Biken met je kids!!!

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Plaats reactie
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5490
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Tarwetijger schreef: di 27 oktober 2020, 12:31
Mijn oudste is ook 7 maarre ... "als je niet springt moet je pompen" okee :o dáár zijn we nog laaaang niet aan toe.
Afgelopen weekend samen met de jongste (4 jaar) wat over planken en balkjes gereden. Met gewone fietsen op de oprit.
In het begin waren de planken (plat op de grond) eigenlijk al te veel. Maar enige tijd later gingen ze allebei mooi over het wipwapje. :lol:
Zelf klooide ik ondertussen wat aan om zelf te oefenen (voorwiel en/of achterwiel liften). Waar ik niet op had gerekend is dat dat de kinderen juist frustreerde. Want dát wilden ze ook kunnen! Oeps. Uitgelegd dat ik dat zelf ook nog lastig vind en het aan het oefenen ben. Nou ja dat werd soort van geaccepteerd. Maar de oudste wel moeten beloven dat ik haar dat de volgende keer ook ga uitleggen en leren. :P
Pas maar op, de leercurve van je kids is veel steiler dan de jouwe :-q
Maar je mag altijd op les bij deze 7-jarige ..... https://www.youtube.com/watch?v=9APeA1XqN-Q .... :winkie:
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Tarwetijger
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 197
Lid geworden op: ma 11 mei 2020, 21:40
Mijn mountainbike: Olympia Iron '22

yo-eddy schreef: di 27 oktober 2020, 12:36 Pas maar op, de leercurve van je kids is veel steiler dan de jouwe :-q
Maar je mag altijd op les bij deze 7-jarige ..... https://www.youtube.com/watch?v=9APeA1XqN-Q .... :winkie:
Haha supergaaf, maar iets zegt me dat jouw exemplaar niet helemaal representatief is voor 7-jarigen. :-D

Ik kan nu al jaloers kijken naar papa's (of mama's) die met hun mini-me een MTB route fietsen. Dat lijkt me echt tof.
'k Ben al een beetje aan het kijken hoor naar een kinder-maat-MTB. Zij (7) is niet zo fysiek onderlegd als hij (4), maar wel leergierig.
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5490
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Tarwetijger schreef: di 27 oktober 2020, 12:43
yo-eddy schreef: di 27 oktober 2020, 12:36 Pas maar op, de leercurve van je kids is veel steiler dan de jouwe :-q
Maar je mag altijd op les bij deze 7-jarige ..... https://www.youtube.com/watch?v=9APeA1XqN-Q .... :winkie:
Haha supergaaf, maar iets zegt me dat jouw exemplaar niet helemaal representatief is voor 7-jarigen. :-D
Qua fysiek en qua springen etc zijn er wel wat kids van zijn leeftijd die aardig meekunnen of fysiek zelfs sterker zijn, qua tricks heeft hij weinig kinderen in de buurt die hetzelfde doen helaas.
Lol is wat het belangrijkste is, lekker klooien in het bos zoals wij zelf vroeger ook deden :-q
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2065
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

Tarwetijger schreef: di 27 oktober 2020, 12:31 Overigens, heb ik wel een beetje te doen met degene in het filmpje die keurig aan de kant gaat en dan ingehaald wordt door een 7-jarige... :roll: :-q
Erger nog: bergop worden volwassenen ook meer dan eens ingehaald... :winkie:

Mijn kabouter moet het juist met name van zijn fysiek hebben. Ik geloof niet dat er veel zijn die daar aan kunnen tippen. Hardlopend moet ik zelf tegenwoordig al alle zeilen bijzetten om hem bij te houden. En idd, lol hebben daar gaat het om. Maar dat maakt het filmpje ook wel duidelijk hoop ik!
4 is een mooie leeftijd om te beginnen. Ergens 2e-hands een 20" fietsje op de kop tikken en beginnen op de eenvoudigere parcourtjes (niet teveel hoogtemeters). Wat yo-eddy zegt: die leercurve zal je verbazen!

@yo-eddy: ik gooi het even in de groep hier thuis en laat je via whats-app wel ff weten of zondagmiddag wat wordt :-q
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
daniel1975
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3454
Lid geworden op: di 26 oktober 2004, 11:23
Mijn mountainbike: Orbea Oiz TR

Leer je ze op hun 4e al met 2 handremmen te fietsen?
Bicycle, bicycle, bicycle
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2065
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

Ja hoor, waarom niet? Het omschakelen van MTB-met-handrem naar stadsfiets-met-terugtraprem gaat eigenlijk altijd probleemloos.
(Wel ff rekening mee houden dat remmen met de handen niet altijd meteen een natuurlijke reflex is. Mijn dochter is zo eens lelijk gecrashed onderaan de afdaling van de zwarte Blink @Schoorl :oops: :oops: )
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
Beeldvullend
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 346
Lid geworden op: vr 9 mei 2008, 16:26
Mijn mountainbike: Heeft twee wielen

Ik heb ze bewust leren fietsen zonder terugtraprem (Woom fiets). Ging alleen laatst een keer verkeerd toen ze op een oma fietsje van een vriendinnetje fietste en plotseling moest remmen :wink:
Ironhorse Erik
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 782
Lid geworden op: di 20 juni 2006, 23:52
Mijn mountainbike: Specialized fanboy: Epic/Stumpjumper/Enduro/Demo

daniel1975 schreef: wo 28 oktober 2020, 15:15 Leer je ze op hun 4e al met 2 handremmen te fietsen?
Lars kreeg zijn eerste fietsje met schijfremmen toen hij 4, deze foto is van januari 2016, hij werd 5 eind Maart 2016.
Voor zijn verjaardag kreeg hjij een 7kg wegende early rider, ongeveer het halve gewicht van deze van oude dranghekken gemaakte Giant :winkie:
Hiervoor reed hij de route van Schoorl op een Specialized 16" soort van BMX fietsje met voorrem en terug trap rem :winkie: maar aan die terug trap rem had hij weinig, zitten en benen omhoog als het mis ging LOL

Dat heeft nog wel even geduurd voordat die -schijnbaar aangeboren- reflex eruit was.
Toen hij begreep dat omlaag staand op de pedalen meer controle gaf, gebeurde het nooit meer eigenlijk.

Afbeelding

Wat gaat de tijd snel man met die kleine apen!
daniel1975
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3454
Lid geworden op: di 26 oktober 2004, 11:23
Mijn mountainbike: Orbea Oiz TR

Ik heb mij al vaker verbaasd over het gewicht van kinderfietsjes. Die zijn echt absurd zwaar.
Ons dametje is voor veel te weinig geconcentreerd, kijkt en zwalkt nog alle kanten op. Heeft wel redelijke fietsbeheersing trouwens.
Bicycle, bicycle, bicycle
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2065
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

Staan op de pedalen is mss wel de belangrijkste tip, dat geeft ze veel meer controle, en de neiging om terug te trappen om te remmen is dan vast ook een stuk minder. Moet zeggen dat dat staan er bij Jip vrij vanzelf inzat. Helpt vast dat zijn fietsjes altijd volledig star waren/zijn. Dan stuiter je vanzelf van je zadel af als je blijft staan :winkie: :winkie:
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
de hollander
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1089
Lid geworden op: ma 19 oktober 2009, 21:33
Mijn mountainbike: Sobre Upgrade, On-One Scandal V3

Leuk al die foto`s :D

Die van mij zijn inmiddels 11 en bijna 13 en fietsen dus al een tijdje, heb gemerkt dat vroeg beginnen helpt.
Vorige week een groot stuk vd Meerssen route gefietst, hoogtemeters vinden ze nog steeds niet leuk maar trappen ze redelijk eenvoudig weg.
Dit jaar al een paar stevige ritten gemaakt met als toppunt de Brunssumerheide 37km 550hm.
Afstand is over het algemeen geen probleem, veel klimmen en een hoog gemiddelde wel. Ik probeer ze dus altijd zelf het tempo te laten aangeven. Ritten van 50km zijn dus een prima optie, lekker de tijd nemen :bier:

Merk wel dat een beetje goede fiets veel scheelt, vooral de stap van kleine wielen naar een heel goede 26 was enorm.

Afbeelding

Recent weer de fietsen doorgewisseld, de jonge dame fietst nu op de oude 29er cube van dr broer.
M`n zoon heeft een leuke gebruikte 26er, deze kwam toevallig op m`n pad. Wil toch wel terug naar 29 maar niet tegen te hoge kosten.
Zal wss pas zijn z`n pubertijd, nu geeft hij er niet zo veel meer om helaas :-{
M`n dochter is wat fanatieker, wel wat voorzichtiger en minder technisch.

Vanweg het snelle groeien ook weer terug gegaan naar flatpadels, ik was te vaak nieuwe schoenen aan het kopen.
SPD heeft hem in het begin wel er geholpen om zn voeten goed op de pedalen te zetten.
Tarwetijger
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 197
Lid geworden op: ma 11 mei 2020, 21:40
Mijn mountainbike: Olympia Iron '22

Ik ben zelf eigenlijk nog maar net begonnen, maart dit jaar. In april een mooie MTB gekocht.
Afgelopen zomer tijdens een week vakantiehuisje de MTB meegenomen. Toen zag ik af en toe papa’s (of mama’s natuurlijk) met kinderen fietsen en dacht ik: dat wil ik ook! En vandaag was het ‘al’ zo ver.
De jongste van 4 was toch net toe aan een andere fiets, een mooie gebruikte 16” Cube gevonden. Voor mijn dochter van 7 zat ik te twijfelen tussen 24 en 20”, haar gewone fiets is juist 22”. Een nieuwe, dan kan mijn zoontje er op zodra hij er aan toe is. Gepast op de 24” van de buurjongen, dat gaat echt nog niet. 20” dus en op voorraad bij Decathlon. Vlot geleverd en vandaag natuurlijk op pad! We hadden er nog mooi weer bij ook.

Afbeelding

Afbeelding

Ze hebben mijn verwachtingen ruimschoots overtroffen. Na 2,5 uur was het toch echt tijd om naar huis te gaan om te lunchen! Mijn dochter fietst voor me uit alsof ze nooit anders gedaan heeft. De kleine moet soms wel ploeteren met die kleine wieltjes maar die gáát gewoon maar door.
Ook mooi: elke MTB-er, ook de snelste & stoerste, is poeslief met inhalen. :winkie:
Mathijs_7
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 499
Lid geworden op: vr 7 juni 2019, 18:55
Mijn mountainbike: Canyon lux 7.0, ragley marley LTHT

Vorige week maandag studiedag dus mooie gelegenheid om de de Loonse en Drunense Duinen te verkennen. Met zijn nieuwe Trek Marlin natuurlijk. Heerlijk rustig :-q

Afbeelding

Hij ging overal fluitend naar boven :-q . Dat was route nr. 4 van de 225....
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5490
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Vanmiddag voor het eerst met de kleine man bij Spaarnwoude bikepark geweest, rustig beetje opbouwen.
"Ome" Patrick was ook mee en die blaast lekker de Big Braap etc af dus dat was leuk om te zien :-q
Wat beeld incl. carpark klooien ...... https://youtu.be/iaHuVe3m4XQ
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
daniel1975
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3454
Lid geworden op: di 26 oktober 2004, 11:23
Mijn mountainbike: Orbea Oiz TR

Blijft mooi om jr. bezig te zien.
Zag ik daar trouwens een Friese Stabij door het beeld schieten?
Bicycle, bicycle, bicycle
Plaats reactie