Auto van de biker

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7384
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

CC-Rider schreef: za 15 december 2018, 10:39 Daar ben ik het zeker mee eens, alleen zijn er nog zat mogelijkheden om de verbrandingsmotor te optimaliseren...
Hoe dan?
(afgezien van geklooi in de marge)
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
RoySmit
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1864
Lid geworden op: do 2 november 2017, 21:27
Mijn mountainbike: Canyon Neuron AL 7.0

CC-Rider schreef: za 15 december 2018, 10:39 Daar ben ik het zeker mee eens, alleen zijn er nog zat mogelijkheden om de verbrandingsmotor te optimaliseren en geschikt te maken voor alternatieve (groene, hernieuwbare) brandstoffen.
zoiezo echter niet vergeten dat de mannen achter de grote olie bedrijven hiervoor al decennia een stokje steken omdat se anders miljarden mislopen.

en ook ik heb kinderen en wil verandering maar een verbrandingsmotor is wel degelijk mogelijk met minder uitstoot. die ontwikkeling komt ook op zeer korte termijn. maar nogmaals niet iedereen wilt dat gezien er een hoop geld niet meer direct naar de grote oliebedrijven gaat..

mooi voorbeeld is van discovery die hebben jaren 90 een competitie gehouden en toen is er al een auto ontwikkeld die op 1 liter brandstof al makkelijk 500km kon rijden. uitstoot is dan ook nagenoeg niks dus optimalisering van een verbrandingsmotor kan wel maar laat nog heel even op zich wachten.
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

De autofabrikanten hebben alleen maar baat bij zuinige auto's met weinig uitstoot.
Die verkopen namelijk goed.
Dus waarom zouden ze dat bewust niet toepassen dan?
Behalve broodje aap verhalen dat de grote oliemaatschappijen daar een stokje voor steken kan ik geen enkele reden verzinnen waarom fabrikanten die techniek niet zouden toepassen.
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

RoySmit schreef: za 15 december 2018, 13:19 zoiezo echter niet vergeten dat de mannen achter de grote olie bedrijven hiervoor al decennia een stokje steken omdat se anders miljarden mislopen.

mooi voorbeeld is van discovery die hebben jaren 90 een competitie gehouden en toen is er al een auto ontwikkeld die op 1 liter brandstof al makkelijk 500km kon rijden. uitstoot is dan ook nagenoeg niks dus optimalisering van een verbrandingsmotor kan wel maar laat nog heel even op zich wachten.
Zit je alu hoedje lekker maat?
Alles draait on aerodynamica. Als jij een auto zo maakt dat alleen kleine lenige mensen er praktisch
horizontaal in passen dan is die 1 op 500 best haalbaar op een lage snelheid. Met een geoptimaliseerde motor die rekent op perfecte brandstof.
Waar woke is, is vuur
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16072
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

yo-eddy schreef: vr 14 december 2018, 23:42 ...
Ik heb wel kinderen en heb het vertrouwen dat de toekomstige generaties stappen gaan maken.
...
Als toekomstige generaties stappen moeten gaan maken is het te laat. Binnen 10 jaar moeten WIJ stappen hebben gemaakt. En niet zulke kleine ook... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4125
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

Lars TB schreef: za 15 december 2018, 14:54
yo-eddy schreef: vr 14 december 2018, 23:42 ...
Ik heb wel kinderen en heb het vertrouwen dat de toekomstige generaties stappen gaan maken.
...
Als toekomstige generaties stappen moeten gaan maken is het te laat. Binnen 10 jaar moeten WIJ stappen hebben gemaakt. En niet zulke kleine ook... .
Het grappige is dat zeker op het gebied van verkeer de stappen al wel gemaakt zijn, maar geen navolging vinden. De VW Lupo 3L en Audi A2 3l bestaan sinds 1998, en uit ervaring weet ik dat ik daar eenvoudig 1 : 29 mee kan rijden. Klein autootje dat wel maar ja, ik heb geen gezin.

In Duitsland is er een jaar of wat gewerkt aan de Loremo, prachtig gestylde auto die ook prima 1 : 60 zo moeten kunnen rijden. Nooit van de grond gekomen, want iedereen moet zo nodig ook een auto hebben om 1 of 2x per jaar die Knauss caravan over de Brennerpas te sleuren. 1 : 500 zal niet snel gebeuren, maar 1 : 100 ligt al prima in het bereik (VW XL1). Wat houdt het tegen? Lage brandstofprijzen? Zeg het maar.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16771
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Precies, heel zuinig kan best. Auto's zijn de afgelopen decennia veel sneller geworden. Die efficiencyverbetering had ook in het verbruik gestopt kunnen worden, bij min of meer gelijkblijvende prestaties.

Maar nee, "we" willen blijkbaar liever kunnen pochen met veel pk's dan met een zuinige auto.
Je ziet ook aan de rijstijl van de gemiddelde weggebruiker dat zuinig rijden geen prioriteit heeft.

En waar we helemaal rap vanaf moeten is het leasestelsel. Een tankpas om onbeperkt te kunnen tanken, dat motiveert fantastisch om de auto minder te gebruiken! Not.
En laten we het maar niet hebben over half Europa doorvliegen voor een paar tientjes...

Zaken die makkelijk aangepakt kunnen worden. Dat dat niet gebeurt toont aan dat bestuurders andere zaken dan milieu een stuk hoger op de agenda hebben staan.
Dat stemt niet vrolijk...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
CC-Rider
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1463
Lid geworden op: zo 30 oktober 2011, 21:50
Mijn mountainbike: 34-18 of 27.5x4.5

Ik denk ook dat er bij vliegen en varen nog enorme winsten te behalen zijn. Wat ik bedoelde is dat we ook op algen en andere hernieuwbare brandstoffen kunnen rijden. Dan hoeft het huidige wagenpark allen maar aangepast worden ipv tot schroot gereduceerd.
***** Frequent Flyer, ride with a fat smile *****
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4125
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

CC-Rider schreef: za 15 december 2018, 18:00 Ik denk ook dat er bij vliegen en varen nog enorme winsten te behalen zijn. Wat ik bedoelde is dat we ook op algen en andere hernieuwbare brandstoffen kunnen rijden. Dan hoeft het huidige wagenpark allen maar aangepast worden ipv tot schroot gereduceerd.
Zonder geinformeerd te zijn: ik heb het idee dat hernieuwbare brandstoffen nooit die behoefte kunnen invullen. De olifant waar we allemaal omheen lopen: minder mobiel worden.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5650
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

CC-Rider schreef: za 15 december 2018, 18:00 Ik denk ook dat er bij vliegen en varen nog enorme winsten te behalen zijn. Wat ik bedoelde is dat we ook op algen en andere hernieuwbare brandstoffen kunnen rijden. Dan hoeft het huidige wagenpark allen maar aangepast worden ipv tot schroot gereduceerd.
Klopt, 90% van alle vracht wordt via het water vervoerd en de 15 grootste containerschepen stoten meer uit dan alle auto`s in de wereld. In de shipping-industrie zijn ze volop bezig maar 1 van de (grootste) problemen is natuurlijk dat HFO (zware stookolie) goedkoper is dan MDO (marine diesel).
https://www.economist.com/finance-and-e ... irty-ships


En, net als bij auto`s, worden de schepen die te oud of afgekeurd zijn verkocht/verplaatst naar 3e wereldlanden die er een soepelere wetgeving op nahouden. Wat dat betreft is het overal hetzelfde, al heb ik wel begrepen dat luchtvaart de grootste vervuiler is.
Gebruikersavatar
CC-Rider
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1463
Lid geworden op: zo 30 oktober 2011, 21:50
Mijn mountainbike: 34-18 of 27.5x4.5

En dan komen we weer tot de kern van het probleem........ Geld. Het draait niet om het milieu, maar om geld.
***** Frequent Flyer, ride with a fat smile *****
RoySmit
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1864
Lid geworden op: do 2 november 2017, 21:27
Mijn mountainbike: Canyon Neuron AL 7.0

Makkelijk schreef: za 15 december 2018, 14:29
RoySmit schreef: za 15 december 2018, 13:19 zoiezo echter niet vergeten dat de mannen achter de grote olie bedrijven hiervoor al decennia een stokje steken omdat se anders miljarden mislopen.

mooi voorbeeld is van discovery die hebben jaren 90 een competitie gehouden en toen is er al een auto ontwikkeld die op 1 liter brandstof al makkelijk 500km kon rijden. uitstoot is dan ook nagenoeg niks dus optimalisering van een verbrandingsmotor kan wel maar laat nog heel even op zich wachten.
Zit je alu hoedje lekker maat?
Alles draait on aerodynamica. Als jij een auto zo maakt dat alleen kleine lenige mensen er praktisch
horizontaal in passen dan is die 1 op 500 best haalbaar op een lage snelheid. Met een geoptimaliseerde motor die rekent op perfecte brandstof.
wie heeft het over kleine auto s ik niet hoor?? dus verklaar je nader.. en nee geen alu hoedje gewoon al 22 jaar in de autobranche werkzaam en weet waar ik t over heb.. en jij??
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29951
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik denk inderdaad dat er snel grote stappen moeten worden genomen, ipv hopen op een wonder in de toekomst.
Maar dat betekent een beperking van onze mobiliteit, kiezen wat echt nodig is.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Jo2601
All rounder
All rounder
Berichten: 122
Lid geworden op: di 19 september 2017, 13:38
Mijn mountainbike: Z.O. Drenthe

kermit schreef: za 15 december 2018, 16:28 Precies, heel zuinig kan best. Auto's zijn de afgelopen decennia veel sneller geworden. Die efficiencyverbetering had ook in het verbruik gestopt kunnen worden, bij min of meer gelijkblijvende prestaties.

Maar nee, "we" willen blijkbaar liever kunnen pochen met veel pk's dan met een zuinige auto.
Je ziet ook aan de rijstijl van de gemiddelde weggebruiker dat zuinig rijden geen prioriteit heeft.

En waar we helemaal rap vanaf moeten is het leasestelsel. Een tankpas om onbeperkt te kunnen tanken, dat motiveert fantastisch om de auto minder te gebruiken! Not.
En laten we het maar niet hebben over half Europa doorvliegen voor een paar tientjes...

Zaken die makkelijk aangepakt kunnen worden. Dat dat niet gebeurt toont aan dat bestuurders andere zaken dan milieu een stuk hoger op de agenda hebben staan.
Dat stemt niet vrolijk...
Ik roep al jaren dat de regering moet stoppen met dat lease geneuzel.
Auto rijden kost niets, (auto's van de zaak en tankpassen van de zaak) vandaar dat wel ook de hele dag stil staan op de snelwegen.
Nu Den Haag steeds minder aan belastingen binnen krijgen doordat er steeds minder gerookt word, is de stalen ros toch nu nog een mooie melkkoe, dus verwacht ook dat er weinig veranderd zal worden.
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

RoySmit schreef: za 15 december 2018, 21:31 wie heeft het over kleine auto s ik niet hoor?? dus verklaar je nader.. en nee geen alu hoedje gewoon al 22 jaar in de autobranche werkzaam en weet waar ik t over heb.. en jij??
Als je zegt dat oliemaatschappijen een complot hebben tegen zuinigheid dan heb je geen idee waar je het over hebt. Je argument dat je in de autobranche werkt is niet echt relevant, mensen in de autobranche zijn niet met zn allen op de hoogte van het grootste complot ooit en ik kan ook discovery channel kijken. Maar goed, ik werk niet in de autobranche dus ik hoor bij de schapen die zich lekker laten gebruiken door de grote boze bobo's van Shell.

Het kan vast allemaal nog wat zuiniger maar het draait om je rechtervoet. Als je het zuiniger wilt moet je de wegen aanpassen, niet de auto's. Maak álles 90 max en kijk hoeveel benzine je collectief bespaard. Als mensen prototypes van extreem zuinige auto's aanhalen vergeten ze gemakshalve even dat een auto echt meer kwaliteiten dan dat nodig heeft. De motor mag geen ton kosten, moet 200.000km kunnen rijden, niet elke week onderhoud vereisen, rijden op euro95 of diesel en tja, harder dan 90 gaan.
Waar woke is, is vuur
Plaats reactie