systeem zit gaan we de MTB routes weer eens opzoeken. :-q

Mini-Bokmaaa is nog aan de loop-driewieler, dat zal nog even duren voor ze ervandoor fietst :)
Hoe oud is je zoontje geworden als ik vragen mag ?

Mijn zoontje is 4 en word binnenkort 5 in september. Hij fietst nu op een hotrock 20 inch met terugtraprem en handrem. Hij heeft de fiets nu goed onder controle en twijfel nu om hem om een mtb met versnellingen voor zijn verjaardag te geven . Vraag mij alleen af of het niet een jaartje te vroeg is . Weer iemand misschien wat de gemiddelde leeftijd daarvoor is?
Same, hij is vijf geworden. Op dit moment is het nog erg veel fiets voor hem, maar bij zijn vorige (huidige) fiets ging er ook ineens een knop om. Daar wilde hij maanden niet op fietsen omdat hij het allemaal maar spannend vond, en ineens vloog hij er vandoor :) Dat zal deze keer niet anders zijn schat ik zo in. En handigheid met schakelen komt vanzelf. Het remmen is belangrijker! :D
hendrikjan
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 1 december 2014, 11:12

Hier is het crapule toen hij 4,5 was op een woom 4 gezet. Ging meteen goed na een frog 40. De versnellingen waren wel een beetje een uitdaging.. Maar inmiddels snapt hij dat ook goed. En gebruikt ze ook.. Licht als het omhoog gaat en zwaar als het omlaag gaat.. Ik ben erg te spreken over de woom fietsen. Ze hebben imho een goede geometrie voor kids en een goede en praktisch afwerking (standaard, spatbordjes etc). Dat is misschien niet stoer en cool, maar wel praktisch. Helemaal als je bedenkt dat hij in tegenstelling tot zijn vader maar 1 fiets heeft die alles moet doen (bos, straat, stad). Die speci zou ik niet snel kopen, zo een geveerde vork, daar hebben ze op die leeftijd nog niks aan en zorgt alleen maar voor extra gewicht en onderhoud gedoe. Verder ogen de banden en wielen ook wat zwaar.. Daar heeft een kind weinig aan. Die wil licht en makkelijk. Misschien minder stoer, maar wel fijn fietsen.
Gebruikersavatar
Bokmaaa
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 762
Lid geworden op: wo 25 januari 2017, 13:17
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX9

hendrikjan schreef: do 4 juli 2019, 09:55 Hier is het crapule toen hij 4,5 was op een woom 4 gezet. Ging meteen goed na een frog 40. De versnellingen waren wel een beetje een uitdaging.. Maar inmiddels snapt hij dat ook goed. En gebruikt ze ook.. Licht als het omhoog gaat en zwaar als het omlaag gaat.. Ik ben erg te spreken over de woom fietsen. Ze hebben imho een goede geometrie voor kids en een goede en praktisch afwerking (standaard, spatbordjes etc). Dat is misschien niet stoer en cool, maar wel praktisch. Helemaal als je bedenkt dat hij in tegenstelling tot zijn vader maar 1 fiets heeft die alles moet doen (bos, straat, stad). Die speci zou ik niet snel kopen, zo een geveerde vork, daar hebben ze op die leeftijd nog niks aan en zorgt alleen maar voor extra gewicht en onderhoud gedoe. Verder ogen de banden en wielen ook wat zwaar.. Daar heeft een kind weinig aan. Die wil licht en makkelijk. Misschien minder stoer, maar wel fijn fietsen.
Die vork is inderdaad de grootste onzin. Helemaal met die tractorbanden, die dempen meer dan genoeg voor zo'n kereltje van 20kg. Verder is over die fiets wel goed nagedacht hoor, handremmen werken licht en staan lekker dicht bij het stuur, frame is laag genoeg om gewoon met twee voeten op de grond te kunnen staan, en de houding klopt bij het zitten/staan. Inderdaad vrij zwaar, maar ook bombproof. :-q
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2065
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

Sabai schreef: di 2 juli 2019, 16:51
Hoe oud is je zoontje geworden als ik vragen mag ?

Mijn zoontje is 4 en word binnenkort 5 in september. Hij fietst nu op een hotrock 20 inch met terugtraprem en handrem. Hij heeft de fiets nu goed onder controle en twijfel nu om hem om een mtb met versnellingen voor zijn verjaardag te geven . Vraag mij alleen af of het niet een jaartje te vroeg is . Weer iemand misschien wat de gemiddelde leeftijd daarvoor is?
Mini-me was 4 toen hij zijn MTB'tje kreeg. Met Shimano-cheap-ass 7 spd versnellingen. De draaishifter heb ik vervangen (waarom zitten er altijd twisters op die kinderfietsjes? Niet handig met kleine handjes!), door zoiets:

Afbeelding

Vooraan zit er gewoon 1 tandwiel. Binnen 1 ritje had hij het schakelen door (wat er eigenlijk op neerkwam dat de fiets 90% van de tijd "in z'n 1 of in z'n 2" staat) :-)
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1549
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Richtlijn is volgens mij 3 jaar/12 inch, 4 jaar/ 16 inch, 6 jaar/20 inch, 10 jaar 26 inch en vanaf 12 naar (kleine) volwassen maat. Afhankelijk van planning groeispurts en uiteindelijk lengte natuurlijk. Dit sluit redelijk mooi op elkaar aan zonder dat ze heel lang op een te kleine en vervolgens te grote fiets rijden. Er zijn nog wielmaten tussen maar die zijn irritant en moeten ze gewoon opheffen. Met uitzondering van 24” misschien. Fietsen met 12” wielen zijn ook vrij nutteloos. Een loopfiets heeft meer zin in die maat. Ik ben sowieso groot voorstander van eerst loopfietsen en dan meteen door naar een 16 inch met handremmen. Zijwieltjes zijn een instrument van de duivel.
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1946
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

24" is wel een mooie maat, mijn oudste is nu 8,5 jaar en past er prima op. Toen ie net 7 was ging het ook prima met het zadel laag, stuur is alleen vrij hoog in verhouding, maar voor kids maken die verhoudingen nog niet zo heel veel uit volgens mij.
Gebruikersavatar
Bokmaaa
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 762
Lid geworden op: wo 25 januari 2017, 13:17
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX9

Prulleman schreef: do 4 juli 2019, 14:38 maar voor kids maken die verhoudingen nog niet zo heel veel uit volgens mij.
Sowieso, als ze er lekker op zitten en met wat zelfvertrouwen kunnen rondfietsen, hangt het er vooral vanaf wat ze met die fiets gaan doen. Gave uitjes naar pumptracks en geschikte MTB routes zijn op iedere fiets leuk!
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3295
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

En vergeet de "vet cool" factor niet. :-D
Een verende voorvork voegt weinig toe, maar de meeste kinderen vinden het maar wat stoer dat ze een verende voorvork hebben. :-)
Gebruikersavatar
Bokmaaa
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 762
Lid geworden op: wo 25 januari 2017, 13:17
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX9

awinkel schreef: do 4 juli 2019, 14:56 En vergeet de "vet cool" factor niet. :-D
Een verende voorvork voegt weinig toe, maar de meeste kinderen vinden het maar wat stoer dat ze een verende voorvork hebben. :-)
Waarheid! Mini-Bokmaaa vond z'n nieuwe fiets fantastisch, want we hadden nu immers dezelfde! Wat betekent, beide een verende voorvork en een derrie :)
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1946
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

een kijken hoe ver ie komt als ik 1 poot van zijn vork afhaal :D
Plaats reactie