Auto van de biker

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Plaats reactie
mark m
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 447
Lid geworden op: ma 20 oktober 2003, 20:42
Mijn mountainbike: Orbea Oiz M10 TR MyO / Mondraker Foxy R

kermit schreef: zo 16 december 2018, 14:28 Ik heb redelijk wat collega's in de buitendienst met leaseauto's, natuurlijk moeten die hun km's niet voor eigen rekening hoeven te maken. Die horen bij hun werk.
Maar privé kunnen ze die wagen ook onbeperkt volgooien zonder dat het ze een cent extra kost. Dat motiveert niet om de auto te laten staan, en ook niet om een beetje zuinig te rijden.

Top van Cheeta dat hij dat wel doet, maar ik vrees dat hij toch echt bij de goede uitzonderingen hoort.
"De rest" ;-) moet gemotiveerd worden door het in hun portemonnee te voelen. Meer rijden = hogere kosten.

Jemig... lekker kortzichtig zeg...

Voor mn werk rijdt ik dusdanige afstanden in mn (lease)auto dat ik in het weekend geen behoefde heb om voor elk wissewasje de auto te pakken.

Niet elke baan is te doen op het fietsje.

Daarnaast kost een leaseauto bij prive gebruik ook gewoon geld, dusdanig veel dat je er prima een eigen auto voor kan onderhouden, echter zit ik niet te wachten op een extra auto op oprit.


Mijn inziens moet onze overheid er veel meer aan doen om de grote vervuilers aan te pakken, te denken aan de vervuilende fabrieken, vliegen, scheepvaart, kolencentrales, enz.

De uitstoot van de auto beperken is een goede stap, echter is het resultaat maar een druppel op een gloeiende plaat.

Overigens vind ik de ontwikkeling van elektrisch rijden niet goed, beter zou ingezet kunnen worden op de ontwikkeling van waterstof.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16807
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Heb ik ergens gezegd dat leaserijders gratis rijden? Volgens mij niet. Ik stel alleen vast dat een systeem waarin veel rijden je niet meer geld kost dan weinig rijden geen prikkels bevat om minder te rijden. En dat is -als je het milieu een beetje serieus neemt- dus geen goed systeem.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
nielsvk
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1359
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 17:51

kermit schreef: zo 16 december 2018, 20:32 Heb ik ergens gezegd dat leaserijders gratis rijden? Volgens mij niet. Ik stel alleen vast dat een systeem waarin veel rijden je niet meer geld kost dan weinig rijden geen prikkels bevat om minder te rijden. En dat is -als je het milieu een beetje serieus neemt- dus geen goed systeem.
Sterker nog, deze constructie geeft juist een prikkel zo veel mogelijk privékilometers uit de vaste bijtelling te halen.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Dennisvdb schreef: zo 16 december 2018, 11:28 Allemaal leuk en aardig, maar ik hou van snelle auto’s en oldtimers. En die blijf ik rijden ook. Ik hoef geen 1 op 15 te rijden
Dat is leuk en aardig, maar als je je auto's moet weg doen omdat we de dijkverhoging moeten betalen, de droogte in hogere delen moeten zien op te vangen, dan is het snel gedaan met je lol... .

En o ja, snel en elektrisch gaat zeer goed samen!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

kermit schreef: zo 16 december 2018, 20:32 Heb ik ergens gezegd dat leaserijders gratis rijden? Volgens mij niet. Ik stel alleen vast dat een systeem waarin veel rijden je niet meer geld kost dan weinig rijden geen prikkels bevat om minder te rijden. En dat is -als je het milieu een beetje serieus neemt- dus geen goed systeem.
Nee, jij werd gequote door Jo die beweerde dat (lease)autorijden niets kost, wat simpelweg niet waar is.
hendrikjan
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 1 december 2014, 11:12

nielsvk schreef: zo 16 december 2018, 18:55
TenZNL schreef: zo 16 december 2018, 16:09 En zo komen we tot de kern van het probleem...er zijn teveel mensen op deze aardkloot :wink:
Dit. Als je echt om de aarde geeft, neem je geen kinderen. Kunnen ze ook geen onzuinige auto kopen, tankpassen misbruiken, voor een tientje Europa rondvliegen, kilo's vlees per week eten, etc.
grappig dat je dat schrijft, dat was voor mij ongeveer het grootste dilemma.. Ik vond het maar asociaal om een kind te nemen.. Iedereen om mij heen verklaarde me voor gek.. Uiteindelijk neem je de beslissing met zijn tweeën, en is er toch wat nageslacht gekomen.. Beetje OT, dat wel ..
Toen hij 2,5 was kon hij al fietsen :) Dat is dan wel weet leuk!
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

hendrikjan schreef: zo 16 december 2018, 23:36
nielsvk schreef: zo 16 december 2018, 18:55

Dit. Als je echt om de aarde geeft, neem je geen kinderen. Kunnen ze ook geen onzuinige auto kopen, tankpassen misbruiken, voor een tientje Europa rondvliegen, kilo's vlees per week eten, etc.
grappig dat je dat schrijft, dat was voor mij ongeveer het grootste dilemma.. Ik vond het maar asociaal om een kind te nemen.. Iedereen om mij heen verklaarde me voor gek.. Uiteindelijk neem je de beslissing met zijn tweeën, en is er toch wat nageslacht gekomen.. Beetje OT, dat wel ..
Toen hij 2,5 was kon hij al fietsen :) Dat is dan wel weet leuk!
Mocht je zoon het energieprobleem oplossen, een nobelprijs winnen en de wereld redden die hij zelf kapot zou maken, kick je dit topic over 40 jaar dan nog even?
Waar woke is, is vuur
Jo2601
All rounder
All rounder
Berichten: 122
Lid geworden op: di 19 september 2017, 13:38
Mijn mountainbike: Z.O. Drenthe

Nee, auto rijden kost niets, dit moet je vergelijken met vroeger toen een auto nog een lux bezit was, tegenwoordig haal je er 1 alsof je een nieuwe kruiwagen koopt.
En dan het milieu kant van het verhaal, iedereen moest eens na denken wat zo'n (ik krijg om de 4 jaar een nieuwe) auto bouwen kost aan vervuiling plus het vervoeren ervan.
Plus al die tankers die met olie de wereld rond varen.

Dan al die vertegenwoordigers die rondjes rijden om hun eigen producten aan te smeren bij bedrijven, (Jehova''s van de snelweg noem ik ze) we leven in een internet tijdperk, ze zoeken zelf wel wat ze nodig hebben, en anders stuur een pakketje op, de postbode komt er toch elke dag.

En om nu hier elektrisch te willen gaan rijden, vraag dan eerst waar je stroom vandaan komt, die paar windmolens die er staan leveren niet zo veel.

Misschien heb ik makkelijk praten omdat ik maar 11 km van m'n werk woon en altijd op de fiets ga, dat zouden meer mensen moeten doen.
Zo kunnen we wel weken door zemelen, maar verder kom je er toch niet mee.
Gebruikersavatar
Dennisvdb
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 897
Lid geworden op: ma 23 maart 2015, 21:44

zonoskar schreef: zo 16 december 2018, 19:15 Wat een gezever over leaserijders zeg, beetje jaloers ofzo? Het is niet alsof die auto gratis is en je werkgever laat je ook niet onbeperkt privé rijden met dat ding, je kan gewoon gemiddeld 10ct per km bij betalen. En wat is er mis met privé lease? Dan betaal je zelf alle kosten en brandstof, dat is toch gewoon alsof je de auto gekocht hebt?
Nee fout, dat is niet alsof je de auto gekocht hebt. Als je de auto gekocht had hoef je hem niet in te leveren na een aantal jaar.

Je bent gewoon een auto aan het huren.
Gebruikersavatar
Dennisvdb
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 897
Lid geworden op: ma 23 maart 2015, 21:44

Lars TB schreef: zo 16 december 2018, 21:06
Dennisvdb schreef: zo 16 december 2018, 11:28 Allemaal leuk en aardig, maar ik hou van snelle auto’s en oldtimers. En die blijf ik rijden ook. Ik hoef geen 1 op 15 te rijden
Dat is leuk en aardig, maar als je je auto's moet weg doen omdat we de dijkverhoging moeten betalen, de droogte in hogere delen moeten zien op te vangen, dan is het snel gedaan met je lol... .

En o ja, snel en elektrisch gaat zeer goed samen!
Voor mij is auto rijden emotie, en daar hoort motorgeluid bij. Kosten wat het kost. Een oude 911 zonder 6 cilinder boxer geluid, dat is toch geen porem? Daar ga ik echt geen elektromotortje in leggen.
Daarom voor mij geen elektrisch, ook al wordt benzine veel te duur.
lightrider
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 544
Lid geworden op: do 19 januari 2006, 11:08
Mijn mountainbike: Ritchey Plexus, P29-er en SwissCross Disc...

Blijft lastig.

Ben best wel van het milieu, eet vegatarisch, doe zoveel mogelijk met de fiets. Vlieg zo min mogelijk (eigenlijk zijn alle vakanties met vliegtuig op dit moment voor mij een nogo), koop zoveel mogelijk tweedehands.

Echter heb ook twee oldtimers staan. Ja, moet ik die wegdoen? Eigenlijk wel. Echter rijden deze oldtimers wel 1 : 16...veel moderne auto's halen dat niet. Ja, zo stoten nog steeds veel meuk uit. Ik ga dit ook niet goedpraten.

Wat ik wel hypocriet vind van mensen die oordelen over anderen vanwege het milieu zelf dan wel nieuwe spullen kopen, reizen enz. Ik wil daar niet over oordeln. Iedereen heeft zijn zwakke plek op dit gebied. Acepteer dat en oordeel hierbij niet over anderen hun gedrag.

Veel mensen doen hun best maar iedreen heeft een balk in zijn oog, kijk dan niet naar de splinter bij een ander...
Afgesloten hoofdstuk met een Plexus aan de muur en P29-er en SwissCross in de schuur

Flowtrail is de Volkswagen Golf van het mountainbiken. Niks verkeerds mee in de basis, maar zooooo voorspelbaar en saai.
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Dennisvdb schreef: ma 17 december 2018, 09:21
zonoskar schreef: zo 16 december 2018, 19:15 Wat een gezever over leaserijders zeg, beetje jaloers ofzo? Het is niet alsof die auto gratis is en je werkgever laat je ook niet onbeperkt privé rijden met dat ding, je kan gewoon gemiddeld 10ct per km bij betalen. En wat is er mis met privé lease? Dan betaal je zelf alle kosten en brandstof, dat is toch gewoon alsof je de auto gekocht hebt?
Nee fout, dat is niet alsof je de auto gekocht hebt. Als je de auto gekocht had hoef je hem niet in te leveren na een aantal jaar.

Je bent gewoon een auto aan het huren.
Gaat de discussie daarover? Voor mij is leasen even duur als kopen, 4 jaar rijden en onderhouden en dan inruilen bij de dealer. Als ik de auto kocht had ik exact dezelfde auto gekregen en er even lang mee gereden. Leasen is dus geen probleen. Het probleem wat sommigen hier zien zijn mensen die onbeperkt rijden omdat de baas geen zin heeft in administratie. Er zijn ook werkgevers die hun wagenpark zelf aanschaffen en werknemers onbeperkt laten rijden. Dat zijn geen lease rijders maar het probleem is hetzelfde. Bijtelling compenseert onbeperkt rijden niet, de zakelijke kilometerprijs ligt daardoor lager dan privé.

Helemaal krom is de bijtelling over auto's ouder dan 15 jaar. Een vervuilende Volvo uit 2002 rijdt zakelijk écht goedkoop.

Maar hoewel een beter milieu bij jezelf begint denk ik niet dat de consument en zijn auto zo zwaar onder de loep hoeven te worden genomen zoals we dat nu doen.

Lucht- en scheepvaart, de logistieke sector, de wijze van energie opwekken, beter omgaan met kernenergie. Daar zit écht winst.
Waar woke is, is vuur
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Dennisvdb schreef: ma 17 december 2018, 09:23 Voor mij is auto rijden emotie, en daar hoort motorgeluid bij. Kosten wat het kost. Een oude 911 zonder 6 cilinder boxer geluid, dat is toch geen porem? Daar ga ik echt geen elektromotortje in leggen.
Daarom voor mij geen elektrisch, ook al wordt benzine veel te duur.
Ook aan het gebrek aan geluid kun je wennen...

Sommigen zeggen dat een oude 911 klinkt als een verkouden hond en dat is natuurlijk geen porum. Alleen een dikke V8 klinkt 'echt'... :winkie:

Zo zie je maar dat je ook over de mate van geluid kunt discuteren.



Het gaat mij er meer om dat er een bewustzijn moet komen bij IEDEREEN dat we heel erg voorzichtig moeten gaan worden. Doen we dat namelijk niet, dan is het nog binnen onze generatie te laat en worden hobby's als lekker brullen met je auto gewoon verboden. Omdat het niet anders meer kan. Dus als je nu iets minder brult met je auto, voor dagelijks gebruik er zelfs een elektroautootje naast zet, dan heb je kans dat je nog heel lang af en toe van dat motorgeluid mag genieten!!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Dennisvdb
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 897
Lid geworden op: ma 23 maart 2015, 21:44

Ik doe al iets minder brullen met mijn auto's, ik rij max. 5000 kilometer per jaar met al mijn auto's gecombineerd. Als hobby. Naar mijn werk loop ik te voet.

Mag het dan wel? :winkie:

Heb trouwens ook 2x een 4.2 V8, lekker he :bier:
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Dit:
TenZNL schreef: zo 16 december 2018, 16:09 En zo komen we tot de kern van het probleem...er zijn teveel mensen op deze aardkloot :wink:
En dit:
Joepie de schreef: zo 16 december 2018, 10:01 Energie is goedkoop, vrijwel altijd binnen handbereik en we zijn er verslaafd aan geraakt.

Klassieke kenmerken en symptomen van een verslaving:
  • We hebben er steeds meer van nodig.
  • Direct stoppen of significant minderen is niet mogelijk. Pogingen hiertoe geven sociale conflicten met nabije en verdere omgevingen.we voelen ons lichamelijk en geestelijk er ongemakkelijk bij.
  • Geen substantiële gedragsverandering ondanks pogingen hiertoe.
  • Ontkenning van de verslaving of het bagetelliseren van het probleem.
  • Het verzinnen van excuses en leugens, vaak teger beter weten in, of de oorzaak bij anderen leggen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie