Biken met je kids!!!

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Plaats reactie
BrianW
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 409
Lid geworden op: vr 19 augustus 2016, 22:34

Ik reed van de zomer in Winterberg achter 2 broers waarvan je er 1 bijna niet zag, omdat het meer fiets dan jongetje was... Ik gok dat ze zes en acht waren en die jongste was echt een ukkie, en die sprongen die schans met gap van een paar meter op de Northshore track. De één met een dikke whip met lookback en de ander met een hele luie one-hander achter de rug. Mijn maat keek de andere kant op en die geloofde me niet toen ik het zei, maar ik heb 't echt gezien :-)

Ik heb trouwens een Specialized Hotrock 20 op de kop weten te tikken voor mijn dochter. Heeft wat liefde nodig, maar is een mooi fietsje.
Alleen zit er natuurlijk zo'n bootanker van een Suntour coil vork op. Ik zet er liever een vaste, lichtere in, maar ze vind een geveerde vork wel 'cool'. Nu twijfel ik dus. Ik denk dat ik hem met die vork wel net onder de tien kilo kan krijgen, maar met vaste vork kom je dan op rond de negen kilo. Aan de andere kant is haar bmx ook tien kilo en daar heeft ze totaal geen moeite mee/nooit over geklaagd. En een fiets die je megavetsupercool vindt, is mischien belangrijker dan een kilotje extra...

Wat denken jullie?
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Lars TB schreef: zo 6 oktober 2019, 12:16 Duidelijk waar de papa's en mama's komende zomer met hun kroost naar toe moeten:
https://www.pinkbike.com/news/video-lit ... -park.html

(tot het einde kijken!)
Damn, wat een skills!
En pappa was blij dat er op 2.32 een rotsblok was om de voet op te zetten, anders lag zoonlief 10 meter lager op een rots :-{
Daar zie toch het grote nadeel van die kleine wieltjes en laag gewicht, met een 27,5 of 29 was hij er waarschijnlijk overheen gerold.
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3280
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

BrianW schreef: di 8 oktober 2019, 10:00 Alleen zit er natuurlijk zo'n bootanker van een Suntour coil vork op. Ik zet er liever een vaste, lichtere in, maar ze vind een geveerde vork wel 'cool'. Nu twijfel ik dus. Ik denk dat ik hem met die vork wel net onder de tien kilo kan krijgen, maar met vaste vork kom je dan op rond de negen kilo. Aan de andere kant is haar bmx ook tien kilo en daar heeft ze totaal geen moeite mee/nooit over geklaagd. En een fiets die je megavetsupercool vindt, is mischien belangrijker dan een kilotje extra...

Wat denken jullie?
Die voorvork lekker laten zitten.
De kids vinden zo'n voorvork helemaal geweldig.
Dat de vork nauwelijks wordt ingedrukt maakt ze niks uit evenals het gewicht.
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

BrianW schreef: di 8 oktober 2019, 10:00 Ik reed van de zomer in Winterberg achter 2 broers waarvan je er 1 bijna niet zag, omdat het meer fiets dan jongetje was... Ik gok dat ze zes en acht waren en die jongste was echt een ukkie, en die sprongen die schans met gap van een paar meter op de Northshore track. De één met een dikke whip met lookback en de ander met een hele luie one-hander achter de rug. Mijn maat keek de andere kant op en die geloofde me niet toen ik het zei, maar ik heb 't echt gezien :-)

Ik heb trouwens een Specialized Hotrock 20 op de kop weten te tikken voor mijn dochter. Heeft wat liefde nodig, maar is een mooi fietsje.
Alleen zit er natuurlijk zo'n bootanker van een Suntour coil vork op. Ik zet er liever een vaste, lichtere in, maar ze vind een geveerde vork wel 'cool'. Nu twijfel ik dus. Ik denk dat ik hem met die vork wel net onder de tien kilo kan krijgen, maar met vaste vork kom je dan op rond de negen kilo. Aan de andere kant is haar bmx ook tien kilo en daar heeft ze totaal geen moeite mee/nooit over geklaagd. En een fiets die je megavetsupercool vindt, is mischien belangrijker dan een kilotje extra...

Wat denken jullie?
Als ze het cool vind en er verder geen last van lijkt te hebben, zou ik hem gewoon lekker laten zitten.
Weight weenieën kan altijd nog :)
Al snap ik het wel met een vork van bijna 2 kilo...
Alternatief is:
https://www.bicycle24.com/sr-suntour-su ... -look.html
Of deze:
http://thebikedads.com/trailcraft-blue-sky-20-review/

Fiets net zo duur als een gemiddelde 29'er HT en vork net zo duur als een Pike :bier:
ofv
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 254
Lid geworden op: wo 4 september 2019, 09:26

Jamis Diablo schreef: di 8 oktober 2019, 10:46
Damn, wat een skills!
En pappa was blij dat er op 2.32 een rotsblok was om de voet op te zetten, anders lag zoonlief 10 meter lager op een rots :-{
Zo, inderdaad! Die sprong daarna is dan wel weer echt geweldig zeg. 8)
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Jamis Diablo schreef: di 8 oktober 2019, 10:46 En pappa was blij dat er op 2.32 een rotsblok was om de voet op te zetten, anders lag zoonlief 10 meter lager op een rots :-{
Aan de andere kant, door die rots moest hij een voetje aan de grond zetten... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3280
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Eens met Lars TB. :-)
Omdat de doorgang wat smal wordt door dat rotsblok tikt hij er met de trappers tegenaan.
Als dat rotsblok er niet gelegen had dan was hij gewoon doorgereden.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Misschien als de apen nog even door oefenen zijn ze waardig om tot toekomstige man van deze 'dame' gekozen te worden :winkie:

https://www.pinkbike.com/news/video-7-y ... woods.html
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

BrianW schreef: di 8 oktober 2019, 10:00 Ik reed van de zomer in Winterberg achter 2 broers waarvan je er 1 bijna niet zag, omdat het meer fiets dan jongetje was... Ik gok dat ze zes en acht waren en die jongste was echt een ukkie, en die sprongen die schans met gap van een paar meter op de Northshore track. De één met een dikke whip met lookback en de ander met een hele luie one-hander achter de rug. Mijn maat keek de andere kant op en die geloofde me niet toen ik het zei, maar ik heb 't echt gezien :-)

Ik heb trouwens een Specialized Hotrock 20 op de kop weten te tikken voor mijn dochter. Heeft wat liefde nodig, maar is een mooi fietsje.
Alleen zit er natuurlijk zo'n bootanker van een Suntour coil vork op. Ik zet er liever een vaste, lichtere in, maar ze vind een geveerde vork wel 'cool'. Nu twijfel ik dus. Ik denk dat ik hem met die vork wel net onder de tien kilo kan krijgen, maar met vaste vork kom je dan op rond de negen kilo. Aan de andere kant is haar bmx ook tien kilo en daar heeft ze totaal geen moeite mee/nooit over geklaagd. En een fiets die je megavetsupercool vindt, is mischien belangrijker dan een kilotje extra...

Wat denken jullie?
Late reactie. Mijn jongste heeft nu de riprock die eerst van zijn zus was. Daar zit ook zo'n Suntour in. De cool-factor weegt (nog) zwaarder dan dat beetje gewichtsbesparing. Bij een 16" is dat anders. Dan hebben ze niet eens de kracht om zo'n fiets op te tillen maar als ze iets groter zijn zou ik hem lekker laten zitten. In het ergste geval vangt hij nog eens wat op als ze ergens net niet helemaal lekker vanaf gaan.
BrianW
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 409
Lid geworden op: vr 19 augustus 2016, 22:34

Ik heb de fiets inmiddels uit elkaar getrokken, en het is allemaal te overzien. Een enigszins lichte vaste vork met v-brake nokken is erg moeilijk te vinden voor een beetje normale prijs, dus dat wordt 'm sowieso niet. Ik had van een vriend nog een 'lichte' vork gekregen, heel mooi ding, carbon lowers, met een elastomer en lucht, kashima-achtige stanchions... Weegt 1600 gram, en is disc only, daar moet dus nog schijf en klauw bij en een ander wiel dat ook net iets zwaarder is dan 't standaard wiel. Wel jammer want is echt een gaaf ding. Maar goed, de Suntour weegt 'maar 1800 gram, dus daar ga ik niet moeilijk voor doen. Ik ga wel de lowers zwart spuiten, want de fiets is nu echt te geel. en de vork heeft wel wat liefde nodig.

Verder heb ik nog:
Alu bar en 50mm stem - scheelt bijna halve kilo met wat erop zit :o
Schwalbe Black Jack banden - beste gewicht/prijs verhouding, 7 piek per stuk!
Selle kids zadel - weegt niks, mooi ding ook. Oude zadel is kapot.

Verder is alles nog goed bruikbaar, alleen wat roest van het/de freewheel poetsen.
Daarnaast overweeg ik nog de bb (als die heel toevallig past) en derrie (als hij werkt) te vervangen met old school shimano 105. Die Tourney derailleur is echt lelijk, en die 105 bb is lekker licht. Ook past het grijs wel bij wat grijze accenten op de fiets.

Ik zit nog wel met twee dingen:
-De shifter. Er zit nu een gripshift op, 6 speed, maar ik lees her en der dat kids daar niet zo goed mee overweg kunnen en dat die simpele Shimano duimversteller een beter alternatief is. Ook heb je dan wat meer keuze qua grips. Elders las ik weer dat die duimversteller juist moeilijk is en kids de gripshift een makkie vinden :~
-De kleur. Het frame is nu half zwart, half geel, met een gele vork. Zilvergrijs Specialized decal. De vork wordt sowieso zwart, maar ik twijfel om wat knalroze accenten aan te brengen in de vorm van roze decals op de vork, roze grips (die Lizard Skins mini machines zijn mega, heeft ze ook op haar bmx) en wellicht roze buitenkabels... Wordt dat wat, of wordt dat lelijk??? Beide helmen zijn ook roze trouwens.

De deadline is 4 november, dus het gaat deze week gebeuren allemaal. Target is onder de tien kilo, onder de 100,- en geen Cube, dus al 1 target gehaald :-D

Ik zal het resultaat wel posten hier. Hopelijk ben ik niet de enige hier die heel stoked kan worden over kinderfietsen :-D
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Dat van die gripshift herken ik wel. Ik moet dat ding eens uit elkaar halen, goed smeren en de kabels ook smeren. Als dat niet werkt overweeg ik ook om een ‘gewone’ shifter erop te zetten. Dat van die racederailleur is een goed idee. De riprock heeft nu 7 speed maar volgens mij hebben ze een spacer op een 8-speed body gezet dus kan er een 9-speed cassette. Shifter en cassette heb ik nog liggen. Ik heb ook nog een vintage XTR derailleur. Lijkt me cool staan op zo’n fietsje maar ik vrees dat die geen lang leven gaat hebben 😄
hendrikjan
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 1 december 2014, 11:12

Hier een gripshift op het fietsje, daar kan hij (5,5 jr oud) inmiddels prima mee schakelen. Wel merk ik dat ik hem er op moet attenderen dat het moet gebeuren en dan moet hij er ook wel even zijn best voor doen, "let op heuvel, zet hem op de drie!". Ik kan mij goed voorstellen dat de duimkracht te kort schiet bij gewone shifters (zo lukt het bijvoorbeeld ook niet goed om een axxa defender op slot te zetten).
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Vanavond vanaf 18:00 weer met de familie op de bank om Hidde zijn favoriete programma vh jaar te kijken :bier:

https://www.redbull.com/nl-nl/events/rampage
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
Bokmaaa
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 762
Lid geworden op: wo 25 januari 2017, 13:17
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX9

yo-eddy schreef: vr 25 oktober 2019, 11:17 Vanavond vanaf 18:00 weer met de familie op de bank om Hidde zijn favoriete programma vh jaar te kijken :bier:

https://www.redbull.com/nl-nl/events/rampage
Haha, ja dat vindt de mijne ook mooi!! Met hun referentiekader is het denk ik maar moeilijk bevatten hoe groot die berg eigenlijk is, maar toch, prima tv avondje!
Plaats reactie