Auto van de biker

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Joepie de
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1006
Lid geworden op: do 30 juni 2016, 11:15

Knakworstkweker schreef: vr 23 oktober 2020, 20:32
Joepie de schreef: vr 23 oktober 2020, 20:29

Denk het niet. De lage TCO van een elektrische auto komt mede doordat er juist weinig dure arbeid nodig is. De Land Rovers en andere modellen waar de motorruil mogelijk is zullen schaars worden en dus een hoge vraagprijs hebben. Het zal dus eerder een nichemarkt worden voor wappies met te veel geld. Die nu voor een kapitaaltje een gereviseerde Volvo 143 rijden.

(Trouwens, het merendeel van de auto's wordt geëxporteerd naar het voormalig Oostblok, niet naar Afrika. Export via de zee is kostbaar, en sloop is goedkoop.)
het meerendeel ja

en vanuit polen gaan er vrachtwagens vol naar tanger...
Sure
Ja, doei !
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4131
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

TenZNL schreef: vr 23 oktober 2020, 20:37
baron062 schreef: vr 23 oktober 2020, 19:35 en ik denk dat de autodichtheid in de westerse wereld stukken hoger is dan in Afrika....
Vergis je niet, waar denk je dat alle hier afgeschreven auto`s naar toe gaan? En daar doen ze niet aan APK`s of emissie-eisen (weet je hoeveel VW T1`s en T2`s er nog in bv Egypte rondrijden?)
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_c ... per_capita

Als je kijkt naar uitstoot zullen de oude auto's in Africa het op het gebied van NOx en fijnstof het vast slechter doen dan de gemiddelde europeaan. Op het gebied van CO2 zullen die oude auto's niet veel slechter zijn dan de moderne europeanen, zeker als je kijkt naar de totale lifecycle.
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5247
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

G.P. schreef: vr 23 oktober 2020, 20:06
goos schreef: vr 23 oktober 2020, 19:29 Iemand nog oplossingen om twee fietsen mee te nemen in de Model 3? Ik heb helaas toentertijd niet gekozen voor een trekhaak, en moet zeggen dat ik de Seasuckers wel erg veel geld vind voor die paar keer per jaar. Dat geld stop ik liever in het N+1 potje..
Ik neem aan dat je nog een jaar of drie met de auto doet. Misschien zelfs 4 om de ontwijking te maximaliseren.

Alsnog een trekhaak er onder laten zetten? Is niet goedkoop (plm € f 1000). Ik ken je leaseregeling niet , maar het zou kunnen dat de leasemij de kosten betaalt en de leaseprijs verhoogt. Die verhoging zou je dan weer van de bijtellling af kunnen trekken.
De leasemaatschappij vindt dat normaal gesproken geen probleem, als hij maar betaald wordt. De betaler is meestal je werkgever die de auto beschikbaar stelt, dus die zal een 'go' moeten geven op de extra kosten (of dat nog binnen je budget valt). Als hij 1000 kost wordt dat verdeeld over het aantal maanden dat de auto nog in de lease is als extra maandbedrag.

Hij wordt achteraf aangebouwd dus geen extra bijtelling.

Ciao
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5503
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

allemaal stuiptrekkingen, over 60 jaar rijdt er geen ICE meer op aarde :-q
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
Joepie de
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1006
Lid geworden op: do 30 juni 2016, 11:15

yo-eddy schreef: vr 23 oktober 2020, 21:08 allemaal stuiptrekkingen, over 60 jaar rijdt er geen ICE meer op aarde :-q
Mijn opa heeft nog lang aan de keukentafel zitten mijmeren dat het maar zonde was dat de stoomtrein werd vervangen door elektriek. Dat was toch maar een mooi staaltje techniek.
Ja, doei !
Knakworstkweker

Je opa had wel gelijk

Stoom was onderhouds en arbeidsintensiever, maar wel onafhankelijk van een vast stroomnet.

Rijden nu ook nog steeds dieseltreinen......
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5503
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Knakworstkweker schreef: vr 23 oktober 2020, 21:32 Je opa had wel gelijk

Stoom was onderhouds en arbeidsintensiever, maar wel onafhankelijk van een vast stroomnet.

Rijden nu ook nog steeds dieseltreinen......
als je tijdens het biken ook alleen maar achteruit kijkt ......... :roll:
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Knakworstkweker

yo-eddy schreef: vr 23 oktober 2020, 21:37
Knakworstkweker schreef: vr 23 oktober 2020, 21:32 Je opa had wel gelijk

Stoom was onderhouds en arbeidsintensiever, maar wel onafhankelijk van een vast stroomnet.

Rijden nu ook nog steeds dieseltreinen......
als je tijdens het biken ook alleen maar achteruit kijkt ......... :roll:
En jij reed toch op zo'n moderne carbon fiets?
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

yo-eddy schreef: vr 23 oktober 2020, 21:08 allemaal stuiptrekkingen, over 60 jaar rijdt er geen ICE meer op aarde :-q
Ik voorzie toch dat ze brandstof gaan maken uit CO2 uit de lucht. Vraag is hooguit of ICE dan nog verboden gaat worden. En of EV zo efficiënt en vooral veel gemakkelijker gaat worden dan zelfs de meest verstokte brandstofstoker er geen zin meer in heeft (5 minuten tanken, na 800 km is de tank al weer leeg, je kunt niet overal tanken...).
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Knakworstkweker schreef: vr 23 oktober 2020, 21:39 En jij reed toch op zo'n moderne carbon fiets?
Meer iets met open-mijnbouw... :bier:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Joepie de
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1006
Lid geworden op: do 30 juni 2016, 11:15

Knakworstkweker schreef: vr 23 oktober 2020, 21:32 Rijden nu ook nog steeds dieseltreinen......
Diesel-electrisch ja....
In NL wisten we al sinds de jaren 50 van de vorige eeuw dat diesel een gebrekkige voortstuwer is. Tenzij je een hele reeks aan slijt-en onderhoudsgevoelige onderdelen er aan vast hangt. Dat is alleen voor werktuigbouwers leuk, maar verder niet echt zinvol.
Ja, doei !
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5503
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Lars TB schreef: vr 23 oktober 2020, 21:40
yo-eddy schreef: vr 23 oktober 2020, 21:08 allemaal stuiptrekkingen, over 60 jaar rijdt er geen ICE meer op aarde :-q
Ik voorzie toch dat ze brandstof gaan maken uit CO2 uit de lucht. Vraag is hooguit of ICE dan nog verboden gaat worden. En of EV zo efficiënt en vooral veel gemakkelijker gaat worden dan zelfs de meest verstokte brandstofstoker er geen zin meer in heeft (5 minuten tanken, na 800 km is de tank al weer leeg, je kunt niet overal tanken...).
Ik zeg bewust 60 jaar zodat de meesten hier mij er t.z.t. niet op kunnen afrekenen :winkie:
EV, Waterstof, Betere accu's die je gewoon wisselt zoals bij je accuboor (dit plan is door Renault geloof ik al eens vrij ver uitgewerkt) etc etc
Waterstof "verbranden" mag vast nog wel :bier:
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5503
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Lars TB schreef: vr 23 oktober 2020, 21:41
Knakworstkweker schreef: vr 23 oktober 2020, 21:39 En jij reed toch op zo'n moderne carbon fiets?
Meer iets met open-mijnbouw... :bier:
Er gaat een gerucht dat 90% vh Titanium in de fiets industrie van een gestrande nucleaire onderzeer komt, mooie recycling :bier:
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
Joepie de
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1006
Lid geworden op: do 30 juni 2016, 11:15

Lars TB schreef: vr 23 oktober 2020, 21:40
yo-eddy schreef: vr 23 oktober 2020, 21:08 allemaal stuiptrekkingen, over 60 jaar rijdt er geen ICE meer op aarde :-q
Ik voorzie toch dat ze brandstof gaan maken uit CO2 uit de lucht. Vraag is hooguit of ICE dan nog verboden gaat worden. En of EV zo efficiënt en vooral veel gemakkelijker gaat worden dan zelfs de meest verstokte brandstofstoker er geen zin meer in heeft (5 minuten tanken, na 800 km is de tank al weer leeg, je kunt niet overal tanken...).
CO2 naar hoogwaardige koolstoffen opwaarderen ligt niet voor de hand omdat dat veel energie kost. Die energie is nuttiger inzetbaar.
Homo economicus zal kiezen voor de voordeligste optie. Dat is EV. Fossiele aandrijving is uitontwikkeld. De wet op de Thermodynamica bepaalt dat er grenzen zijn aan het rendement van verbrandingsmotoren. Die grens is bereikt en kan alleen worden opgerekt door het toevoegen van nog meer slijtagegevoelige of fraudegevoelige onderdelen. Fraude vergoeden kost ook best wat centen. #VAG #Pon
yo-eddy schreef: vr 23 oktober 2020, 21:45 Ik zeg bewust 60 jaar zodat de meesten hier mij er t.z.t. niet op kunnen afrekenen :winkie:
Ik kom er over 60 jaar nog wel even op terug
Laatst gewijzigd door Joepie de op vr 23 oktober 2020, 21:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Ja, doei !
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Nu je het zegt... . Ik realiseer me dat ik de lampen helemaal niet aan gedaan heb. Staat momenteel een pANTher in de woonkamer... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Plaats reactie